Första utvecklingsjobb som frilansare, är betalningen rimlig?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheWetell:

Tjenare!

Bakgrund om mig, har pluggat informatik 3 år på gymnasiet med inriktning mjukvaruutveckling(webbutveckling) och läste sedan ett till extra år för att bli gymnasieingenjör. Efter det började jag plugga webbutvekling på universitet där jag nu är och ska börja min fjärde termin. Jag har byggt flertal sidor, mest egna projekt och jobbade hela tre månader som fullstack-utvecklare i somras. Har alltid haft minst ett extra jobb och försöker alltid vara sysselsatt och ha en bra inkomst (för att vara student). Anser mig själv som en rätt duktig utvecklare med mycket potential och har väldigt mycket passion för utveckling.

Så till punkt, har nyligen öppnat upp ögonen till att frilansa som webbutvecklare/webbdesigner på sidan om skolan för att kunna tjäna en extra slant här och där. Har fått tag i min första kund nu och vi har haft två möten om vad han vill ha och hur lång tid jag har på mig. Allt kändes bra tills jag började kolla mer och mer in på hur mycket som skulle göras och hur komplext det skulle bli.

Vad han vill ha:

  • Domän

  • Emailadresser kopplade till domän

  • Landningsida med komplexa animationer

  • Undersidor med enkel information

  • Web store med upp till 10 produkter (än så länge)

  • Hantera betalningar på sidan utan tredjepartsidor

  • Möjlighet att ändra allt innehåll (bilder, text, artiklar, produkter) på sidan helt själv

För detta vill han ge mig:

  • 10 000kr

  • Deadline på två månader

  • Utförs inte allt blir betalningen mindre

När vi satt på mötena kändes det väl rimligt eftersom att jag endast gör detta på sidan om skolan och inte jobbar med detta fulltid. Nu några dagar efter mötet och ha snackat med en polare, som jobbar fulltid som back-end utvecklare, har jag insett att detta kommer ta minst två månader, på fulltid, att utföra. Den betalningen han vill ge mig känns helt plötsligt inte en rimlig, med tanke på hur komplex sidan kommer att vara och mängden jobb jag måste utföra. Han pratade om att han hade kollat med lite olika webbbyråer och de hade gett han en offerter på mellan 60k-100k men de kunde de ville han inte betala.

Har kollat på lite olika lösningar för att göra det enkelt för mig, som att använda Wordpress. Finner dock att det begränsar mig att designa hur jag vill och påverkar hans krav att ändra innehållet själv. Jobbar ofta i Laravel men det tar bort hans möjlighet att ändra något själv och kvalitén kommer bli bristande p.g.a deadlinen.

Har inte fått klartecken än att köra på än och tänkte att det kan vara bra att snacka med honom en gång till så att vi slipper missförstånd. Som sagt känns det här som att jag kommer bli utnyttjad (på tid och pengar), ha svårt att hinna med skolan fullt ut och helt exkludera det andra jobbet jag har.

Vad tycker ni?
Hur kan jag bäst förklara detta för honom?
Att det han vill ha är inte ens rimligt inom den prisramen han har?
Ska jag göra en del av projektet och kräva fullt betalt?
Ska jag bita det sura äpplet, ge han det han vill ha men med bristande kvalitet?
Skippa projektet helt?

Ursäktar om för grammatiken och eventuella stavfel men hoppas att ni förstår texten ändå.
Tacksam för all feedback och tips.
//Felix

Som många andra redan påpekat här skulle även jag säga nej, du verkar själv redan vara med på att det blir svårt att hinna med och andra har lyft punkterna som att du inte vill hantera betalning på din sida utan låta 3e part sköta det.

Att personen också fått offert på 60-100k och är beredd att erbjuda dig 10k.. ja well, behöver man verkligen säga mer?

För framtida erbjudanden har jag ett tips i tankesätt, som jag lärde mig sent men som hjälpte otroligt
Räkna ut vad du VILL TJÄNA, dvs hur mycket pengar behöver du få ut för "en dags" arbete och vara nöjd? Alltså att du ska ha råd med mat, din hyra, lite kläder, nöjen och sådär. Absolut inte minimum för överlevnad men inte heller flådiga lyxlönen.
Slå ut det som en timpenning.
Dubbla denna summa (för att täcka arbetsavgifter, pension och sånt där).

Nu den svåra biten, räkna ut hur lång tid ett projekt tar.
Yes, detta är det svåraste och det ÄR svårt, men man måste börja någonstans och bara lära sig mer och mer.
Nu vet du din timpenning och sedan tid, så vips får du en summa.

