AMD:s teknikchef bekräftar fler Radeon-grafikkort under 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

GTX 280 är ett bra exempel på hur nvidias redan då försökte dra upp priserna och hur priserna kunde rasa direkt. En månad efter sänker dom riktpriset till $499.

$499 motsvarar ändå 6500 kr i dagens penningvärde, inte 2000 kr.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Fast nu har ni ju argumenterat för HBM2s dyra pris.
Sen hade 8gb räckt för detta kort. Helt meningslöst med så mycket minne för ett kort till spelmarknaden.
Hade det gjort kortet 500kr billigare så hade det varit värt det.
Säg vad du vill, men detta kortet är inget som är bra ur någon aspekt, fortsätter bara att trigga upp priserna.
Ett kort som presterar i klass med 1080ti, 2.5 år senare, för ca 8 tusen. Nej inte seriöst enligt mig.

Fast, argumentet att HBM2 är dyrt är fortfarande relevant (det är dyrt).
Som många andra påpekat så är vega-korten inte riktigt likadana som rtx/gtx på det sättet att gpu och minnesmoduler verkar sitta på samma krets, detta betyder att om man minskade mängden minne på Vega VII så blir det en kostnads-ökning iom att man ändrar kretsen.
Att det inte är ett bra spelkort är ganska uppenbart, men enligt vissa här så är det ett bra mellanting mellan spel och pro-user (gjort av kretsar som inte är bra nog att bli MI50).

Skrivet av Ryzer:

Ett kort som presterar i klass med 1080ti, 2.5 år senare, för ca 8 tusen. Nej inte seriöst enligt mig.

Exakt samma sak kan sägas om RTX 2080

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Exakt samma sak kan sägas om RTX 2080

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, fast ligga 2,5år efter Nvidia i prestanda. Och inte lägga en prislapp under sin konkurrent är enligt mig idiotiskt.
Men fortsätt ni att försvara detta kort och dess prislapp, vi som konsumenter vinner inget på dessa priser.

E: Vad fan är ''prousers'' ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ja, fast ligga 2,5år efter Nvidia i prestanda. Och inte lägga en prislapp under sin konkurrent är enligt mig idiotiskt.
Men fortsätt ni att försvara detta kort och dess prislapp, vi som konsumenter vinner inget på dessa priser.

E: Vad fan är ''prousers'' ?

Gissar på Professional users

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ja, fast ligga 2,5år efter Nvidia i prestanda. Och inte lägga en prislapp under sin konkurrent är enligt mig idiotiskt.
Men fortsätt ni att försvara detta kort och dess prislapp, vi som konsumenter vinner inget på dessa priser.

E: Vad fan är ''prousers'' ?

Någon som använder kortet inom arbete/hobby där de egentligen skulle vilja ha ett Quadro eller Radeon instinct, och som till fullo kan utnyttja 16GB HBM2 med 1TB/s throughput. Vissa inlägg här tyder på att Vega VII kommer vara mycket bättre än tex RTX för dessa områden.
Detta gör ju inte kortet mer attraktivt för gamers, men "rättfärdigar" priset något

Edit: ska tilläggas att jag inte är en sådan användare och har därför inte koll på något specifikt område. Utan det baseras på andras inlägg

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Någon som använder kortet inom arbete/hobby där de egentligen skulle vilja ha ett Quadro eller Radeon instinct, och som till fullo kan utnyttja 16GB HBM2 med 1TB/s throughput. Vissa inlägg här tyder på att Vega VII kommer vara mycket bättre än tex RTX för dessa områden.
Detta gör ju inte kortet mer attraktivt för gamers, men "rättfärdigar" priset något

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, finns många som använder andra gamingkort i jobbet så detta kanske är ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Tyckte också att "prousers" var ett svårtytt ord. Min hjärna läste "prouse-rs", dvs motsvarande engelska uttalet av "prowsers" (ordet finns inte men uttalet går ju att använda). Bättre att särskriva som på engelska: "pro users".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Tyckte också att "prousers" var ett svårtytt ord. Min hjärna läste "prouse-rs", dvs motsvarande engelska uttalet av "prowsers" (ordet finns inte men uttalet går ju att använda). Bättre att särskriva som på engelska: "pro users".

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så skriver man "proffs".

