Permalänk

PSU kass?????

Sitter med svärsonens dator här och den vägrar att hoppa igång.
Den blinkar till och dör. Med powerknappen intryckt så blinkar den bara.
Alla fläktar med mera hoppar igång en tiondels sekund och dör därefter.
Inga larm eller felmeddelanden.
Någon som har en gissning?
Psu, moderkort??????

Killen har idag också fått hem sina nya kontroller till Farming simulator
så han har bara lite panik

Tack på förhand Cave.

Cpu : ?
Moderkort : Gigabyte 97A-UD3
Gpu : Sapphire R9 270
Psu : Coolermaster 600W

Permalänk

Låter som PSU, har haft datorer som gjort just som du beskriver där psu gett upp.

Permalänk

@TwentyØnePenguins: Misstänkte det med och har skickat iväg honom för att inhandla ett nytt, men alltid bra med lite mer input innan man öppnar och bränner den nya Psu'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Låter som PSU, har haft datorer som gjort just som du beskriver där psu gett upp.

Hade detta felet när min gamla processor sa upp sig innan garanti tiden tog slut. 😋

Fixade stav fel från mobilen..
Permalänk
Skrivet av caveman77:

@TwentyØnePenguins: Misstänkte det med och har skickat iväg honom för att inhandla ett nytt, men alltid bra med lite mer input innan man öppnar och bränner den nya Psu'n

Håller med
Se bara till att han inte kommer hem med ett alltför billigt noname nätagg, så att det nya inte ger upp också.

Permalänk

@TwentyØnePenguins: Nädå, han kom hem med ett Plexgear Ps-600 Bronze men vad hjälpte det. Nu är burken dödare än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caveman77:

@TwentyØnePenguins: Nädå, han kom hem med ett Plexgear Ps-600 Bronze men vad hjälpte det. Nu är burken dödare än någonsin.

Testat 1 sticka i taget ? Skulle skruvat bort modekortet från chassit ifall det kortsluter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av caveman77:

@TwentyØnePenguins: Nädå, han kom hem med ett Plexgear Ps-600 Bronze men vad hjälpte det. Nu är burken dödare än någonsin.

Aj då
Prova att swappa runt ramminnena, som pompa_kumla säger ovan. Detdär att motera ut moderkort ur chassi kan också vara värt att prova.
Personligen litar jag inte alls på plexgears nätagg, men det kanske bara är jag...

Permalänk
Avstängd

@caveman77:
Han valde ju inte direkt bästa nätagget.
Plexgear är väl kjelles egna mög?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

@caveman77:
Han valde ju inte direkt bästa nätagget.
Plexgear är väl kelles egna mög?

Det är ett bra sätt att uttrycka det, hade ett av deras nätagg som small, dock är ju detta 80+ bronze, så helt dåligt är det nog inte...

Permalänk

@Mange43: Förvisso att det är från Kjell.com men våra alternativ här i Lidköping är begränsade då vi total vägrar att handla från El(garantin gällde tyvärr inte detta fel)giganten eller Clas(sveriges dyraste lågpriskedja)ohlsson.
Men nu får jag istället försöka att få tag i ett LGA 1150 kort till svärsonen då jag har både en i7 och i5 + 8gb ram liggandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caveman77:

@Mange43: Förvisso att det är från Kjell.com men våra alternativ här i Lidköping är begränsade då vi total vägrar att handla från El(garantin gällde tyvärr inte detta fel)giganten eller Clas(sveriges dyraste lågpriskedja)ohlsson.
Men nu får jag istället försöka att få tag i ett LGA 1150 kort till svärsonen då jag har både en i7 och i5 + 8gb ram liggandes.

Antar att ni testade ett annat grafikkort ?
Låter nästan som att det är grafikkortet som gett upp.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

@caveman77: Nätdels testare Nu verkade det inte vara agget, men kan varmt rekommendera att ha en sån i sin ägo... räddade mig från att grilla ett grafikkort och ett modekort ( 2 olika riggar ) xD

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk

@pompa_kumla: Det får bli kvällens hobbyverksamhet. Blev irriterad på skiten i går så det blev några pilsner o lite jäger och då är det inte så begåvat att skruva dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av caveman77:

@pompa_kumla: Det får bli kvällens hobbyverksamhet. Blev irriterad på skiten i går så det blev några pilsner o lite jäger och då är det inte så begåvat att skruva dator

Gör så skulle enbart köra med ett minne å CPU modekort nätagg kylare.

Kan vara massa skumma saker som ställer till det chassi behövs ej heller vissa modekort har en knapp som man kan starta annars lägger man bara en skruvmejsel mot pwr sw kontakten på modekortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av caveman77:

@pompa_kumla: Det får bli kvällens hobbyverksamhet. Blev irriterad på skiten i går så det blev några pilsner o lite jäger och då är det inte så begåvat att skruva dator

Kungligt! Det är så man hanterar problem haha

Jag sätter en slant på moderkortet... men prova att resetta bios (ur med batteriet)

Visa signatur