AMD Radeon VII får stöd för DirectML – kan bli alternativ till Nvidia DLSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Ja man kan använda det i bland annat blender

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MarkSix:

Nu är det ju så att Nvidia också jobbar med WinML/DirectML. Demonstrationen av WinML/DirectML på Siggraph 2018 i Augusti gjordes tillsammans med Microsoft och Nvidia.
http://on-demand.gputechconf.com/siggraph/2018/video/sig1814-...

Nvidia är också med i VESA. Jag vet inte hur det förändrar något av det jag skrev?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Ja, du låter ju övertygande...

Liksom dina spekulativa föreställningar är övertygande.

Skrivet av Radolov:

Säg mig, om man bara kan spekulera, varför går det då att precis som @inquam gör att dra fram dessa referenser från innan? Det finns även källor som stödjer påståendet:
"We’ve spoken to several sources with additional information on the topic who have told us that Microsoft’s interest in developing a new API is a recent phenomenon, and that the new DirectX (likely DirectX 12) will substantially duplicate the capabilities of AMD’s Mantle. The two APIs won’t be identical — Microsoft is doing its own implementation — but the end result, for consumers, should be the same: lower CPU overhead and better scaling in modern titles."

Visst kan man göra saker snabbare än vanligt om man utgår från någonting som redan finns? Denna person nämner ett underligt sammanträffande.
https://pbs.twimg.com/media/CBBu9COWwAAPzZB.jpg:large
Samma person, som för övrigt verkar jobba för NVIDIA (om någon bör han vara partisk mot AMD), säger att både DX12 och Vulkan är varianter av Mantle.

Har du någonsin använt DX12, Mantle eller Vulkan? Om inte, varför är du då så säker på att mantle inte hade någon som helst inverkan på DX12?

Öh, ja jag har använt DX12. Är sämre än DX11 i de flesta spel. Vad har det med någonting att göra?
De där länkarna är i bästa fall hörsägen om inte ren ryktesspridning. Tiden mellan Mantle och DX12 är så kort att det vore meningslös för AMD att utveckla det från första början om det vore så snabbt att göra och godtrogna & oskuldsfulla som de är skulle ha satsat på open-source/icke-proprietärt.

Jag har inte sagt att "mantle inte hade någon som helst inverkan på DX12?". Jag ifrågasätter att motsatsen är faktum för inbitna AMD-fans.

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på hur länge sedan det är jag hade ett AMD-kort i någon av burkarna, fasen vet om det inte var ett Radeon 4850, så det är ett tag sedan. Deras processorer börjar få upp farten nu, så vi får hoppas att deras grafikkort också kan få tummen ur...

Permalänk
Medlem

Kortet är inte ute än, känns som jag kommer att vänta på Navi till sommar/höst 2019.

Permalänk
Skrivet av scara:

Öh, ja jag har använt DX12. Är sämre än DX11 i de flesta spel. Vad har det med någonting att göra?

Han menade om du kodat för API:erna i fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Han menade om du kodat för API:erna i fråga.

Ja, jag kanske var lite otydlig på den punkten. Men det är som du säger Mr Relevant namn . Med kunskap om hur API:erna ser ut kan man dra slutsatser om vilka saker som är lika varandra. Lite som om man inte kan någon Svenska,Danska eller Norska, hur kan man då säga att de inte är besläktade?

Skrivet av scara:

Tiden mellan Mantle och DX12 är så kort att det vore meningslös för AMD att utveckla det från första början om det vore så snabbt att göra och godtrogna & oskuldsfulla som de är skulle ha satsat på open-source/icke-proprietärt.

DX12 utvecklades samtidigt som mantle (iallafall från någon gång under 2013 och framåt), men det behöver inte betyda att DX12 ej påverkades av mantle. AMD var ju trots allt en av de som bidrog med synpunkter till DX12. Utan mantle hade DX12 blivit av, men om det sett ut som det gör idag kan man inte med säkerhet avgöra.

Det är lite udda att säga att mantle var en inlåsning av konsumenter. I utvecklingsfasen så var det endast till radeon kort ja, var iofs de enda som stödde en stor del av hårdvaruimplementationerna, och de korten som de kunde utveckla till. Men de var tydliga med att det skulle fungera för olika arkitekturer och platformar (dvs även för operativsystem som inte är windows10, eller mobiltelefoner).

