Qualcomm: "Fler än 30 mobila enheter med 5G-stöd släpps under 2019"

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm: "Fler än 30 mobila enheter med 5G-stöd släpps under 2019"

Det är i år supersnabba 5G ser dagens ljus. Under CES berättar Qualcomm att fler än 30 mobila enheter med tekniken ska släppas under året, men på plats lyser telefonerna med sin frånvaro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hade vart najs att ha 5G modem så att man har backup om internet går ner.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

5G verkar ju helt värdelöst om man bortser från hastigheten i optimala förhållanden(vilket aldrig lär hända) täckningen är usel, radio strålarna har problem att penetrera objekt, mobilernas antenner måste bli starkare och operatörerna måste sätta upp nya master på varenda hustak..

Permalänk
Avstängd

5G känns väldigt överhypat. 4g räcker till nästan allt för nästan alla och utbyggnaden av 5g kommer att bli så dyr att täckningen aldrig kommer att komma i närheten.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Köper inte en mobil med 5G om den ska kosta så mycket som $200-300 mer, $15-20 hade varit rimligt.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

5G känns väldigt överhypat. 4g räcker till nästan allt för nästan alla och utbyggnaden av 5g kommer att bli så dyr att täckningen aldrig kommer att komma i närheten.

2009
4G känns väldigt överhypat. 3g räcker till nästan allt för nästan alla och utbyggnaden av 4g kommer att bli så dyr att täckningen aldrig kommer att komma i närheten.
/2009

Tror inte heller 5G telefon kommer var mainstream 2020, men 2022-2024 kommer brädan väga över så 5G snarare blir vanling än ovanlig. Sen kan man tycka vad man vill om "utvecklingen".

Permalänk

Trist om man är ultrafanboy och verkligen vill ha det senaste från ens favoritmärke, men måste betala extra för en funktion som inte ens stöds i Sverige.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

5G verkar ju helt värdelöst om man bortser från hastigheten i optimala förhållanden(vilket aldrig lär hända) täckningen är usel, radio strålarna har problem att penetrera objekt, mobilernas antenner måste bli starkare och operatörerna måste sätta upp nya master på varenda hustak..

Killgissar? 5G kommer även att operera på ungefär samma frekvenser som 4G och kommer att ha betydligt högre systemkapacitet och med vissa basstationer väsentligt bättre täckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neldor:

2009
4G känns väldigt överhypat. 3g räcker till nästan allt för nästan alla och utbyggnaden av 4g kommer att bli så dyr att täckningen aldrig kommer att komma i närheten.
/2009

Tror inte heller 5G telefon kommer var mainstream 2020, men 2022-2024 kommer brädan väga över så 5G snarare blir vanling än ovanlig. Sen kan man tycka vad man vill om "utvecklingen".

Fast 4G är fortfarande överhypat och 3G räcker till för det man ska göra på sin mobila enhet. Sen gör data begränsningarna på alla abonnemang det hela ännu mer menlöst då man kan käka upp det på minuter. Finns fortfarande inte ett abb. med obegränsad data (obegränsad på riktigt) och vettig hastighet. Vilket gör att ha det som en fast uppkoppling till hemmet eller flera när man reser inte kommer funka.

4G har fortfarande idag usel och ojämn täckning. Vågorna har svårt för solida objekt och man kan ha dålig täckning fläckvis, 5G lär bli ännu värre.

Så förstår inte hur man kan pusha för 5G när t.o.m. 3G inte har direkt bra täckning ens.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Är också totalt ointresserad av 5G, jag med familj utnyttjar knappt 4g nätet till 100% med vårat svenssons-surf, kapaciteten på det nätet duger bra många år till för oss. Klart dom kommer säkert lyckas sälja in 5g ändå, för det är ju det värsta man kan ha eller vad som nu säljer...

