IKEA Trådfri rullgardiner, Fyrtur och Kadrilj

Permalänk
Medlem

Jag är rätt tudelad om de. De fungerar utmärkt rent IoT mässigt (även om trådfri är rätt hopplöst att köra med annat än deras egna gateway) och det är härligt att slippa sladdar osv. Jag har haft den i ca ett år och bytt batteri en gång. Dock är kvaliteten på själva tyget rent ut sagt fördjävligt. Jag fick byta första för att den var så vågig att den knappt fungerade. Den nya jag fick var bättre men är fortfarande helt värdelös jämfört med de 199krs rullgardiner från jysk jag har i andra fönster. Till sommaren kommer jag nog få köpa "sidoskenor" eller vad man nu kallar det att ha vid kanterna, då blir det ju mörkt ändå och vågigheten spelar inte så stor roll.

Detta med vågigheten verkar dock lite olika och rätt individ beroende, både på rullgardinen och om man stör sig på det. I mitt fall är det ett sovrumsfönster som får sol rakt på direkt på morgonen så hela funktionen med en mörkläggande gardin försvinner ju när det i princip blir dagsljus inne ändå.

Ett alternativ jag funderat på dock är ju att köpa billigaste varianten och sen bara ta motor etc och sätta på en annan random rullgardin som är betydligt bättre. Blir ju både billigare och förmodligen bättre...

Dock får jag väl säga att lat som jag är så är de fortfarande är det bästa alternativet

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga er som har dessa rullgardiner. Vill få in denna inuti karmen på mina fönster, monteras upp mot smygen. Men hållarna som följer med blir att bygga lite mycket för att det ska linjerna med vårt foder runt fönstren. Går det kapa av lite av fästena för att få bort själva biten som går ner så man bara har övre biten kvar och fästa endast i den upp mot smygen? Eller finns det någon annan lösning för just fästena så dom slickar väggen istället för att det ska vara en liten luftspalt på ett par cm mellan dom?

Permalänk

Jag tänkte ända från fösta gången jag hörde att ikea skulle lansera dessa rullgardiner att jag skulle ha en i sovrummet. Men det fönstret är 150cm brett så det har inte gått.

Jag hittade istället en elektrisk gardinskena på Amazon.
Den är helt perfekt för mig då det blir helt mörkt. Jag styr den via google home.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av RuneWebradio:

Jag tänkte ända från fösta gången jag hörde att ikea skulle lansera dessa rullgardiner att jag skulle ha en i sovrummet. Men det fönstret är 150cm brett så det har inte gått.

Jag hittade istället en elektrisk gardinskena på Amazon.
Den är helt perfekt för mig då det blir helt mörkt. Jag styr den via google home.

Ingår själva gardinen eller använder du en egen variant, i så fall vilken? Jag hade Ikea Sanela i vardagsrummet (på öljettstång) för seriös tittning tidigare, men det var lite omständligt att dra för och isär i tid och otid.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ingår själva gardinen eller använder du en egen variant, i så fall vilken? Jag hade Ikea Sanela i vardagsrummet (på öljettstång) för seriös tittning tidigare, men det var lite omständligt att dra för och isär i tid och otid.

Det ingår inte gardin, det ingår fram till näst sista delen man fäster gardinen i. Dvs man behöver gardin och sista delen med tex https://www.ikea.com/se/sv/p/riktig-gardinkrok-40212203/

Annars finns ett annat alternativ som jag precis ska till och montera dvs Switchbot Curtain: https://www.switch-bot.com/products/switchbot-curtain
Den går att koppla på befintlig gardinstång/skena etc.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av jensa86:

Det ingår inte gardin, det ingår fram till näst sista delen man fäster gardinen i. Dvs man behöver gardin och sista delen med tex https://www.ikea.com/se/sv/p/riktig-gardinkrok-40212203/

Annars finns ett annat alternativ som jag precis ska till och montera dvs Switchbot Curtain: https://www.switch-bot.com/products/switchbot-curtain
Den går att koppla på befintlig gardinstång/skena etc.

Ja, Switchbot:en såg ju klart intressant ut. Priset var heller inte heltokigt. Det skulle vara intressant att veta hur länge batteriet räcker innan det behöver laddas.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Ingår själva gardinen eller använder du en egen variant, i så fall vilken? Jag hade Ikea Sanela i vardagsrummet (på öljettstång) för seriös tittning tidigare, men det var lite omständligt att dra för och isär i tid och otid.