Och denna summa tycker kund oftast är för hög och då får man börja förhandla, antingen kan du jobba längre dagar för samma peng (aka lägre timpenning då), försöka snabba på tiden på eller annat sätt (note, "jobba snabbare" fungerar inte riktigt i praktiken) eller helt enkelt tacka för sig och titta på nästa jobb.

Mina två cent i denna diskussionen

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

För att komplettera @klorixx ovanstående tips kan man även tänka ut möjligheterna på ett venndiagram. Ofta tänker klienter att dessa tre generaliteter enkelt kan kombineras, men det stämmer inte. Man får vad man betalar för, och har man bråttom betalar man för sämre arbete.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klorixx:

Som många andra redan påpekat här skulle även jag säga nej, du verkar själv redan vara med på att det blir svårt att hinna med och andra har lyft punkterna som att du inte vill hantera betalning på din sida utan låta 3e part sköta det.

Att personen också fått offert på 60-100k och är beredd att erbjuda dig 10k.. ja well, behöver man verkligen säga mer?

För framtida erbjudanden har jag ett tips i tankesätt, som jag lärde mig sent men som hjälpte otroligt
Räkna ut vad du VILL TJÄNA, dvs hur mycket pengar behöver du få ut för "en dags" arbete och vara nöjd? Alltså att du ska ha råd med mat, din hyra, lite kläder, nöjen och sådär. Absolut inte minimum för överlevnad men inte heller flådiga lyxlönen.
Slå ut det som en timpenning.
Dubbla denna summa (för att täcka arbetsavgifter, pension och sånt där).

Nu den svåra biten, räkna ut hur lång tid ett projekt tar.
Yes, detta är det svåraste och det ÄR svårt, men man måste börja någonstans och bara lära sig mer och mer.
Nu vet du din timpenning och sedan tid, så vips får du en summa.

Och denna summa tycker kund oftast är för hög och då får man börja förhandla, antingen kan du jobba längre dagar för samma peng (aka lägre timpenning då), försöka snabba på tiden på eller annat sätt (note, "jobba snabbare" fungerar inte riktigt i praktiken) eller helt enkelt tacka för sig och titta på nästa jobb.

Mina två cent i denna diskussionen

En grej du glömde bort i din beskrivning, som du själv säkert tänker på, men som inte kom fram i vad du skrev: Om man jobbar som konsult så bör man även ta ut lite mer än vad du vill tjäna, för att kunna täcka upp perioder mellan två jobb, som en slags buffer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

En grej du glömde bort i din beskrivning, som du själv säkert tänker på, men som inte kom fram i vad du skrev: Om man jobbar som konsult så bör man även ta ut lite mer än vad du vill tjäna, för att kunna täcka upp perioder mellan två jobb, som en slags buffer.

Absolut en bra poäng, finns mycket mer jag kan och borde lyfta men nu vart det väldigt basic.
Och som konsult i webbvärlden räknar jag med att enda gången man inte har jobb är när man själv aktivt tackar nej till det, men det är ju kanske lite väl naivt

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheWetell:

60k-100k är inget jag har förväntat mig men 10k är fånigt. En mer rimlig summa skulle jag tänka mig är 30k-40k för så mycket jobb, om man har en bra relation och det inte kommer upp massa extra saker under tiden.

30-40 tkr känns inte rimligt heller. Inte för mig som försöker sätta sig in i din situation, men du kanske gör en annan analys.

Så här tänker jag: Låt oss räkna på 35 tkr. Du sade att du uppskattar att du måste jobba heltid i 2 månader för att få klart detta.

2 månader är ungefär 61 dagar. 5/7 av dessa dagar är vardagar, så det blir 61*5/7 = cirka 44 arbetsdagar.

8 timmar arbete per dag blir 352 arbetstimmar. Låt oss säga 350 för att får en jämn summa.

35 000 kr / 350 timmar = 100 kr / timme.

Sedan så får du tänka på att du själv ska betala arbetsgivaravgifter, skatt, göra avsättning för pension, allt sånt där bra. Mellan och tummen och pekfingret försvinner hälften till sånt, hälften får du behålla själv.

Då blir det 50 kr / timme i fickan. Känns det värt?

Om det känns värt, tänk på att du inte har några garantier. Han vill inte betala fullt om det inte är komplett, d.v.s. tar något längre tid än du tänkt dig, så blir timpenningen ännu lägre.

