Vi pratar Ryzen 3000-serien med AMD – Zen 2 och 7 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja det är nog den mest troliga orsaken till varför de låter tillverkarna bestämma om de ska låta Ryzen 3000-serien stödjas på 300-serien moderkort. Blir ju rätt surt för AMD annars om Agda 85 år bränner ner huset efter att ha startat YouTube på sin nyinköpta PC med en Ryzen 9 3850X 16c/32 @ 5 GHz på ett snorbilligt AB350 moderkort.

Nej, det kanske är lika bra att låta tillverkarna få ta beslutet (och därmed vara skyldiga vid eventuella fel?) om de ska låta sina 300-series moderkort få stödja Ryzen 3000-serien eller ej. Hade dock varit bättre om AMD kunde bestämma vilka av alla AM4 moderkort som får stöd eller inte, men detta kanske är för kostsamt.

Ja. En del riktigt billiga 300-moderkort klarar ju inte ens 1800x tillfredsställande på grund av att de snålat in på VRM.

Jag tror dock att de som köper snorbilliga 300-moderkort kanske inte tänkt sig att köra 3850X ändå, det ligger inte i deras budget, så att köra en "kompatibilitet efter VRM-kapacitet" kanske inte är så dumt? Vill minnas att de redan gjorde det med t. ex FX-9590, som tros socketkompatibilitet med AM3+ endast fungerade på ett fåtal moderkort med rejält uppbiffad VRM, så konceptet är varken oprövat eller konstigt.

exempelvis Asrock X370 Taichi eller Asus X370 Crosshair VI Hero bör ju klara 3850X utan några som helst problem.

Med det sagt så finns ju alltid risken att vissa tillverkare väljer att stödja de törstigare processorerna på moderkort med en VRM som nätt och jämt orkar driva dem, men då bör ju skulden läggas på moderkortstillverkarna och inte på AMD, men det är inte säker att konsumenterna gör den kopplingen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ElWeed:

Vi får väl hoppas på det bästa! Tror många (inklusive mig själv) blir väldigt besvikna annars. Det var ju en stor del i varför man valde AMD när man byggde!

Ja, det verkar nästan som att AMD gjort på detta viset för att inte krångla till det för sina partnertillverkare. Samtidigt drabbar det ju förtroendet för både AMD och deras AM4-plattform.

Skrivet av Ratatosk:

Nej, om de kommer med en modell på 16 kärnor får vi veta först Zenare.

Ja jag vet att det är ett uttjatat skämt.

Så är det ju, men om du kikar på den mer högupplösta bilden på substratet som vi nu fått tag på, så syns tydliga ledningsbanor för ytterligare en processorkrets. Sedan kan man ju diskutera kring nyttan av 16 kärnor för gemene man, men coolt är det!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Antar att AMD har samma problem som Google har med Android här. Svårt att kräva att sina kunder fortsätter uppdatera sina produkter för att gynna ens andra kunder. Tror att AMD hade haft det tufft i förhandlingarna innan släppet av Ryzen att kräva att tillverkare som knappt var sugna på att ens göra AM4-brädor skulle skriva under avtal om att ge support tre år frammåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

men chipsetet sitter inte på CPUn

CPU står för Central Processing Unit och avser själva beräkningsdelen. Förr i tiden var nästan allt som idag är integrerat i CPU:n placerat på separata chip (Nordbrygga och Sydbrygga samt en mängd andra stödkretsar). Det vi idag kallar för CPU är i praktiken ett SoC.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ser väldigt intressant ut. Om nu bara enkeltrådig prestanda är i närheten av Intel så blir det en Ryzen i min burk i sommar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pepsin:

CPU står för Central Processing Unit och avser själva beräkningsdelen. Förr i tiden var nästan allt som idag är integrerat i CPU:n placerat på separata chip (Nordbrygga och Sydbrygga samt en mängd andra stödkretsar). Det vi idag kallar för CPU är i praktiken ett SoC.

