Permalänk
Medlem

@Derazee: Haha hur menar du se skumt ut. Huvudsaken är väl att det funkar eller? =P

Har tänkt ta en sådan då många säger att man ska ta en sådan typ...fast läs och skrivhastigheten om man jämför de båda är ju skyhög. 500 mb/s kontra 3500 mb/s. Är inte det jättemycket och för 500 kr mer kanske det är värt, eller?

Men om man kollar denna video. Är den du länkar till den vanliga ssd och den jag valt den där M.2 NVME?
Isåfall är det ju typ ingen skillnad alls egentligen, fastän det är 500 vs 3500 mb/s.

EDIT: Såg din bild där om chassit, men ser det konstigt ut? Visa gärna en bild på hur det ska se ut om det är naturligt, enligt dig då eller allmänt?

Edit 2: Är detta moderkort bättre formmässigt och kanske bättre prestandamässigt?? filtrerade såg jag såg ATX kort bara då mitt chassi är ett ATX, även om mATX funkar.

Permalänk
Medlem

Haha detta blir bättre va.
Fyfan vad jag velar och har mig, sorry för det =P

Nu ska jag bara invänta fucking lönen haha.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Frågan är bara vilken skärm man ska välja. Står i valet i kvalet mellan dessa två AOC 25 tum och AOC 24 tum. Båda rekommenderas av Sweclockers och är 144 hz i 1080p. Den ena är TN den andra är VA. Den ena är platt den andra är curved.

https://www.inet.se/produkt/b1063703/booom

Permalänk
Medlem

@JexxitS: Grejen med SSD vs NVMe är att NVMe bara riktigt skiner i vissa applikationer (t.ex om man flyttar runt riktigt stora filer). I normala situationer tycker jag det inte alls är värt det.

mATX moderkort i ATX chassin är ju en smaksak, nämde det framför allt eftersom du pratade mycket om utseende och stil på datorn ;p

Vet inte så mycket om moderkort. Jag brukar bara köra om det är bra reviews och märken jag gillar/litar på (MSI, Asus, Gigabyte) och det har alla egenskaper jag behöver. Sen kanske utseende i efterhand. Tror inte det spelar någon större roll om man inte ska överklocka datorn och behöver mer spänning osv över moderkortet. Så länge det inte är de sämsta varianten.

Bild på ett ATX moderkort: http://assets.coolermaster.com/products/masterbox-pro-5-rgb/i...

Haha ja det har varit en bergodalbana med vad du vill ha. xD

EDIT: Senaste builden ser bra ut.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem

@Derazee: Oki doki. Alltså om man ska flytta stora filer mellan hårddisken till en extern hårddisk eller så så skiter jag i om det tar längre tid, det är mer skillnaden i spel som jag främst är ute efter, men då den videon kanske berättar det jag vill få ut så är det nog kanske vettigt som du säger att det blir overkill.

Men jag ändrade iaf moderkortet till det senaste jag visade.
FAST jag hittade ett nytt chassit som jag ska ha, som har inbyggd RGB som man kan byta färger osv på till blå, grön eller blandat på baksidan med en enkel knapptryckning. Plus att dom hade gjort så grafikkortet är vänt så det täcker moderkortet mycket, så då spelar det inte roll hur moderkortet ser ut.

Se denna video.

Ja det blir denna build som jag visade, med den ändringen att jag tar detta chassit på videon, och tog bort två blåa led fläktar och la dit två vanliga corsair fläktar istället, som jag dessutom tror sitter i chassit redan, men så jag nu har fyra fläktar sammanlagt.

Men vad tror du om skärm, av de två jag länkade där i mitt senaste inlägg (innan builden).

Permalänk
Medlem

@JexxitS: Kikade på komponentkoll (Grym sida, vart var den när jag byggde dator!?). En av topbuilden var denna: https://komponentkoll.se/bygg/FvvUs/

för under 12 000kr får du:

+GTX 2060
+Stilrent chassi
+500gb SSD
+80+ Gold nätagg

-Ingen lagringsdisk
-8gb ramminne
-fastbunden till intels moderkort (i5 8400)
-Inget legit windows

Jag hade lätt tagit prestandan från 2060 över allt annat. Kanske uppgraderat ramminnena till snabbare 16gb och en lagringsdisk. Men annars ser den riktigt nice ut!

