AOC G2590FX (eller PX) - Eller någon helt annan? Budget monitor 144 hz, tunna ramar. Förslag?

Permalänk
Medlem

AOC G2590FX (eller PX) - Eller någon helt annan? Budget monitor 144 hz, tunna ramar. Förslag?

Ska använda två monitors till min setup, och tänkte hänga upp de på ett VESA-stativ. Tänker mig att det blir snyggast med två skärmar med så tunna ytterramar som möjligt, annars ser det tjockt och klumpigt ut, samt inte så plastigt. Tycker att AOC G2590FX (eller PX, vet inte riktigt skillnaden) ser riktigt bra ut med de tunna ytterramarna och den röda bottenramen (behöver inte vara röd), men har sett en del klagomål på färgkvaliten. Samtidigt har jag hört att i princip alla budget gamingskärmar med 144 hz har dåliga färger då det fokuseras mer på frekvens, och det förstår jag också.

Så, finns det någon skärm som är:

* Inom en viss budget: Högst 3000 kr nypris (helst lägre).
* Tunna ramar samt inte plastig.
* 144 hz och ganska bra färgupplösning.
* Ser snygg ut om man har två likadana.

Tänker mig att just: AOC G2590FX (PX), har 3 av mina 4 punkter, och för denna budgeten går det inte att få en bättre, men vet ni av er att det faktiskt finns någon helt annan som jag bara inte sett ännu, skriv gärna!

(PS: Vad är det egentligen för skillnad på FX o PX på dessa skärmar?)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av llucass:

(PS: Vad är det egentligen för skillnad på FX o PX på dessa skärmar?)

Skillnaden verkar vara att PX har höjdjustering och 4 st USB-uttag enligt reddit.

Permalänk
Medlem

Passar på och lånar denna tråd. Kan eventuellt behöva köpa en ny bildskärm och letar efter en 1080p, 144Hz skärm under 2500 kronor. Har ögonen öppna på dessa: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=4676607,3379442,332...

Finns det någon självklar vinnare här eller är det hugget som stucket?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Treant:

Finns det någon självklar vinnare här eller är det hugget som stucket?

Överlag hugget som stucket i kategorin. Vill du säkra en betydligt bättre skärm än den vanliga basgamingskärmen behöver du kliva upp till 240 Hz-skärmarna eller 2560x1440-modellerna.

Annars kan det vara lönt att titta på så nya modeller som möjligt i den vanliga kategorin av 1920x1080/144 Hz-TN-skärmar. Äldre modeller tenderar att sitta med äldre paneltyper med sämre bildkvalitet.