Du behöver som sagt något att hänga i öglorna som går i skenan. Jag använder gardinkrok till gardinerna majgull. Samma uppsättningsalternativ som dina Sanela.

Den enda stora nackdelen med den gardinskenan är att kabeln bara är 90cm från botten av motorn. Jag öppnade motorn och lödde dit en 216cm lång kabel vilken precis räcker ner till uttagen under.

Permalänk
Skrivet av RuneWebradio:

Du behöver som sagt något att hänga i öglorna som går i skenan. Jag använder gardinkrok till gardinerna majgull. Samma uppsättningsalternativ som dina Sanela.

Den enda stora nackdelen med den gardinskenan är att kabeln bara är 90cm från botten av motorn. Jag öppnade motorn och lödde dit en 216cm lång kabel vilken precis räcker ner till uttagen under.

Tycker den här lösningen verkar superintressant. Förstår inte om den använder wifi eller Zigbee? Vet du om den funkar med Homekit eller bara Google Home och Alexa?

Permalänk
Skrivet av nordstierna:

Tycker den här lösningen verkar superintressant. Förstår inte om den använder wifi eller Zigbee? Vet du om den funkar med Homekit eller bara Google Home och Alexa?

Den använder Wifi.
Man måste först koppla ihop den med den egna appen, Tuya Smart.
Om du har Hemekit så kolla om du hittar appen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RuneWebradio:

Den använder Wifi.
Man måste först koppla ihop den med den egna appen, Tuya Smart.
Om du har Hemekit så kolla om du hittar appen där.

Denna hade varit perfekt i vardagsrummet där det idag är osmarta gardiner.
Måste man sätta skenan i taket eller funkar det även i vägg? I monteringsanvisningarnas bilder fäster dem i tak men benämner det med vägg så det är lite förvirrande.

Permalänk
Medlem

Är det någon stolt ägare som kan flika in hur batteritiden ser ut på dessa? Hur ofta kan man förvänta sig behöva ladda med 2-3 upp/ner-cykler om dagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Är det någon stolt ägare som kan flika in hur batteritiden ser ut på dessa? Hur ofta kan man förvänta sig behöva ladda med 2-3 upp/ner-cykler om dagen?

En av dom jag köpte går upp på morgonen och ner på kvällen varje dag. Laddade den fullt den 25 mars. Enligt home assistant är det 85% batteri kvar i skrivande stund 👍

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

En av dom jag köpte går upp på morgonen och ner på kvällen varje dag. Laddade den fullt den 25 mars. Enligt home assistant är det 85% batteri kvar i skrivande stund 👍

Låter lovande Tyvärr var mina fönsternischer 1-2cm för smala så måste sätta dom utanpå isf och med bara 1cm överhäng misstänker jag att det blir mycket lightleakage på sidorna. Samtidigt är det inget som lyser rakt in i TV:n eller nåt så kanske inte spelar någon roll... Decisions, decisions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Låter lovande Tyvärr var mina fönsternischer 1-2cm för smala så måste sätta dom utanpå isf och med bara 1cm överhäng misstänker jag att det blir mycket lightleakage på sidorna. Samtidigt är det inget som lyser rakt in i TV:n eller nåt så kanske inte spelar någon roll... Decisions, decisions.

Komplettera själv med sidoskena.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Komplettera själv med sidoskena.

Jag försökte söka lite på sidskena efter det nämnts tidigare i tråden men hittade bara färdiga paket med rullgardin+sidskena. Har du tips på något som skulle funka till Fyrtur eller var man ska leta?

Permalänk
Medlem

Hur lång garanti har man på dessa och är det någon som har erfarenhet av att reklamera en Fyrtur ?

En av mina gardiner har börjat strula och reagerar inte när man trycker på knappen (varken fjärr eller i app)

Den reagerar som att den får kontakt men drar inte upp/ned gardinen.

Har testat att ladda batteriet, nollställa gardinen och para om den, men samma problem kvarstår.

Går att få igång den om man trycker frenetiskt 30-40 gånger på fjärren eller i appen.

Permalänk
Medlem

Enligt IKEAs hemsida:

https://www.ikea.com/se/sv/customer-service/product-support/b...

