Chrome oanvändbart långsamt i ominstallerad Windows 10

Permalänk
Medlem

Chrome oanvändbart långsamt i ominstallerad Windows 10

Hej,

ominstallerade Windows 10 och efter det fungerade Chrome inte överhuvudtaget. Kommer in på sidor, men det går otroligt långsamt, ibland inte alls. Har ominstallerat windows 10 igen och bytt moderkort, men ingenting verkar hjälpa. Har ni några tips på var problemet kan ligga? Känns underligt att det inte blivit bättre efter ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort programfilerna, i din programfolder OCH filerna under din användare i Windows? Users/din användare/AppData (dold mapp)/Local/Google <-Så ser det ut hos mig. Detta funka för mig deletade allt i Google,öppnade sen chrome körde återställa. Stängde chrome sen funka det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Samma problem i andra webläsare, t.ex Edge?

Permalänk
Medlem

@m4gnify: trodde jag fått till min men icke det är bara chrome strular för mig iaf edge ochj firefox funkar klockrent men gärna använda chrome igen. för mig uppkom detta efter nyinstallation av windows.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliz:

Hej,

ominstallerade Windows 10 och efter det fungerade Chrome inte överhuvudtaget. Kommer in på sidor, men det går otroligt långsamt, ibland inte alls. Har ominstallerat windows 10 igen och bytt moderkort, men ingenting verkar hjälpa. Har ni några tips på var problemet kan ligga? Känns underligt att det inte blivit bättre efter ominstallation av windows.

Hur noga installerade du om Windows och Chrome?

Vissa fel kräver att man startar datorn från USB, tar bort alla partitioner på Windows disken och gör en ren installation. Antar att du bara använt återställnings grejen som finns i Win 10 vilket inte räcker även om man valt att ta bort allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Hur noga installerade du om Windows och Chrome?

Vissa fel kräver att man startar datorn från USB, tar bort alla partitioner på Windows disken och gör en ren installation. Antar att du bara använt återställnings grejen som finns i Win 10 vilket inte räcker även om man valt att ta bort allt.

Formaterade hela minnet och installerade om Windows så riktigt noggrant kan man säga Det är bara chrome som strular.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hur är det med Opera eller Firefox?

Permalänk
Medlem

Har du "waiting for cache" problemet?
Dvs den visar det längst ner fönstret när du ska in på en sida.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Alla andra browsers fungerar utan problem, endast chrome som strular. Har inte waiting for cache problemet, tömt det flera gånger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av feliz:

Alla andra browsers fungerar utan problem, endast chrome som strular. Har inte waiting for cache problemet, tömt det flera gånger.

Står det möjligtvis "upprättar en säker anslutning" eller något åt det hållet?

Steg 3 i den här lösningen funkade för mig när jag hade detta problem för ett tag sedan: https://www.tenforums.com/browsers-email/117046-chrome-stuck-...

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

@vargeEEEEn: Exakt vad problemet verkade vara, tusen tack!

Permalänk
Medlem

@vargeEEEEn:
Det visade sig dock att den inställningen i princip förstörde resten av windows för mig Windows update slutade fungera, kom inte åt en massa av windows funktioner p.g.a. någon admin block så fick ta och installera om windows och vänja mig med edge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av feliz:

@vargeEEEEn:
Det visade sig dock att den inställningen i princip förstörde resten av windows för mig Windows update slutade fungera, kom inte åt en massa av windows funktioner p.g.a. någon admin block så fick ta och installera om windows och vänja mig med edge.

Oj! Märkligt, jag har inte haft några biverkningar alls av den fixen

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Lägg till "--disk-cache-size=1" på din genväg till chrome, typ:
"C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application\chrome.exe" --disk-cache-size=1

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: Tack för tipset, skall testa när jag kommer hem från jobbet!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så att du loggat in i Chrome och den på så sätt gjort nån återställning via ett Googlekonto och konfigurerats om på nått sätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Nej, har haft samma problem när jag ominstallerat windows och formaterat hårddisken, och då har jag allså inte loggat in i Chrome överhuvudtaget.

