Grafikkort gav upp, borde jag uppgradera?

Permalänk

Grafikkort gav upp, borde jag uppgradera?

Mitt grafikkort gick sönder för ett tag sedan och jag har funderat på att skaffa ett nytt. Detta ledde även till att jag funderade på vilket grafikkort jag ska ersätta det med och även hur mycket resten av datorn blir en flaskhals ifall jag köper ett lite kraftfullare kort.

Datorn i fråga ser ut så här:

  • Coolermaster 690 III

  • 850W Modular nätdel 80 + Bronze

  • MK ASUS Z97-A

  • CPU i5 4690K

  • 16GB Kit (2x8) DDR3 2400Mhz Corsair Vengeance

  • ASUS GeForce 780 Ti 3GB - (Trasigt)

Korten jag tittat på är framförallt GTX 1060 6GB och GTX 1070 och har även vart lite nyfiken på RTX 2060 men känner att jag inte vill spendera för mycket pengar om jag inte får ut så mycket av ett starkare grafikkort. Behöver jag uppgradera resten? Och i så fall vad skulle ni rekommendera att jag uppgraderar som minst till i resten av datorn för att ett RTX 2060 inte ska vara överflödigt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mongo_Lloyd:

Mitt grafikkort gick sönder för ett tag sedan och jag har funderat på att skaffa ett nytt. Detta ledde även till att jag funderade på vilket grafikkort jag ska ersätta det med och även hur mycket resten av datorn blir en flaskhals ifall jag köper ett lite kraftfullare kort.

Datorn i fråga ser ut så här:

  • Coolermaster 690 III

  • 850W Modular nätdel 80 + Bronze

  • MK ASUS Z97-A

  • CPU i5 4690K

  • 16GB Kit (2x8) DDR3 2400Mhz Corsair Vengeance

  • ASUS GeForce 780 Ti 3GB - (Trasigt)

Korten jag tittat på är framförallt GTX 1060 6GB och GTX 1070 och har även vart lite nyfiken på RTX 2060 men känner att jag inte vill spendera för mycket pengar om jag inte får ut så mycket av ett starkare grafikkort. Behöver jag uppgradera resten? Och i så fall vad skulle ni rekommendera att jag uppgraderar som minst till i resten av datorn för att ett RTX 2060 inte ska vara överflödigt?

Tack på förhand!

Vad använder du datorn till?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Den där CPUn hänger med fortfarande förutom i väldigt CPU-tunga spel, exv Battlefield V.

Ett Vega 56 från AMD eller 2060 borde vara en lagom nivå om du spelar 1080p.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mongo_Lloyd:

Mitt grafikkort gick sönder för ett tag sedan och jag har funderat på att skaffa ett nytt. Detta ledde även till att jag funderade på vilket grafikkort jag ska ersätta det med och även hur mycket resten av datorn blir en flaskhals ifall jag köper ett lite kraftfullare kort.

Datorn i fråga ser ut så här:

  • Coolermaster 690 III

  • 850W Modular nätdel 80 + Bronze

  • MK ASUS Z97-A

  • CPU i5 4690K

  • 16GB Kit (2x8) DDR3 2400Mhz Corsair Vengeance

  • ASUS GeForce 780 Ti 3GB - (Trasigt)

Korten jag tittat på är framförallt GTX 1060 6GB och GTX 1070 och har även vart lite nyfiken på RTX 2060 men känner att jag inte vill spendera för mycket pengar om jag inte får ut så mycket av ett starkare grafikkort. Behöver jag uppgradera resten? Och i så fall vad skulle ni rekommendera att jag uppgraderar som minst till i resten av datorn för att ett RTX 2060 inte ska vara överflödigt?

Tack på förhand!

Hej, det är ju min 780Ti kompis! Mitt sådant gick sönder det med, och uppgraderade till ett 980Ti (köptes här på sweclockers för 3000kr - pedantskött) Vad jag såg på förra testet här på sweclockers så är du ju rätt ute med både 1070 och 2060, jag tycker du ska låta plånboken bestämma. Kolla gärna annonserna här, jag har bara goda erfarenheter.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Mest prisvärt är ju ett beg GTX1060/1070 beroende på hur mkt man får det för, skall det köpas nytt så RTX2060, men då är man på eller över gränsen för att CPU ska vara flaskhals.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Ja, eller avvakta och se vad som händer med 1660Ti eller vad det nu kommer att heta.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

Den där CPUn hänger med fortfarande förutom i väldigt CPU-tunga spel, exv Battlefield V.

