Mitt morderkort är för litet, finns det några ATX LGA1150 att köpa fortfarande?

Permalänk

Mitt morderkort är för litet, finns det några ATX LGA1150 att köpa fortfarande?

Jag har nyligen uppgraderat till en GTX 1070 Ti och är helnöjd med den. Problemet är att mitt moderkort är av typen mATX socket LGA1150 (köptes som del av första datorbygge för flera år sedan innan jag förstod betydelsen av att köpa ATX istället för mATX). Detta gör så att mitt nya grafikkort blockerar båda PCI-ingångarna som mitt nätverkskort skulle kunna monteras i. Jag har ingen möjlighet till att använda ethernet då jag fortfarande bor hemma och möter stort motstånd från föräldrarna för att dra kabel genom huset.

Jag kör just nu med en i7-4790K, 16Gb DDR3 @ 1600Mhz och min nya GTX 1070 Ti. Att uppgradera till en ny socket med liknande specifikationer blir väldigt dyrt, då både MOBO, Processor och RAM måste bytas ut. Den naturliga lösningen hade varit att byta ut mitt moderkort mot en ATX-variant av samma socket, men dessa verkar vara nästintill omöjliga att hitta.

Jag fann två varianter på Prisjakt som båda var av typ ATX. Problemet med dessa är att båda endast har två st. RAM-slots. Eftersom att min RAM är av typ 4x4 skulle det innebära att all min gamla RAM går till spillo och helt ny RAM måste införskaffas. Min temporära lösning är att använda en gammal USB-Wifi dongel för att gå internet men detta är såklart inte hållbart i längden. Därför ställer jag frågan; finns det någon plats där jag kan köpa ATX-kort med socket 1150 som även har 4st RAM-slots?

Tack på förhand!
Henrik

§ 9 raderat. // MOD
Permalänk
Medlem

Du köper ett nytt usb nätverkskort (trådlöst) istället.
Problemet löst.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s391131063&o=lokal_ran...

Permalänk
Medlem

Finns ju mATX moderkort med 4 slots, samt tillräckligt med plats för att montera ditt WiFi kort i (så länge det är ett PCI-e kort vill säga).

Använder du fortfarande ett PCI baserat WiFi kort så kan du ju lika gärna skaffa ett nytt i så fall.

Annars kan du ju även sälja ditt gamla DDR3 kit, finns säkert någon som kan behöva det, och skaffar ett nytt med mer kapacitet.

Eller så kan du titta här på marknaden, efter ett begagnat moderkort.

Permalänk
Medlem

kan köpa på blocket, tradera och sweclockers när som