Nvidia presenterar Geforce RTX 2060

Permalänk
Melding Plague

Nvidia presenterar Geforce RTX 2060

Det blir en fjärde medlem i Geforce RTX-familjen. Under Nvidias presskonferens på CES 2019 visar företaget upp Geforce RTX 2060 – Turing för mellanklassen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

$349 msrp på ett XX60-kort, som lär prestera som det snart 3 år gamla GTX 1070 som hade en msrp på $379.
Minns en inte alltför avlägsen dåtid när GTX 460 hade en msrp på $199.

Kul när utveckligen går framåt, tyvärr är detta inte ett sådant tillfälle...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Gääääsp.

Permalänk
Medlem

Tråkigt kort och som i hela nya serien ett pris som bevisar varför Amd behövs .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Inaktiv

Marknadsekonomin talar. Priset är i nivå emot vad konkurrenterna kostar och vad konsumenterna är villig att betala.
Prismässigt lär den ligga i en nivå som gör den populär i många datorer. Hade jag köpt ett grafikkort idag och denna hade stött quadro-drivrutinerna så hade det nog blivit denna.

Nå oavsett lite konkurrens från Intel och AMD är inte fel och man får hoppas de pratar om de bådas kommande grafikkort på CES.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Jag gav 3995 för mitt 1070 för 24 månader sen …. Detta kortet är mellan klass och borde vara billigare . Tror du verkligen priset hade varit 349 dollar med en fungerande konkurrens?.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Känns som nvidia behöver lite konkurans snart nu bumbar man prisar på allt , ha inte xx60 korten tillhört mellan klassen även i pris innan ,

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Ska man tro de tidigare läckta prestandatestet presterar den bättre än 1070ti, så kan 1070 pch 1070ti droppa ned under vad denna kostar(4000) så ka ske de kan bli lite mer prisvärda.
Köpte ett 1070 på eg för 3690 men drar för mig att installera den. Vet det är öppet köp ändå men inväntar iaf fler tester och faktiska priserna på detta kort innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Om RTX 2060 får snarlik prestanda som GTX 1070 Ti så blir RTX 2060 ett prisvärt alternativ gentemot RTX 2070 - inte för att det säger så mycket egentligen...

Med det sagt, om RTX 2060 FE har ett riktpris på 4000 SEK, så lär RTX 2060 med vettiga eftermarknadskylare kosta säkert 4500-5000 SEK, dvs. precis vad GTX 1070 Ti med eftermarknadskylare kostar nu.

Så tillbaks på ruta ett med samma pris/prestanda, fast över ett år senare.
Förvisso med raytracing (ointressant på ett så pass 'svagt' kort) och DLSS (osäker implementering/effekt). Yay?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tip Top:

Känns som nvidia behöver lite konkurans snart nu bumbar man prisar på allt , ha inte xx60 korten tillhört mellan klassen även i pris innan ,

Fungerande konkurrens.. Alltså konkurrensen fungerar ingen kartell eller så, bara det att konkurrenterna ligger efter och det rimliga då är att de kommer ikapp. Nu när priserna är höga så får de ändå mer betalt för det de har att sälja.

Så mer konkurrens från Amd + Intel på GPU sidan väntar jag att se på CES.

Permalänk
Medlem

Även om jag är sugen på ett 2080TI så kommer jag inte ge en spänn till nVidia och deras fasoner.
Väntar på AMD och köper deras nya kort oavsett hur det presterar för att stödköpa.

Fortsätter man att dansa efter nVidias pipa så kommer det bara att fortsätta så här.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Dat prislapp!

Går inte överhuvudtaget säga att detta är "prisvärt" för att det är marginellt billigare än 1070TI som redan är satans dyrt.

För att ta ett överdrivet exempel: Bilar blir billigare och billigare varje år och når en prispunkt på 100 000Kr, men sedan vänder det och bilar kostar 1 000 000Kr, då är det inte en "billig" bil ett företag släpper som kostar 900 000Kr. Går man på deras manipulativa narrativ så är man faktiskt en del av problemet.

Ett XX80-kort har kostat 3 500- 4000Kr, (680). Glöm aldrig det! Det är ju där vi ska ligga för ett XX80-kort, inte för ett XX60-kort. Det är helt galet att folk kan tycka att det är "billigt" och "prisvärt" när ett xx60-kort kostar som ett xx80-kort. Sinnes!

