Aktivera rutiner på Google Home

Permalänk
Medlem

Aktivera rutiner på Google Home

Hej,

Som sagt så finns inte rutiner på svenska till google home.

Nu är min fråga, räcker det med att jag ändrar assistentens språk till engelska eller måste jag ändra språket på appen också? eller tom språket på min mobil?

Mvh
Rasmus

Visa signatur

GPU: XFX Radeon HD 7870 2GB GDDR5, CPU: AMD FX-8320 X8 3.5GHz Socket AM3, Moderkort: MSI 990FXA-GD65 AMD 990FX 4xDDR3 SLI CrossFireX Socket AM3+ ATX, Chassi: Cooler Master HAF 922 Midi Tower,Kylning: CPU kylare: Cooling-CPU Cooler Master Hyper 412S, 120mm fläkt +orginal fläktar. Nätagg: Chieftec Super Series 650W PSU, Minne: 4x2gb 1333mhz ddr3, Hårddiskar: Samsung 840 Basic Series SATA III 2,5" SSD - 120 GB och 650 gb westerndigital!

Permalänk
Medlem

Både assistentens och telefonens språk (vilket innebär engelsk app) måste vara Engelska (US) för att du skall kunna skapa/ändra rutinerna.
En del rutiner kan användas med svensk assistent, eller med svenska som andraspråk, men det kan även krångla. Min är alltid engelsk så jag har inte riktigt testat hur de funkar under längre användning.
Telefonen behöver bara vara inställd på engelska när du ändrar något, resten av tiden kan du växla tillbaka och ha svenska. Värt att notera är att det ibland kan dröja ett par timmar efter byte innan appen "låser upp" rutinerna för dig när du växlat till engelska.

Permalänk
Medlem

Jag ställde in min Huawei P20 Pro på Eng(us) och assistenten på Eng(us) och sedan startade om telefonen. Har inte tillgång till rutiner men det är intressant det du skriver om att det kan ta ett par timmar. Ska låta det vara så här ett par dagar i alla fall för att testa!

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Får du vänta i dagar så är det nåt annat som krånglar, jag tror aldrig att jag väntat mer än 4 timmar.

Permalänk
Medlem

Kollade igen 2-3h senare och då var det aktivt! Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Både assistentens och telefonens språk (vilket innebär engelsk app) måste vara Engelska (US) för att du skall kunna skapa/ändra rutinerna.
En del rutiner kan användas med svensk assistent, eller med svenska som andraspråk, men det kan även krångla. Min är alltid engelsk så jag har inte riktigt testat hur de funkar under längre användning.
Telefonen behöver bara vara inställd på engelska när du ändrar något, resten av tiden kan du växla tillbaka och ha svenska. Värt att notera är att det ibland kan dröja ett par timmar efter byte innan appen "låser upp" rutinerna för dig när du växlat till engelska.

Mao skulle man kunna köra en "extra" platta med Engelska som språk för alla ändringar man ska göra?
Hur funkar det med Engelska som språk, kan man få lokal väder etc information ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dazzi:

Mao skulle man kunna köra en "extra" platta med Engelska som språk för alla ändringar man ska göra?
Hur funkar det med Engelska som språk, kan man få lokal väder etc information ändå?

Ja, att ha ett separat enhet där man gör ändringar skulle säkert funka.

Jag har inte haft några problem med att få lokalt väder osv, det gäller bara att få till uttalet. Den är inte helt klockren i att uttala svenska kalenderposter, men oftast brukar man kunna fatta vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Kollade igen 2-3h senare och då var det aktivt! Tack för tipset

Skrivet av Mieriola:

Ja, att ha ett separat enhet där man gör ändringar skulle säkert funka.

Jag har inte haft några problem med att få lokalt väder osv, det gäller bara att få till uttalet. Den är inte helt klockren i att uttala svenska kalenderposter, men oftast brukar man kunna fatta vad som gäller.

Någon av er som har en Iphone och fått routines att fungera? Satt språket på Eng UK och fick tillgång till routines men kan inte skapa egna bara editera befintliga.
Provade att ändra till US nu och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Fungerar alldeles utmärkt att be google assistent att skapa rutin så får man upp möjligheten att skapa rutiner även med svenska som språk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

Ja, nu verkar det vara utrullat även på svenska. Måste missat när det hände!

Jag har i alla fall på alla mina assistent-enheter nu.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ja, nu verkar det vara utrullat även på svenska. Måste missat när det hände!

Jag har i alla fall på alla mina assistent-enheter nu.

Va detta på iPhone eller android? Får inte min att upptäcka rutiner med iPhone....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceee:

Va detta på iPhone eller android? Får inte min att upptäcka rutiner med iPhone....

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte fått upp rutiner på svenska med Android. Så det verkar lite sporadiskt utrullat?

