Permalänk
Medlem

Vill ha en dammpåse

Jag är trött på att städa damm ur datorn, hur jag än tätar så finns det springor där dammet kan sugas in. Skulle vilja ha som en stor dammpåse att ställa datorn i. Något som lätt släpper genom luften men stoppar dammet. Som en dammsugarpåse fast mycket större. Finns detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robby:

Jag är trött på att städa damm ur datorn, hur jag än tätar så finns det springor där dammet kan sugas in. Skulle vilja ha som en stor dammpåse att ställa datorn i. Något som lätt släpper genom luften men stoppar dammet. Som en dammsugarpåse fast mycket större. Finns detta?

Mjaa. Bra fråga.

Borde väl gå att bygga en enkel konstruktion i trä eller med plaströr och klä in konstruktionen i sån vit mark/fiberduk mot ogräs. Finns bättre och sämre val här såklart - det jag tänker på är den väven som är rätt lik i känsla som filterpapper har. Den släpper igenom luft rätt väl men är säkerligen bra på att fånga damm.
Men genomsläppet av luft utan fläktar som trycker på kommer bli begränsat ändå. Även om du väljer en påslösning istället.
Så någon form av fläktsystem för att trycka in luft i konstruktionen är oavsett att rekommendera.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ska du hindra allt damm från att komma in behöver du nog en rätt så tät duk/"påse" att klä in datorn i. Vilket nog kommer hindra luftflödet drastiskt.
Nu vet jag inte din befintliga fläktkonfig, men ett populärt sätt är ju att se till att du har ett övertryck i burken, så att det blåser ut genom eventuella springor istället för att damm sugs in genom dessa. Detta i kombination med bra filter på insugsfläktarna är nog den mest praktiska lösningen.
Men testa gärna att klä in datorn i någon form av markduk eller liknande (enligt @Söderbäck ), vore spännande att veta resultatet 😊.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Montera datorn i ett plåtskåp med plattvärmeväxlare för luften.

Har sett denna lösning på ABB robotar.

Då kommer den vara kliniskt ren om du så ställer den i ett gjuteri.

Men det är lite overkill..

Inblåsfläktar med filter och skapa ett övertryck i lådan med ren luft är praxis inom industrin, fungerar bra.

Ställer du datorn i en stor filter påse kommer tryckfallet den genererar högst troligen få luften att bara vispa runt i påsen och datorn blir fort väldigt varm.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tips är att dammsuga hemmet oftare så hinner det inte samlas massa damm i datorn

Permalänk
Medlem

Köp stort jävla myggnät och klistra på det över alla hål du ser?

Permalänk
Avstängd

Kör fläktar på minimum och dra på den ett par https://www.pierrerobert.se/dw/image/v2/BBPL_PRD/on/demandwar...

Permalänk
Medlem

Nylonstrumpa över datorn?

Permalänk
Medlem

@robby: Enklast och effektivast är att se till att du har ett positivt lufttryck tryck i datorn, samt att alla fläktar som blåser in har ett eget filter som du kan göra rent.

Det vill säga att du blåser in mer luft än du suger ut, antingen genom att ha fler fläktar som blåser in, eller att insugsfläktarna har högre varvtal. Har du mer luft som trycks in i datorn så letar sig övertrycket sig ut genom alla små hål, vilket gör att det inte sugs in damm den vägen.

Permalänk
Hedersmedlem

Om ditt mål är att få mindre damm att städa ur datorn, varför inte satsa på att se till att du har övertryck i chassit, och sedan se till att du har fläktfilter framför insugsfläktarna?

Övertrycket bidrar till att luft (och därmed också damm) inte sugs in genom springor, utan istället så strömmar luft ut genom dessa. Fläktfiltret samlar då upp en stor del av dammet så att det inte hamnar i chassit.

Det blir så klart inte perfekt på något sätt, men det kan ändå reducera markant hur mycket damm du får in i datorn.

Edit: Såg precis att @loefet skrev ganska exakt samma sak som jag någon minut innan jag hann skriva klart.

Permalänk
Medlem

Hos mig är det extremt dammigt inne, men troligen är det renare luft ute.

Fixa fläkt, filter och slang som leder in kall torr uteluft direkt in i datorn (på sommaren via kylaggregat!).

En stor extra fördel är att luften inne blir bättre! Dessutom blir det pga övertryck mindre kallras vid fönster och andra ställen där det är dåligt isolerat.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har väldigt torr luft hemma? Kanske skulle testa en luftfuktare så att dammet binds ihop i ett tidigare skede.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ta en av mammas strumpbyxor och dra över datorn = enklaste sättet som kanske inte blir så bra, bättre är träram runt datorn med strumpbyxa på(gör alltid filter av strumpbyxor funkar mkt bra).

eller så skaffar du ett bra övertryck i datorn som fortsätter även när dammfiltren börjar bli fulla.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att bygga om du vill för inom industrin så är damfiltermaterial ofta metervara som levereras på rulle som man själv skär till, bara att bygga en passande ram och skaffa en rulle filtermatta https://ventilationsfilter.net/138-filtermatta-pa-rulle det finns ju inga direkta begränsningar i hur du kan utforma en ram runt datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Står datorn på golvet? Isf kan det ju ev vara en enkel lösning att ställa den på skrivbordet. Då bör ju iaf mängden damm som letar sig in i datorn minska en aning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ta en av mammas strumpbyxor och dra över datorn

Är det inte så man får RGB i datorn?

Permalänk
Rekordmedlem

Beror på vad man väljer...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Frågan är ställd tidigare, står datorn på golvet?

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)