Permalänk
Medlem

Backup mot molnet 2019

Med inspiration från denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1544310-brand-harddisk...
Så sitter jag och funderar vad finns det för vettiga backuplösningar i molnet?
Vi har ju Onedrive, Google Drive, dropbox osv men vad är egentligen bäst?
Frågan är bred så får försöka smalna av den lite.

Jag har idag 1 mobiltelefon (android), en laptop och en stationär dator jag skulle vilja ha säker backup av.
Google drive hade nog varit enklast men känner att det är lite av en risk att lägga det hos google. De säljer väl ut min information till högstbjudande. Då kanske Fortlax hade varit bäst sett till informationssäkerhet men det tror jag inte jag har råd med.

Så någonstans en balansgång där jag fortfarande äger min data och betalar för att någon ska lagra den, finns det?

Jag är har inte riktigt klargjort hur mycket lagring jag behöver men skulle uppskatta under 100GB.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder de service providers som jag bedömer minst sannolika att upphöra med tjänsten (Google, Microsoft). Stabilitet går före pris alla dagar i veckan imo.

Känsliga saker krypterar jag, så har inga privacy issues där. Sedan har de (troligtvis) ganska hårda regler, jag försökte få Microsoft att kolla på en skadad fil som inte gick att nå via OneDrive men de kunde inte hjälpa till p.g.a. sekretess (de har ingen behörighet att försöka ladda ned användarnas filer, även om du ber om det).

Office 365 är ju rätt oslagbart prismässigt vad man får, annars verkar Google Drive ha lägre overhead, OneDrive äter upp prestandan emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Jag använder de service providers som jag bedömer minst sannolika att upphöra med tjänsten (Google, Microsoft). Stabilitet går före pris alla dagar i veckan imo.

Känsliga saker krypterar jag, så har inga privacy issues där. Sedan har de (troligtvis) ganska hårda regler, jag försökte få Microsoft att kolla på en skadad fil som inte gick att nå via OneDrive men de kunde inte hjälpa till p.g.a. sekretess (de har ingen behörighet att försöka ladda ned användarnas filer, även om du ber om det).

Office 365 är ju rätt oslagbart prismässigt vad man får, annars verkar Google Drive ha lägre overhead, OneDrive äter upp prestandan emellanåt.

Tack för svaret. Jag har ingen information som är känslig i den bemärkelsen, bara lite tråkigt om den skulle försvinna. Tex bilder osv. Läste ett test där Google Drive var med och de ansåg att det var långsam uppladdning dit något du upplevt?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Elgiganten Cloud med Jotta som leverantör kan vara värt att tänka på.
59 kr i månaden för helt obegränsad lagring, har nog aldrig sett billigare än så.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

@Litenskit: Elgiganten Cloud med Jotta som leverantör kan vara värt att tänka på.
59 kr i månaden för helt obegränsad lagring, har nog aldrig sett billigare än så.

Ser definitivt intressant ut. Ska kika mer på det, skulle annars kosta 67,5:-/månad om man tar direkt via jotta. Ska överväga om det är värt att slippa mellanhanden.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Man kan ju också sätta upp ett eget cloud. Precis som du så kända jag mig inte bekväm med att någon annan ska ha mina filer/uppgifter hos sig. Dessutom är det gratis och inga begränsningar på lagringsstrolek. Det var mycket jobb att få till, men det var det värt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Mega är min favorit -> https://mega.nz/
50GB gratis och end to end krypterat (mega själva vet inte vad du lagrar).
Har du väldig känslig info eller inte litar på dom så lägg till ett lager kryptering själv.

Kör personligen
Enhter (mobil dator mm) -> NAS (raid5) -> NAS (raid5) hos kompis.
Så jag håller samtlig data inom min egen ägo och kontroll, dock är det inget billigt alternativ direkt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Med inspiration från denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1544310-brand-harddisk...
Så sitter jag och funderar vad finns det för vettiga backuplösningar i molnet?
Vi har ju Onedrive, Google Drive, dropbox osv men vad är egentligen bäst?
Frågan är bred så får försöka smalna av den lite.

Jag har idag 1 mobiltelefon (android), en laptop och en stationär dator jag skulle vilja ha säker backup av.
Google drive hade nog varit enklast men känner att det är lite av en risk att lägga det hos google. De säljer väl ut min information till högstbjudande. Då kanske Fortlax hade varit bäst sett till informationssäkerhet men det tror jag inte jag har råd med.