Slår också väldigt fel tillsammans med all utbyggnad av fiber. Satsa på en sak först och gör det bra.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av zeg:

Fast 4G är fortfarande överhypat och 3G räcker till för det man ska göra på sin mobila enhet.

när t.o.m. 3G inte har direkt bra täckning ens.

Det där går inte ihop Där jag rör mig är 3G så överbelastat så det går knappt surfa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cooldfs:

5G verkar ju helt värdelöst om man bortser från hastigheten i optimala förhållanden(vilket aldrig lär hända) täckningen är usel, radio strålarna har problem att penetrera objekt, mobilernas antenner måste bli starkare och operatörerna måste sätta upp nya master på varenda hustak..

Ja de fastnar i din kropp istället. Inte bra i såfall. Fantastiskt att det fortfarande inr3 sägs vilka frekvenser det är snack om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Killgissar? 5G kommer även att operera på ungefär samma frekvenser som 4G och kommer att ha betydligt högre systemkapacitet och med vissa basstationer väsentligt bättre täckning.

Täckningen kommer inte bli bättre, det kommer krävas samma sak som när de bygde ut 4G nätet för att åstadkomma god täckning, dvs sätta upp master tätare än vad 3G nätet krävde då signalerna på 4G inte sträckte sig lika långt och 5G kommer nå ännu kortare.
De lägre frekvenserna har längre räckvidd, de högre frekvenserna har högre hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Det där går inte ihop Där jag rör mig är 3G så överbelastat så det går knappt surfa.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har flera gånger råkat ut för att 4G-nätet varit helt zonkat i typ gästhamnar, medan jag kunnat härja nästan ensam på 3G-nätet vad det verkar. Typ fotbolls-VM, gick inte att se på 4G, funkade fint på 3G. Även Wifi på stället var helt kajko då jag tror det låg på 4G från ön.

Nåja, 4G har ju fördelar framför 3G också, men 5G är inget jag kommer att springa benen av mig för. 3G var jag däremot snabbt på då skillnaden mot 2G var så enorm.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Jag har flera gånger råkat ut för att 4G-nätet varit helt zonkat i typ gästhamnar, medan jag kunnat härja nästan ensam på 3G-nätet vad det verkar. Typ fotbolls-VM, gick inte att se på 4G, funkade fint på 3G. Även Wifi på stället var helt kajko då jag tror det låg på 4G från ön.

Nåja, 4G har ju fördelar framför 3G också, men 5G är inget jag kommer att springa benen av mig för. 3G var jag däremot snabbt på då skillnaden mot 2G var så enorm.

Sådär är det för mig med, bor i ett rätt tätt studentområde, 4G är helt värdelöst men växlar man till 3G flyter det på felfritt.

Permalänk

Så det finns 30 mobiler i hela världen som har stöd för 5G ? " antalet mobila enheter med 5G-stöd till någonstans över 30 stycken. " Låter väldigt lite..

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neldor:

2009
4G känns väldigt överhypat. 3g räcker till nästan allt för nästan alla och utbyggnaden av 4g kommer att bli så dyr att täckningen aldrig kommer att komma i närheten.
/2009

Tror inte heller 5G telefon kommer var mainstream 2020, men 2022-2024 kommer brädan väga över så 5G snarare blir vanling än ovanlig. Sen kan man tycka vad man vill om "utvecklingen".

Tja, du kan ju vara dryg om du vill men det är ganska stora skillnader på 4g utrullningen och den kommande 5g utrullningen. Kostnaden för att bygga ut nätet kommer att bli väldigt mycket högre och behovet av de hastigheter som 5g (i bästa fall) ger är väldigt mycket mindre.

Visst lär de flesta telefoner stödja det om 3-5 år, när det inte innebär så stora kompromisser som idag, men med tanke på hur tätt stationerna måste ligga och den kostnad som det innebär utslaget på ganska få användare så kommer nätet knappast att vara särskilt utbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, du kan ju vara dryg om du vill men det är ganska stora skillnader på 4g utrullningen och den kommande 5g utrullningen. Kostnaden för att bygga ut nätet kommer att bli väldigt mycket högre och behovet av de hastigheter som 5g (i bästa fall) ger är väldigt mycket mindre.

