Microsoft avslutar stödet för Windows 10 Mobile i december 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Here med offlinekartor (Here WeGo) finns enbart till Android och iOS. Försvann ju från W10M ganska tidigt

Var väl inget att bli (skade)glad för?

Såvida du inte hatar Microsoft och WP/WM.

Sedan så fanns det ett hyfsat tag med tidigare WP-versioner, och fortsatte efter det i versioner i WM i form av Microsoft Maps (samma off line kartdatabas som Here).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Var väl inget att bli (skade)glad för?

Såvida du inte hatar Microsoft och WP/WM.

Sedan så fanns det ett hyfsat tag med tidigare WP-versioner, och fortsatte efter det i versioner i WM i form av Microsoft Maps (samma off line kartdatabas som Here).

Tyckte det var synd att det försvann. Maps är inte riktigt samma sak som Here-apparna. Here-apparna använda gamla ramverk/apier som Microsoft byggde bort så att de dödades är ju för att det inte var lönt att skriva om apparna från grunden eller underhålla apparna för den delen. För min del hade Microsoft fått fortsätta att vara den fjärde plattformen som de var ~2005-2009. Beslut redan 2010 gjorde dock att de inte fortsatte att ha den platsen. Nog för att det skulle vara svårt att ha något med typ 10 % marknadsandel idag, något som inte var något problem på 00-talet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Har svårt att se vad det skulle tillföra marknaden?

Marknaden kommer att decimeras även på Android-sidan, och förutom Samsung så kommer resten av marknaden tas av kinesiska pure players som Huawei & Co (och Apple med iPhone/iOS).

Sony, HTC, LG, etc. tror jag kommer försvinna inom de närmaste åren (eller bli så små att de blir obetydliga på marknaden).

Håller egentligen med din skepsis. Det finns fortfarande rum på Androidmarknaden med produkter som är mer premium. Det Samsung är bra på att göra är att tillföra saker som böjda skärmar, glas och annat som egentligen är rent trams men tillåter en prishöjning.

Detta ger upplevelsen av att Samsung är MEST premium av alternativen som finns, samtidigt som de fortfarande aldrig tvättat bort stämpeln om att vara mindre premium än Apple.

Om Microsoft lyckas ta med det som de tillfört PC-marknaden, dvs en produkt som känns lika premium som Apple, till smartphonemarknaden, har de definitivt sin plats på marknaden.

Sony, LG och HTC kommer att försvinna eftersom de inte lyckats med att skapa något tillräckligt tilltalande jämfört med Samsung. Microsoft kan lyckas bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Håller egentligen med din skepsis. Det finns fortfarande rum på Androidmarknaden med produkter som är mer premium. Det Samsung är bra på att göra är att tillföra saker som böjda skärmar, glas och annat som egentligen är rent trams men tillåter en prishöjning.

Detta ger upplevelsen av att Samsung är MEST premium av alternativen som finns, samtidigt som de fortfarande aldrig tvättat bort stämpeln om att vara mindre premium än Apple.

Om Microsoft lyckas ta med det som de tillfört PC-marknaden, dvs en produkt som känns lika premium som Apple, till smartphonemarknaden, har de definitivt sin plats på marknaden.

Sony, LG och HTC kommer att försvinna eftersom de inte lyckats med att skapa något tillräckligt tilltalande jämfört med Samsung. Microsoft kan lyckas bättre.

Vad får dig att tro att Microsoft skulle kunna lyckas bättre än Sony och LG? Microsoft lyckas ju inte ens göra bärbara PCs som är tillförlitliga och tilltalar en bredare grupp. Folk skulle skratta ut en "Surface Phone" med Android mer eller mindre. Att jämföra med Apple blir alltid skevt då Apple i första hand är en återförsäljare med sådär 70 000 butiksanställda. Så där måste Microsoft först lista ut om de vill vara en återförsäljare eller tillverkare. Hur som måste Microsoft skapa säljkanaler de idag inte har för att nå ut till en bredare publik.

Sony och LG är så pass starka i hemländerna och vissa andra marknader att de inte kommer ge upp. När det gäller HTC så måste dess ägare bestämma sig för vad de vill göra med bolaget. Lär inte kunna ligga på börsen hur länge till som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inte alls. Rent fånigt att tro något sådant befängt.

Orsaken var att det var för sena med ett touchsystem på marknaden. Därmed tappade de marknadsandel och därmed apputvecklarna (och därmed användarna).

Hade de startat tidigare som nummer 2 på mobilmarknaden (före Android), och redan från början satsat på NT-kärnan (istället för CE) och UWP (istället för en massa olika API-strategier som ändrades mellan åren) så hade läget varit annorlunda idag.

Det du säger är alltså att acceptansen hade varit större för ett mobilgränssnitt på desktopdatorer bara de gjort det tidigare? Det tror inte jag.

En stor anledning till varför folk vägrade testa WP var för att "usch, det ser ut som Windows 8". Och som vi alla vet med facit i hand var Windows 8 ett misslyckande. Att då få folk att gilla en produkt som är behäftad med utseendet från en misslyckad produkt är inte så särskillt smart alls.

Sen får du tycka att jag är infantil och gör bort mig om du vill. Dina åsikter rör mig inte i ryggen. Är det någon som har gjort bort sig så är det snarare Microsoft som inte lyckades med sin mobilsatning trotts att de öste dollarmiljarder över projektet år efter år, Det enda jag gjort är att förutspå att det kommer bli en stor flopp från dag ett jag hörde om det, och jag fick ju rätt, så jag är mycket nöjd. Ha det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Microsoft var givetvis inte sena med "touch". Kapacitiv pekskärm ja, eget stöd för det kom ju först med WP7 på de handhållna enheterna om man inte räknar Kin, men tillverkare hade kört med kapacitiva pekskärmar även med WM6.5, även om allt stöd för multitouch saknades. Multitouch hade de i Windows 7 däremot. Resistiva pekskärmar hade de haft stöd för länge. Kin baserades på WinCE så drivrutiner för multitouch hade de givetvis kunnat skapa till WM6.5, och skeppat för att behålla lite intresse bland tillverkarna.