Mantle was conceived and developed by AMD in partnership with leading game developers.
This enabled the fast and agile development required to validate the concepts and bring such the technology to life in a relatively short period of time. However, Mantle was designed in a way that makes it applicable to a range of modern GPU architectures. In the months ahead, we will be inviting more partners to participate in the development program, leading up to a public release of the specifications later in 2014. Our intention is for Mantle, or something that looks very much like it, to eventually become an industry standard applicable to multiple graphics architectures and platforms.

Utdrag från mantle FAQ

Skulle även med enkelhet kunna portas till DX12.

DX12 porting low effort

Sedan så finns det AMA med Robert Hallock där han förklarar:

Our "win condition" for Mantle was either growing it into an industry-standard API of its own, or influencing an API very much like Mantle to become the standard. There is a lot of pride in this industry, and chances were low that an API owned by a graphics vendor would ever be adopted by other graphics vendors. So when the opportunity came to migrate the spec to serve as the foundation of Vulkan, it was a no-brainer. This was our chance to realize one of the win conditions for Mantle.

Along the way, we had the opportunity to help develop DX12, also. This allowed us to share our philosophies and ideas on how APIs should work into DirectX as well. We've been serving in this capacity for DX for many years, but DX12 came at a good time for us.

And now here we are. All the major graphics APIs have features we invented for Mantle, and are philosophically similar to Mantle. And they run on everyone's hardware.

Mantle win conditions

De fick alltså vad de ville tillslut. Det är rätt så uppenbart att de visste att mantle skulle fallera om det var enbart för AMD och använde det mest som ett proof of concept. AMD visste att de gynnades mer av lågnivå API:er än NVIDIA. Så för dem kvittade det om de använde mantle eller DX12. Bara det ledde till att de fick ut mer prestanda ur sin hårdvara.
Nu när NVIDIA gynnas av DX12 och Vulkan (DXR on NVX_Raytrace) så vill de också sprida användningen av dem. Inget konstigt att de driver tekniker som gynnar dem (men möjligtvis inte exklusivt gynnar dem, utan även konsumenterna). Så man får se på det lite nyanserat.

Skrivet av scara:

Jag har inte sagt att "mantle inte hade någon som helst inverkan på DX12?". Jag ifrågasätter att motsatsen är faktum för inbitna AMD-fans.

Är inte motsatsen till "mantle inte hade någon som helst inverkan på DX12" just "mantle hade någon inverkan på DX12" vilket är just det du ifrågasätter?

What are the similarities between Mantle and DirectX® 12?
DirectX® 12 is Microsoft’s own creation, though its development has been steered by input from many different technology partners including AMD. We have welcomed the same input on Mantle by sharing the full specification with Microsoft since the early days of our API. As the industry moves to embrace the principles of “closer-to-the-metal” API design, it is evident that our pioneering work with this concept has been highly influential.

Såhär skriver AMD om likheterna

Men det är svårt att ta deras ord för det. Det finns ju trots allt ingen som helst bevi....

:O

Hm...jahapp. Jag skulle gärna höra förklaring på hur det här skedde.

Jag har egentligen inget mer att säga, utan ni får avgöra själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Ja, jag kanske var lite otydlig på den punkten. Men det är som du säger Mr Relevant namn . Med kunskap om hur API:erna ser ut kan man dra slutsatser om vilka saker som är lika varandra. Lite som om man inte kan någon Svenska,Danska eller Norska, hur kan man då säga att de inte är besläktade?

DX12 utvecklades samtidigt som mantle (iallafall från någon gång under 2013 och framåt), men det behöver inte betyda att DX12 ej påverkades av mantle. AMD var ju trots allt en av de som bidrog med synpunkter till DX12. Utan mantle hade DX12 blivit av, men om det sett ut som det gör idag kan man inte med säkerhet avgöra.

Det är lite udda att säga att mantle var en inlåsning av konsumenter. I utvecklingsfasen så var det endast till radeon kort ja, var iofs de enda som stödde en stor del av hårdvaruimplementationerna, och de korten som de kunde utveckla till. Men de var tydliga med att det skulle fungera för olika arkitekturer och platformar (dvs även för operativsystem som inte är windows10, eller mobiltelefoner).

Mantle was conceived and developed by AMD in partnership with leading game developers.
This enabled the fast and agile development required to validate the concepts and bring such the technology to life in a relatively short period of time. However, Mantle was designed in a way that makes it applicable to a range of modern GPU architectures. In the months ahead, we will be inviting more partners to participate in the development program, leading up to a public release of the specifications later in 2014. Our intention is for Mantle, or something that looks very much like it, to eventually become an industry standard applicable to multiple graphics architectures and platforms.

Utdrag från mantle FAQ

Skulle även med enkelhet kunna portas till DX12.