Permalänk
Medlem

Låter väldigt lite.

Om du vill göra detta så ska du absolut absolut be om en ordentlig lista med krav och vad som räknas som "klart". Dvs hur ska ni mäta att det han bett om är gjort? Ligger det 100% på han att bestämma? Du måste som leverantör pusha för att ha exakta kravspecifikationer ifrån honom. Det finns troligen mallar på nätet för det.

Du behöver verkligen ett bra avtal.

Alltså det är så mycket risker med detta att du borde skriva ner allt som du kan tänka dig kan gå fel och fundera ut vad du gör om det händer. T.ex. om du inte blir klar i tid, om han inte accepterar det du har gjort, om han lägger till krav efter krav.

Du borde även godkänna när betalning ska ske. Innan leverans (dvs innan sidan kommer upp) är mitt förslag. Ge han ingen källkod innan leverans. Då har du fortfarnde lite makt kvar, om du ger han all källkod och lägger upp sidan så kan han bara ändra lösenord så kan du inte göra något.

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet. Kan inte allt detta lösas ganska enkelt med en Wordpress sida med WooCommerce?
Kanske ni som jobbar med webbutveckling vet

Permalänk
Medlem

@dcxs: Jo för en som har koll på saken så går det rätt fort att slänga upp en default wordpress site med woocommerce.
Men om kunden nu vill ha egen design och förmodligen förväntar sig även att frilansaren ska fixa innehållet på siten så blir det mer än bara setup-fasen.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Återkom till honom med en specificerad skriftlig offert på estimerat antal timmar och försök detaljera och specificera så mycket som möjligt.
Jag kan inget om vad webbutvecklare tjänar men då du ännu inte är examinerad, ung och inte har något vidare kontaktnät är det så klart svårt att ta lika mycket betalt även du kanske har kompetensen. Du kanske måste bevisa den för ett billigare pris i början tills du har ett kund- och kontaktnät. Därmed inte sagt att du skall sälja dig för billigt, utan kolla vad mer erfarna konsulter brukar fakturera och erbjud en rimlig procentsats av den timkostnaden.
Slutligen skriver ni såklart ett avtal.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Från någon som jobbat professionellt i 15 år och programmerat i 31 år:

Nej nej nej nej nej! Det är inte ens i närheten av vad jag hade tagit.

Jag har sysslat med sådant här i min ungdom och det har alltid blivit en jävla massa trassel i slutändan. Eftersom du är oerfaren så är väl en lägre timpeng berättigad, men då ska det också vara timpeng som det ska vara. Som alla tidigare sagt, räkna på det.

Jag tog 400kr / timmen när jag var tonåring (kanske motsvarande 500kr nu) och var oerfaren. Idag så har jag tagit mellan 900-1500kr / timme. Det är det han skulle få betala från en etablerad firma, imo.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Wow, det är så otroligt många som har svarat nu och jag tackar enorm för all er feedback, tack!

För att göra en sak klar som jag nog missade att ta upp eller helt enkelt förklarade på ett dåligt sätt. Kunden vill ha en egen grunddesign som han vill att jag följer (inget konstigt), så jag har väldigt fria händer övrigt. Satt flera timmar här om dagen och försökte modifiera ett Wordpress-tema för att få till den grunddesignen han ville ha, men kunde inte få till det p.g.a man blir låst eftersom att man fortfarande ska kunna använda deras inbyggda editor på ett bra sätt.

Angående betalning, det kommer skötas mellan företag. Har precis startat en enskild firma och kunden har ett företag av något slag. Jag har inte tänkt att ta ut någon lön än så länge utan är mer inriktad på att köpa in mjuk- och hårdvara för att underlätta framtida jobb.

@Pontooz: Kunden har sagt ett max belopp på 10 tkr och vill verkligen inte spendera mer.

@MsSmith: Den uppdelningen du gav är tvärtemot det jag skulle göra, eftersom att steg 1 tar mest tid och ger minst betalt (man betalar oftast för det man ser). Se texten ovan om design.

@Yonie: Tror inte att han letar efter en "lättlurad sate" utan att han saknar all möjlig kunskap om utveckling och hur lång tid det tar. Du har en bra poäng med att tar man ett lågt pris kommer kunden tillbaks och förväntar sig samma, och ett dåligt rykte vill man verkligen inte ha. Har en del kompisar som jobbar som webbutvecklare och de har gett mig bra input sen jag skrev den här tråden, så extern hjälp med pris hade varit bra att ha innan första mötet.