Så någonstans en balansgång där jag fortfarande äger min data och betalar för att någon ska lagra den, finns det?

Jag är har inte riktigt klargjort hur mycket lagring jag behöver men skulle uppskatta under 100GB.

Blev nyfiken. Vad valde du tillslut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Blev nyfiken. Vad valde du tillslut?

Inget ännu, har knappt gått 5 timmar. Funderar på antingen ett eget moln eller Jottacloud just nu.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

@Litenskit: Där ser man! Trodde att tråden var några dagar gammal

Vet du om man måste ha en kopia av allt på datorn, likt iCloud drive?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

@Litenskit: Där ser man! Trodde att tråden var några dagar gammal

Vet du om man måste ha en kopia av allt på datorn, likt iCloud drive?

Det har jag svårt att se att man måste, och det vill jag inte heller ha. Ganska onödigt att köra backup mot molnet på spelinstallationer.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

@Litenskit: Där ser man! Trodde att tråden var några dagar gammal

Vet du om man måste ha en kopia av allt på datorn, likt iCloud drive?

Det blev Jottacloud för nu iaf, skaffade ett familjeabbonemang så jag och sambon har våra telefoner backupade (det är typ där man har allt viktigt ändå idag). Där kunde man välja vilka mappar man skulle synka, nöjd hittills, rimligt prissatt på 69kr/månad eller 690kr/år.

Ska prova på datorn oxå vid tillfälle.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jag har en synology nas hemma som jag kör backup av mobiler och laptops till. Nas i sin tur kör backup till onedrive. Nas till onedrive är envägs så även om jag rensar på nas så är det kvar i onedrive. Nas har även inställning att kryptera innan den backupar till onedrive.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Saken är att man inte har lagringen på ett enda ställe - minst två platser varav en del kan vara en molnlagring - den lokala disken/NAS hemma kommer du inte ifrån ändå och oavsett lösning så är den lokala disken/NAS:en snabbast på att levera tillbaka data då alla molnlösningar har mer eller mindre uttalade trögheter att ladda upp och än mer att hämta tillbaka, såvida du inte har företags abonnemang och hyrd lina därefter.

Även om du sitter på en 100 Mbit - 1 Gbit till din ISP så finns det steg mellan som trottlar ned till 10-30 MBit i överföringshastighet och kanske ännu lägre när du tankar upp och när data hämtas tillbaka igen.

Permalänk

Sitter och funderar på samma sak. Jag har dock 1,5TB på min Synology som jag vill ha en backup på med hjälp utav Hyper Backup. Det jag har i tankarna just nu är att betala för två TB på Google Drive. Det går på en tusenlapp per år. Någon som har ett annat förslag som är kompatibelt med en Synology Nas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Med inspiration från denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1544310-brand-harddisk...
Så sitter jag och funderar vad finns det för vettiga backuplösningar i molnet?
Vi har ju Onedrive, Google Drive, dropbox osv men vad är egentligen bäst?
Frågan är bred så får försöka smalna av den lite.

Jag har idag 1 mobiltelefon (android), en laptop och en stationär dator jag skulle vilja ha säker backup av.
Google drive hade nog varit enklast men känner att det är lite av en risk att lägga det hos google. De säljer väl ut min information till högstbjudande. Då kanske Fortlax hade varit bäst sett till informationssäkerhet men det tror jag inte jag har råd med.

Så någonstans en balansgång där jag fortfarande äger min data och betalar för att någon ska lagra den, finns det?

Jag är har inte riktigt klargjort hur mycket lagring jag behöver men skulle uppskatta under 100GB.

Försök att kryptera din data innan du laddar upp den på molntjänst.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtfulspring:

Sitter och funderar på samma sak. Jag har dock 1,5TB på min Synology som jag vill ha en backup på med hjälp utav Hyper Backup. Det jag har i tankarna just nu är att betala för två TB på Google Drive. Det går på en tusenlapp per år. Någon som har ett annat förslag som är kompatibelt med en Synology Nas.

Skickades från m.sweclockers.com

Själv betalar jag lite mindre än 1 400 kr mer per år (2 573,76 kr) för end-to-end-kryptering och 4 TB hos MEGA (länk). Personligen tycker jag att MEGA har bättre funktioner än vad Google Drive har, där allt är krypterat som standard och du äger nyckeln.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Själv betalar jag lite mindre än 1 400 kr mer per år (2 573,76 kr) för end-to-end-kryptering och 4 TB hos MEGA (länk). Personligen tycker jag att MEGA har bättre funktioner än vad Google Drive har, där allt är krypterat som standard.