Helt rätt, särskilt för Ryzen. AMD integrerade ju massvis med funktioner direkt i kislet för att dels säkra upp kompatibilitet och dels sänka kostnder för styrkretsar.

Vi får hoppas att de faktiskt inte bryter kompatibiliteten bara för att några moderkortstillverkare inte orkar uppdatera BIOS!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Ryzen 3 kommer komma med 2 st chiplets –>16 kärnor, ingen tvekan om det. Den kommer också vara bakåtkompatibel med första generationens moderkort, men med brasklapp om PCI-express 4 inte kommer att funka på alla moderkort.
Det är ju vad AMD säger själva även om dom inte uttryckligen sagt 16 kärnor... vad skulle det annars vara på den där tomma platsen med färdigdragna banor? Vem vet kanske ett litet grafikchip?

Antagligen kommer inte heller de billigaste moderkorten från första generationens moderkort stödja versionerna med 2 st chiplets.
Threadripper kommer komma senare och med största sannolikhet med –> 64 kärnor. (4 chiplets)

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Det vore ju BULL om de inte gick att köra på ett B350! Det har ju Lisa Su mer eller mindre lovat! Vad det gäller mitt mobo så säger tillverkaren max 8 kärnor.

Njae, vad AMD sagt är att processorerna kommer vara AM4 och kompatibla med moderkorten och detta stämmer. Sedan om tillverkaren av ett moderkort inte bemödar sig med att uppdatera sin mjukvara så ligger det ju lite på dem. Man får väll vara på dem lite så de får tummen ur. Man kan ju anta att de kanske inte vill vara "de enda" som inte har stöd heller så mer populära modeller kommer nog iaf få stöd.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Pust, väntan till sommaren 2019 blir olidlig. Roligt vore om Vega 7 på ett PCIe 4.0 moderkort gör extra bra ifrån sig.

https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_T...

Tveksamt med tanke på att det knappt är någon skillnad om man halverar lanes redan.

Permalänk
Medlem

Fasen vad man längtar till sommarn, trots att man är en vintermänniska i grund och botten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Så man säger Zen3..… ?

Skickades från m.sweclockers.com

Zen 2 och Ryzen gen 3. Vilket följer schemat av Zen+ (Ryzen 2) och Zen (Ryzen).

Zen 2 är arkitekturnamnet. Ryzen 3 eller Ryzen 3000-serien är vad den heter i "folkmun".

Skrivet av MarkSix:

men chipsetet sitter inte på CPUn

CPUn är bara beräkningsenheten. Om man går tillbaka många år så satt IOn inte ens i CPUn utan den satt i Sydbryggan under CPUn. Alltså extern från CPUn. Skulle du kalla t.ex. P4 för en icke CPU bara för att IOn inte sitter fysiskt inbundlad med CPUn?

Skrivet av MrAdde:

Helt rätt, särskilt för Ryzen. AMD integrerade ju massvis med funktioner direkt i kislet för att dels säkra upp kompatibilitet och dels sänka kostnder för styrkretsar.

Vi får hoppas att de faktiskt inte bryter kompatibiliteten bara för att några moderkortstillverkare inte orkar uppdatera BIOS!

Inte bara det utan för att sänka latenser. Vilket hände när man t.ex. integrerade minneskontrollen direkt i samma kisel som CPUn. Något Intel sedan följde efter med.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag är en av dem som är mest förespråkare av många kärnor till vanliga hemanvändare, men till dessa väldigt många kärnor vid helt vanliga laster kommer brutal annan hårdvara. Skulle jag personligen köpa en 32 core 64ht dator så skulle den nog gå på över 100 tusen med den övriga hårdvara som hör till.

