Nvidia shield eller Apple TV 4K

Permalänk

@Mindfighter: Precis vad jag tänkte:) Slappa programmerare:)

Men det måste jag säga att det är en nackdel med OLED tv:n: den ger en sådan otrolig respons på appen eller filmen, är den dålig optimerad så blir bilden dålig liksom.

Men tack för svaret, ska testa köra nu 50 Hz 4K SDR även för alla appar, för precis som du skriver, är matcha bildfrekvens och dynamisk omfång på så ska Apple TV:n fixa bra upplösning på Netflix och Itunes som kör i 60Hz.

Permalänk

Här är ännu en som velar mellan ATV och shield.
Kan jag som android användare använda ATV obehindrat?

Går det t ex Casta från android till en ATV?
Går det använda tangentbordet på Android mobil när man gör sökning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det nån skillnad nu under 2021 jämfört med vad som tidigare sagts här i tråden?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Är det mycket bök att installera Kodi på en ny Apple TV 4K ?

Visa signatur

ASUS HERO XI GAMING - Intel Core i9 9900k 3.6ghz - Asus GeForce 2080 TI ROG STRIX - Corsair Dominator Platinum RG Black DDR 3200Mhz 32gb - Samsung 970 Pro nVME 1tb x2 -Corsair AX1600i v1600w - 32" ASUS Rog Strix XG32VQR - 32" AOC CQ32G1

Permalänk

Apple TV så kommer det kanske en ny version i år, där den enligt rykten kan bli mycket bättre.
Jag själv går i köptankar på en dyrare mediaspelare och väntar in denna:
https://www.macrumors.com/roundup/apple-tv/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Jag har funderat alleles för länge på något av Apple TV 4K eller Nvidia Shield. Jag kommer främst använda dem för att köra playtjänster (viaplay + com hem play), där det är viktigt att den stödjer 4K på viaplay. Enligt viasat egen info så stöds ATV och chromecast men står inget om Nvidia Shield, vilket gör mig osäker på om det är ett alternativ.

Egentligen skulle jag aldrig vilja välja Apple framför något annat pga av deras "prisvärdhet" samt inlåsning men i detta fall är ju det alternativet billigare än Nvidia's samt vad jag läst så verkar ATV vara en betydligt mer bekymmerslösfri lösning då de tex stödjer automatisk framerate.

Tar gärna emot input från folk som ägt den ena eller bägge om vilken ni föredrar samt varför.

Jag har en Nvidia Shield och är allt annat än nöjd med den, har även appleboxar allt från 3:e till 4K-versuonen. Appleboxen är så mycket enklare att handskas med och betydligt mindre buggared kontakter som glappar som min Nvidia Shield har.

Jag skulle valt Apple 4K alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag har en Nvidia Shield och är allt annat än nöjd med den, har även appleboxar allt från 3:e till 4K-versuonen. Appleboxen är så mycket enklare att handskas med och betydligt mindre buggared kontakter som glappar som min Nvidia Shield har.

Jag skulle valt Apple 4K alla dagar i veckan.

Ska man bara köra netflix o annat streamande och är van vid apple's produkter absolut.

Här på forumet tror jag 9/10 väljer Shield , du kan göra så mycket mer med den än bara streaming.

Är supernöjd med min

/A

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Medlem

En ny Apple TV på gång alltså? Ska hålla utkik, är inte riktigt nöjd med min chromecast tv nu som jag var när den köptes.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lite inne på att byta ut min 10 år gamla HTPC till någon av dessa boxar.

Sist jag testade var med någon Kina android box för ca 6 år sedan. Den var inte ens nära att vara funktionsduglig, fungerar dagens boxar bättre?

Egentligen principiellt emot alla Apple produkter, men shielden är så förbannat ful så jag överväger ändå en Apple tv. Har i dagsläget 2.0 ljud från en Yamaha rxa 2030 och 1080p TV med ganska många år på nacken.

Går det att styra en Apple tv med en android telefon, eller är det shielden som gäller för det?

Den kommer användas till ca 80% streaming appar, 10% Kodi/Plex 10% musik Spotify, och även lossless från mediaserver.

Vilken passar bäst?

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

Gräver lite i den här tråden.

Jag står och velar mellan Apple TV 4k eller Nvidia shield pro. Jag har ett krav. Jag vill få ut minst Dolby Digital 5.1 från Netflix och Viaplay. Jag ställde en fråga i Nvidia Shield-tråden men fick väl bara ett svar att det bara går att få till Dolby 2.1, så ställer väl frågan igen för en second opinion.

Har någon fått ut Dolby Digital 5.1 på en Shield med Viaplay?

Ställde frågan till Viaplays kundservice, men de var lite luddiga i sitt svar. Tror inte den som svarade visste säkert och rabblade bara upp vad som står att finnas på deras egen hemsida. Enligt Viaplay själva ska det ska gå att få till Dolby Digital med Apple TV, men jag är inte så sugen på nån Apple-grej. Finns det ingen lösning med Shielden så får det väl bil en Apple TV ändå.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Gräver lite i den här tråden.