Visst lär de flesta telefoner stödja det om 3-5 år, när det inte innebär så stora kompromisser som idag, men med tanke på hur tätt stationerna måste ligga och den kostnad som det innebär utslaget på ganska få användare så kommer nätet knappast att vara särskilt utbyggt.

För mig handlar det lika mycket om lägre lagens än 4g. Skulle inte detta vara en av de stora nyheterna i 5g? I marknadsföringssyfte pratar de mest bandbredd eftersom detta är vad folk ens vet vad det är medans lagens inte direkt är något folk vet vad det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

5G känns väldigt överhypat. 4g räcker till nästan allt för nästan alla och utbyggnaden av 5g kommer att bli så dyr att täckningen aldrig kommer att komma i närheten.

Med mer kapacitet i nätet kan man sätta högre datagränser utan att det blir problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Ja de fastnar i din kropp istället. Inte bra i såfall. Fantastiskt att det fortfarande inr3 sägs vilka frekvenser det är snack om.

Skickades från m.sweclockers.com

I vilket kontext menar du att frekvenserna för 5G inte är kända? 5G finns initialt på allt mellan 600-6000 MHz samt runt 25-100 GHz. Det är upp till länder/myndigheter att välja vilka frekvenser som licensieras ut, samt upp till operatören hur de planerar sitt nät utifrån behov de ser. De två sistnämnda, vilka frekvenser som blir tillgängliga i ett land och för specifika operatörer, är säkert inte bestämt i många fall. Men de frekvenser som 5G kan köras på inkluderar spannet där 1G, 2G, 3G, och 4G kan köra, samt mer därtill.

Ditt första påstående är mest skrämselpropaganda.

Skrivet av Hank Solo:

Täckningen kommer inte bli bättre, det kommer krävas samma sak som när de bygde ut 4G nätet för att åstadkomma god täckning, dvs sätta upp master tätare än vad 3G nätet krävde då signalerna på 4G inte sträckte sig lika långt och 5G kommer nå ännu kortare.
De lägre frekvenserna har längre räckvidd, de högre frekvenserna har högre hastighet.

Täckningen blir säkert inte bättre med 5G, speciellt inte i början. 5G betyder heller inte nödvändigtvis enbart högre frekvenser, även om det är där stort fokus ligger just för att det är "ledigt", och i.o.m. kortare räckvidd kan det ge ett tätare nät där det behövs. Precis som 4G i början förstärkte befintliga 2G-/3G-nät där förtätning och högre kapacitet behövdes, kommer säkert 5G få samma roll hos många operatörer.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Täckningen kommer inte bli bättre, det kommer krävas samma sak som när de bygde ut 4G nätet för att åstadkomma god täckning, dvs sätta upp master tätare än vad 3G nätet krävde då signalerna på 4G inte sträckte sig lika långt och 5G kommer nå ännu kortare.
De lägre frekvenserna har längre räckvidd, de högre frekvenserna har högre hastighet.

Med 5G kommer användning av MIMO och lobformning som i sig ger bättre täckning.

https://www.ericsson.com/en/white-papers/advanced-antenna-sys...

End-user performance requirements continue to increase, putting high demands on the radio access network (RAN) to deliver increased coverage, capacity and end-user throughput. Since data usage is currently increasing at a much faster rate than corresponding revenue, mobile network operators (MNOs) must evolve the RAN in a way that enables a reduced cost per bit while meeting new demands for end-user performance. The timing is now right for the telecom industry to make the technology shift to advanced antenna systems (AAS). The key reasons for this technology shift are the superior performance of AAS in both uplink (UL) and downlink (DL) [2] [3] [4] and the feasibility of building AAS cost-effectively. The shift to AAS is enabled by technology advances in the integration of baseband, radio, and antenna, and a reduction in the digital processing cost of advanced beamforming and MIMO. AAS is a powerful option for MNOs that want to improve coverage, capacity and user performance using existing network sites. Many MNOs choose this strategy as it is often difficult, time consuming and expensive to acquire and deploy new sites. Another main driver for AAS is the need to meet coverage requirements on new and higher frequency bands. This is particularly important when introducing 5G on existing site grids.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kai:

I vilket kontext menar du att frekvenserna för 5G inte är kända? 5G finns initialt på allt mellan 600-6000 MHz samt runt 25-100 GHz. Det är upp till länder/myndigheter att välja vilka frekvenser som licensieras ut, samt upp till operatören hur de planerar sitt nät utifrån behov de ser. De två sistnämnda, vilka frekvenser som blir tillgängliga i ett land och för specifika operatörer, är säkert inte bestämt i många fall. Men de frekvenser som 5G kan köras på inkluderar spannet där 1G, 2G, 3G, och 4G kan köra, samt mer därtill.

Ditt första påstående är mest skrämselpropaganda.

Täckningen blir säkert inte bättre med 5G, speciellt inte i början. 5G betyder heller inte nödvändigtvis enbart högre frekvenser, även om det är där stort fokus ligger just för att det är "ledigt", och i.o.m. kortare räckvidd kan det ge ett tätare nät där det behövs. Precis som 4G i början förstärkte befintliga 2G-/3G-nät där förtätning och högre kapacitet behövdes, kommer säkert 5G få samma roll hos många operatörer.

Från 600mhz till 100ghz är ett helt galet spektrum med helt olika prestanda och räckvidd. Skrämselpropaganda?? Vafan varför finns det då lagstadgade begränsningar i hur kraftiga elektromagnetiska sändare får vara?? Har klart bevisats att det påverkar kroppen. Dock endast lägre frekvenser som testats från dagens mobiler..100ghz är knas. Jag kommer definitivt inre köpa en mobil med modem som opererar i de högre frekvenserna förens efter att de använts och testats utan negativ påverkan i många är. 600mhz låter bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@zeg: Bor på landet med nerstängt adsl nät och ingen fiber. Skillnaden mellan 3g till 4g är enorm, men om perspektivet inte är längre än näsan så kan man ju resonera så hehe. Finns obegränsade abonemang som man kan använda med.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Med mer kapacitet i nätet kan man sätta högre datagränser utan att det blir problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske kanske. Problemet ligger dock i detaljerna, för att få ökad kapacitet så måste man använda högre frekvenser och de har helt andra begränsningar än de lägre frekvenser vi använder idag. Till exempel så kommer du inte att få någon som helst täckning inomhus om du inte har en basstation i huset. Signalen blockeras också rätt så effektivt av exempelvis regn och dimma.

Skrivet av Vash:

@zeg: Bor på landet med nerstängt adsl nät och ingen fiber. Skillnaden mellan 3g till 4g är enorm, men om perspektivet inte är längre än näsan så kan man ju resonera så hehe. Finns obegränsade abonemang som man kan använda med.

Jo, 4G var absolut ett stort lyft, framför allt när man använder det som en uppkoppling till en dator förstås, för det man gör på telefonen gör det inte så mycket skillnad egentligen. Men det lär dröja många år innan någon operatör bygger ut sitt 5G (mmWave framför allt) nät på landet, det finns ingen ekonomi i att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Från 600mhz till 100ghz är ett helt galet spektrum med helt olika prestanda och räckvidd.

Ja visst är det. Spannet är stort, men det i sig säger ingenting. Här i Europa snackar de om att upplåta spektrum kring 3,6 GHz samt 26 GHz. T-Mobile i USA har nyss kört ett 5G-demo på 600 MHz.

Skrivet av anon56869:

Skrämselpropaganda?? Vafan varför finns det då lagstadgade begränsningar i hur kraftiga elektromagnetiska sändare får vara?? Har klart bevisats att det påverkar kroppen. Dock endast lägre frekvenser som testats från dagens mobiler..