Och frågan är varför finns Ryzen, Threadripper och Epic? Varför inte ha en budget Epic och skippa threadripper? Jo för att Threadripper är budgetdator som "vanligt folk" kan köpa.
Jag ser det lite som att köpa en Sleeper bil, den kanske inte är lika imponerande som en sportbil som för 5 miljoner, men känslan av kraften är nästan densamma: https://www.youtube.com/watch?v=jDW7UwLLlzE
Med en Threadripper så kan man köra laster som de rika personerna/företag kör, kanske inte lika snygg och pålitlig hårdvara.

Dessa 32 core 16GB ram 500GB ssd som vissa mer eller mindre förespråkar, ja vilka helt vanliga konsumentlaster kör de? Det känns mer som att man har satt datorn i ett rent beräkningsjobb.

Fler än 8 lär det bli i alla fall:

Su: So there is some extra room on that package. And I think you might expect that we will have more than eight cores. I didn’t say how many more.

https://www.pcworld.com/article/3331944/components-processors...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

CPUn är bara beräkningsenheten. Om man går tillbaka många år så satt IOn inte ens i CPUn utan den satt i Sydbryggan under CPUn.

Jo, och innan dess köpte man FPU:n som en lös del som satt i sin egna sockel på moderkortet också :-).

Varför bryter dom inte itu det igen? Tex en pytte sockel för GPU:chip på "CPU:n", eller kanske en chiplet?
Hmm.
En sockel i sockeln. Kom i framtiden ihåg vem som sa det först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_T...

Tveksamt med tanke på att det knappt är någon skillnad om man halverar lanes redan.

Oj visste inte att det var såpass liten skillnad.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har mer eller mindre bestämt mig för en Ryzen 3000 sen man läste att de skulle gå ner till 7nm och få upp klockfrekvenserna. Man blir ju inte mindre sugen av att läsa dessa nyheter .
Ska bli skoj att gå tillbaka till AMD igen men får hålla mig lugn med min gamla 4690K ett tag till.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Icte:

"Något som stärker uppgifterna är att AMD inte kräver kompatibilitet för Ryzen 3 på äldre moderkort ut 300-serien. Detta då tillverkarna avslutat sin produktion. AMD hävdar å sin sida att kompatibilitet rent krasst finns, men att det är upp till partnertillverkare att implementera stöd. Företagets 400-serie är dock garanterad stöd."

@emilakered @JonasT @MrAdde: Innebär detta att alla moderkort i 400-serien kommer få stöd för CPU:erna med fler än 8 kärnor också? Har de specifikt sagt detta till er?

Som @MrAdde är inne på, fler än 8 kärnor existerar inte officiellt så AMD säger inget om det alls.

Minns inte om vi sade det i videon, men personligen tror jag flaggskeppsmoderkorten kommer få uppdateringar även i 300-serien. Hur det blir med de billigare varianterna återstår att se.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Har mer eller mindre bestämt mig för en Ryzen 3000 sen man läste att de skulle gå ner till 7nm och få upp klockfrekvenserna. Man blir ju inte mindre sugen av att läsa dessa nyheter .
Ska bli skoj att gå tillbaka till AMD igen men får hålla mig lugn med min gamla 4690K ett tag till.

Har exakt samma CPU som du och har varit sugen på AMD sedan första Ryzen kom. Generation 2 kändes synd att skaffa med tanke på vad den tredje utlovat. Nu kommer nog mitt tålamod att löna sig. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Tror att Ryzen kommer ha upp till 16 kärnor, TR 32 (har de redan) och Epyc 64.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Som @MrAdde är inne på, fler än 8 kärnor existerar inte officiellt så AMD säger inget om det alls.

Minns inte om vi sade det i videon, men personligen tror jag flaggskeppsmoderkorten kommer få uppdateringar även i 300-serien. Hur det blir med de billigare varianterna återstår att se.