Sedan så finns det AMA med Robert Hallock där han förklarar:

Our "win condition" for Mantle was either growing it into an industry-standard API of its own, or influencing an API very much like Mantle to become the standard. There is a lot of pride in this industry, and chances were low that an API owned by a graphics vendor would ever be adopted by other graphics vendors. So when the opportunity came to migrate the spec to serve as the foundation of Vulkan, it was a no-brainer. This was our chance to realize one of the win conditions for Mantle.

Along the way, we had the opportunity to help develop DX12, also. This allowed us to share our philosophies and ideas on how APIs should work into DirectX as well. We've been serving in this capacity for DX for many years, but DX12 came at a good time for us.

And now here we are. All the major graphics APIs have features we invented for Mantle, and are philosophically similar to Mantle. And they run on everyone's hardware.

Mantle win conditions

De fick alltså vad de ville tillslut. Det är rätt så uppenbart att de visste att mantle skulle fallera om det var enbart för AMD och använde det mest som ett proof of concept. AMD visste att de gynnades mer av lågnivå API:er än NVIDIA. Så för dem kvittade det om de använde mantle eller DX12. Bara det ledde till att de fick ut mer prestanda ur sin hårdvara.
Nu när NVIDIA gynnas av DX12 och Vulkan (DXR on NVX_Raytrace) så vill de också sprida användningen av dem. Inget konstigt att de driver tekniker som gynnar dem (men möjligtvis inte exklusivt gynnar dem, utan även konsumenterna). Så man får se på det lite nyanserat.

Är inte motsatsen till "mantle inte hade någon som helst inverkan på DX12" just "mantle hade någon inverkan på DX12" vilket är just det du ifrågasätter?

What are the similarities between Mantle and DirectX® 12?
DirectX® 12 is Microsoft’s own creation, though its development has been steered by input from many different technology partners including AMD. We have welcomed the same input on Mantle by sharing the full specification with Microsoft since the early days of our API. As the industry moves to embrace the principles of “closer-to-the-metal” API design, it is evident that our pioneering work with this concept has been highly influential.

Såhär skriver AMD om likheterna

Men det är svårt att ta deras ord för det. Det finns ju trots allt ingen som helst bevi....

Hm...jahapp. Jag skulle gärna höra förklaring på hur det här skedde.

Jag har egentligen inget mer att säga, utan ni får avgöra själva.

När dokumentationen är ren Copy/Paste så undrar man ju hur det ser ut i källkoden.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MarkSix:

När dokumentationen är ren Copy/Paste så undrar man ju hur det ser ut i källkoden.

Kan man onekligen, programerare är ju väl kända för att gärna använda Copy/Paste.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Ja, jag kanske var lite otydlig på den punkten. Men det är som du säger Mr Relevant namn . Med kunskap om hur API:erna ser ut kan man dra slutsatser om vilka saker som är lika varandra. Lite som om man inte kan någon Svenska,Danska eller Norska, hur kan man då säga att de inte är besläktade?

Har inte sagt att de inte är besläktade.

Skrivet av Radolov:

DX12 utvecklades samtidigt som mantle (iallafall från någon gång under 2013 och framåt), men det behöver inte betyda att DX12 ej påverkades av mantle. AMD var ju trots allt en av de som bidrog med synpunkter till DX12. Utan mantle hade DX12 blivit av, men om det sett ut som det gör idag kan man inte med säkerhet avgöra.

Fast du säger att man avgöra det, det är DU som hävdar att DX12 med säkerhet är en derivat av mantle.

Skrivet av Radolov:

Det är lite udda att säga att mantle var en inlåsning av konsumenter. I utvecklingsfasen så var det endast till radeon kort ja

Ja, alltså inlåsning. Helt onödigt om det var nu som du säger att DX12 utvecklades samtidigt...

Skrivet av Radolov:

De fick alltså vad de ville tillslut. Det är rätt så uppenbart att de visste att mantle skulle fallera om det var enbart för AMD och använde det mest som ett proof of concept. AMD visste att de gynnades mer av lågnivå API:er än NVIDIA. Så för dem kvittade det om de använde mantle eller DX12. Bara det ledde till att de fick ut mer prestanda ur sin hårdvara.
Nu när NVIDIA gynnas av DX12 och Vulkan (DXR on NVX_Raytrace) så vill de också sprida användningen av dem. Inget konstigt att de driver tekniker som gynnar dem (men möjligtvis inte exklusivt gynnar dem, utan även konsumenterna). Så man får se på det lite nyanserat.

Håller med.