Att de brände broarna och allas förtroende har inte att göra med att de inte såg pekskärmar som en möjlighet. Mellan mitten av 2010 och november 2012 kom ju inga enheter med något Microsoft-operativ för mobiler med stöd för "native-appar", fanns helt enkelt inget SDK (för nativa appar, C/C++) för att utveckla appar och spel. Vid den tiden var det redan försent, deras partner Nokia och dess enhet Devices & Services hade redan hunnit avskeda runt 30 000 medarbetare. I praktiken var det först under 2013 WP8-enheter dök upp på marknaden, men det var fortfarande ingen bra plattform att utveckla för. WP7 försökte givetvis åka snålskjuts på .NET-vågen, men Microsoft förstod aldrig .NET på mobila enheter, så som Xamarin gjorde, de köpte förvisso upp Xamarin men det var efter de hade gett upp, efter de hade slutat utveckla telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Ozzed: Microsoft var givetvis inte sena med "touch". Kapacitiv pekskärm ja, eget stöd för det kom ju först med WP7 på de handhållna enheterna om man inte räknar Kin, men tillverkare hade kört med kapacitiva pekskärmar även med WM6.5, även om allt stöd för multitouch saknades. Multitouch hade de i Windows 7 däremot. Resistiva pekskärmar hade de haft stöd för länge. Kin baserades på WinCE så drivrutiner för multitouch hade de givetvis kunnat skapa till WM6.5, och skeppat för att behålla lite intresse bland tillverkarna.

Att de brände broarna och allas förtroende har inte att göra med att de inte såg pekskärmar som en möjlighet. Mellan mitten av 2010 och november 2012 kom ju inga enheter med något Microsoft-operativ för mobiler med stöd för "native-appar", fanns helt enkelt inget SDK (för nativa appar, C/C++) för att utveckla appar och spel. Vid den tiden var det redan försent, deras partner Nokia och dess enhet Devices & Services hade redan hunnit avskeda runt 30 000 medarbetare. I praktiken var det först under 2013 WP8-enheter dök upp på marknaden, men det var fortfarande ingen bra plattform att utveckla för. WP7 försökte givetvis åka snålskjuts på .NET-vågen, men Microsoft förstod aldrig .NET på mobila enheter, så som Xamarin gjorde, de köpte förvisso upp Xamarin men det var efter de hade gett upp, efter de hade slutat utveckla telefoner.

Det jag syftar på är "Modern UI", inte touch i sig. DVS att det var det faktum att de tvunget skulle knö in Modern UI vare sig det passade bra eller inte, på alla enheter, oabsett formfaktor. Det var säkerligen inget som hjälpte WP på traven utan tvärt om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det jag syftar på är "Modern UI", inte touch i sig. DVS att det var det faktum att de tvunget skulle knö in Modern UI vare sig det passade bra eller inte, på alla enheter, oabsett formfaktor. Det var säkerligen inget som hjälpte WP på traven utan tvärt om.

Men i realiteten var det redan för sent för Microsoft att skaffa några kunder när Windows 8 kom vilket som. "Metro" hade du redan innan Windows 8, var ju något de hittade på på Zune under 2009. Dela kod mellan WP-appar och Stora-appar kunde du inte göra fören WP8.1 och Windows 8.1, dvs mer än fyra år efter de presentera sina Windows Phone-planer. Innan dess var inte (i stort sett) samma app på skrivbordet någon försäljningspunkt.

Det var inte du som sa att de var sena med "touch", och det finns inget likhetstecken mellan pekskärmar och modern UI. Anledningen att det inte kom något vart var varken UI eller att UWP dröjde däremot. Microsoft förstörde för sig själva långt innan det var tal om store-appar. Windows Runtime (store-appar) var uppenbarligen heller inget sätt att locka utvecklare. Hur många UWP-appar kör du idag? Man kan inte ta så lång tid på sig som Microsoft gjorde på mobilsidan eller komma med massor inkompatibla miljöer, W10M kunde de givetvis inte levererat 2010 (så vad är vitsen med att hänvisa till UWP?) och någon strategi hade de egentligen inte. Kunderna är inte bara slutanvändarna utan också utvecklare och tillverkare och det fanns inget där att hämta särskilt de första ~3 åren av WP-spåret.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Finns en allmän bild av att alla utom Apple var sena med att anamma pekskärmar, och det är helt enkelt inte sant och inte varför vi sett flera företag misslyckats.

iOS konvergens som plattform över flera olika enheter sträcker sig inte längre än till iOS för iPhone, för iPad och tvOS för ATV, samt i mindre mån Apple Watch och watchOS. macOS kör andra apier och sitt eget gränssnitt givetvis. Android har till stor del stannat på telefoner och ARM-plattor. För att lyckas på telefoner behöver du lyckas på telefoner, inte på "universal apps". Har du en bra miljö kan du alltid portera appar dit, eller använda verktyg som gäller dig att rikta dig mot flera plattformar samtidigt, och tjänster över flera plattformar är givetvis var vi var på väg och vad Microsoft borde arbetat mot. Microsoft visste givetvis hur man använde pekskärmar långt innan W8, de valde att inte dra nytta av det på bästa sätt när det gäller telefoner bara och skapa massor inkompatibla OS-varianter.