Asus avtäcker ROG Mothership – bärbart flaggskepp med Geforce RTX 2080

Permalänk
Melding Plague

Asus avtäcker ROG Mothership – bärbart flaggskepp med Geforce RTX 2080

Asus tar konceptet bärbara speldatorer till nya nivåer på årets CES-mässa med flaggskeppet ROG Mothership – en modell med ett helt nytt designtänk och senaste snittets hårdvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt att från grunden tänka om vad en "gaming laptop" innebär. Kommer det en mellanklass modell till rimligt pris kanske den skulle kunna ersätta nuvarande stationär då spelsuget inte är vad det en gång var!

Permalänk
Hedersmedlem

Smart sätt att få plats med både komponenter och tillräcklig kylning.
I den bästa av världar kan den här designen till och med tillåta formatstandardisering av komponenter så att det går att byta allt och bygga själv :). Yeye, i know - keep dreamin hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av willesakken:

Riktigt roligt att från grunden tänka om vad en "gaming laptop" innebär. Kommer det en mellanklass modell till rimligt pris kanske den skulle kunna ersätta nuvarande stationär då spelsuget inte är vad det en gång var!

Känns som en intressant lösning.

Samtidigt känns det som surface pro som är rejält uppbiffad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Surface Pro on steroids.

Läcker design!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Kul idé, hoppas man få se en liknad version med AMD Ryzen också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Lite småcool, men dubbla nätadaptrar på 280w?!
Går den ena att starta på batteri?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

smart lösning för en kompakt gaming dator men den lär kosta en del

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Intressant koncept. Ska bli kul att se vad konsumenterna tycker sen när den släpps.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

vilket jävla monster. Roligt koncept. Känns som en bra utveckling från laptops.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Avstängd

Jävlar vilken beast

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk

Kul och innovativt! Nu slipper man bränna sina händer på tangentbordet under längre spelsessioner också

Permalänk
Medlem

synd bara att dom satt en pekplatta där keypaden ska finnas .... jag som vänsterhänting använder keypaden istället för WSAD

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Känns som att ASUS gjort ''laptopen'' intressantare för gamers med begränsat utrymme. Just denna lär säkert bli för dyr för gemene man. Men i framtiden vi kanske kan se fler liknande skapelser som denna men till ett hyffsat pris. Gillar även idén med avtagbart tangentbord då det möjliggör enklare hantering av externt tangentbord för de som hellre vill ha ett annat. 1+ Asus

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

4,7kg + två nätadaptrar, mer släpar än bärbar...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Asus tar konceptet bärbara speldatorer till nya nivåer på årets CES-mässa med flaggskeppet ROG Mothership – en modell med ett helt nytt designtänk och senaste snittets hårdvara.

Läs hela artikeln här

Det är hardware pr0n. Jättekul att se men, jag är väl inte en sådan konsument. Dockning med mera kan få den att bli briljant.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Jävla coolt. Kul när tillverkare tänker till och försöker hitta andra lösningar än vad som är mainstream.

Permalänk
Medlem

Detta koncept gillar jag.

Min gaminglaptop använder jag aldrig som en "laptop".
Ytterst få fall använder jag inbyggda skärmen, jag "dockar" den nästan alltid.

Som tekniker i datahallar kan jag också se detta koncept extremt användbart när man jobbar nära barebone hårdvara. Särskilt smart att tangentbordet kan köra trådat, vilket också öppnar för kunna använda funktionen i datahall då blåtand är strikt förbjudet i dom miljöerna.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Detta är varför jag gillar Asus, de tar fram mycket nya typer av produkter som är innovativa, ibland lyckas de bra, ibland mindre bra men de försöker iallafall hela tiden att ta fram nya koncept.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Skäggig legend

Man hörde verkligen från början hur jäkla lyckliga ni var av att få klämma, känna och se denna produkt. Jag smålog genom hela videon.

Och precis som ni säger, bärbar - för att ta med sig den, inte för att ha i knäet. Briljant maskin!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av Icte:

Surface Pro on steroids.

Läcker design!

Gillar konceptet och idén, men tycker designen är hemsk. Den där ROG-loggan, vad sjutton är det för något? Noll balans.
Snyggt om man är runt 14 år kanske?

Denna externa grafikkortslåda är tjusigare i mitt tycke och har ändå visst gamer-fokus även om det är en annan typ av produkt. https://www.asus.com/se/Graphics-Cards-Accessories/XG-STATION...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Designen får mig osökt att tänka på en C64/Amiga...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt att man försöker komma på nya saker. Kan se denna hos folk som reser mycket samt med ett schysst ställ man kan sätta den med el och kanske tom bättre kylning.

Förhoppningsvis gör designen också så att man slipper det klassiska "snart flyger vi iväg" fläktljudet som bärbara gaminglaptops har en tendens att göra.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av XHI:

Man hörde verkligen från början hur jäkla lyckliga ni var av att få klämma, känna och se denna produkt. Jag smålog genom hela videon.

Och precis som ni säger, bärbar - för att ta med sig den, inte för att ha i knäet. Briljant maskin!

Jamen det är ju roligt med något annorlunda! Speciellt när konceptet känns vettigt, som en vidareutveckling riktad mot hur produkterna normalt används. Mycket mer spännande än same same fast med ny hårdvara på insidan!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ouh, tidig trend ser jag.

Menar vill inte spela med tangentbordet något lutat uppåt, så gör inte nästan någon som sitter och spelar på en desktop, för tangentbordet ska sitta platt nedåt ytan.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom testat den under längre perioder, jag kan tänka mig att skärmen kommer att bli missfärgad av värmen efter längre stintar. Även om värme skyfflas ut så kommer det att finnas varma punkter vid CPU samt GPU.

Gissar på 40k+

Permalänk

Känns ju mer som en AIO än laptop, tanke på designen.
Annars alltid kul när företag vågar tänka lite utanför ramarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

När t-bordet är av så påminner den enligt mig denna gamla godingen :

Pappa Linus sade att de cnc-frästa detaljerna tar ca 20h att tillverka vilket e ren och skär bogus enligt mig som är en utbildad CNC-operatör i grunden

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Bärbar... mer åt det släpbara hållet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Hög vill ha faktor...

Skickades från m.sweclockers.com