(ja, jag vet att inflation är en grej, så det får man ju justera för, men även inräknat inflation är prisbilden verkligen inget som vi konsumenter ska acceptera om vi vill göra oss själva en tjänst!)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

4000:- är det nya 2500:-.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@Ozzed Jämförelser om pris görs så klart alltid ställt mot hur marknaden ser ut idag, inte önsketänkande om hur det borde vara. Om det presterar som utlovat är 3999 kronor ett bra pris. Sen kan man ha åsikter om prisuppgången som varit på grafikkortsmarknaden till följd av mining-boomen och att det mer eller mindre saknas konkurrens i högre prestandasegment som motiverar lägre priser från Nvidia. Känns situationen kanske igen från CPU-marknaden innan AMD lanserade Ryzen?

Tycker själv det är tråkigt att ett xx60-kort kostar så pass mycket, men märkligt är det inte.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Köpte min 4770k för 2500, en 8700/9700k ligger på 4500+ ish men ja ser ingen som klagar på intel, men älskar å klaga på nvidia

Visst hade vi alla gärna sett billigare priser men tycker priserna ser likadana ut inom många tekniksegment

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

@Ozzed Jämförelser om pris görs så klart alltid ställt mot hur marknaden ser ut idag, inte önsketänkande om hur det borde vara. Om det presterar som utlovat är 3999 kronor ett bra pris. Sen kan man ha åsikter om prisuppgången som varit på grafikkortsmarknaden till följd av mining-boomen och att det mer eller mindre saknas konkurrens i högre prestandasegment som motiverar lägre priser från Nvidia. Känns situationen kanske igen från CPU-marknaden innan AMD lanserade Ryzen?

Tycker själv det är tråkigt att ett xx60-kort kostar så pass mycket, men märkligt är det inte.

Ja det är väl så. AMD har inget som kan tvåla till Turing i nuläget så situationen är väl lite som Innan Ryzen anlände på CPU-marknaden.

Det verkliga "testet" av marknaden blir väl om Navi kan tävla med Turing och är bra prissatt. Hur Nvidia agerar då kommer visa om nuvarande prissättning mest är "för att de kan" eller om verkliga kostnadsökningar och så vidare ligger bakom prisökningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Ja det är väl så. AMD har inget som kan tvåla till Turing i nuläget så situationen är väl lite som Innan Ryzen anlände på CPU-marknaden.

Det verkliga "testet" av marknaden blir väl om Navi kan tävla med Turing och är bra prissatt. Hur Nvidia agerar då kommer visa om nuvarande prissättning mest är "för att de kan" eller om verkliga kostnadsökningar och så vidare ligger bakom prisökningen.

Klart saker som dyrare minne, rejält större grafikkretsar och utvecklingskostnader bidrar till att företag i Nvidias sits sätter högre priser, men framförallt är det ju marknaden som sätter priset. Så svaret är "för att de kan" och att ett företag agerar på det sättet är ju inte konstigt, har svårt att se att AMD eller vilket normalt börsnoterat företag som helst inte skulle göra samma sak i en motsvarande situation.

Sen är det så klart jävligt trist för konsumenter att läget är som det är, men det är ju också ett symptom av att vi bara har två aktörer att välja på. Om den ena tappar får den andra väldigt snabbt mycket större spelrum på vår bekostnad.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag betalade 2300 för mitt 1060. Good old times! 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

3999kr är samma som mitt 1070 kostade för nästan 2 och ett halvt år sedan och prestandan är bara lite bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

3999kr är samma som mitt 1070 kostade för nästan 2 och ett halvt år sedan och prestandan är bara lite bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Ding ding. Betalade samma för mitt 1070 när det släpptes. Smått otroligt att det är prisnivåer som sedan aldrig matchades för 1070 utan att priset nu när det fasats ut ur hyllorna legat minst ett par hundralappar högre. Om 1060 släpps till det priset, och sannolikt initialt ligger där i säkert minst ett år (exkl. reor) innebär det att prestanda/kr inte rört sig nedåt i segmentet på i alla fall 3, kanske 4 år. Vilket får anses vara smått otroligt.

F.ö. vore det intressant att titta på Sweclockers prestandaindex/kr och hur det har rört sig/inte rört sig över tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GraffeT:

Kommer ihåg när jag betalade 2300 för mitt 1060. Good old times! 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju dock bara 3gb. Kmr ihåg nör jag köpte GTX 1060 strix OC (6gb) när det kom ut. Då betalde jag 3700 eller om det var 3800kr för det.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Kommer ihåg när jag betalade 2300 för mitt 1060. Good old times! 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer ihåg när jag gav 1749:- för mitt.☹️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett XX80-kort har kostat 3 500- 4000Kr, (680). Glöm aldrig det! Det är ju där vi ska ligga för ett XX80-kort, inte för ett XX60-kort. Det är helt galet att folk kan tycka att det är "billigt" och "prisvärt" när ett xx60-kort kostar som ett xx80-kort. Sinnes!

Mitt 670 kostade 3790 kr. Inte så relevant att jämföra vid nån viss rea eller utförsäljning...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Köpte ett 1070 Ti på Black Friday för 4500 kr på Elgiganten. Borde jag lämna tillbaka det och köpa ett 2060 istället tro? Öppet köp gäller till och med 24 januari så det kanske hinner dyka upp prestandatester tills dess? 1070 Ti har ju 8 GB VRAM men med GDDR6 räcker det kanske med 6 GB på 2060? Känner mig helt lost bland alla modeller och otydliga skillnader mellan 10- och 20-serien.

Permalänk

@jedijens: Du får mindre grafikminne? jag hade inte gjort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Det är ju dock bara 3gb. Kmr ihåg nör jag köpte GTX 1060 strix OC (6gb) när det kom ut. Då betalde jag 3700 eller om det var 3800kr för det.

1500 extra för några fler fps. Inte värt i min mening

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

60-serien ska vara 2000krs kort i mitt tycke. Det har ballat ut totalt nu Rekommenderar konsolspelande istället.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Nvidia headquarters - Boardroom - 3 December 2018
CEO Nvidia - Mina herrar, vi lyckades. Trots att vi gav ut det alldeles för tidigt, utan att ha testat det tillräckligt, trots rapporter om kort som brinner up, samt att det knappt finns några spel som stödjer RTX, OCH att vi ökade priset med nästan 100% så står folk fortfarande i kö för att köpa 2080ti kort.

The Board - *Applåder*

CEO Nvidia - Dock måste vi måste sälja av alla dessa 1060/70-kort som vi trodde folk skulle köpa under miningboomen. Förslag?

Anställd #1 - Vi sänker priserna så de hamnar under släpp-priset. Varför skulle någon betala samma pris för ett två år gammalt kort som vid släpp?! Jag tycker att vi börjar med...

Anställd #2 - ...eller, så ger vi ut ett marginellt bättre men också dyrare RTX-kort så folk köper de äldre "billigare" korten. Typ RTX 2060. Alla tycker att de gjort en bra deal. OCH, vi kan bli av med allt gamla GDDR5 minnen som vi överköpte. Alla kids nuförtiden spelar ändå bara Fortnite och CSGO på lägsta inställningarna som finns just nu. De kommer inte märka någon skillnad på 50fps när de är uppe i över 200 redan. När 1060/70 korten är slut sänker vi priserna något på 2060 eller slänger i en trevlig "Fornite-gameboundle".

Anställd #1 - Helt sjukt ingen skulle gå på något sådant, dessutom så klarar 2080ti knappt av RTX just nu. Hur ska ett 2060 klara av...

Anställd #2 - ...Vi sålde precis slut på alla 1080ti för ett dyrare pris än innan 2080ti kom ut.

CES 2019
CEO Nvidia - Ladies and gentlemen, let me present to you… Geforce RTX 2060. It just works.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

60-serien ska vara 2000krs kort i mitt tycke. Det har ballat ut totalt nu Rekommenderar konsolspelande istället.

Skulle inte ens spela konsoll om PC kostade 100k.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Klart saker som dyrare minne, rejält större grafikkretsar och utvecklingskostnader bidrar till att företag i Nvidias sits sätter högre priser, men framförallt är det ju marknaden som sätter priset. Så svaret är "för att de kan" och att ett företag agerar på det sättet är ju inte konstigt, har svårt att se att AMD eller vilket normalt börsnoterat företag som helst inte skulle göra samma sak i en motsvarande situation.

Sen är det så klart jävligt trist för konsumenter att läget är som det är, men det är ju också ett symptom av att vi bara har två aktörer att välja på. Om den ena tappar får den andra väldigt snabbt mycket större spelrum på vår bekostnad.

finns en enkelt lösning för det. .rösta med plånboken. om ingen köper korten för det priset och dem blir bara liggandes på hyllan så kan nvidia inte hålla det priset. men tyvärr klara ju konsumenten inte av det. istället köper dem och gnäller, vilket är värdelös.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/