Skrivet av Radolov:

Är inte motsatsen till "mantle inte hade någon som helst inverkan på DX12" just "mantle hade någon inverkan på DX12" vilket är just det du ifrågasätter?

Påståendet var att DX12 kom av sig - "påskyndades" eller har samma kod eller liknande - av Mantle, det kom ju från dig.
Det jag motsäger mig är just sådana specifika påståenden, inte att DX12 inte "påverkades" av Mantle. Så kan det väl vara. Det är ju som du säger, AMD som har pushat för API-utvecklingen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

Kan man onekligen, programerare är ju väl kända för att gärna använda Copy/Paste.

Det är applicerbart för de flesta proffesioner och inte enbart programmerare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dinoman:

Det är applicerbart för de flesta proffesioner och inte enbart programmerare.

Så är det säkert.
Tänker på ett skämt som vi brukade dra när jag jobbade som programerare.
"Jag skriver ingen kod, kör bara med Copy/Paste."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

Så är det säkert.
Tänker på ett skämt som vi brukade dra när jag jobbade som programerare.
"Jag skriver ingen kod, kör bara med Copy/Paste."

Minsta motståndets lag. Alltid applicerbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

De använder Open-Source för att

  1. De var inte först med tekniken. De kan inte tjäna lika mycket pengar längre, det är billigare adoptera "open spurce" än att utveckla egen proprietärer teknik

  2. De har inte råd utveckla någon proprietär teknik, som de hade i t.ex. Mantle-fallet

  3. De har inte tagit några risker med att utveckla egen proprietär teknik då det är oklart om hur pass lämpligt tekniken är för t.ex. spelande och om det gynnar just deras arkitekturer relativt konkurrenten

Så det är logiskt att de adopterar "open source" men att hävda att de gör det av Good-will kan i bästa fall beskrivas som naivt. Som tillägg till ovannämnda är att de vill marknadsföra sig själva som en slags helig ko inom PC-världen och det har ju synnerligen lyckats...

Så sant. nVIDIA driver utvecklingen framåt mycket mer och bättre, än AMD på grund av dessa anledningar.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hade marknadsandelarna varit närmre 50/50 mellan Nvidia och AMD, visst. Men nu när Nvidia har en över 4 gånger så stor marknadsandel än AMD så gynnar det ingen mer än Nvidia själva. Se Gamewrecks till exempel..

Kan hålla med om att det är ett mindre än optimalt läge just nu. Men det är ju klart som tusan att Nvidia gör vad som är bäst för Nvidia, är inget konstigt med det.

Sen att Nvidia inte hanterar förvaltningen av sina innovationer på ett bra sätt är en helt annan sak.

Med det sagt så var poängen med mitt tidigare inlägg ett försök till att poängtera att vissa personer inte kan se längre än näsan räcker bara för att de tio synes ogillar ett företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Njae inte riktigt. Proprietära teknologier tenderar sällan att gagna marknaden i stort. Framförallt när företaget ifråga vägrar ens licensiera ut teknologin. Att sedan G-sync skulle göra det är ju inget bevis mot sagda påstående utan där kan man lika gärna häva fram PhysX som ett exempel där en teknik fullständigt förstörts av Nvidias förmåga att försöka hålla andra företag ute.

Fast Gsync är ju så vitt jag vet en direkt anledning till att adaptiv synkronisering ens finns idag. Visst hade tekniken säkerligen förr eller senare utvecklats men det kan man ju bara spekulera kring(?). Så jo i vart fall gällande adaptiv synkronisering så har ju Nvidia direkt påverkat utvecklingen till en förbättring, vilken vi konsumenter gagnas av genom en bättre spelupplevelse.

Sen att Nvidia inte hanterar förvaltningen av sina innovationer på ett bra sätt är en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

De använder Open-Source för att

  1. De var inte först med tekniken. De kan inte tjäna lika mycket pengar längre, det är billigare adoptera "open spurce" än att utveckla egen proprietärer teknik

  2. De har inte råd utveckla någon proprietär teknik, som de hade i t.ex. Mantle-fallet

  3. De har inte tagit några risker med att utveckla egen proprietär teknik då det är oklart om hur pass lämpligt tekniken är för t.ex. spelande och om det gynnar just deras arkitekturer relativt konkurrenten

Så det är logiskt att de adopterar "open source" men att hävda att de gör det av Good-will kan i bästa fall beskrivas som naivt. Som tillägg till ovannämnda är att de vill marknadsföra sig själva som en slags helig ko inom PC-världen och det har ju synnerligen lyckats...