Jovisst.
Ärligt talat Emil. Odds på max 8 cores?
Jag bettar emot oavsett var du ger mig för odds

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av jacozz:

Jovisst.
Ärligt talat Emil. Odds på max 8 cores?
Jag bettar emot oavsett var du ger mig för odds

Haha, jag bettar inte emot alls. Däremot kan ju AMD varken säga bu eller bä, eftersom de inte lanserar 16-kärniga processorer nu. Därför är det svårt att sia om hur kompatibiliteten kommer vara eller inte vara.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför AMD inte passar på att byta sockel när man ändå går till PCIe 4.0? De målar in sig i ett hörn med framtida modeller p.g.a. denna absurda jakt på bakåtkompatibilitet. Vem byter CPU i en gammal dator och förväntar sig att datorn kommer bli snabbare samtidigt som man sitter fast med massa gamla interface? Jag skulle gärna vilja ha en profil på de kunderna.

Dessutom är moderkort den överlägset vanligaste komponent som går sönder, så de som stoppar i en ny CPU för flera tusen riskerar att ändå få köpa nytt moderkort inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag fattar inte varför AMD inte passar på att byta sockel när man ändå går till PCIe 4.0? De målar in sig i ett hörn med framtida modeller p.g.a. denna absurda jakt på bakåtkompatibilitet. Vem byter CPU i en gammal dator och förväntar sig att datorn kommer bli snabbare samtidigt som man sitter fast med massa gamla interface? Jag skulle gärna vilja ha en profil på de kunderna.

Dessutom är moderkort den överlägset vanligaste komponent som går sönder, så de som stoppar i en ny CPU för flera tusen riskerar att ändå få köpa nytt moderkort inom en snar framtid.

Hänger inte riktigt med här. Varför skulle det vara dåligt att få PCIe 4.0 på äldre moderkort också vid ett CPU byte? Är inte PCIe 4.0 bakåtkompatibel med PCIe 3.0?

Byte av moderkort är inte något som bör ske så fort man byter CPU, så som Intel haft det under de senaste åren, utan något när man får en standard som inte är riktigt bakåtkompatibel. Även om en ny CPU kanske inte riktigt presterade till 100% på ett äldre moderkort som på ett nyare med nytt chipset så är det väl ändå billigare och bättre för alla? Sen kan man nog även argumentera att det är bättre för miljön att slippa byta ut moderkort titt som tätt...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hänger inte riktigt med här. Varför skulle det vara dåligt att få PCIe 4.0 på äldre moderkort också vid ett CPU byte? Är inte PCIe 4.0 bakåtkompatibel med PCIe 3.0?

Vissa moderkort kommer säkert klara det med en BIOS-uppdatering, problemet är att AMD låser sig vid att stödja gammal obsolet skit med sin senaste hårdvara.

Framtiden är lika oviss för AMD som alla andra, vilket är ytterligare ett skäl till att det är dåligt att låsa sig vid en gammal sockel med samma gamla pinout.

Skrivet av ”Icte”:

Byte av moderkort är inte något som bör ske så fort man byter CPU,

Nu är det ju dock så att de största framstegen på senare tid är just på I/O-sidan, vilket man med största sannolikhet går miste om med ett gammalt moderkort. Det är kapitalförstöring att uppgradera en dator bortom ett par tre års ålder, men alla gör ju som de vill med sin pengar...

Skrivet av ”Icte”:

så som Intel haft det under de senaste åren, utan något när man får en standard som inte är riktigt bakåtkompatibel.

Bakåtkompatibilitet kostar ALLTID prestanda, därför är det förkastligt.

Skrivet av ”Icte”:

Även om en ny CPU kanske inte riktigt presterade till 100% på ett äldre moderkort som på ett nyare med nytt chipset så är det väl ändå billigare och bättre för alla?

Nej det är exakt som att börja totalrenovera en 20 år gammal skrotbil. Den kommer visserligen ha nya delar, men i slutänden är det ändå bara en skrotbil.

Skrivet av ”Icte”:

Sen kan man nog även argumentera att det är bättre för miljön att slippa byta ut moderkort titt som tätt...

Kek.