Det är verkligen skumt, inget verkar hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliz:

Hej,

ominstallerade Windows 10 och efter det fungerade Chrome inte överhuvudtaget. Kommer in på sidor, men det går otroligt långsamt, ibland inte alls. Har ominstallerat windows 10 igen och bytt moderkort, men ingenting verkar hjälpa. Har ni några tips på var problemet kan ligga? Känns underligt att det inte blivit bättre efter ominstallation av windows.

Ah du! Har exakt samma strul, och på sistone så har det även börjat påverka Spotify (får inte igång låtar och vänlistan laddas inte) det är även samma sak i Steam och Uplay, men mer till och från. Steam uppdateras varje gång man startar och sen säger "friend list" ifrån om att den inte kan komma åt internet, men efter ett par försök så går det. I Uplay har jag märkt att spela trailers/videoklipp eller liknande strular.. Ibland kommer bara ljudet..

Så det är inte bara Chrome längre =( Edge funkar ju dock alltid... men ja

Även min andra dator med egen licens strular nu på samma vis efter 1809 uppdateringen och jag vet inte vad jag kan göra. Känns som jag följt alla tips & tricks jag hittar på nätet. Det enda som löser det är den där Cryptograph-fixen med lokalt konto. Tyvärr är jag nu utlåst från enhetshanteraren och tjänster-appen, en röd UAC ruta dyker upp om admin rättigheter "Den här appen har blockerats av säkerhetsskäl". Men jag är fortfarande admin, och licensen är kopplad till mitt microsoft-inlog.. så äh jag vetefan!? Nu kan jag inte ens ändra tillbaka eller köra någon felsökare heller för den delen.. "Det finns ett problem som gör att felsökaren kan inte startas"

Ber om ursäkt att jag inte har någon lösning =/ men jag hoppas vi kan dela med oss här i tråden om vi lyckas!

Visa signatur

Intel Core i7 9700K @5Ghz | Noctua NH-D15 Chromax | Asus ROG Strix Z390-f | Asus ROG Strix RTX2080 Gaming OC
HyperX Fury 32Gb DDR4 | 2x Samsung 850 Evo 250Gb | Crucial MX500 1Tb | Fractal Design Define C TG Dark
EVGA Supernova G2 750W | 27" ROG PG278QR | Corsair K70 RGB | Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Står det möjligtvis "upprättar en säker anslutning" eller något åt det hållet?

Steg 3 i den här lösningen funkade för mig när jag hade detta problem för ett tag sedan: https://www.tenforums.com/browsers-email/117046-chrome-stuck-...

Fun fact jag är xTL @Tenfroums.com
Kul att min guide funkade för dig

Skrivet av feliz:

@vargeEEEEn:
Det visade sig dock att den inställningen i princip förstörde resten av windows för mig Windows update slutade fungera, kom inte åt en massa av windows funktioner p.g.a. någon admin block så fick ta och installera om windows och vänja mig med edge.

Denna förändring borde inte ha förstört windows update för dig.
Kör du möjligvis Microsoft konto istället för lokalt konto på ditt windows 10?
Det orsakar nämligen en hel del problem i längden =D

stavning
Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk

FACEBOOK tar sjuuuk mycket ram! går knappat att använda chrome asså.. https://imgur.com/a/AVTDob0 och min PC är de inge fel på!

Permalänk
Avstängd

Tja installerar/använder man frivilligt virus (=facebook) på sin maskin så får man nästan skylla sig själv...

Permalänk

@videopac: så du tycker att att facebook är ett virus?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sarimner86:

@videopac: så du tycker att att facebook är ett virus?

De har en del viruslikheter men är väl ändå mest spyware/adware.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sarimner86:

@videopac: så du tycker att att facebook är ett virus?

Skrivet av mrqaffe:

De har en del viruslikheter men är väl ändå mest spyware/adware.

