The Divison 2 skippar Steam – blir exklusivt för Epic Games Store och Uplay

Permalänk
Medlem

Ett uplay spel som köps på steam gör alltid att man måste köra både uplay och steam. Det kan kommer man inte ifrån.

Epic games sa ifrån början att deras returen policy skulle vara bäst i branschen när det först meddelade sitt beslut om att starta Epic game store. Det har de backat på rejält. Det hette först att det inte skulle vara några problem alls ifall man vill häva ett köpa pga tex tekniska problem, att spelet inte uppfyllt förväntningarna. De backade och hävdade tekniska svårigheter. Du kommer. Förväntas uppge ip som köpe gjordes på samt kortnummer som spelet Handlat med minst. Personligen tycker jag att steams spela under 2 timmar och du kan häva köpet lätt är kanon.

Sen hur vida man gillar spelen eller inte är ju ganska oväsentlig kommentar. Förstår klart ubisoft att de väljer epic games 12% kontra Steams 30% upp till först halva miljarder.

Är man tex en liten utvecklare och gör ett spel baserat på spelmotorn Unreal Engine så är Epic Games faktiskt det absolut bästa stället att sälja på.
För säljer du på steam... Så vill ju så klart epic games ha 5% för att du använder deras spelmotor. Det är faktiskt helt inte ett rån i och med att spelmotorn är oerhört dyr att utveckla. Men säljer du ditt spel på Epic Game store... Så slipper du de där 5%.
Så räknar man lite enkelt... EPIC är klart det bästa alternativet just nu ekonomiskt för alla utvecklare. Men du kommer ändå behöva ha uplay även på epic.
Exempel ett spel baserat på Unrea:
Steam: 30+5 procent av det du tjänar upp till första $50 Mille blir du av med.
EPIC: 12 procent av det du tjänar går till Epic för plattform. Men de 5 procent du betalat för Unreal Engine slipper du betala för att du säljer på deras plattform.

Tror personligen att det kommer bli en ganska stor flykt ifrån steam. För tänk själv... Ifall du får betala 30 procent i skatt men kan få samma saker i världen men bara 12 procent i skatt.... Då hade jag gillat att får. Behålla 18 procent mer.

Supporten på Uplay är skit. Det kan ta dem överens vecka att svara på frågor. Har precis upplevt det. Då min telefon gick sönder och jag hade supit bort reset koderna till mitt Google authenticate.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hos Epic såg det ut såhär idag:

Refund and Right of Withdrawal InformationX
Any game purchased on the Epic Games store is eligible for refund within 14 days of purchase (or for prepurchases, 14 days from release) if you have played for less than 2 hours.

EU residents have a right at law to withdraw from a purchase of digital content, without giving any reason, for a period of 14 days after that purchase. Click here to find out more. However, in order to proceed, you expressly consent to waive your right to withdraw from this purchase and acknowledge that by giving this consent you will lose this right after downloading the software and playing for 2 hours.

Popup-fönster innan köpet godkänns.

Bättre nu än när det lanserades, men fortfarande så går det inte att göra direkt ur launchern så det är ändå inte så enkelt som på steam.

Skrivet av Nitrouz:

Så räknar man lite enkelt... EPIC är klart det bästa alternativet just nu ekonomiskt för alla utvecklare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja för utvecklare, på kundsidan ser du ju inga fördelar atm. Så som kund tycker jag man borde vara ytterst kritisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Ja för utvecklare, på kundsidan ser du ju inga fördelar atm. Så som kund tycker jag man borde vara ytterst kritisk.

Om det är billigare för utvecklarna så blir det också i längden billigare för oss kunder. Kostnader som utvecklarna har måste någon stans tas ut och finansieras, och vem gör det?

Jo, vi kunder i slutändan. Dvs. du och jag, och alla andra som köper spel.

Så en potentiellt monopollknande tjänst som Steam kommer helt klart att på sikt driva upp priserna som vi alla drabbas av, vare sig vi vill eller inte.

