Tips på 27 tum bildskärm (främst för spel)

Permalänk
Medlem

Tips på 27 tum bildskärm (främst för spel)

Hej där,

Jag letar efter en 27 tums bildskärm, mestadels för spel. Minst en 144hz-skärm.
Jag spelar främst CS:GO. Andra spel jag spelar ibland är DOTA2 och SC2.

Utöver spel så kan det hända att jag kollar på film, programmerar eller håller på med photoshop.

Jag köpte en Asus VG278QR(1080p) för inte så längesen, men jag tycker inte att den presterande som jag önskade med färger, blb och annat hur jag än försökte att kalibrera skärmen. Kan vara så att jag fick ett dåligt exemplar bara.

Önskat pris är 4000-7000kr.

Frågor:
1. Ska jag leta efter en 1080p eller 1440p? (Jag spelar inte spel högre än 1080p vanligtvis)
2. Kommer 1440p att se bättre ut i Windows när jag surfar runt på Internet, tittar på filmer och gör andra saker som Photoshop?
3. Är ms viktig för spel, eller borde jag kolla mer på hz? (när man tittar på IPS-modeller är det "bara" 3-4ms, TN paneler = 1ms)
4. Hur är det att spela spel som CS:GO på IPS-paneler?
5. Någon som har Asus VG279Q? Hur är det att spela spel som CS:GO på denna IPS-bildskärm?
(eller hur är det att spela CS:GO med någon annan 144hz+ IPS-panel?)

Min GPU är Nvidia 1070 om det är bra att veta.

Bildskärmar som jag tittat på är:

1080p alternativ:
Asus VG279Q (IPS, 144hz)
LG 27GK750F-B (TN, 240hz)
Benq Zowie XL2740 (TN 240hz)

1440p alternativ:
AOC Agon AG271QX (TN, 144hz)
Asus MG278Q (TN, 144hz)
Asus MG279Q (IPS, 144hz)
Asus ROG Swift PG278QR (TN, 165hz)
Asus ROG Swift PG279Q (IPS, 165hz)

Bildskärmarna jag har tittat extra mycket på är Benq Zowie XL2740, men jag är osäker om jag ska köpa 1080p eller inte. Om jag bestämmer mig för att köra på 1080p så ser denna ut som en riktigt bra skärm för spel (240hz), men som också har bra färger och liknande?

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag att 1080 är på tok för låg upplösning för att användas på en 27-tummare, så jag rekommenderar att köra med 1440.
Om du spelar mest CS så skulle jag nästan våga säga att du får mer värde från en 240 Hz skärm som är en aningen mindre med 1080 upplösning.

Exempelvis denna
https://www.inet.se/produkt/2210965/zowie-xl2546-25-240hz-e-s...

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Beställde hem en Asus rog pg279q i förra veckan, hade så otroligt mycket ips glow och backlightbleed så jag bytte den. Testade 3 skärmar och alla led av samma problem. Blev så jävligt förbannad så jag köpte en pg278qr med tn - panel, och är jävligt nöjd. I min användning ser jag inte stor skillnad på tn och ips, beror ju på vad du skall använda den till. Kan dock varmt rekommendera tn modellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimbou1:

Beställde hem en Asus rog pg279q i förra veckan, hade så otroligt mycket ips glow och backlightbleed så jag bytte den. Testade 3 skärmar och alla led av samma problem. Blev så jävligt förbannad så jag köpte en pg278qr med tn - panel, och är jävligt nöjd. I min användning ser jag inte stor skillnad på tn och ips, beror ju på vad du skall använda den till. Kan dock varmt rekommendera tn modellen

Ok, låter tråkigt att det var så.
Ska kolla närmare på TN-modellen.

Verkar som att ASUS generellt har rätt dåliga QA-kontroller på sina skärmar?
Många som inte verkar vara nöjda, utan måste göra flera köp innan man får en OK skärm.

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem
Skrivet av theCube:

Ok, låter tråkigt att det var så.
Ska kolla närmare på TN-modellen.

Verkar som att ASUS generellt har rätt dåliga QA-kontroller på sina skärmar?
Många som inte verkar vara nöjda, utan måste göra flera köp innan man får en OK skärm.

Jepp, beror på hur mycket tur du har bara Jag hade varken tid eller ork att hålla på med att skicka tillbaka skärmarna.
Att få en ips utan dessa typfel är nog ganska omöjligt, beror på hur kräsen man är.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Köpte precis en Acer nitro 27 xv272up ips 144hz 1440p , den hade backlightbleed i hörnen men det syns bara vid uppstart, har svart bakgrund i Windows och ser inget av det, precis fått min dp kabel med posten idag så har inte testat freesync än. Men det är otroligt bra bild #love

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv och funderar över skärmbyte och har svårt att välja mellan 24" eller 27".

Det lutar lite åt MG278Q som är en av få G-SYNC kompatibla skärmar just nu.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Visa signatur

Star Citizen referral: STAR-5K66-JDZB

CM NR200P, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI, Fury Beast DDR5 4800MHz 2x16GB, i5-12600K + Scythe Fuma 2, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB+1TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

(Och var är alla LED-skärmar? Kikade på nya Tv-skärmar häromdagen. Nya LED-TV med HDR-stöd är magiska.)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av wronex:

(Och var är alla LED-skärmar? Kikade på nya Tv-skärmar häromdagen. Nya LED-TV med HDR-stöd är magiska.)

Finns inga (för konsument rimliga) LED-skärmar eller LED-TV. Utan det som branschen kallar "LED" i reklamen är samma vanliga LCD-teknik med lysdioder (LED) som belysning istälelt för lysrör som för 10-15 år sedan. Det finns dock ett fåtal bildskärmar i den högre prisklassen som använder lösningar likt en påkostade LCD-TV med FALD-bakgrundsbelysning.

Asus PG27UQ från förra året var något av den första av sitt slag på flera sätt då den kombinera spelegenskaper med sådant som en stark HDR-kapacitet från just FALD-belysningen: https://www.sweclockers.com/test/26064

Permalänk
Medlem
Skrivet av wronex:

Jag har köpt en vg27aq och är väldigt nöjd med den. Tyvärr kan jag inte ge subjektiv bedömning då det är min första "gamingskärm" Har dock haft en gammal 23 tums IPS skärm och vg27aq är jäkligt mycket bättre. Finns en bra recension på tftcentral.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem