Datorn har rasat, ny hårddisk krävs, vilken?

Permalänk
Medlem

Datorn har rasat, ny hårddisk krävs, vilken?

Hej.
Hade en Kingston hyperx ssd 250gb (har en extern med) och denna har nu rasat efter 7 år. Kan inte starta upp darorn utan den fastnar i någon Windows (blå skärm) error kod. Och har försökt gör allt som går där men fungerar inte. Rensa appar etc och installera Windows på nytt-går ej. Rensa hela datorn - går ej. Datorn reparerar fel- går ej. Ja ni förstår. Fattar då detta som att min hårddisk har rasat, eller?

Så vad ska man ha nytt? 500gb räcker. Är inte alls insatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bollaski:

Hej.
Hade en Kingston hyperx ssd 250gb (har en extern med) och denna har nu rasat efter 7 år. Kan inte starta upp darorn utan den fastnar i någon Windows (blå skärm) error kod. Och har försökt gör allt som går där men fungerar inte. Rensa appar etc och installera Windows på nytt-går ej. Rensa hela datorn - går ej. Datorn reparerar fel- går ej. Ja ni förstår. Fattar då detta som att min hårddisk har rasat, eller?

Så vad ska man ha nytt? 500gb räcker. Är inte alls insatt.

1. Billig men sämre SSD TR200 480GB 719 Kr från mediamarkt kommer duga till de flesta och vid vanliga uppgifter märker man inte skillanden

2. Lite dyrae SSD Samsung 860 EVO 500GB för 1049 kr bland de bästa 2,5 Tum Sata SSD som finns

3. Ifall du kan köra M.2 SSD så finns också Crucial P1 M.2 2280 500GB för 849 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

1. Billig men sämre SSD TR200 480GB 719 Kr från mediamarkt kommer duga till de flesta och vid vanliga uppgifter märker man inte skillanden

2. Lite dyrae SSD Samsung 860 EVO 500GB för 1049 kr bland de bästa 2,5 Tum Sata SSD som finns

3. Ifall du kan köra M.2 SSD så finns också Crucial P1 M.2 2280 500GB för 849 kr

Nr2 lät bra. Är spel data men kör kanske 2 spel om året så behövs lite kräm. Nr3 förstår jag inte frågan, är så oteknisk. Drog ut disken nu och den är kopplad med en liten och en lite större sladd, men så är väl alla. Haha 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bollaski:

Nr2 lät bra. Är spel data men kör kanske 2 spel om året så behövs lite kräm. Nr3 förstår jag inte frågan, är så oteknisk. Drog ut disken nu och den är kopplad med en liten och en lite större sladd, men så är väl alla. Haha 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Samsung blir bra är en av de bästa Sata SSD på marknaden.

Nya plattformer från AM4 för AMD och från Z97 för Intel har oftast en M.2 port på moderkorten som stödjer NVMe gränssnittet för snabbare hastigheter för SSD din dator har förmodligen inte en M.2 port då den är 7 år gammal.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bollaski:

Nr2 lät bra. Är spel data men kör kanske 2 spel om året så behövs lite kräm. Nr3 förstår jag inte frågan, är så oteknisk. Drog ut disken nu och den är kopplad med en liten och en lite större sladd, men så är väl alla. Haha 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Det du beskriver är en SATA anslutning till en 2,5" enhet. Bara du köper en med samma anslutning, så ja, är de samma.

När du köpt den nya disken och installerat om, ta denna du har nu och rensa den helt (koppla den som sekundär disk efter du installerat klart den nya. Antingen gör secure erase, eller ta hem programmet "low level format tool" och noll-skriv disken där. Sen gå in i diskhanteraren och försök skapa en ny partition igen... har du tur kickar den vid liv igen.

För det låter inte som disken rasat helt, utan bara ev har lite problem och behöver en nystart/nollning. Den kanske inte är pålitlig längre dock, så du bör nog titta på ny systemdisk, men du kan ju ha den till mindre viktigare saker, som en extra disk/spel disk, om du får liv i den igen. Då gör det ju inget om den rasar igen, men om den istället fungerar 1-2 år till är det ju bara bonus.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att disken har rasat? skapa en win10 usbsticka och testa en ominstallation innan du köper en ny disk.

jag tycker det låter mer som en windows krasch

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700