EDIT: Ignorera detta, glömde bort att du INTE ville bygga själv... hahaha.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem

@Derazee: Haha, well, hade jag kunnat (vill inte pga rädd att jag förstör något, dvs inte råd att riska trots massa guider) så hade jag kanske köpt detta paket då den innehåller det nämnda Corsair chassit jag visade dig i videon nyss, plus typ allt annat jag lagt i min build typ.

Permalänk
Medlem

Ja precis det jag menar, blir lite onödig kostnad.

Komponenterna passar bra så det är bara att välja chassi och ge bygget din finishing touch.

Har ingen koll på skärmar i dom storlekarna, kikar på det senare.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem

@Derazee: Onödig kostnad för den som kan det där med bygga ja, men för mig som inte kan ett skit så är det inte så onödig kostnad, visst kan jag skruva med skruv, man jag är rätt klumpig av mig så finns risk att jag skadar något och så var det dom pengarna i sjön.

Nä, men får välja nån av dom skärmarna när det är dags, båda är nog jättebra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

@Derazee: Onödig kostnad för den som kan det där med bygga ja, men för mig som inte kan ett skit så är det inte så onödig kostnad, visst kan jag skruva med skruv, man jag är rätt klumpig av mig så finns risk att jag skadar något och så var det dom pengarna i sjön.

Nä, men får välja nån av dom skärmarna när det är dags, båda är nog jättebra för mig.

Syftade på att NVMe ssd är onödig kostnad haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem

Att köpa allt från samma återförsäljare är dumt. Kan göra en på komponentkollen för 10 000 kr om du villig att köpa från olika återförsäljare webhallen, cdon, conrad, inet osv. 60 hz eller 144 hz? 24 tum eller större? Video och bild redigering?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Mattias10: Du borde nog läsa typ senaste sidan för att veta att jag inte kommer bygga någon dator själv hehe.

Permalänk
Medlem

Vaj not?
För 12000 kr pre built för du som bäst gtx 1060 gb...
För 12000 kr om du bygger själv så får du RTX 2060 6b OC

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Komplett pre built som du nämnde tidigare är okej. Du förlorar 2000 kr men om du inte vill bygga så behöver du såklart inte göra det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

@Mattias10: Fast som jag skrivit tidigare. Jag kan inte bygga och har inte råd att råka förstöra någon komponent ifall jag ens skulle försöka mig på att bygga. Jag tar kostnaden på 799 kr för att få den byggd plus att jag får 2 års garanti för det. Plus övriga mellanskillnadspriser som jag måste pröjsa extra. Men just nu tänker jag inte alls på det utan vill ha allt från samma ställe och dom bygger åt mig. Det är en end of a story really.

I framtiden kan jag absolut tänka mig att bygga, t om kollat spontant om det finns gratiskurser på komvux där man kan lära sig bygga.

Edit: Uppskattar tiden du lägger på att ge olika byggen dock hehe. Alltid kul att se allas olika builds osv.

Permalänk
Medlem

Hmm nu vill jag ju väldigt gärna ha ett vitt chassi som i denna dator jag byggt nu i denna tråd.
Men är det en no-brainer att välja Elgigantens dator om ni jämför dessa datorer? Anar att det blir ett rungande JA på den frågan, men ställer den ändå.

Min byggda för 12993 kr
https://www.inet.se/produkt/b1063734/booooooom

VS

Elgigantens för 12792 kr (med 20% rabatt)
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Om jag nu till slut skiter i att det MÅSTE vara ett vitt chassi som jag tänk heeeela tiden. Vilken dator är lättast att bygga vidare på och/eller byta delar på av dessa två? Mest framtidssäker?

EDIT: Byggde samma dator från Elgiganten på Inet och då blev priset 17092 kr, till och med dyrare än Elgigantens pris INNAN du får den där 20% rabatten, 15990 kr är det då. Så i guess att jag har svarat på min fråga rätt rejält nu kanske(?).

Permalänk
Medlem

Datorn från Elgiganten är bättre än den du byggt ihop själv

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem

@JexxitS: Alltså 50% extra grafik prestanda istället för vitt chassi för samma pris? Tror frågan nästan svarar sig självt. Chassit och delarna är lätt uppgraderingssbara (speciellt om du väljer Ryzen cpun). Fractal design chassit är väldigt stilrent och med lagom utrymme för att uppgradera (2 hdd slots + 3 ssd slots). Jag har själv meshify versionen och tycker den är grym.

