Beror mina problem med glapp på nätaggregatet?

Permalänk
Medlem

Beror mina problem med glapp på nätaggregatet?

Hallå Sweclockers!

Sen en tid tillbaka har alla mina kontakter börjat "glappa" på min dator. Startar jag upp datorn så börjar en av fläktarna snurra väldigt lustigt. se video: https://youtu.be/Qyzeo_nLOjA

Även alla kontakter bak till moderkortet strular, tex slocknar både mus samt tangentbord oregelbundet och ibland startar datorn upp utan att internet finns. Då måste jag koppla in och ur internetkabeln för att få nät igen.

Datorn är köpt 2013-02-23 och enbart ett nytt 1080 sitter i. Annars är allt som i mitt namn nedan.

Vad kan detta bero på? Min plan är att först köpa ett nytt nätaggregat för att byta ut de och se om det löser problemet, om inte byta ut i princip allt förutom grafikkort och chassit. Ni som är kunniga vad tror ni är felet?

Tacksam för all hjälp!

Förtydligade rubriken från "HJÄLP! Nätaggregatproblem?"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

@max_b: har du testat att ladda ner nya drivrutiner för ditt moderkort? Skulle rekommendera att utforska om det kan vara mjukvaruproblem (T ex drivrutiner) innan du börjar köpa massa nya grejer. Är inte helt hundra på nätagg, men om du hade haft för dålig strömtillförsel tror jag du hade haft fler problem än glapp med kontakter.

Visa signatur

CPU: i7-4770K | GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | MB: MSI Z97-S02 | PSU: Corsair RM750X | RAM: DDR3 16GB 1600MHz | Samsung Evo 870 SSD 120GB | 2x 240GB M.2 NVMe SSD | Chassi: Lian Li LANCOOL Digital One

Permalänk
Medlem

@max_b: Se om du har senaste bios på moderkortet, eftersom du uppdaterat till ett moderna grafikkort kan det ibland behövas en bios uppdatering.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Har de senaste drivrutinerna till modekortet (och allt annat i burken också) så detta är inte lösningen tyvärr.

Permalänk
Medlem

@max_b: Bios då, som jag nämnde?

Permalänk
Medlem

Jag fick liknande problem då en av 12v-kontakterna på atx-pluggen hade dålig kontakt - vissa portar funkade inte osv. Kolla det.

Permalänk
Avstängd

Moderkortet kan vara döende också. Inte så vanligt att det ter sig så, men det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@max_b: Bios då, som jag nämnde?

Senaste till Bios också, så detta löste inte problemt. Ska testa med att köpa ett nätagg. Löser inte detta problemet uppgraderar jag hela systemet.