Njuter kanske en aning för mycket när jag läser ditt inlägg, då väldigt många på detta forum nätsintill konstant påstår att Open Source ENBART bygger på/finansieras av s.k. "Good-will".

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av krigelkorren:

Njuter kanske en aning för mycket när jag läser ditt inlägg, då väldigt många på detta forum nätsintill konstant påstår att Open Source ENBART bygger på/finansieras av s.k. "Good-will".

Jag ställer mig mest frågan varför du njuter av det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag ställer mig mest frågan varför du njuter av det?

Skickades från m.sweclockers.com

Inronin när vissa hävdar att Open Source endast lever p.g.a. Good-will samtidigt som vissa andra hävdar att företag inte gör saker och ting Open Source p.g.a. Good-will utan enbart utifrån affärsmässiga, strategiska beslut, eller när de bedömer att de inte kan tjäna pengar på det.

Sanningen är att det inte alltid är såpass svartvitt som många verkar ha fått för sig...

Här är en artikel i sammanhanget där nVidia "ger bort" AI-teknik för att kunna kränga sina egna kort, och detta inom ett område där de redan är marknadsledande:
https://techworld.idg.se/2.2524/1.714403/nvidia-hyperrealistiska-ansikten

Det är inga problem at tjäna pengar på Open Source, frågan är bara hur man går tillväga.
-Om ett vinstdrivande företag släpper något Open Source, då är det troligen med ett vinstintresse. -Vilket absolut inte är konstigt!
-Om ett gäng entusiaster släpper något Open Source, är det troligtvis Good-will. -Men det måste inte vara det!
Ingenting av ovan utesluter egentligen det andra.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Inronin när vissa hävdar att Open Source endast lever p.g.a. Good-will samtidigt som vissa andra hävdar att företag inte gör saker och ting Open Source p.g.a. Good-will utan enbart utifrån affärsmässiga, strategiska beslut, eller när de bedömer att de inte kan tjäna pengar på det.

Sanningen är att det inte alltid är såpass svartvitt som många verkar ha fått för sig...

Här är en artikel i sammanhanget där nVidia "ger bort" AI-teknik för att kunna kränga sina egna kort, och detta inom ett område där de redan är marknadsledande:
https://techworld.idg.se/2.2524/1.714403/nvidia-hyperrealistiska-ansikten

Det är inga problem at tjäna pengar på Open Source, frågan är bara hur man går tillväga.
-Om ett vinstdrivande företag släpper något Open Source, då är det troligen med ett vinstintresse. -Vilket absolut inte är konstigt!
-Om ett gäng entusiaster släpper något Open Source, är det troligtvis Good-will. -Men det måste inte vara det!
Ingenting av ovan utesluter egentligen det andra.

Att NVIDIA släppte källkoden till just StyleGAN under en OSS-licens har nog att göra med dels att servarna som de siktar på redan kör Linux och att det skulle gynna NVIDIA väldigt mycket om koden var kompatibel med existerande distributionskällor (som Debian, SLES eller RHEL), och att koden bygger på CUDA (som ju i praktiken bara går att köra på NVIDIAS kort än så länge (medveten om att ROCm har experimentellt stöd för delar av CUDA)). Ju fler distributioner som inkluderar StyleGAN desto lättare blir det att snabbt implementera i egen kod och desto fler CUDA-kort säljer NVIDIA. Kort sagt vinstdrivande drag maskerat som goodwill för de som inte är insatta.

Apropå Linux är det ett område där AMD totalt dominerar NVIDIA på mjukvarusidan när det inte gäller rena beräkningskort. Moderna kort är verkligen plug'n'play utan extra arbete (utom i Debian där du manuellt måste välja paketet firmware-amd-graphics eftersom Debian inte inkluderar proprietär kod vid installation). De ligger ju till och med före Intel på några fronter, t.ex. Gallium3D och support för ny hårdvara.

NVIDIA å andra sidan tror fortfarande att en binär blob till drivare, som användaren dessutom måste krångla med själv och i regel inte har stöd för senaste Linux-kerneln utan att man behöver göra egna fulhackar, är acceptabelt. Denna upplevelse med att ens börja använda officiella drivaren på NVIDIA-kort är av forumtrådar att döma en anledning till att vissa spelentusiaster helt avskriver Linux som operativsystem, vilket bara gynnar NVIDIA på kort sikt då deras drivare för Windows fortfarande verkar ha ett (relativt AMD) gott rykte. Om Windows hade försvunnit imorgon är NVIDIA ganska säkert en av de hårdvarutillverkare som skulle drabbas hårdast.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810