Påverkan på kroppen? Japp, det är visat. Det blir värme. (Därför fungerar en mikrovågsugn för att värma mat, men effekten hos dessa ligger på väldigt många Watt som koncentreras på väldigt liten yta.) Ingen annan effekt har bevisats otvivelaktigt ge någon nämnvärd påverkan på populationsnivå, och därav ser jag ingen anledning att oroa mig på individnivå, och detta oavsett om det finns mervärde i ytterligare forskning för just påverkan på populationsnivån.

Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att bevisa att något är helt säkert. Vetenskapen jobbar inte så. De konservativa begränsningar vi har idag är satta utifrån de effekter vi har sett, med god marginal. Inget fel med det.

Forskning har gjorts på exponering för såväl de frekvenser där vi idag har 2G, 3G, och 4G, samt på radar, TV, och radio. Spannet för radar är från ca 3 kHz upp till 300 GHz, och här sa WHO redan 2006 att de fokuserade på att fylla hål i forskning, men exakt vilka som forskats på vet jag inte. WHO skriver om 300 MHz upp till 15 GHz som vanligt för radar.

Om man vill lita på analyserna som WHO står bakom:
Electromagnetic fields and public health: radars and human health
Electromagnetic fields and public health: mobile phones
Electromagnetic fields and public health: Base stations and wireless technologies

Citat:

WHO Initiatives
WHO, through the International EMF Project, has established a programme to monitor the EMF scientific literature, to evaluate the health effects from exposure to EMF in the range from 0 to 300 GHz, to provide advice about possible EMF hazards and to identify suitable mitigation measures. Following extensive international reviews, the International EMF Project has promoted research to fill gaps in knowledge. In response national governments and research institutes have funded over $250 million on EMF research over the past 10 years.

While no health effects are expected from exposure to RF fields from base stations and wireless networks, research is still being promoted by WHO to determine whether there are any health consequences from the higher RF exposures from mobile phones.

The International Agency for Research on Cancer (IARC), a WHO specialized agency, is expected to conduct a review of cancer risk from RF fields in 2006-2007 and the International EMF Project will then undertake an overall health risk assessment for RF fields in 2007-2008.

Further Reading
ICNIRP (1998) https://www.icnirp.org/cms/upload/publications/ICNIRPemfgdl.p...
IEEE (2006) IEEE C95.1-2005 "IEEE Standard for Safety Levels with Respect to Human Exposure to Radio Frequency Electromagnetic Fields, 3 kHz to 300 GHz"

Skrivet av anon56869:

Jag kommer definitivt inre köpa en mobil med modem som opererar i de högre frekvenserna förens efter att de använts och testats utan negativ påverkan i många är. 600mhz låter bra.

Antagligen kommer inte jag köpa dessa mobiler heller, men av helt andra anledningar än just dessa.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kanske kanske. Problemet ligger dock i detaljerna, för att få ökad kapacitet så måste man använda högre frekvenser och de har helt andra begränsningar än de lägre frekvenser vi använder idag. Till exempel så kommer du inte att få någon som helst täckning inomhus om du inte har en basstation i huset. Signalen blockeras också rätt så effektivt av exempelvis regn och dimma.

Det är så det fungerar, ja. Högre frekvenser ger möjlighet till att sätta celler tätare och öka kapaciteten i täta områden. Men samtidigt så kommer man ju kunna köra 5G nät på lägre frekvenser också, även om man inte får riktigt lika stor ökning av kapaciteten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kai:

Ja visst är det. Spannet är stort, men det i sig säger ingenting. Här i Europa snackar de om att upplåta spektrum kring 3,6 GHz samt 26 GHz. T-Mobile i USA har nyss kört ett 5G-demo på 600 MHz.