Den diskussionen hör inte hemma här, så jag avstår från att svara på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vissa moderkort kommer säkert klara det med en BIOS-uppdatering, problemet är att AMD låser sig vid att stödja gammal obsolet skit med sin senaste hårdvara.

Framtiden är lika oviss för AMD som alla andra, vilket är ytterligare ett skäl till att det är dåligt att låsa sig vid en gammal sockel med samma gamla pinout.
Nu är det ju dock så att de största framstegen på senare tid är just på I/O-sidan, vilket man med största sannolikhet går miste om med ett gammalt moderkort. Det är kapitalförstöring att uppgradera en dator bortom ett par tre års ålder, men alla gör ju som de vill med sin pengar...
Bakåtkompatibilitet kostar ALLTID prestanda, därför är det förkastligt.
Nej det är exakt som att börja totalrenovera en 20 år gammal skrotbil. Den kommer visserligen ha nya delar, men i slutänden är det ändå bara en skrotbil.
Kek.

Den diskussionen hör inte hemma här, så jag avstår från att svara på detta.

Håller inte alls med dig här. Ganska dogmatiskt resonemang att allt som inte är det senaste är uruselt. Datorhårdvara kostar pengar. Alla har inte samma behov och I/O är inte allt.

Sen är det klart att bakåtkompatibilitet kostar prestanda, men du vinner just bakåtkompatibilitet. En 20 år gammal skrotbil är knappast att jämföra med en knappt två år gammal dator. Absurt!

Sedan är väl miljödiskussion en mycket giltig punkt det med.

Håller helt med Icte gällande bakåtkompatibilitetsfrågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

En 20 år gammal skrotbil är knappast att jämföra med en knappt två år gammal dator. Absurt!

Nu handlar det ju inte om två år gamla datorer, utan om att folk lägger ner pengar i hårdvara som sjunger på sista versen.

Skrivet av ”thugo”:

Sedan är väl miljödiskussion en mycket giltig punkt det med.

Nä, knappast i Sverige där vi har väl fungerande material- och energiåtervinning.

Miljöargumentet existerar för att ta in skatt, alla andra anledningar kommer efter det. Ska vi prata om vad som är miljövänligt så är det att återvinna gamla grejer och ersätta dem med nya energisnålare varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu handlar det ju inte om två år gamla datorer, utan om att folk lägger ner pengar i hårdvara som sjunger på sista versen.
Nä, knappast i Sverige där vi har väl fungerande material- och energiåtervinning.

Miljöargumentet existerar för att ta in skatt, alla andra anledningar kommer efter det. Ska vi prata om vad som är miljövänligt så är det att återvinna gamla grejer och ersätta dem med nya energisnålare varianter.

Då får du gärna upplysa mig om hur gammal hårdvara vi diskuterar. Vad jag kan se så diskuterar vi AM4-plattformen som släpptes i september 2016 och kom till ordentlig användning i samband med släppet av zen under våren 2017. Dessa datorer är absolut inte "obsoleta".

Det känns som om ditt resonemang är mycket svartvitt. Det finns naturligtvis hårdvara som är för gammal att renovera. Dessutom finns det hårdvara som är sämre miljömässigt att köra vidare än att skrota och köpa nytt sett till strömförbrukning.

Samtidigt finns det kostnader med att tillverka ny elektronik och dessutom är inte avfallshanteringen perfekt med total återanvändning av material. Det är just därför man gör livscykelanalyser. Att förenkla hela apparaten till att miljöargumentet existerar för att ta in skatt är bara cyniskt, knappast djuplodat eller vetenskapligt.

Kort sagt så är AMD:s plattform AM4 och dess första Ryzen-generation fortfarande högaktuell. Att byta hela plattformen för att få maximal möjlighet att nyttja nya funktioner är knappast nödvändigt för de flesta. Även om man inte skulle få 4:de generationens PCI-express så är det ytterst få som kommer att nyttja detta. Grafikkort är knappast hämmade av 16x-bussen idag och få är begränsade av bandbredden i andra sammanhang som SSD:er etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

AM4-plattformen som släpptes i september 2016

Åh nej, jag hade otur när jag tänkte...