@Vasadu: Det är jättesvårt att bedöma, men det är ju en sak man måste lära sig. Jag gissar som sagt att det skulle ta 2 månader vilket är 350 timmars jobb, med ett rimligt pris på 250kr/h (eftersom att jag är junior) vilket landar på cirka 87 tkr.

@sarlucic: har ett annat extrajobb, med bättre betalt än McDonalds Och som du säger, har en hel del erfarenhet och har mer kvar att lära mig innan skolan är slut så jobb efter studierna är lugnt!

@eneq: Det var min tanke, men jag känner otroligt begränsad när jag testat att pilla med sånt, gällande designen.

@Maarus: Har precis startat en enskild firma för att kunna hantera betalningar på ett vettigt sätt!

@UprightCitizen: Det låter lite drygt men är helt sant vad du säger. Jag har inte skött det på ett särskilt snyggt sätt men det är min förstakund och jag har inte 100% koll på vad man ska göra, hur hårt man ska dra sina gränser osv.

@zeleni: Det är tanken att göra innan vi börjar.

@bardbard: Har ärligt in skött det första stadiet på ett jättebra sätt och försöker nu fixa det så gott jag kan utan att förlora kunden. Tack för dina tips!

@Opatagio: Det är en risk ja, kanske något man kan specificera i ett avtalet?

@DavidtheDoom: Läs tidigare svar

@Klorixx: Har märkt att det är otroligt svårt att veta hur lång tid det tar att göra något. Man vet inte om man kommer fastna på en sak eller om man kommer att jobba lätt hela vägen. Tack så mycket för dina tips!

@pv2b: Bra tips, kanske inte så aktuellt i mitt läge då jag har en annan inkomst och studiemedel.

@CTH: det där med att inte ge han källkod innan leverans är en sak jag inte ens funderat på, wow det är bra att komma ihåg. Han frågade nämligen mig om det finns möjlighet för senare betalning men då ska jag nog hålla på det och inte ge över något innan betalning.

@simon15: Det låter också som ett bra alternativ, man kanske kan ge han en spec med vad vissa delar kostar. Likt moduler med saker liksom, design - xxx kr, webshop - xxx kr. Skulle det vara något?

Tack igen för alla era svar.

Såg nyligen att han hörde av sig och ville frågade om man kunde klämma in SEO i prisbilden. Det här börjar bli ett skämt känns det som.
Av ren nyfikenhet, är det någon som har en prisbild på vad bara det i si själv kostar att lösa?

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du vänligt informerar honom om verkliga kostnader och ursäktar dig med att det som lagts fram inte är görbart under omständigheterna han presenterat. Kanske kommer han då återkomma med ett pris som, liksom, gnuggar på gränsen mellan acceptabelt och ett skämt, men då anser jag att du återigen ska vandra därifrån.

Det här scenariot existerar för att du ska lära dig om förhandlingar och att våga sätta ett värde på dig själv och din tid. Det bör inte leda till jobb.

Permalänk
Medlem

Låter som något hämtat ur clientsfromhell.net

Edit: Tycker att den här videon är värd att titta på vad gäller prissättning för kreativt arbete (kanske inte jätterelevant, men intressant ändå):

Visa signatur

Grubblare

Permalänk

@Yonie: Det här är verkligen ett läromoment, och ser själv vad jag gjort fel och hur jag kan förbättra det till nästa gång. Som du säger är det bra att kunna sätta ett värde på sig själv. Det behöver inte leda till jobb som du säger men i bakhuvudet sitter det en liten kapitalist som vill ha pengarna, lite därför jag skrev denna tråd också.

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@TheWetell: Visst känner man sig osäker? Men visst är det också spännande och nervigt när man går igenom processen, frågar andra, och förhandlar?

Jag googlade fram en artikel som jag tycker sätter många läxor i färre ord: How To Get Paid What You're Worth As A Freelancer. Rosie som skrivit artikeln ger även en väldigt kort förklaring till varför du inte bör diskutera timpenning med klienter.

Jag tror det allra, allra viktigaste är att inse ditt värde mot deras behov. Du måste våga vara kräsen och ställa motkrav. Sen måste du även säkerställa att innan man skakar hand och ingår ett avtal så finns det klausuler som preciserar exakt vad det överenskomna arvodet innefattar för arbete. Om klienten återkommer efter sex veckor och vill att hälften av projektet ska skrotas och ändra form, ja då är det bäst för dig att avtalet antingen ger dig mer pengar eller möjligheten att säga nej. Samma gäller om man ska ha tillägg som innebär flera dagars arbete.