Jo, det kan vara problem ibland att se skillnad mellan Facebook och virus eller annan -ware Har slutat med Facebook då det åt upp mycket av min tid och "fördelarna" (att man får reda på vad varenda kotte gör/äter/köper etc) uppvägde inte det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Denna förändring borde inte ha förstört windows update för dig.
Kör du möjligvis Microsoft konto istället för lokalt konto på ditt windows 10?
Det orsakar nämligen en hel del problem i längden =D

Det kanske var nått annat som pajade windows update i samma veva då? Jag får hursomhelst problem med Windows update, Enhetshanteraren och Felsökningsassistenterna när jag försöker mig på "Cryptograph settings -fixen".. Men Chrome funkar då iallafall.

Yes jag använde Microsoft konto på båda maskinerna. Har testat lokalt konto men det löste inte problemen med internet. Däremot så verkar det som Windows drog tillbaka 1809 updaten under en tid. Så när jag installerade om och krånglade fick jag bara uppgraderat till 1803. När 1809 blev tillgängligt för några dagar sedan så började Chrome fungera igen, på en av maskinerna! Min main är fortfarande halt sedan i julas, och varken Microsoft eller Google svarar på mina mail längre =/

Vad händer i längden om man använder sitt Microsoft konto då? Vad är för och nackdelar med lokalt vs inloggat?

Visa signatur

Intel Core i7 9700K @5Ghz | Noctua NH-D15 Chromax | Asus ROG Strix Z390-f | Asus ROG Strix RTX2080 Gaming OC
HyperX Fury 32Gb DDR4 | 2x Samsung 850 Evo 250Gb | Crucial MX500 1Tb | Fractal Design Define C TG Dark
EVGA Supernova G2 750W | 27" ROG PG278QR | Corsair K70 RGB | Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricstark:

Det kanske var nått annat som pajade windows update i samma veva då? Jag får hursomhelst problem med Windows update, Enhetshanteraren och Felsökningsassistenterna när jag försöker mig på "Cryptograph settings -fixen".. Men Chrome funkar då iallafall.

Yes jag använde Microsoft konto på båda maskinerna. Har testat lokalt konto men det löste inte problemen med internet. Däremot så verkar det som Windows drog tillbaka 1809 updaten under en tid. Så när jag installerade om och krånglade fick jag bara uppgraderat till 1803. När 1809 blev tillgängligt för några dagar sedan så började Chrome fungera igen, på en av maskinerna! Min main är fortfarande halt sedan i julas, och varken Microsoft eller Google svarar på mina mail längre =/

Vad händer i längden om man använder sitt Microsoft konto då? Vad är för och nackdelar med lokalt vs inloggat?

1809 uppdateringen gav massor av användare tonvis med problem, så mycket att Microsoft drog tillbaka den i flera veckor,
och när dom sedan släppte den igen så hoppades dom på att den skulle vara korrekt.
Så det kan mycket väl vara så att något pajade för dig, svårt å svara på, men blev ditt system instabilt efter uppdateringen så beror det förmodligen på 1809.

Självklart vill jag gärna hjälpa dig få ditt system stabilt igen

Ger Cryptograph service dig problem med windows update så rekommenderar jag dig att du återställer till standard igen, och sen startar om windows, och kollar om inte windows update fungerar igen

Jag gav en beskrivning på hur man gör det här då min lösning gav en negativ effekt för kitpzyxmsir @ tenforums.com
Hans problem verkade ha försvunnit efter att han ändrat tillbaka.

Side note: Jag uppdaterade mitt windows till 1809 med Media Creation Tool, inte via windows update.

Ingen aning om de bidrog till ett stabilare OS, men en hel del användare på tenforums.com hade problem efter 1809
var klar när dom uppdaterat via windows update.
Det ända som hände mig var att en del saker var återställt, som t.ex. mapparna i " This Computer "
och en del context menus var tillbaka på media filer som .mp3, .txt filer ect så jag var tvungen och fixa de igen.

