Kan inte se mina Plex filmer

Permalänk

Kan inte se mina Plex filmer

Hej!

jag har nys skapat en Plex server på min freeNas. jag kan ladda upp mina filmer som jag har bränt från DVD och se dom i plex men när jag vill kolla på dom så laddar den i eveheter. värkar inte komma någonstans vad jag kan tycka.
jag har testat att spara som i MP4 och MKV. som det står ska vara supported av Plex. se media formats supported. och har bland annat använt handbrake som att bränna skivor.
vad använder ni för program för det eller är det något som jag har glömt att göra för att det ska funka?

Permalänk
Medlem

Svårt att säga med den beskrivningen. Men ditt bibliotek har alla filmer med omslag osv? Låter nämligen som att biblioteket är tomt.

Plex Server räcker gott för allt du vill göra. Sedan behöver du antingen en webbläsare eller en Plexklient för att streama. Kanske är någon brandvägg eller inställning i routern som krånglar också.

Permalänk

jag får in filmerna i Plex men när jag vill kolla på dom så går det inte. rett och slätt

Permalänk
Medlem

Aldrig varit med om - hur vill du spela upp dem? Via nån app på en tv eller HTPC eller något annat vis?

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårdvara i din server? Vad försöker du spela upp dem på?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Som sagt, vad har du för server, och hur försöker du spela upp filmerna, är det direkt i Plexserverns inbyggda webbgränssnitt, eller via någon app/mjukvara. Och or då i ditt lokala när, eller är det över Internet du försöker spela upp filmerna?

Permalänk
Medlem

Känns som att filmerna försöker transcodas

Permalänk

@No_Jah: jag försöker spela upp dom på en FreeNas som jag har installerat Plex plugin på som ska hosta plex. sen så har jag testat att spela upp dom i firefox och i telefonen mot en chromecast. sen så är det i mitt lokala nätverk

Permalänk

@LudvigLindell: Det är en HDD. vet att det inte är bra man borde ha en SDD att köra på.

Permalänk

Det funkar om jag väljer engelska i 5.1 men dom övriga språken kan jag inte spela på och det funkar inte häller om jag väljer undertexter. så är det någon som har en Plex server? Då vill jag veta vilket program som ni använder. jag tror det är programmets fel.

jag använder Handbrake och MakeMKV men dom funkar inte hur än jag försöker så har jag bara kommit så långt

Permalänk
Medlem

Huruvida det är hdd eller ssd borde kvitta tycker jag. Har du testat att spela upp med olika kvalite?

Permalänk
Medlem

Om klienten du använder inte stödjer formaten måste servern "transkoda" filmerna. En NAS har inte kapacitet att göra detta och det kommer därför bara stå och tugga.

Vad menar du med "sparat som", bara bytt filändelse eller? Det gör absolut INGEN skillnad. Filändelser betyder ingenting över huvud taget förutom på windows där det gör en association med program att öppna i.

Det du kan behöva göra är att _konvertera_ filmerna till något annat format, exempelvis med "handbrake". Med fördel x264 (profile 4.1) och mkv eller mp4 som container. Testa först på den kortaste filmen du har för denna process tar lång tid.

EDIT: började skriva innan ditt inlägg om vilka program du använder postades.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kung_Josef:

Det funkar om jag väljer engelska i 5.1 men dom övriga språken kan jag inte spela på och det funkar inte häller om jag väljer undertexter. så är det någon som har en Plex server? Då vill jag veta vilket program som ni använder. jag tror det är programmets fel.

jag använder Handbrake och MakeMKV men dom funkar inte hur än jag försöker så har jag bara kommit så långt

Du har helt klart ett problem med olika format eftersom det funkar om du tex ändrar ljudspår. Detta är en av anledningarna till att jag inte gillar Plex, det är nämligen så att med en vettig mediaspelare så kan de flesta devicer spela upp de flesta filmer, men Plex strular till det genom att den hellre transcodar på servern.

Kan du använda någon annan lösning är Plex, tex Kodi? Vad är det för specifika funktioner du vill åt i Plex?

Det kan vara så att du inte har rätt inställningar på din Plex-server. Jag har för mig att man kan ställa in ifall man ska tillåta den att göra så kallad transcoding av bild och ljud. Tänk bara på att du behöver ganska bra hårdvara för att göra detta, särskilt om du ska ha många klienter igång samtidigt.