  • Våga ställ krav.

  • Du är värd det du ber om.

  • När du förhandlar bör inte slutsumman följas av tanken: "Ja, men det är väl, typ, acceptabelt. Kanske?"

  • Våga förhandla, men sätt en hård gräns där du tackar nej.

  • Jobba inte gratis om inte projektet i sig är en hjärtefråga eller en tung gentjänst.

  • Jobba inte gratis för att hoppas om en framtida gentjänst.

  • När väl avtalet är överenskommet ska du verkligen ge järnet och producera toppenjobb. Superservice.

Hoppas verkligen den här tråden leder till något gott i framtiden. För både dig och andra.

Permalänk

@Yonie: Tack för ditt senaste svar, det innehåller massor med saker jag ska ta med mig. Har möte idag med kunden och jag ska gå igenom det du och alla andra har sagt.

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Som alla (nästan) andra har skrivit. Nej och åter NEJ.
Absolut inte på dom premisserna. Fine. Hade det varit utan en webstore och icke tredjepartisk betallösning så visst. Då tar det inte så (i praktiken, om vi bortser från animationerna) så väldans lång tid. Men då kommer istället beloppet på 10k in.som @DavidtheDoom nämnde är det ca 5000 kr efter skatter och allt. Förutsatt att de 10k som han erbjuder dig är exkl. moms. Annars är det ännu mindre.

Som kontrast till det du erbjuds:
Jag gjorde som exempel ett jobb åt ett företag förra året (mitt första och enda so far) där deras egna grafiska designer tog fram all design (hade en viss inverkan men det hör inte hit) och jag utvecklade siten med Wordpress. Vi kom överens om 25 000 kr för det här. Det tog sedan längre tid än väntat då det blev mer ändringar än det var tänkt från början. Det slutade med att det tog nästan 6 månader att utveckla temat för siten från grunden och upp.

Men här fanns det ingen deadline utan det skulle bli bra. Och det var strålande då även jag är student. Och det finns inget som är värt att studierna blir lidande.
Det slutade i alla fall med att jag fakturerade företaget 30 000 kr istället för 25 000 kr. Det här i samråd med deras CEO.

Även här kan 30 000 kr anses som lite. Vilket det är med tanken på tiden som lades ner. Men eftersom även jag är en junior kan jag inte fakturera fullt pris och heller inte för alla timmar jag väl arbetar. Då mycket tid går åt att lösa mer eller mindre enkla problem. Så i mina ögon var 30 000 kr en bra summa för arbetet. Plus att jag har fått in foten på företaget och förhoppningsvis kommer få fler uppdrag av dem.

Med ovan vill jag bara trycka på hur sinnessjukt skevt det är med den summa och tidsram han erbjuder dig. Så åter igen. NEJ!

För framtida jobb se även till att ta fram ett kontrakt så du inte hamnar i en endless loop där kunden bara kräver mer och mer hela tiden.
Tips är att läsa den här:
https://gist.github.com/malarkey/4031110

Kommer själv utgå ifrån den när jag väl lägger ihop ett kontrakt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWetell:

Tjenare!

Bakgrund om mig, har pluggat informatik 3 år på gymnasiet med inriktning mjukvaruutveckling(webbutveckling) och läste sedan ett till extra år för att bli gymnasieingenjör. Efter det började jag plugga webbutvekling på universitet där jag nu är och ska börja min fjärde termin. Jag har byggt flertal sidor, mest egna projekt och jobbade hela tre månader som fullstack-utvecklare i somras. Har alltid haft minst ett extra jobb och försöker alltid vara sysselsatt och ha en bra inkomst (för att vara student). Anser mig själv som en rätt duktig utvecklare med mycket potential och har väldigt mycket passion för utveckling.

Så till punkt, har nyligen öppnat upp ögonen till att frilansa som webbutvecklare/webbdesigner på sidan om skolan för att kunna tjäna en extra slant här och där. Har fått tag i min första kund nu och vi har haft två möten om vad han vill ha och hur lång tid jag har på mig. Allt kändes bra tills jag började kolla mer och mer in på hur mycket som skulle göras och hur komplext det skulle bli.