Ett Vega 56 från AMD eller 2060 borde vara en lagom nivå om du spelar 1080p.

Den hänger även med i BFv utan problem..visst den ger inte 144FPS@ 1080P (Ultra)

Men den kan nog leverera 60FPS@1080P (Medium/High) i BFv utan problem.

Tänk på att konsolernas Jaguar prolle är extremt mycket svagare än en i5 2500K..

Jagar man inte dessa 240FPS vid ultra i dessa AAA-spel fungerar dessa äldre i5'or utmärkt än idag.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Mongo_Lloyd:
1500kr begagnat 1060 6gb/rx 580 om du har freesync
2500kr beg 1070 eller vega 56

Nytt: vega 64 för 5000 är prisvärt. Sedan kanske 2060.
.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Den hänger även med i BFv utan problem..visst den ger inte 144FPS@ 1080P (Ultra)

Men den kan nog leverera 60FPS@1080P (Medium/High) i BFv utan problem.

Tänk på att konsolernas Jaguar prolle är extremt mycket svagare än en i5 2500K..

Jagar man inte dessa 240FPS vid ultra i dessa AAA-spel fungerar dessa äldre i5'or utmärkt än idag.

Jag kör den CPUn själv och som du säger, den hänger med fint idag.

Jag bara nämnde Battlefield V som ett exempel där den faktiskt har svårare att hänga med, men det är väl nästan det enda spelexemplet än så länge där fler än 4 trådar ger sån skillnad.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Vega är inget att ha nu när det finns 2060.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Tack så mycket för alla svar!

Skrivet av Litenskit:

Vad använder du datorn till?

Jag använder den mest till spel av i princip alla sorter och relativt simpel Unity-programmering.

Jag jagar inte 100+ FPS:en utan är ganska nöjd med att ligga på 60 FPS, då skärmen ändå inte fixar mer. Efter lite mer eftersökningar så känner jag att 1070 endast kommer vara ett alternativ om jag tar begagnat då 2060 ligger på 1070 Ti-nivå i prestanda men under 1070 i pris så om jag köper ett helt nytt känns de äldre korten onödigt dyra.

Sedan är något jag tyckt vart klurigt är att veta vilken tillverkare man ska ha på kortet. Jag har tidigare haft Asus men valde då inte själv kortet. Har även kollat in UserBenchmarks.com men det är svårt att urskilja de olika tillverkarna och hur mycket mer eller mindre man får ut. Är det liksom värt att lägga kring 400-500 kr för att få ett specifikt märke eller är det ganska hugget som stucket? Eller ens 100-200 kr för den delen?

När det gäller olika versioner av samma kort och inom samma märke sedan (men även mellan märken) vad är det man skall leta efter där när det kommer till vad som är prisvärt, bra/dåligt, osv.? Har ju i alla fall redan listat ut att jag förmodligen inte kommer behöva en Mini då jag har ett ganska stort chassi och inte är så sugen på att offra prestanda för storlek. Utöver det så kan jag väl jämföra siffror och nummer och se vilket som är högst såklart, men är mer nyfiken på vad man bör prioritera eller kolla efter.
Tänker exempelvis på:

  • Gigabyte GeForce RTX 2060 6GB OC - 1680 MHz, 1755 MHz Boost Clock - 3 990 kr (Inet)

  • Gigabyte GeForce RTX 2060 6GB WINDFORCE OC - 1680 MHz, 1770 MHz Boost Clock - 4 490 kr (Inet)

Där det billigare har högre boostad frekvens men där dimensionerna också är mindre vilket jag antar har med luftgenomströmning att göra, men vad är värt mest i förhållande till användandet? Jag spelar som sagt mest på den, men spelen kan variera kraftigt krav på prestanda. Vad jag vill säga är väl att även om jag spelar mycket så inte så att grafikkortet konstant kommer att gå på högvarv.

Tack igen!

Permalänk
Medlem

Jag tror du kan komma långt med ett 2060 med den burken, den har nog ett bra par år kvar att ge. (Har en snarlik dator själv, den tar nästan allt jag kastar på den med ett 1060 3gb)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

rx 580 är amds equivelent till 1060 6gb, och mkt billigare

Skickades från m.sweclockers.com