Asus premiärvisar Proart PA32UCX – 32-tumsskärm med 1 162 ljuszoner

Permalänk
Melding Plague

Asus premiärvisar Proart PA32UCX – 32-tumsskärm med 1 162 ljuszoner

Först i världen är parollen när Asus premiärvisar en ny 32-tumsskärm med många påkostade finesser, däribland förmågan att styra bakgrundsbelysningen i över 1 100 zoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

>100 hertz på detta så pratar vi!

Men har varit väldigt skeptiskt till zonindelning innan, det läcker alldeles för mycket ljus till de zoner som inte lyses. Men det mesta jag sett tidigare är 256 zoner så 1162 kanske fungerar mycket bättre?

Permalänk
Kontot avslutas

Ja, om denna tingesten ändå klarat 120Hz, då hade den varit rena drömmen. ...Fast den kostar väl 30 lax ifall den är proffsinriktad, så bleh typ. (Ingen RGB LED-bling heller verkar det som. Trist! lol )

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LennyV:

Ja, om denna tingesten ändå klarat 120Hz, då hade den varit rena drömmen. ...Fast den kostar väl 30 lax ifall den är proffsinriktad, så bleh typ. (Ingen RGB LED-bling heller verkar det som. Trist! lol )

Det hade väl varit väldigt bra med rgb leds bakom varje pixel så att den kunnat styra ljuset per pixel och inte bara via 1162 zoner.
Den hade gärna fått vara lite större också så den passat bättre på skivbordet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Säkra på att det är 1162 och inte 1152 zoner?

1152 stämmer mer med formatet 16:9

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av mrqaffe:

Det hade väl varit väldigt bra med rgb leds bakom varje pixel så att den kunnat styra ljuset per pixel och inte bara via 1162 zoner.

Nja, så små LEDs finns inte att tillgå, för traditionell bakbelyst LCD. Det är därför zoner används, och vi kommer nog inte heller att se något liknande heller, då det blir allt mer komplicerat att styra en ökande mängd separata LEDs i tillägg till själva pixlarna i LCD-panelen.

Istället kommer vi se någon slags teknik där själva pixlarna är LEDs ta över, och därmed helt eliminera LCD-panelen; antingen OLED eller micro-LED eller dylikt.

Citat:

Den hade gärna fått vara lite större också så den passat bättre på skivbordet.

Tcha, 32 tum är mer än gott stort nog åt mig... Har inte gigantiskt med plats, den 27" jag kör med nu är fullt tillräcklig för mig egentligen, men bildkvaliten på den (en Samsung SA850 från 2012) kan ju inte mäta sig på långa vägar med en fet pjäs som denna...

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Skrivet av LennyV:

Ja, om denna tingesten ändå klarat 120Hz, då hade den varit rena drömmen. ...Fast den kostar väl 30 lax ifall den är proffsinriktad, så bleh typ. (Ingen RGB LED-bling heller verkar det som. Trist! lol )

Min kompis Asus ProArt PA329Q med kvantprickar gick på 12k när han köpte den, men eftersom denna nya har FALD så lär den bli dyrare ja.
PA329Q är väldigt behaglig att jobba med. Backlighten känns "mjuk" o färgerna är riktigt bra. Beror väl delvis på "flicker free" belysningen, men dessa proffsskärmar har definitivt ett värde i grafik, programmering o produktivitet där man inte vill anstränga ögonen.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!