Det är klassisk marknadsekonomi och ekonomisk teori som följer verkligheten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Om det är billigare för utvecklarna så blir det också i längden billigare för oss kunder. Kostnader som utvecklarna har måste någon stans tas ut och finansieras, och vem gör det?

Jo, vi kunder i slutändan. Dvs. du och jag, och alla andra som köper spel.

Så en potentiellt monopollknande tjänst som Steam kommer helt klart att på sikt driva upp priserna som vi alla drabbas av, vare sig vi vill eller inte.

Det är klassisk marknadsekonomi och ekonomisk teori som följer verkligheten.

I längden, just nu tar de pengarna i fickan och ska ha kritik för det.
Tror också att spel precis som vissa varor inte har det mest flexibla priset, över 699, 599 är bara inte accepterat av konsumenterna. Finns såklart alltid de som köper mega uber deluxe för 1000+.
Steam är inte ett monopol, spel säljs utanför steam. Men när tillverkare inte säljer sina spel på steam och istället på kundfientliga plattformar för att tjäna en hacka, kritisera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebackman:

Skickar data till sina egna servrar/databaser etc. Krypterat förmodligen(garanterat), så vi kan ju bara gissa vilken data det rör sig om. Men för att vara online i en friendslist T.ex. så behöver man ju pinga deras server för att de ska kunna visa dig/dina vänner som online.

Men om man ska dra på sig foliehatten så är ju tencent en del i ekvationen nu. Vi kanske får en "ekonomisk rating" likt kina i framtiden

Låter intressant, nu har man nåt och läsa på lite om precis lagom till helg. Tackar för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag förstår inte riktigt logiken i vad du säger.

Du menar som när Sony (eller andra) betalar spelutvecklare för att inte släppa spel till deras konkurrenters plattformar?

Där kan jag helt hålla med om det (konsolexklusiva spel är enbart monopolitiskt och negativt för marknaden), men i detta fallet så tycker jag inte det stämmer:

  • Spelet släpps och går och spela på PC (precis som för Xbox och PlayStation)

  • Steam som butik får konkurrens av andra butiker som utmanar deras monopol

Och vad händer när användare inte flockas till denna plattform? Den erbjuder inget som Steam inte har. Det blir ingen vinst när Epic väl inte känner för att betala utvecklare att ha exklusiva spel längre. Sen är det inte exklusivt eftersom Ubisoft fortfarande har sina spel via Uplay som är ännu en världelös plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Bättre nu än när det lanserades, men fortfarande så går det inte att göra direkt ur launchern så det är ändå inte så enkelt som på steam.

Ja för utvecklare, på kundsidan ser du ju inga fördelar atm. Så som kund tycker jag man borde vara ytterst kritisk.

Ifrån början sa de att de skulle köra en no questions asked policy.... Ser det ut så?? Nja.... Då skall du kolla igen. Den policy de har är inte den bästa i världen.

Så om utvecklarna tjänar en större hacka och de vågar investera mer av pengarna i fler och större spel så förlorar du som gamer hur då? Problemet har ju blivit att i många fall kan en fysisk kopia av ett spel vara billigare att köpa än en digital kopia. Detta har branschen själva sagt beror på kostnaderna som följer med den digitala distributionen.

Fast klart vad vet jag efter +30 år som gamer 😉
Eller tidigare ansvarig för gaming hos en av Sveriges största elektronik kedjor...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Nitrouz: För de flesta utgivare är det nog bäst att finnas på flera plattformar, vill de sen att folk köper på den plattform som ger de mest pengar får de väl också se till att ge erbjudanden som lockar folk dit, vilket i praktiken betyder att köra någon form av rea... Så i slutändan är det ändå svårt att få in mer pengar. Steam har konkurrenter som tillåter tredjepartsspel redan, och de tar också stor andel av pengarna, fler behöver ner på ~12 % för att branschen som helhet ska bli pressade och pressa ner priserna.