Appen är den senaste

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Fungerar rutinerna för er sedan? Kan få fram och skapa, men när jag försöker "trigga" dom så körs bara en webbsökning på dom. Galaxy S8 om det spelar någon roll.

Visa signatur

R7 1700 @ 3.9, 32GB 2933 | MSI RTX2080 | Enthoo Primo | CM V1000 | AOC CQ32G1

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Iceee:

Va detta på iPhone eller android? Får inte min att upptäcka rutiner med iPhone....

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av flukke:

Jag har inte fått upp rutiner på svenska med Android. Så det verkar lite sporadiskt utrullat?

Appen är den senaste

Mina försvann igen. Väldigt.. Google.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜

Så här kan jag fortfarande komma åt rutiner-inställningarna..

Men! De.. fungerar inte sedan, haha. Kan ändra, lägga till egna och hela grejen, men händer inget när jag försöker aktivera. Rutiner finns inte heller kvar i inställningar, där de låg för två dagar sedan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooh85:

Fungerar rutinerna för er sedan? Kan få fram och skapa, men när jag försöker "trigga" dom så körs bara en webbsökning på dom. Galaxy S8 om det spelar någon roll.

Android. Men som redan uppmärksammats så funkar inte rutinerna som jag sen skapar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan ju som se rutiner på svenska, du kan lägga till dem och så vidare men du kan inte styra dem på svenska. Rutiner funkar för alla världens länder förutom de nordiska länderna, samt grönland, vi får nog vänta tills rutiner börja funka men borde ju som sagt inte vara allt för många år bort i framtiden.

Permalänk
Medlem

Har telefonen på EN-US men kör Assistant Svenska. Gjorde en rutin med engelska ord och försökte trigga den men då står den bara och snurrar

Visa signatur

R7 1700 @ 3.9, 32GB 2933 | MSI RTX2080 | Enthoo Primo | CM V1000 | AOC CQ32G1

Permalänk
Medlem

Intressant faktiskt. Jag har ett script som fungerar beroende på vad det heter.
Dammsug köket fungerar inte, men dammsugare köket funkar.
städa köket fungerar inte men åk och städa köket funkar.
Antar att vissa ord är reserverade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 1700 @ 3.9, 32GB 2933 | MSI RTX2080 | Enthoo Primo | CM V1000 | AOC CQ32G1

Permalänk
Medlem

Inget nytt, måste man testa då och då bara?
Finns det inget ställe med info om uppdateringar osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Bowman99:

Inget nytt, måste man testa då och då bara?
Finns det inget ställe med info om uppdateringar osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Fortfarande samma status för mig, de går att komma åt men fungerar inte. 🤷‍♂️

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Fortfarande samma status för mig, de går att komma åt men fungerar inte. 🤷‍♂️

Kommer inte ens åt dethär, EleGiggle

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk

Ingen som har besked om rutiner på svenska?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Ingen som har besked om rutiner på svenska?

Skickades från m.sweclockers.com

De funkar inte ^^

Skrev med deras "Nest support" och de kunde inte ens säga en estimate på när det skulle lanseras fullt ut i Sverige, kek.

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem

Skönt att läsa här att jag tydligen inte är dum i huvudet som inte får det att funka. Märklig bugg det med tanke på att man kan skapa dem och säger man till Google att göra varje sak var för sig av det som står i rutinen så funkar det också.
Kom igen nu Google!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Skönt att läsa här att jag tydligen inte är dum i huvudet som inte får det att funka. Märklig bugg det med tanke på att man kan skapa dem och säger man till Google att göra varje sak var för sig av det som står i rutinen så funkar det också.
Kom igen nu Google!!!!!

Enl. Michele Turner ska det komma "late 1h" till Sverige, så lite till väntan. Vill du köra det nu är det ju dock bara ändra om till engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grensman:

Enl. Michele Turner ska det komma "late 1h" till Sverige, så lite till väntan. Vill du köra det nu är det ju dock bara ändra om till engelska.

Japp läste detta lite tidigare idag.
Håller kvar mig på svenska och väntar. Kommer bli bra när det finns. Blir lite roligare med Google Nest då.

Permalänk
Medlem

Nu går det inte längre att få upp inställningarna till rutiner på svenska. Dessutom bara 24 dagar kvar av 1h. Enligt @mturner för några veckor sedan finns inget datum: https://twitter.com/tedpersson/status/1263589076000600069?s=1...

Men tack Ted för att du frågade, vem du nu är!

Permalänk
Medlem

Jag har rvå homes i min lägenhet poch ibland så börjar dom snacka utan att vi aktivt har "aktiverat" dom med frasen. Detta händer ofta när vi tittar på film via chromecasten, då försvinner ljudet på tvn. Vad jag vet så ska man kunna prata med dom utan dom står annan castning. eller är det något fel?

Permalänk

Nu funkar äntligen rutiner på svenska!