Utöver allt detta så är datorn byggd med bra kvalitets delar. Det enda som sticker ut för mig är nog att den typen av grafikkortkylare kommer nog låte lite mer än öppna kylare.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem

@Derazee: Ah okej, så du säger att AMD Ryzen 5 2600 processorn med Asus Prime B450-Plus moderkort är bättre och mer uppgraderingsbar än Intel i5 9600k med Asus Prime Z390-O moderkort på den datorn. Sen blir det ju 800 kr billigare också ifall man väljer Ryzen alternativet på den datorn, såg jag.

Alltså bara 11992 kr istället för 12792 kr.

Permalänk
Medlem

@JexxitS: Intel alla dagar i veckan av dom två elgigantenburkarna.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Msi B450 moderkort, ryzen 2600x, Msi rtx2060, 16gb 300mt/s minnen, 700w nätagg.
Möjligen byta ssd mot större (2-300kr).
Tot:885€ på Amazon.de

MSI B450M Gaming Plus, Sockel AM4, DDR4, HDMI, DVI-D, 1x M.2, 8x USB 3.1 Gen1 Micro-ATX Mainboard https://www.amazon.de/dp/B07FNMLBF9/ref=cm_sw_r_cp_api_i_D4yB...

MSI GeForce RTX 2060 Ventus 6G OC https://www.amazon.de/dp/B07MJC8XKD/ref=cm_sw_r_cp_api_i_-4yB...

AMD Ryzen 5 2600X Prozessor (Basistakt: 3.6Hz, 6 Kerne, Socket AM4) YD260XBCAFBOX https://www.amazon.de/dp/B07B428V2L/ref=cm_sw_r_cp_api_i_H5yB...

Game Max Expedition Gaming Matx PC-Gehäuse mit LED-Lüfter und Seitenfenster, Weiß https://www.amazon.de/dp/B07D2Q2L72/ref=cm_sw_r_cp_api_i_25yB...

Intenso interne SSD-Festplatte 256GB Top Performance https://www.amazon.de/dp/B0093RN1OS/ref=cm_sw_r_cp_api_i_k6yB...

Thermaltake TR2 S 700W PC-Netzteil https://www.amazon.de/dp/B016WFYCFU/ref=cm_sw_r_cp_api_i_F6yB...

Ballistix Sport LT BLS2K8G4D30BESBK 16 GB (8 GB x2) Speicher Kit (DDR4, 3000 MT/s, PC4-24000, SRx8, DIMM, 288-Pin) grau https://www.amazon.de/dp/B07HP87R9J/ref=cm_sw_r_cp_api_i_Z6yB...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg att gpu hade lite lev tid, men det finns flera för samma pris, bara söka på rtx2060

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Olsson80: Tack men nej tack, jag bygger inget själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

@Olsson80: Tack men nej tack, jag bygger inget själv.

Ahh, sorrry, missade den detaljen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört på Elgiganten datorn med i5 9600k faktiskt.. även om jag normalt är partisk och väljer ryzen 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

@Derazee: Ah okej, så du säger att AMD Ryzen 5 2600 processorn med Asus Prime B450-Plus moderkort är bättre och mer uppgraderingsbar än Intel i5 9600k med Asus Prime Z390-O moderkort på den datorn. Sen blir det ju 800 kr billigare också ifall man väljer Ryzen alternativet på den datorn, såg jag.

Alltså bara 11992 kr istället för 12792 kr.

Jag lägger min röst på intel datorn.

Jag måste nog ändra min åsikt lite. Det kostar ca 800kr extra för en snabbare processor och om bilden är sann, så får du med en aftermarket kylare. Om det hade varit ett gtx 1060 så hade nog den i5an varit overkill, men med ett rtx 2060 så gör nog den extra processorkraften skillnad, speciellt vid skyhöga fps (tänk 100-200fps) som vissa spel kan uppnå på 1080p.

Enda nackdelen är att om du vill uppgradera om säg, 5 år? Då måste du byta moderkortet också för att uppgradera CPUn till en nyare generation, men det lär inte behövas på flera år.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem

@Derazee: Kan leva med att byta ut moderkortet också om det kan hålla i hela 5 år hehe, det är nice.
Sneglar så¨klart lite åt att köpa datorn från elgiganten och skippa mitt bygga. Alltså helt skippa mitt tänk på vitt chassit och så..