Vad han vill ha:

  • Domän

  • Emailadresser kopplade till domän

  • Landningsida med komplexa animationer

  • Undersidor med enkel information

  • Web store med upp till 10 produkter (än så länge)

  • Hantera betalningar på sidan utan tredjepartsidor

  • Möjlighet att ändra allt innehåll (bilder, text, artiklar, produkter) på sidan helt själv

För detta vill han ge mig:

  • 10 000kr

  • Deadline på två månader

  • Utförs inte allt blir betalningen mindre

När vi satt på mötena kändes det väl rimligt eftersom att jag endast gör detta på sidan om skolan och inte jobbar med detta fulltid. Nu några dagar efter mötet och ha snackat med en polare, som jobbar fulltid som back-end utvecklare, har jag insett att detta kommer ta minst två månader, på fulltid, att utföra. Den betalningen han vill ge mig känns helt plötsligt inte en rimlig, med tanke på hur komplex sidan kommer att vara och mängden jobb jag måste utföra. Han pratade om att han hade kollat med lite olika webbbyråer och de hade gett han en offerter på mellan 60k-100k men de kunde de ville han inte betala.

Har kollat på lite olika lösningar för att göra det enkelt för mig, som att använda Wordpress. Finner dock att det begränsar mig att designa hur jag vill och påverkar hans krav att ändra innehållet själv. Jobbar ofta i Laravel men det tar bort hans möjlighet att ändra något själv och kvalitén kommer bli bristande p.g.a deadlinen.

Har inte fått klartecken än att köra på än och tänkte att det kan vara bra att snacka med honom en gång till så att vi slipper missförstånd. Som sagt känns det här som att jag kommer bli utnyttjad (på tid och pengar), ha svårt att hinna med skolan fullt ut och helt exkludera det andra jobbet jag har.

Vad tycker ni?
Hur kan jag bäst förklara detta för honom?
Att det han vill ha är inte ens rimligt inom den prisramen han har?
Ska jag göra en del av projektet och kräva fullt betalt?
Ska jag bita det sura äpplet, ge han det han vill ha men med bristande kvalitet?
Skippa projektet helt?

Ursäktar om för grammatiken och eventuella stavfel men hoppas att ni förstår texten ändå.
Tacksam för all feedback och tips.
//Felix

långt svar kort: Håll dig borta från denna kund och alla kunder som är som denna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWetell:

@Yonie: Tack för ditt senaste svar, det innehåller massor med saker jag ska ta med mig. Har möte idag med kunden och jag ska gå igenom det du och alla andra har sagt.

Jag hoppas att du inte accepterade. Jag själv hade föreslagit en lösning för kunden som ligger på dennes prisnivå, och samtidigt förklarat vilka för- och nackdelar med den lösningen. Exempelvis har du själv lyft en lösning med Wordpress och woocommerce som förvisso skulle kunna ge gott resultat, men som inte matchar kundens förväntan. Då bör du förklara varför kundens förväntningar är för högt ställda, men samtidigt ge en offert som ni båda kan vara nöjda över.

Tappa inte bort kommunikationen med kunden, och säg samtidigt aldrig nej till projekt; föreslå istället en alternativ lösning som han blir nöjd över och du tjänar pengar på. I början kan det vara svårt att värdera sin tid, men det är otroligt viktigt om du faktiskt ska fortsätta med din verksamhet.

Mina 5 ören.

Permalänk

En tid har passerat

Tjenare!

Tog en paus från verkligheten en vecka och är tillbaks. Har precis pratat med kunden och vi avbröt projektet helt och hållet. Känns skönt att inte bära runt på detta so en klump i magen. Jag måste säga det att jag har lärt mig massor och är glad för all feedback, bra som dålig. Med lite goda nyheter har jag ett nytt jobb på gång med ett företag jag jobbar på som vill ha en ny webbsida. La upp direkt mina villkor och ska stå fast vid dem. Så tack så mycket.

@linsjb: Tack för ditt inlägg, och länken!

@Mithras: Det är lättare att se hur den här typen av kund nu, så ska försöka göra det.

@Efta: Det är en bra idé att visa vad de kan få för de priserna. Och vara tydlig från början med vad de kan få, för- och nackdelar, som du säger. Efter samtalet nu valde vi att inte fortsätta just nu men att han skulle höra av sig inom en framtid när de har gjort lite och kanske vill uppdatera webbsidan.

P.s
@drwlz: Har nog tittat på den där videon 5-6 gånger nu, den är sjukt bra eftersom att han får en att tänka om genom att man måste sätta ett värde på sig själv och sitt arbete med självsäkerhet.

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!