Kan man köpa sådana här volt-ändrare? (vet ej namnet)

Permalänk
Medlem

Kan man köpa sådana här volt-ändrare? (vet ej namnet)

Någon som vet om man kan få tag på sådana här genomskinliga "pluppar" så att man kan få en annan utström ur vissa adaptrar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag lovar inget, men jag tvivlar på att själva den genomskinliga delen har npn mer funktion än att ha en stämpel och vara just genomskinlig.
Däremot finns det adaptrar på tex Kjell & co där du kan bestämma spänningen och därmed anpassa till olika laptops tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är en sådan adapter, på baksidan finns tabell för utström vid olika spänningar. "Pluppen" går att ta bort och det är definitivt någonting inne i den, vad vet jag inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att det bara sitter ett motstånd i pluggen, vilket ändrar en spänning som adaptern kan läsa av. Troligtvis är de gjorda speciellt för just den adaptern, d.v.s. det är sannolikt ingenting som säljs löst.

Om du har en multimeter och någon plugg tillgänglig så kan du alltid mäta vilket motstånd de har (givet att det är så de fungerar). Har du fler än en plugg så kan man nog rätt enkelt räkna ut vilket motstånd man behöver för att få en viss spänning, annars får man gissa sig fram. Men sen måste man förstås lösa problemet med att tillverka en egen plugg också.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är som tidigare sagt oftast en resistor och om du vågar så kan du mäta upp nån du har kvar, skaffa en potentiometer i passande storlek och labba med den så du får rätt spänning, mät vad potten har för värde och skaffa en resistor med rätt värde, för att koppla in den kan du nog använda Dupont-kablar, om du är försiktig med det så borde det funka men det är ju inget som tål några större mekaniska belastningar utan det ska "ligga hemma"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@anarkizt: Ser ut att vara denna och där ser ut att finnas en lite låda med "pluppar" om jag inte misstar mig? Dessa "pluppar" är kanske nycklade på något sätt och har du inte dessa "pluppar" så är det nog kört... såvida det inte är et motstånd och du kan koppla en vridpotentiometer till den

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@anarkizt: Ser ut att vara denna och där ser ut att finnas en lite låda med "pluppar" om jag inte misstar mig? Dessa "pluppar" är kanske nycklade på något sätt och har du inte dessa "pluppar" så är det nog kört... såvida det inte är et motstånd och du kan koppla en vridpotentiometer till den

Snyggt hittat! Ja, en gång i tiden kanske de där plupparna funnits i en liten låda. Men inte nu.

Har flera strömadaptrar med likadana pluppar dock, så jag tror man får med sådana ibland med en plupp helt enkelt. Inte alltid man kollar så noga på dem, men surt när man (kanske) behöver en och måste slänga ut ca 500kr som det verkar kosta. Och då är jag inte ens säker på att det är strömstyrkan som är problemet.

Visa signatur