Men mitt Win10 har aldrig strulat med updates osv.
( kan dock vara för att jag inte tillåter mitt win10 och uppdatera när de vill xD )

När jag skrev så så gick jag efter egna erfarenheter.
Jag kör nämligen en hel del VM's, MS konton har gett mig mer problem i längden än vad ett lokalt konto gjort.
Helt ärligt så är det svårt å svara på exakt vad som händer för varje användare som har Microsoft konto, vs lokalt konto.

Fördelar jag märkt med lokalt konto vs MS konto är bl.a.
Stabilitet.
Blir ej utelåst.
Uppdateringar strular ej.
Direkt inloggning till windows.
Krävs ej lösenord.
m.m.

Men det är upp till var och en hur man vill ha det
Personligen gillar jag att komma direkt in till mitt skrivbord utan att behöva skriva in lösen
varje gång jag startar om / startar upp min pc som står hemma.

Laptop är en helt annan femma

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

1809 uppdateringen gav massor av användare tonvis med problem, så mycket att Microsoft drog tillbaka den i flera veckor,
och när dom sedan släppte den igen så hoppades dom på att den skulle vara korrekt.
Så det kan mycket väl vara så att något pajade för dig, svårt å svara på, men blev ditt system instabilt efter uppdateringen så beror det förmodligen på 1809.

Självklart vill jag gärna hjälpa dig få ditt system stabilt igen

Ger Cryptograph service dig problem med windows update så rekommenderar jag dig att du återställer till standard igen, och sen startar om windows, och kollar om inte windows update fungerar igen

Jag gav en beskrivning på hur man gör det här då min lösning gav en negativ effekt för kitpzyxmsir @ tenforums.com
Hans problem verkade ha försvunnit efter att han ändrat tillbaka.

Side note: Jag uppdaterade mitt windows till 1809 med Media Creation Tool, inte via windows update.

Ingen aning om de bidrog till ett stabilare OS, men en hel del användare på tenforums.com hade problem efter 1809
var klar när dom uppdaterat via windows update.
Det ända som hände mig var att en del saker var återställt, som t.ex. mapparna i " This Computer "
och en del context menus var tillbaka på media filer som .mp3, .txt filer ect så jag var tvungen och fixa de igen.

Men mitt Win10 har aldrig strulat med updates osv.
( kan dock vara för att jag inte tillåter mitt win10 och uppdatera när de vill xD )

När jag skrev så så gick jag efter egna erfarenheter.
Jag kör nämligen en hel del VM's, MS konton har gett mig mer problem i längden än vad ett lokalt konto gjort.
Helt ärligt så är det svårt å svara på exakt vad som händer för varje användare som har Microsoft konto, vs lokalt konto.

Fördelar jag märkt med lokalt konto vs MS konto är bl.a.
Stabilitet.
Blir ej utelåst.
Uppdateringar strular ej.
Direkt inloggning till windows.
Krävs ej lösenord.
m.m.

Men det är upp till var och en hur man vill ha det
Personligen gillar jag att komma direkt in till mitt skrivbord utan att behöva skriva in lösen
varje gång jag startar om / startar upp min pc som står hemma.

Laptop är en helt annan femma

Grymt! Tack för utförlig hjälp. Kikade lite snabbt i länken, men ska läsa mer noggrant i helgen. Och jag ska se när jag får tid och lust att testa lite till med Cryptograph services.

Men en grej till jag inte förstår än, är hur jag ska komma åt tjänster/services OM cryptograph fixen inte funkar och jag vill ändra tillbaka? Man blir ju liksom utlåst från UAC eller nått så man kommer inte åt services. Inte ens enhetshanterare, felsökning m.m.. Det var det som hände mig senast och jag kunde inte ändra tillbaka från local system account till network service. När jag försökte återställa en tidigare återställningspunkt så fastnade datorn i en skadad windows installation = "reparationsloop" tills jag tvingades installera om OS'et från scratch.

Går det att göra cryptogaph fixen från ett lokalt konto? eller är det då redan omställt i cryptograph service?

