Permalänk
Medlem

Olika Mhz RAM

Hejsan!
Håller på och upgradera min dator och fick ett par 2600MHZ DDR4 ram av min bror jag har redan 3700 Mhz Vengeance Ram och fick två till svarta fast med annan MHZ som sagt kan detta dra ner min prestanda genom att använda 2 olika Mhz ?

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl dra ner din prestanda då alla minnena kommer att köra med samma hastighet när de väl sitter i din dator - och det är de långsammaste minnena som sätter gränsen för hur snabbt du kan köra/överklocka dem.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Så basically om jag har 2600 MHZ t.ex så kommer mina 3700MHZ minnen också köras på 2600MHZ och då spelar det ingen roll att jag har 4 stycken 8 GB för min dator skulle köra snabbare med bara två 3700 ?

Permalänk
Skrivet av Sulky22:

@Erik_T: Så basically om jag har 2600 MHZ t.ex så kommer mina 3700MHZ minnen också köras på 2600MHZ och då spelar det ingen roll att jag har 4 stycken 8 GB för min dator skulle köra snabbare med bara två 3700 ?

Korrekt, så om du inte skulle ha något specifikt behov av närmare 32GB ram - tex. LightRoom eller dylikt. Så skulle jag enbart ha kört på dina snabbare 16GB

Permalänk
Medlem

@Franzenmannen: Okej Tack så jätte mycket jag joinade fprumet för nån dag sedan och detta är verkligen det snabbaste alternativet att få hjälp wow att folk har tid och svarar såhär snabbt !

Permalänk
Medlem

kör du spel/program som kräver mycket ram så kommer det ju bli snabbare för dig med mycket ram. Gör du inget som äter upp all tillgänglig ram, då behöver borde du satsa på snabbt istället för mängd.

Spel idag optimerar sig väl för mängden tillgänglig ram, eller gissar jag bara?
Tror inte att 2x8 gb "tar slut" om du spelar spel idag. Inte säker.
Jag hade nog satsat på 2x8gb 3700mhz om du bara spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulky22:

@Erik_T: Så basically om jag har 2600 MHZ t.ex så kommer mina 3700MHZ minnen också köras på 2600MHZ och då spelar det ingen roll att jag har 4 stycken 8 GB för min dator skulle köra snabbare med bara två 3700 ?

Om du använder så pass mycket minne att din dator swappar till hårddisk regelbundet så kommer din dator att bli snabbare av mer minne - även om minnet kör långsammare än tidigare.
Annars så kommer datorn antagligen att bli något långsammare - förutsatt att de 3700MHz minnen du har faktiskt körs i 3700MHz idag.

Att köra DDR4 i 3700MHz ligger utanför standarden så minnen måste vara överklockade för att nå de frekvenserna - så vilken hastighet de faktiskt körs i beror på dina BIOS inställningar.

Permalänk
Medlem

@ISbit: Okej Jo jag märker lagg i GTA V RP och jag vet inte vad som kan vara orsaken här är mina specs:

Nätagregat: Fractal Design Integra M 650W
Modekort: Gigabyte GA-Z270-Gaming K3
Kylare: Be-Quiet Pure Rock
RAM: Corsair Vengeance LPX Red 2x8GB 3200mh
Processor: Intel Core i7 7700K 4.2Ghz
Grafikort: ASUS GeForce GTX1050TI Strix OC 4GB
Hårdisk: Seagate Barracuda 1TB

Kanske någonting tråden kan hjälpa till med är det för dåligt grafikort ? Ska även uppdgradera till en m.2 SSD 120 och en vanlig SSD 120gb för att installera Gta på Grafikortet är det värt att uppgradera det till ett Radeon 580 RADEON MSI

Permalänk
Medlem

Frekvensen (MHz) som anges för arbetsminnet är den högsta hastighet tillverkaren garanterar att de klarar.

För att göra en billiknelse - det motsvarar den högsta hastighet däcken är specificerade för. Om hälften av dina däck klarar 2600km/h och hälften klarar 3700km/h så är din bil begränsad till 2600km/h (såvida du inte trotsar specifikationerna (=överklockar) och hoppas att det funkar).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

@PeCe: Hur överklockar man Ram minnena da ? Och behöver det betyda att alla mina ram minen blir dåligare ? bara för dem körs på lägre MHZ ?

Permalänk
Skrivet av Sulky22:

@ISbit: Okej Jo jag märker lagg i GTA V RP och jag vet inte vad som kan vara orsaken här är mina specs:

Nätagregat: Fractal Design Integra M 650W
Modekort: Gigabyte GA-Z270-Gaming K3
Kylare: Be-Quiet Pure Rock
RAM: Corsair Vengeance LPX Red 2x8GB 3200mh
Processor: Intel Core i7 7700K 4.2Ghz
Grafikort: ASUS GeForce GTX1050TI Strix OC 4GB
Hårdisk: Seagate Barracuda 1TB

Kanske någonting tråden kan hjälpa till med är det för dåligt grafikort ? Ska även uppdgradera till en m.2 SSD 120 och en vanlig SSD 120gb för att installera Gta på Grafikortet är det värt att uppgradera det till ett Radeon 520 RADEON MSI

Grafikkortet är definitivt din svaga länk. Ang Radeon 520 så säger google följande: "The Radeon 520 is a dedicated entry-level graphics card for laptops that was released in 2017."

Dvs ett budgetkort för bärbara datorer.

Beroende på din budget i övrigt och så skulle jag rekommendera att tex. kika efter ett GTX 1070 begagnat här på marknaden som nu brukar hamna en bit under 3000kr. Din dator i övrigt är enligt spec. ganska hög standard på, men grafikkortet drar ner rejält.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

@Franzenmannen: Oj Hehhe 580 menar jag såklart !!

Permalänk
Skrivet av Sulky22:

@Franzenmannen: Oj Hehhe 580 menar jag såklart !!

Kolla Enklare jämförelse på Youtube Radeon 580 vs GTX 1070
Så, 580 gör ett bra jobb idag, men jag skulle nog ändå rösta på GTX 1070, speciellt med tanke på övrig hårdvara i din dator.

Diverse säljesannonser på GTX 1070 i Sweclockers marknad: GTX 1070 begagnat / nytt säljes