"
Finns det någon garanti på FYRTUR och KADRILJ?
Ja, vi har en 5-års garanti, som täcker full funktionalitet av rullgardinerna. Vid normalt hemmabruk och förutsatt att våra skötselanvisningar har följts, bör våra rullgardiner fungera lika bra som när de var nya, även efter att garantiperioden på fem år har löpt ut. Här definierar vi normal användning som upp- och nedrullning av gardinerna en gång om dagen.
"

De garantiärenden vi haft med IKEA angående garantier så har dom alltid skött sig exemplariskt. (Ett matbord där vi efter 1,5 år upptäckte en spricka i en balk under bordet - vi fick en ny balk och bytte ut den. I vår värdelösa Ektorp soffa ville vi köpa nya kuddar eftersom dom säckade ihop helt och soffan blev oskön efter 1 år - så fick vi en helt ny soffa istället... (Dom levererade ut nya soffan och tog med den gamla tillbaka... ) ). Så jag tror att så länge kvitto finns så kommer det gå fint att få en ny.

Men det är klart, om man gör som vi och klippt till dom så rycker ju garantin all världens väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Hur lång garanti har man på dessa och är det någon som har erfarenhet av att reklamera en Fyrtur ?

En av mina gardiner har börjat strula och reagerar inte när man trycker på knappen (varken fjärr eller i app)

Den reagerar som att den får kontakt men drar inte upp/ned gardinen.

Har testat att ladda batteriet, nollställa gardinen och para om den, men samma problem kvarstår.

Går att få igång den om man trycker frenetiskt 30-40 gånger på fjärren eller i appen.

https://www.google.com/search?q=garanti+fyrtur&ie=utf-8&oe=ut...

En väldigt lätt sökning som du själv kan göra nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

De garantiärenden vi haft med IKEA angående garantier så har dom alltid skött sig exemplariskt.

Tack, det var erfarenheter om garantifrågor eller om någon upplevt liknande problem jag egentligen efterfrågade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Tack, det var erfarenheter om garantifrågor eller om någon upplevt liknande problem jag egentligen efterfrågade

Har liknande problem själv nu, hur löste du problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Har liknande problem själv nu, hur löste du problemet?

Jag ringde till IKEA:s kundtjänst och förklarade problemet (att jag redan testat återställning mm) och då skapades ett ärendenummer.
Med ärendenumret kunde jag åka till mitt IKEA varuhus och få en ny gardin.
I mitt fall tog jag endast med själva gardinen, men då fick de bryta förpackningen på en ny gardin och plocka ut endast själva gardinen till mig.
Den nya fungerar fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag ringde till IKEA:s kundtjänst och förklarade problemet (att jag redan testat återställning mm) och då skapades ett ärendenummer.
Med ärendenumret kunde jag åka till mitt IKEA varuhus och få en ny gardin.
I mitt fall tog jag endast med själva gardinen, men då fick de bryta förpackningen på en ny gardin och plocka ut endast själva gardinen till mig.
Den nya fungerar fint

Får väl svänga förbi Ikea

Permalänk
Medlem

Testar skriva i den här tråden;

Jag använder SmartThings hub, och vill koppla in tre Fyrtur. Har monterat allt och kan köra alla tre utan problem i SmartThings appen. Har ännu inte testat att ställa in rutiner, men antar att det också ska fungera.

Mitt problem är fjärrkontrollen. Vill gärna kunna använda en fjärrkontroll som kan styra alla tre tillsammans, men får inte till det. Antingen så kan jag styra alla tre via fjärrkontrollen eller så kan jag styra via SmartThings appen.

Nog borde det väl vara möjligt att få till en kombination också? Någon som kan förklara hur man ska lösa detta, gärna steg för steg som om jag vore 4 år...

Har tillgång till både Ikea Hub och Google Nest hub om det är något som underlättar.

Permalänk

Monterade två gardiner på jobbet. Det funkade ju fint att ställa in änd-läget i utsläppt läge, men kan man begränsa hur långt upp gardinen skall snurra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Monterade två gardiner på jobbet. Det funkade ju fint att ställa in änd-läget i utsläppt läge, men kan man begränsa hur långt upp gardinen skall snurra?

Jag har kopplat gardiner och knapp till min SmartThings hub, och ställt in så att de går upp till 5% när man trycker på knappen "upp" och någonstans kring 70% när man trycker på "ned".

Kanske inte riktigt än är vad du efterfrågar, men det är en lösning med två ändlägen som fungerar för mig. Nackdelen är att väl att man inte kan ställa den på mitten manuellt, om jag inte använder mobilen då.

Permalänk
Medlem

Har tre fönster i rummet och funderar på två Fyrtur samt en Tretur för ett fönster som alltid skall vara neddraget. Någon som vet om gråfärgen på Fyrtur är samma som Tretur?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Ikea har 30% på Fyrtur rullgardinerna just nu, om man är IKEA family medlem (gratis)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die