Permalänk
Medlem

Uppstartsbeskymmer.

Hej!
Har ett litet "problem" när jag ska starta upp datorn.
När jag trycker på startknappen så startar allting i 2-3 sekunder, sedan stängs datorn av i 2-3 sekunder för att sedan starta upp igång allt igen och sedan in i Windows...
Förlåt om det låter märkligt den förklaringen men det går liksom inte att klicka på start för att sedan vänta några sekunder och komma in i Windows, utan den stänger alltid av sig efter 2-3 sekunder efter första och sedan automatiskt startar upp sig igen.

Är det någon inställning som man råkat pilla på i BIOS som orsakar detta?
Min dator finns i min sig.

Mvh

EDIT:
Provat att sänka ner Multiplier från 4.8 (All cores) till 4.7, samma problem.
Provat att sätta den tillbaka till AUTO, samma problem.
Provat att sätta från XMP till AUTO, samma problem.
Provat att sätta minnesfrekvensen från 3000MHz till Auto, samma problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Hej!
Har ett litet "problem" när jag ska starta upp datorn.
När jag trycker på startknappen så startar allting i 2-3 sekunder, sedan stängs datorn av i 2-3 sekunder för att sedan starta upp igång allt igen och sedan in i Windows...
Förlåt om det låter märkligt den förklaringen men det går liksom inte att klicka på start för att sedan vänta några sekunder och komma in i Windows, utan den stänger alltid av sig efter 2-3 sekunder efter första och sedan automatiskt startar upp sig igen.

Är det någon inställning som man råkat pilla på i BIOS som orsakar detta?
Min dator finns i min sig.

Mvh

Kan det vara överklockningen ?
Min dator beter sig så också. sänkte multipel en ifrån 3.9 till 3.8, Nu fungerar det

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

@Tawen: Hm.. ska prova det, i övrigt fungerar allt normalt men kan det vara det så måste jag testa.

Lite störigt bara att den måste göra så varje gång jag gör en "kallstart" av datorn

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan uppdatera och säga att det löste INTE problemet, prövade med att sänka ner Multiplier från 4.8 (All cores) till 4.7, samma problem.
Prövade att sätta den tillbaka till AUTO, samma problem.
Prövade att sätta från XMP till AUTO, samma problem.
Så något skumt är det :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kanske en longshot, men prova starta upp utan DP kabeln inkopplad?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja rekommendera att du nollställer dina BIOS-inställningar helt och hållet, och sedan går sakta och säker fram när det kommer till din överklockning.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@Jink: Jaa, känns som den enda utvägen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Asus modekort som har Double Post? Är inte det deras sak att göra?

Permalänk
Medlem

@downup: Tack, precis vad jag behöver söka på ! "Double Boot" ... problemet är att jag har senaste BIOS drivaren, men om jag inte minns fel så kan det vara efter att jag installerade den senaste versionen att problemet uppstod efter det. Låter det vara lite osagt men så kan det vara. Får testa göra en total reset av BIOS och se hur det fungerar därefter, tack för allas hjälp hittills

Visa signatur
Permalänk
Medlem

LÖSNING

Efter mycket om och men, testande mellan olika inställningar så hittade jag problemet...
# "CPU SVID Support" ska stå som [Enabled]. (Vilken den gör i standardutförandet).

Det roliga är att det står i BIOS (a setting of Disabled is recommended för Overclocking)
Men då får jag helt enkelt köra den som Enabled.

Visa signatur