Påverkan på kroppen? Japp, det är visat. Det blir värme. (Därför fungerar en mikrovågsugn för att värma mat, men effekten hos dessa ligger på väldigt många Watt som koncentreras på väldigt liten yta.) Ingen annan effekt har bevisats otvivelaktigt ge någon nämnvärd påverkan på populationsnivå, och därav ser jag ingen anledning att oroa mig på individnivå, och detta oavsett om det finns mervärde i ytterligare forskning för just påverkan på populationsnivån.

Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att bevisa att något är helt säkert. Vetenskapen jobbar inte så. De konservativa begränsningar vi har idag är satta utifrån de effekter vi har sett, med god marginal. Inget fel med det.

Forskning har gjorts på exponering för såväl de frekvenser där vi idag har 2G, 3G, och 4G, samt på radar, TV, och radio. Spannet för radar är från ca 3 kHz upp till 300 GHz, och här sa WHO redan 2006 att de fokuserade på att fylla hål i forskning, men exakt vilka som forskats på vet jag inte. WHO skriver om 300 MHz upp till 15 GHz som vanligt för radar.

Om man vill lita på analyserna som WHO står bakom:
Electromagnetic fields and public health: radars and human health
Electromagnetic fields and public health: mobile phones
Electromagnetic fields and public health: Base stations and wireless technologies

Antagligen kommer inte jag köpa dessa mobiler heller, men av helt andra anledningar än just dessa.

Ja du värmer kroppen låter oskyldigt.
Att det behövs mycket kraft för att koka sönder ens celler direkt känns ju också ganska uppenbart.

Testa att få ett par regndroppar på dig, helt ofarligt. Tillsynes händer ingenting i naturen förutom att allt liv får vatten.

Låt en kran drippa vatten i pannan på dig någon dag får du se. Låt en kran drippa vatten på en sten i något år så får du ett stort fint hål. Hur mår kroppen av att bli exponerad mot elektromagnetisk strålning från ett avstånd på 1-2cm i 30-50 år? Om det så är snack om mindre än hundra mW. Jag vill inte vara försökskaninen i alla fall kan jag säga!

5g ska väl ha riktade antenner i tillägg för att fokusera all energi som måste till för att kunna uppnå de avstånd som lågfrekventa vågor inte hade något problem med. Härligt när den strålen måste ta sig genom ens hjärna med ett avstånd på några millimeter när man pratar i telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Ja du värmer kroppen låter oskyldigt.
Att det behövs mycket kraft för att koka sönder ens celler direkt känns ju också ganska uppenbart.

Testa att få ett par regndroppar på dig, helt ofarligt. Tillsynes händer ingenting i naturen förutom att allt liv får vatten.

Låt en kran drippa vatten i pannan på dig någon dag får du se. Låt en kran drippa vatten på en sten i något år så får du ett stort fint hål. Hur mår kroppen av att bli exponerad mot elektromagnetisk strålning från ett avstånd på 1-2cm i 30-50 år? Om det så är snack om mindre än hundra mW. Jag vill inte vara försökskaninen i alla fall kan jag säga!

5g ska väl ha riktade antenner i tillägg för att fokusera all energi som måste till för att kunna uppnå de avstånd som lågfrekventa vågor inte hade något problem med. Härligt när den strålen måste ta sig genom ens hjärna med ett avstånd på några millimeter när man pratar i telefon.

Onödiga jämförelser. Din kropp kan reglera värme väl, och det är högst marginella skillnader vid de effekter vi talar om här. Eller? Just ja, människor måste leva i ett extremt välreglerat klimat om exakt 20,83 grader Celsius, och minsta avvilekse från detta gör oss skada...

Om vattendropparna i ditt exempel ska likna skadlig värme från elektromagnetisk strålning så är värmen från mobiltelefoni (oavsett generation, även totalen) likvärdigt med att ha en något högre procent luftfuktighet. Fukt ger upphov till mögel, vilket är skadligt.

Om du se det som tortyr att utsättas för elektromagnetisk strålning från dagens mobiltelefoni m.m. så föreslår jag att du flyttar ut i skogen.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber