Ny dator, räcker detta nätagg?

Permalänk
Medlem

Ny dator, räcker detta nätagg?

Tjena!

Jag var och köpte nya datordelar idag, allt förutom nätaggregat då alla nätaggregat var slut i butik.
Det jag nu undrar är om mitt nuvarande nätaggregat är bra nog för de delar jag köpt.
Och om ni har några synpunkter på de specifika delarna eller den kompletta setupen får ni gärna dela med er av era synpunkter.
Datorn är inte tänkt att spela på, utan tanken var att köpa delar som håller hög prestanda ett par år.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nätaggregatet jag har är ett Corsair HX 650W, kommer detta förse min setup med tillräcklig effekt eller skulle det gynna mig på något sätt att köpa ett nytt?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det jag har köpt:

Processor:
Intel® Core™ i9-9900K Coffee Lake Refresh

Moderkort:
ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING
ATX-moderkort med Z390-chipset för Intel Coffe Lake Refresh-processorer

Ram-Minne:
Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz

GPU:
NVIDIA GeForce GTX1060 Dual 3GB GDDR5

Ljudkort:
Asus Strix Soar - 7.1-kanals ljudkort
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Chassi, 1st SSD, 1st 3,5" Mekanisk HDD har jag sedan innan.

Tusen tack på förhand!

MVH Emil

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiffler:

Tjena!

Jag var och köpte nya datordelar idag, allt förutom nätaggregat då alla nätaggregat var slut i butik.
Det jag nu undrar är om mitt nuvarande nätaggregat är bra nog för de delar jag köpt.
Och om ni har några synpunkter på de specifika delarna eller den kompletta setupen får ni gärna dela med er av era synpunkter.
Datorn är inte tänkt att spela på, utan tanken var att köpa delar som håller hög prestanda ett par år.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nätaggregatet jag har är ett Corsair HX 650W, kommer detta förse min setup med tillräcklig effekt eller skulle det gynna mig på något sätt att köpa ett nytt?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det jag har köpt:

Processor:
Intel® Core™ i9-9900K Coffee Lake Refresh

Moderkort:
ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING
ATX-moderkort med Z390-chipset för Intel Coffe Lake Refresh-processorer

Ram-Minne:
Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz

GPU:
NVIDIA GeForce GTX1060 Dual 3GB GDDR5

Ljudkort:
Asus Strix Soar - 7.1-kanals ljudkort
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Chassi, 1st SSD, 1st 3,5" Mekanisk HDD har jag sedan innan.

Tusen tack på förhand!

MVH Emil

Det räcker gott och väl.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Räcker absolut, i värsta fall hör du dess fläkt lite mer än vanligt.

Lek runt i den där annars.
Power calculator

Permalänk
Medlem

Visst räcker 650W men jag antar att den endast har 1 CPU power.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Visst räcker 650W men jag antar att den endast har 1 CPU power.

Vad innebär detta "endast har 1 CPU Power?"

Tusen tack för svar!

Och stort tack till er andra som har skrivit!

Det uppskattas!

MVH Emil

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiffler:

Vad innebär detta "endast har 1 CPU Power?"

Tusen tack för svar!

Och stort tack till er andra som har skrivit!

Det uppskattas!

MVH Emil

Att den endast har 8 pin strömkontakt till CPU.
Bra Z390 brädor kräver 8+8 eller 4+8 pin.

Permalänk
Medlem

@Sinery: Oh okej, så det innebär alltså att jag ändå måste köpa ett nytt nätagg?
Tack för all din hjälp!

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiffler:

@Sinery: Oh okej, så det innebär alltså att jag ändå måste köpa ett nytt nätagg?
Tack för all din hjälp!

Nej.
Ditt moderkort kräver vanliga 24 +8 pinnars anslutningar från PSU:n
Ditt nätagg (liksom nästan alla moderna nätagg) har sådana anslutningar.

För de moderkort som stöder ytterligare en 4-pin strömkabel (vilket ditt moderkort inte gör), så behövs den bara om du skall överklocka rejält.

Permalänk
Medlem

Om jag inte tar fel så är ditt nätagg en rätt gammal modell som har många år på nacken.
Det var visserligen en kvalitetsprodukt för sin tid, men risken finns att det har blivit slitet med åren.

I ditt ställe skulle jag nog fundera på att skaffa ett nytt nätagg ändå, även om ditt nuvarande säkert fungerar bra så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Om jag inte tar fel så är ditt nätagg en rätt gammal modell som har många år på nacken.
Det var visserligen en kvalitetsprodukt för sin tid, men risken finns att det har blivit slitet med åren.

I ditt ställe skulle jag nog fundera på att skaffa ett nytt nätagg ändå, även om ditt nuvarande säkert fungerar bra så länge.

Ja agget kom väl ut för ungefär 10 år sedan och var då 80+ brons-klassat. Jag har ett själv liggandes i en låda. Plockade faktiskt fram det för nån månad sen och använde till datorn i signaturen, funkade bra. Jag skulle säga att det är OK att använda, men absolut vettigt att ersätta

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Ljudkort, verkligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S