Glömde nämna att jag såklart kommer att kryptera allt med hjälp av Hyper Backup innan det laddas upp till Google Drive. Vad är det för mer funktioner som är bättre hos MEGA.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtfulspring:

Glömde nämna att jag såklart kommer att kryptera allt med hjälp av Hyper Backup innan det laddas upp till Google Drive. Vad är det för mer funktioner som är bättre hos MEGA på och fungerar dem med Synology.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan synkronisera dina filer med MEGA på din Synology-server, med hjälp av Docker och den här varianten av MEGAsync (länk hittad i följande tråd hos reddit).

Det som jag anser är bättre med MEGA jämfört med Google Drive, är att du har bättre kontroll över dina filer, varesig det är genom webbläsaren eller deras applikation. Plus:

  • MEGA är open source, vilket medför till att vem som helst med kunskapen, kan hjälpa till med att göra tjänsten bättre.

  • MEGA är mån om din integritet och kan inte heller se dina filer, som vad Google kan (om de vill).

  • Du kan chatta med vänner, kollegor, eller familjemedlemmar och ha röst- eller videosamtal/konferanser, samtidigt som du kan dela filer till dem i chatten. Allt är förstås krypterat.

  • Du kan installera MEGAcmd och låta den agera som en FTP/FTPS-server. Då behöver du bara till exempel FileZilla för att komma åt dina filer, eller varför inte bläddra genom dem i filutforskaren genom en nätverksanslutning.

  • Du har mer kontroll över vad du vill göra med dina filer på MEGA, än vad du har när de ligger på till exempel Google Drive. Vill du veta vad jag menar? Skaffa ett konto (du får 50 GB helt gratis) och testa själv. Det är det bästa sättet (att prova sig fram).

  • Om du vill, så går det att spara olika versioner av dina filer.

Skrivet av https://mega.nz/privacycompany:

All files stored on MEGA are encrypted. All data transfers from and to MEGA are encrypted. And while most cloud storage providers can and do claim the same, MEGA is different – unlike the industry norm where the cloud storage provider holds the decryption key, with MEGA, you control the encryption, you hold the keys, and you decide who you grant or deny access to your files.

Förklaring till MEGAs kryptering anno 2015: https://stackoverflow.com/a/28234342/718990

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Du kan synkronisera dina filer med MEGA på din Synology-server, med hjälp av Docker och den här varianten av MEGAsync (länk hittad i följande tråd hos reddit).

Det som jag anser är bättre med MEGA jämfört med Google Drive, är att du har bättre kontroll över dina filer, varesig det är genom webbläsaren eller deras applikation. Plus:

  • MEGA är open source, vilket medför till att vem som helst med kunskapen, kan hjälpa till med att göra tjänsten bättre.

  • MEGA är mån om din integritet och kan inte heller se dina filer, som vad Google kan (om de vill).

  • Du kan chatta med vänner, kollegor, eller familjemedlemmar och ha röst- eller videosamtal/konferanser, samtidigt som du kan dela filer till dem i chatten. Allt är förstås krypterat.

  • Du kan installera MEGAcmd och låta den agera som en FTP/FTPS-server. Då behöver du bara till exempel FileZilla för att komma åt dina filer, eller varför inte bläddra genom dem i filutforskaren genom en nätverksanslutning.

  • Du har mer kontroll över vad du vill göra med dina filer på MEGA, än vad du har när de ligger på till exempel Google Drive. Vill du veta vad jag menar? Skaffa ett konto (du får 50 GB helt gratis) och testa själv. Det är det bästa sättet (att prova sig fram).

  • Om du vill, så går det att spara olika versioner av dina filer.

Förklaring till MEGAs kryptering anno 2015: https://stackoverflow.com/a/28234342/718990

Har tyvärr en ds216j som är en simplare nas utan stöd för docker. Därav att jag ville använda Hyper Backup eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag kör Backblaze B2 genom DUplicati på min Unraid server. Har bara använt det några månader men det har fungerat perfekt än så länge.
Men detta är mer av en backuplösning, man betalar för använt utrymme plus mängden data du hämtar hem. Så vill du hämta hem data hela tiden är det nog inget för dig.

Allt är såklart krypterat osv.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"