Permalänk
Medlem

Jag tror hela känslan av att korten har blivit så förbannat mycket dyrare är förutom att kronan blivit svagare att korten som AMD släppte för ca 10 år sedan i toppsegmenten var enormt prisvärda i förhållande till vad man fick. HD4870 hade en MSRP på $299, HD4850 $199. Det följdes upp av HD4890 som gick för $249. Sedan var även HD5000 och HD6000-serierna mycket billiga.

Korten innan och efter har aldrig varit lika "prisvärda" och RTX-korten är nog den första serien som inte ger något i prestanda över den äldre generationen. Klart är att jag idag hade valt ett RTX2080 över ett 1080Ti, men prestanda/pris är samma. En besvikelse. Och det handlar främst om att AMD inte kan konkurrera idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ja, fast ligga 2,5år efter Nvidia i prestanda. Och inte lägga en prislapp under sin konkurrent är enligt mig idiotiskt.
Men fortsätt ni att försvara detta kort och dess prislapp, vi som konsumenter vinner inget på dessa priser.

E: Vad fan är ''prousers'' ?

Prousers är ett begrepp som cirkulerat på Sweclockers under ett bra tag. Definitionen är segmentet mellan vanliga konsumenter och företag. Alltså folk som spelar men samtidigt även gör beräkningar. Motsvarar Intels HEDT segment.

Oberoende. Så verkar du ha dubbla standarder. Ena sekunden är kortet värdelöst för att det presterar som ett GTX 1080Ti men samtidigt gäller det tydligen inte RTX 2080 som presterar identiskt med ett VII. Samma kort som egentligen bara en är krympning från tidigare modeller utan någon större arkitektonisk förändring.

Skrivet av kozmos:

Gissar på Professional users

Korrekt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

I fotosammanhang finns begreppet "prosumer".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

I fotosammanhang finns begreppet "prosumer".

Skickades från m.sweclockers.com

Finns inom många områden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Prosument

Prosument används också som marknadsföringsterm för ett kundsegment, framför allt inom elektronikområdet.

I kundsegmentet återfinns entusiaster, som har större krav då de köper en viss produkt än den genomsnittlige konsumenten. Produkten faller ofta inom en hobby som personen i fråga är villig att investera rikligt med tid och pengar i, men som inte ingår i personens förvärvsarbete. Den efterfrågade utrustningen hamnar därför någonstans mellan vanliga konsumentprodukter och professionella produkter i funktionalitet, kvalitet och pris. Bland annat marknaderna för kameror och videokameror har väldefinierade segment för prosumenter. Dessa produkter kallas även semi-professionella.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Fast nu har ni ju argumenterat för HBM2s dyra pris.
Sen hade 8gb räckt för detta kort. Helt meningslöst med så mycket minne för ett kort till spelmarknaden.
Hade det gjort kortet 500kr billigare så hade det varit värt det.
Säg vad du vill, men detta kortet är inget som är bra ur någon aspekt, fortsätter bara att trigga upp priserna.
Ett kort som presterar i klass med 1080ti, 2.5 år senare, för ca 8 tusen. Nej inte seriöst enligt mig.

Mitt föregående inlägg besvarar varför Vega 56 nu kan säljas till acceptabelt pris när Radeon VII kostar skjortan.

Jag instämmer med:

Skrivet av sweisdapro:

Fast, argumentet att HBM2 är dyrt är fortfarande relevant (det är dyrt).
... om man minskade mängden minne på Vega VII så blir det en kostnads-ökning iom att man ändrar kretsen.

Man kan även se priset på Radeon VII ur motsatt perspektiv.
Vad AMD gjort är att de:
1) Tagit en befintlig modell med MSRP på $5000.
2) Överklockat den en del (och inaktiverat dubbel precision).
3) Sänkt riktpriset med 86%!

Hur ofta ser man Nvidia sälja en överklockad modell så mycket billigare än grundversionen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

Jag instämmer med:Man kan även se priset på Radeon VII ur motsatt perspektiv.
Vad AMD gjort är att de:
1) Tagit en befintlig modell med MSRP på $5000.
2) Överklockat den en del (och inaktiverat dubbel precision).
3) Sänkt riktpriset med 86%!

Och det är just därför den bara tillverkas i 5000 exemplar.

***bort/mod***

§1.5/flamebait /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Och det är just därför den bara tillverkas i 5000 exemplar. ;-

fast AMD har redan dementerat denna falska rykten sweclockers och andra sprider: https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/amd_responds_to...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bernd_P1:

fast AMD har redan dementerat denna falska rykten sweclockers och andra sprider: https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/amd_responds_to...

Ny info för mig. Tack! Sedan får vi se om detta är sant.