Visa signatur

Intel Core i7 9700K @5Ghz | Noctua NH-D15 Chromax | Asus ROG Strix Z390-f | Asus ROG Strix RTX2080 Gaming OC
HyperX Fury 32Gb DDR4 | 2x Samsung 850 Evo 250Gb | Crucial MX500 1Tb | Fractal Design Define C TG Dark
EVGA Supernova G2 750W | 27" ROG PG278QR | Corsair K70 RGB | Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricstark:

Grymt! Tack för utförlig hjälp. Kikade lite snabbt i länken, men ska läsa mer noggrant i helgen. Och jag ska se när jag får tid och lust att testa lite till med Cryptograph services.

Men en grej till jag inte förstår än, är hur jag ska komma åt tjänster/services OM cryptograph fixen inte funkar och jag vill ändra tillbaka? Man blir ju liksom utlåst från UAC eller nått så man kommer inte åt services. Inte ens enhetshanterare, felsökning m.m.. Det var det som hände mig senast och jag kunde inte ändra tillbaka från local system account till network service. När jag försökte återställa en tidigare återställningspunkt så fastnade datorn i en skadad windows installation = "reparationsloop" tills jag tvingades installera om OS'et från scratch.

Går det att göra cryptogaph fixen från ett lokalt konto? eller är det då redan omställt i cryptograph service?

Du ska kunna komma åt tjänster/services även fast du ändrat i cryptograph settings.
Om UAC bråkar med dig kan du alltid inaktivera den tillfälligt.
Ett tips tills nästa gång, innan du påbörjar en återställning så kör en DSIM innan och kolla hur ditt OS mår.

DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
Mer commands här

Att ändra i cryptograph service när man är på ett lokalt konto fungerar utmärkt

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Du ska kunna komma åt tjänster/services även fast du ändrat i cryptograph settings.
Om UAC bråkar med dig kan du alltid inaktivera den tillfälligt.

Hej igen! Nej tyvärr, det du säger stämmer inte.. Hur går det för TS förresten? @feliz

Har krånglat i en månad till nu, får fortfarande ingen hjälp av Microsoft eller Google. Oavsett så är det inte ett isolerat problem med Chrome enligt mig, då det även påverkar Steam, Uplay och Spotify t.ex. Det verkar sitta i Windows, eftersom problemet inte finns på en fräsch Win10 installation utan uppstår i samband med 1803 och 1809. Chrome är konsekvent obrukbart, medan de andra programmen går att använda med problem att ladda innehåll.

Har testat allt möjligt sedan okt/nov (när det nu var det började). Olika hårdvara, drivrutiner och alla möjliga tips/tricks från forum och support. Minns inte längre vad jag testat eller inte testat.

Cryptograph service fixen är den enda fix som löser alla mina problem! Men jag kan inte komma åt services, enhetshanterare m.m efter det. Med andra ord kan jag inte återställa fixen. Och inaktivera UAC har ingen effekt på åtkomsten till services..

Se här:

Visa signatur

Intel Core i7 9700K @5Ghz | Noctua NH-D15 Chromax | Asus ROG Strix Z390-f | Asus ROG Strix RTX2080 Gaming OC
HyperX Fury 32Gb DDR4 | 2x Samsung 850 Evo 250Gb | Crucial MX500 1Tb | Fractal Design Define C TG Dark
EVGA Supernova G2 750W | 27" ROG PG278QR | Corsair K70 RGB | Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har bråkat en hel del i typ 3 dagar.
Installerat om Windows 10, 5 gånger!

Hur jag gjorde, stoppade in min windows 10 usb, bootade på den. Installerade.
Därefter kört igång alla uppdateringar vilket tog ca 4 timmar varje gång.
När allt väl var klart med updates kraschade olika grejor.
Först och främst, google chrome fungerad inte att surfa på, alla andra webbläsare funkar.
Går ej att logga in i nvidia experience för att uppdatera nyaste drivare. med mera.

Lösningen, jag gick in "Återställ den här datorn" och gjorde ominstallation där genom.

Efter ominstallationen blev alla drivrutiner uppdaterade och alla program fungerar som de skall även google chrome!

Min nuvarande windows version är 1809.