Nvidia Geforce 417.71 med G-Sync på Adaptive Sync-skärmar

Permalänk
Medlem

545MB!
Minns att drivrutinen för Riva128 till BEOS operativsystem endast var några hundra kilobyte.

Permalänk

Surt att det ej funkar med HDMI. Hade velat prova freesyncen på min Samsung Q6F TV men det verkar ej funka..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DiamondDogs:

Surt att det ej funkar med HDMI. Hade velat prova freesyncen på min Samsung Q6F TV men det verkar ej funka..

Nej, som nämnt innan i tråden. HDMI 2.1 är det som är VRR.

AMDs HDMI Freesync är en egen lösning.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Har testat nu i PUBG med min Viewsonic XG2401.
Dock bara i training mode men verkar funka klockrent tillsammans med ett GTX 1060 3G!

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Läser många som använder tredjeparts mjukvara för att begränsa fpsen (framelimiter). Problemet är att de för med sig inputlag. Bättre att begränsa direkt i spelet. Dom flesta spelen är det möjligt att göra antingen i spelets grafikinställningar, konsol kommando, start alternativ eller config-fil. Kolla Youtube kanalen Battle(non)sense där han testar detta i flera videos.

Edit hittade video:inputlag framelimiter

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av eXeem:

Läser många som använder tredjeparts mjukvara för att begränsa fpsen (framelimiter). Problemet är att de för med sig inputlag. Bättre att begränsa direkt i spelet. Dom flesta spelen är det möjligt att göra antingen i spelets grafikinställningar, konsol kommando, start alternativ eller config-fil. Kolla Youtube kanalen Battle(non)sense där han testar detta i flera videos.

Edit hittade video:inputlag framelimiter

Helt rätt. Det näst bästa sett till input-lag (men som är enklare att implementera) är Riva Tuner. Det har fördelen att man kan sätta en global frame limiter som gäller alla spel - samt individuella avvikelser. Input-lag är också väldigt milt. Mer finns att läsa här: https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Helt rätt. Det näst bästa sett till input-lag (men som är enklare att implementera) är Riva Tuner. Det har fördelen att man kan sätta en global frame limiter som gäller alla spel - samt individuella avvikelser. Input-lag är också väldigt milt. Mer finns att läsa här: https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an...

Rivatunern funkar klockrent som du nämner för att sätta en fps limit. Jag känner ingen inputlag där. Ihop med msi afterburner så är den ju även bra för att få en overlay ingame med tex cpu-temp, core speed för gpu, hur mycket ramminne som används etc etc etc.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Jag har testat GSYNC-compatible med min MSI Optix MAG27cq, problemet jag har är att vissa spel som begär fullscreen förbigår den adaptiva sync-funktionen, Doom (2016) fungerar med Vulkan utan märkbar tearing, Fortnite, CSGO har däremot ganska tydlig tearing. Kör jag borderless window däremot och har stödet för detta aktiverat i kontrollpanelen så fungerar adaptiv sync i alla spel, men då är jag begränsad till Windows upplösning samt gamma-inställningar. Någon annan som bevittnat liknande? (kör ett MSI GTX1070 Aero)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Provade igår men jag vet inte om jag märkte någon skillnad. Har aldrig provat varken G eller Freesync. Finns det nåt enkelt sätt att prova och se skillnad?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Testade idag AOC Q3279VWF (31.5" 1440p 75Hz) med ett 1070Ti, fungerade helt felfritt bortsett från att man inte bör tabba ut ur fullscreenapplikationer när Fullscreen only är valt i Nvidias kontrollpanel.
Ingen flickering, tearing eller andra udda beteenden vid test i bl.a. Dishonored 2 och Deus Ex: Mankind divided.

Visa signatur

I7 4790K @ 4.7 | Fractal Kelvin s24 | Asus Z97-A | 32gb Vengeance CL9 1600MHz | KFA2 1070 Ti @ 2050 / 4500MHz | Corsair CX650M

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Acer XF270HUA

Black Desert Online: Fungerar fint med mycket bra flyt i fullscreen

Destiny 2: Tveksam funktion där jag tycker flytet saknas och refresh rate stämmer dåligt överens med FPS. Det verkar dock som om skärmen försöker synka hela tiden men inte riktigt hänger med.

OBS! Har endast hunnit testa någon enstaka minut i vardera spel, finns ännu settings kvar att testa. Återkommer efter fler tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Slog på det på min också. Har ett 1070, men jag vetifan om jag upplever någon skillnad alls. Tycker att FPS kanske har gått ner lite, men jag har inte gjort några djupare undersökningar av det. Osäker på vilket spel jag skall testa för det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Nvidia försöker verkligen spinna detta. Men det är inte GSync på en Freesync skärm. Det är Freesync stöd på Nvidias kort (över DP).

Så som Nvidia försöker vinkla det med att dessa skärmar "klarar av GSync" skulle vara som att kalla DirectX Gefroce-kompatibelt när Nvidia har stöd i sina drivrutiner istället för att kalla GForcekortet DirectX-kompatibelt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Provade igår men jag vet inte om jag märkte någon skillnad. Har aldrig provat varken G eller Freesync. Finns det nåt enkelt sätt att prova och se skillnad?

Du kommer endast "märka det" om spelet kör i en bildfrekvens som är inom intervallet för adaptiv sync på din monitor. Kör man tex CS i 200fps och har en skrm som stöder adaptiv sync mellan 30 och 144Hz så kommer det inte vara aktivt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Hade gsync skärm till förra datorn, snålade in på gsync den här gången. Men provade "free sync"och blev jävligt nöjd

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har jag tolkat det rätt att det endast funkar via DVI och ej HDMI?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@greverif: Nej, endast Displayport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Du kommer endast "märka det" om spelet kör i en bildfrekvens som är inom intervallet för adaptiv sync på din monitor. Kör man tex CS i 200fps och har en skrm som stöder adaptiv sync mellan 30 och 144Hz så kommer det inte vara aktivt.

Om jag tex spelar BFV och får mellan ca 89 - 110fps, kommer den att vara aktiverad då? Ska man ha på VSync när man använder FreeSync?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Acer XF270HUA

Black Desert Online: Fungerar fint med mycket bra flyt i fullscreen

Destiny 2: Tveksam funktion där jag tycker flytet saknas och refresh rate stämmer dåligt överens med FPS. Det verkar dock som om skärmen försöker synka hela tiden men inte riktigt hänger med.

OBS! Har endast hunnit testa någon enstaka minut i vardera spel, finns ännu settings kvar att testa. Återkommer efter fler tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Destiny 2 är märkligt överlag med FPSen imo. Jag kör en vanlig G-syncskärm och ibland känns det som jag har 15 fps när räknaren visar 140ish.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Om jag tex spelar BFV och får mellan ca 89 - 110fps, kommer den att vara aktiverad då? Ska man ha på VSync när man använder FreeSync?

Rådet är att ha v-sync deaktiverat. Inom vilet intervall av fps som adaptiv sync är aktivt på ding skärm beror på specifikationerna på din skärm. Billigare enkla, tidiga Freesync kunde ha intervall på typ 40-60Hz utan LFC. Det skulle jag nästan likställa med att de inte har adaptiv sync

Lite bättre skärmar har ofta från 30Hz upp till skärmens max refreshrate ink LFC stöd.

Om din skärm har stöd mellan tex 30 och 144Hz så kommer det att vara aktivt och fungera vid allt över 30Hz och under 144Hz.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Någon annan som får ljus blinkningar med freesync på?

ser ut så här

https://www.youtube.com/watch?v=Fbnpwhs2J0w

https://youtu.be/fhkn2t1CXc0?t=61

Permalänk
Medlem

@gUZTE: Japp, jag får sådana blinkningar.
Kör GTX 1080 på en Acer xz321qu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gUZTE:

Någon annan som får ljus blinkningar med freesync på?

ser ut så här

https://www.youtube.com/watch?v=Fbnpwhs2J0w

https://youtu.be/fhkn2t1CXc0?t=61

ja det är för att den inte är Cerfifierad, så blir det på endel skärmar nVidia demade det på CES.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzir:

@gUZTE: Japp, jag får sådana blinkningar.
Kör GTX 1080 på en Acer xz321qu.

Jag har GTX 1080 också dock Asus XG27VQ, har försökt allt för att lösa detta, googlat runt som en en galning. vissa spel är det bara blinkingar i loading screens, vissa andra spel är det alltid blinkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gUZTE:

Jag har GTX 1080 också dock Asus XG27VQ, har försökt allt för att lösa detta, googlat runt som en en galning. vissa spel är det bara blinkingar i loading screens, vissa andra spel är det alltid blinkningar.

Samma här. I vissa spel fungerar det, i andra inte. Acer XZ321Q är ju "godkänd" av Nvidia. Enda skillnaden mellan den och min är att jag kör en 1440p-panel. Trodde inte det skulle spela någon roll men tydligen är det så

Permalänk
Inaktiv

@Panzir
@gUZTE

Blinkningarna ni ser tror jag uppstår när bildfrekvensen ligger precis vid den undre gränsen och skärmen kanske ligger och växlar mellan minsta och högsta frekvens. En del av dessa skräpskärmar blir nämligen märkbart mörkare vid låg frekvens. Testa att öka den undre gränsen med hjälp av CRU så kan det bli bättre.

En del av dessa problemen kan även vara drivrutinernas fel. I början när Freesync släpptes så var det inte ovanligt att se typ "Fixed flickering on some Freesync-displays" i changeloggen till Radeon Software.

Permalänk
Medlem

Jag verkar ha fått problem med videouppspelning i Firefox efter uppdateringen. Det hackar och laggar våldsamt på ställen som Youtube och SVT Play. Nyss testade jag att slå av hårdvaruaccelerering i Firefox och det verkade ta bort uppspelningsproblemen. Men samtidigt ska det ju funka. Inga problem förrän senaste dryga dygnet, dvs sen jag installerade 417.71. Nån mer som märkt av samma problem?

Jag ska testa fler situationer, t ex att spela upp videofiler i VLC och Youtube genom Edge.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Samma problem i Edge, men där går det inte att stänga av hårdvaruaccelerering, vad jag kan se. Nå, jag använder bara Edge för vissa mejlkonton och liknande, så inget bekymmer just nu.

Spela upp video i VLC funkade utan problem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Någon som testat med att både köra en G-Sync och Freesync bildskärm samtidigt?

Permalänk
Medlem

@MarkSix: ska funka.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Min skärm gick in i discoläge efter uppdateringen, rullade tillbaka till 417.35 och då försvann problemen direkt.

Kan rekommendera alla som ska uppdatera, speciellt om ni har en Freesync skärm, att ladda hem 417.35 och ha den redo på skrivbordet. Gör sedan en "Clean install" om ni behöver göra en roll-back.

417.35 WHQL: https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/141167/en-...