Jag står och velar mellan Apple TV 4k eller Nvidia shield pro. Jag har ett krav. Jag vill få ut minst Dolby Digital 5.1 från Netflix och Viaplay. Jag ställde en fråga i Nvidia Shield-tråden men fick väl bara ett svar att det bara går att få till Dolby 2.1, så ställer väl frågan igen för en second opinion.

Har någon fått ut Dolby Digital 5.1 på en Shield med Viaplay?

Ställde frågan till Viaplays kundservice, men de var lite luddiga i sitt svar. Tror inte den som svarade visste säkert och rabblade bara upp vad som står att finnas på deras egen hemsida. Enligt Viaplay själva ska det ska gå att få till Dolby Digital med Apple TV, men jag är inte så sugen på nån Apple-grej. Finns det ingen lösning med Shielden så får det väl bil en Apple TV ändå.

har inte testat dolby digital med en äkta 5.1 surround, min soundbar stödjer det och har bakhögtalare och ger surround i netflix, jag har inte testat med viaplay så kan inte svara på det, de säger att de bara stödjer det på apple tv, xbox, pc, men nämner inte Shield.
men shielden stödjer dolby digital, så den kan pumpa ut en 5.1 signal åtminstone.
så är nog om viaplay och netflix stödjer det.
kör min shield pro 2017 modell mot detta system https://www.lg.com/se/ljud/lg-sn5r och får ut surround, jag kan ta och låna min pappas viaplay konto och testa om surrounden funkar via appen där.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

har inte testat dolby digital med en äkta 5.1 surround, min soundbar stödjer det och har bakhögtalare och ger surround i netflix, jag har inte testat med viaplay så kan inte svara på det, de säger att de bara stödjer det på apple tv, xbox, pc, men nämner inte Shield.
men shielden stödjer dolby digital, så den kan pumpa ut en 5.1 signal åtminstone.
så är nog om viaplay och netflix stödjer det.
kör min shield pro 2017 modell mot detta system https://www.lg.com/se/ljud/lg-sn5r och får ut surround, jag kan ta och låna min pappas viaplay konto och testa om surrounden funkar via appen där.

Det vore oerhört tacksamt om du ville testa!! Tackar ödmjukast.

Har en Denon avr-x1000 som jag kör allt ljud genom.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Det vore oerhört tacksamt om du ville testa!! Tackar ödmjukast.

Har en Denon avr-x1000 som jag kör allt ljud genom.

jag kan testa i morgon, får tag i kontot ikväll, så kan kolla i morgon om det funkar.

din reciver kan jag inte svara på, men då den är 100 gånger mer avancerad än min 2500:- soundbar så borde det funka, så länge viaplay levererar surround till min, ska se till att ställa in shielden att den bara skickar via dolby digital så jag vet att det blir rätt.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Google TV?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Shield Pro stödjer väl rubbet via passthrough?
https://www.nvidia.com/sv-se/shield/shield-tv-pro/

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Shield Pro stödjer väl rubbet via passthrough?
https://www.nvidia.com/sv-se/shield/shield-tv-pro/

Står inte "(pass-through)" efter Dolby Digital eller Dolby Digital plus där. Sedan vet jag inte om Viaplays andrioid-app ger Dolby digital 5.1.

Min förhoppning är att nån kunde testa som har en surround-förstärkare och verifiera om de kan få det att funka. Tyvärr verkar det inte vara så populärt längre eller viktigt med surround-ljud så finns inte så många som kan testa om det funka.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Gräver lite i den här tråden.

Jag står och velar mellan Apple TV 4k eller Nvidia shield pro. Jag har ett krav. Jag vill få ut minst Dolby Digital 5.1 från Netflix och Viaplay. Jag ställde en fråga i Nvidia Shield-tråden men fick väl bara ett svar att det bara går att få till Dolby 2.1, så ställer väl frågan igen för en second opinion.

Har någon fått ut Dolby Digital 5.1 på en Shield med Viaplay?

Ställde frågan till Viaplays kundservice, men de var lite luddiga i sitt svar. Tror inte den som svarade visste säkert och rabblade bara upp vad som står att finnas på deras egen hemsida. Enligt Viaplay själva ska det ska gå att få till Dolby Digital med Apple TV, men jag är inte så sugen på nån Apple-grej. Finns det ingen lösning med Shielden så får det väl bil en Apple TV ändå.

Får inte ut 5.1 från Viaplay.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Får inte ut 5.1 från Viaplay.

Bummer. Tack för att du testade!
Får väl bli en Apple TV då, eller ingen alls.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Står inte "(pass-through)" efter Dolby Digital eller Dolby Digital plus där. Sedan vet jag inte om Viaplays andrioid-app ger Dolby digital 5.1.

Min förhoppning är att nån kunde testa som har en surround-förstärkare och verifiera om de kan få det att funka. Tyvärr verkar det inte vara så populärt längre eller viktigt med surround-ljud så finns inte så många som kan testa om det funka.

Det står inte passthrough specifikt för Atmos bara för DTS-X, men jag kör Atmos passthrough och det fungerar så dem kanske bara missat att skriva det för Dolby.