Nå väl, rent generellt — att behålla samma sockel innebär att man begränsar sig till en gammal design. Ingen kan göra en ”framtidssäker” sockel, eftersom ingen vet hur framtidens teknologi kommer se ut.

Skrivet av ”thugo”:

Det känns som om ditt resonemang är mycket svartvitt. Det finns naturligtvis hårdvara som är för gammal att renovera. Dessutom finns det hårdvara som är sämre miljömässigt att köra vidare än att skrota och köpa nytt sett till strömförbrukning.

Jo, jag håller med, jag menar dock att när datorn blivit så gammal att befintlig CPU är inaktuell så är den sannolikt långt bortom punkten när det var vettigt att uppgradera. Det finns oftast andra saker som är bättre att investera i om man vill förlänga livet på datorn.

Skrivet av ”thugo”:

Samtidigt finns det kostnader med att tillverka ny elektronik och dessutom är inte avfallshanteringen perfekt med total återanvändning av material. Det är just därför man gör livscykelanalyser. Att förenkla hela apparaten till att miljöargumentet existerar för att ta in skatt är bara cyniskt, knappast djuplodat eller vetenskapligt.

Om syftet inte främst vore att ta in skatt så skulle pengarna öronmärkas för miljöåtgärder, och det gör de ju knappast. Nåja, du förstår varför jag inte tyckte att Sweclockers är ett lämpligt ställe att ta politiska diskussioner på. Jag släpper detta.

Skrivet av ”thugo”:

Kort sagt så är AMD:s plattform AM4 och dess första Ryzen-generation fortfarande högaktuell. Att byta hela plattformen för att få maximal möjlighet att nyttja nya funktioner är knappast nödvändigt för de flesta. Även om man inte skulle få 4:de generationens PCI-express så är det ytterst få som kommer att nyttja detta. Grafikkort är knappast hämmade av 16x-bussen idag och få är begränsade av bandbredden i andra sammanhang som SSD:er etc.

Nej det finns väldigt liten mening med att uppgradera en nästan ny dator. Inlägget var dock ämnat att kritisera meningslös bakåtkompatibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Så man säger Zen3..… ?

Skickades från m.sweclockers.com

Zen 2, Ryzen 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Zen 2, Ryzen 3.

vilket är fel.
Zen 2 Ryzen 3xxx. Ryzen 2 som tom Lisa Su ibland kallade Ryzen 2xxx är faktiskt fel och det är samma sak med Ryzen 3xxx

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. En del riktigt billiga 300-moderkort klarar ju inte ens 1800x tillfredsställande på grund av att de snålat in på VRM.

Jag tror dock att de som köper snorbilliga 300-moderkort kanske inte tänkt sig att köra 3850X ändå, det ligger inte i deras budget, så att köra en "kompatibilitet efter VRM-kapacitet" kanske inte är så dumt? Vill minnas att de redan gjorde det med t. ex FX-9590, som tros socketkompatibilitet med AM3+ endast fungerade på ett fåtal moderkort med rejält uppbiffad VRM, så konceptet är varken oprövat eller konstigt.

exempelvis Asrock X370 Taichi eller Asus X370 Crosshair VI Hero bör ju klara 3850X utan några som helst problem.

Med det sagt så finns ju alltid risken att vissa tillverkare väljer att stödja de törstigare processorerna på moderkort med en VRM som nätt och jämt orkar driva dem, men då bör ju skulden läggas på moderkortstillverkarna och inte på AMD, men det är inte säker att konsumenterna gör den kopplingen.

Är väl det som är problemet. Känns som väldigt många kommer se att deras AMD prolle inte funkar, inte förstå varför och då lasta AMD. Fastän det är moderkortstillverkarna som skitit i det blå skåpet.