SCCM/Deployments - Någon som är vass?!

Permalänk
Medlem

SCCM/Deployments - Någon som är vass?!

Hej!

SCCM är inte min starka sida så tänkte bara höra om det finns någon tekniker här som är vass på det och kan ge input på ett case.

Scenario:

Tre saker som skall köras

- Ett VBScript som skapar en cmd-fil
- Ett MSI-paket (helt vanligt som kan installeras silent, inga konstigheter)
- CMD-filen som genererades av vbscriptet

Sakerna måste göras i den ordningen då det är data som lyfts ut av vbscriptet, applikationen uppdateras, läggs tillbaka av cmd-filen. Går det att ordna den ordningen i SCCM eller skulle det vara en bättre lösning att t.ex. skriva en batchfil som kör sakerna?

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Du kan göra det i den ordningen i SCCM, med en custom task sequence. Personligen skulle jag nog gjort det med en bat-fil då det låter nog enkelt. Men man missar ju felhantering mellan stegen osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant! Nu är det en annan part som står för SCCM i den här historian (gemensam kund) men då finns det hopp att det kanske går att göra redan där..

Har suttit och knackat lite och har fått ihop en batchfil som gör det som önskas, dock är den lite slarvigt skriven nu och förutsätter att man lägger msi-paketet i en tempmapp på klienten redan.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

@Langelus:

Använder dem några tredjeparts programvaror för packetering? t.ex. powershell app deployment toolkit?
Låter som en hyffsad TS i den löser problemet och minskar att de blir fel.

bat är uråldrat i SCCM sammanhang

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anndreeaas:

@Langelus:

Använder dem några tredjeparts programvaror för packetering? t.ex. powershell app deployment toolkit?
Låter som en hyffsad TS i den löser problemet och minskar att de blir fel.

bat är uråldrat i SCCM sammanhang

Vet ej, väntar fortfarande på att få en kontaktperson. Men det är en koncern som verkar över hela norden så jag utgår väl lite försynt på att de har bra koll på bitarna

Scriptar sällan saker även om det blir något bat eller Powershellscript då och då men tycker det är lite kul att lära sig. Jobbar mer inriktat mot implementation och drift av större dokumenthanterings/printmiljöer så det blir av naturliga skäl inte mycket sånt.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Detta är inget jag anser man ska behöva ska en custom task sequence för om det inte är så att kunden kör sccm 2007 då får man använda custom task sequence.
Har kunden personal som kan paketering och sccm bör dom använda application deployment för att hantera denna installation, om man kör sccm 2012 eller nyare.

Enklast är ju att använda ett powershellscript/vbscript som en wrapper för installationen där man lägger delarna i rätt ordning och t.ex sätter en unik registernyckel med värde i slutet som sccm kan använda för att detecta installationen.
Detta är vad jag hade gjort om en sådan beställning kommit in till mig som paketerare där jag jobbar, håller även på med upplägg och deployment av applikation i sccm miljö.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2