Sedan förstår jag inte helt vad du menar att du använder Handbrake och MakeMKV med att dom inte funkar. Handbrake gör en irriterande grej, vilket är att den gärna kodar om ljudspåren. Jag rekommenderar dig att titta igenom inställningarna och se till att du får med alla relevanta ljudspår och att de inte kodas om av Handbrake. Använd istället korrekt passthrough.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag streamar från min PC till Nvidia Shield via Plex. Plex server på PC'n och spelar upp via Plex appen på Shield. Funkar prima.
Ladda hem Plex appen på telefonen. Är telefonen och NAS uppkopplad på ditt WiFi/LAN ska plex appen hitta din server.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

@giplet: Fungerar kodi på Freenas. har aldrig använt kodi. ska testa det i kväll. så får återkomma när jag har testat det

Permalänk

@kokkojambo: kollar du på dina egna filmer som du har gjort eller har du bränt det från en DVD eller bluray?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung_Josef:

Det funkar om jag väljer engelska i 5.1 men dom övriga språken kan jag inte spela på och det funkar inte häller om jag väljer undertexter. så är det någon som har en Plex server? Då vill jag veta vilket program som ni använder. jag tror det är programmets fel.

jag använder Handbrake och MakeMKV men dom funkar inte hur än jag försöker så har jag bara kommit så långt

Problemet när du använder undertexter som inte är "inbrända" i filmen är pga du måste transcoda dom. Din NAS klarar av det helt enkelt inte!

Dock ska du försöka få något som kallas för Direct Play, och då transcodas ingenting. Chromecast klarar inte av detta på sin officiella PLEX applikation om du använder t.ex Undertexter.

Det du behöver göra, är att skaffa en enhet som klarar av att transcoda lokalt, och inte på din server. T.ex en Raspberry PI med RasPlex

Permalänk

@katsuaki93: japp, har försökt att kolla på alla möjliga kvaliteter. och väntar ca 1 minut på varje video kvaliteter. när jag ser på engelska 5.1 så tar det max 2s för att den ska spela men dom andra bara laddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung_Josef:

@giplet: Fungerar kodi på Freenas. har aldrig använt kodi. ska testa det i kväll. så får återkomma när jag har testat det

Kodi installerar du på TVn eller vad du nu använder för att spela upp med. Sen ansluter den bara över nätverket till en mapp där du delar ut filmerna.

Skrivet av Kung_Josef:

@katsuaki93: japp, har försökt att kolla på alla möjliga kvaliteter. och väntar ca 1 minut på varje video kvaliteter. när jag ser på engelska 5.1 så tar det max 2s för att den ska spela men dom andra bara laddar.

Låter som att servern du har installerat plex på inte duger till transcoding.
https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-d...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

@Philippk: hur gör man så att den inte transcodas då? väljer man original kvaläte då

Permalänk

@BergEr: konstigt det är en i5 med 3.7GHz

Permalänk
Medlem

@Kung_Josef:

Din enhet måste stödja formaten så du kan spela upp via direct play, då sköter uppspelningsenheten allt det krävande och nasen bara skickar infon kortfattat. Garanterat det här som är problemet, nasen försöker transcoda men finns inte kraft nog för det.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung_Josef:

@BergHa: konstigt det är en i5 med 3.7GHz

Fast du kör väl plex på din NAS? Där är isåfall problemet

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

@NatureBoyyy: nasen har i5an

Permalänk
Medlem

@Kung_Josef:

Vilken i5:a? Kollar du på belastningen på serven när du startar en film? Du kan ex även i plex på webben se om en videoström transcodas eller om det är direct play, så kolla där när du startar en ström

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

För att se hur din plex installation hanterar strömmen så kan jag rekomendera https://tautulli.com/ du kan förmodligen installera den på freenasen men även på din vanliga dator.

För att titta på filmer/serier lokalt hemma så skulle jag tipsa om PMP (plex media player) istället för att använda web. Då deras egna spelare inte tvingar fram transcodes, om du inte ber spelaren om det dvs.
https://www.plex.tv/media-server-downloads/#plex-app

Har du en iOS enhet så har deras app uppdaterats till det bättre med i stort sett allt hanteras som direct stream/direct play. Vilket i sin tur "inte belastar" servern sett till vad transcodes gör.

Permalänk

@NatureBoyyy: jag kan inte nå Plex nu så ska kolla in det i kväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung_Josef:

@BergHa: konstigt det är en i5 med 3.7GHz

Skrivet av NatureBoyyy:

Fast du kör väl plex på din NAS? Där är isåfall problemet

Skrivet av Kung_Josef:
Skrivet av NatureBoyyy:

@Kung_Josef:

Vilken i5:a? Kollar du på belastningen på serven när du startar en film? Du kan ex även i plex på webben se om en videoström transcodas eller om det är direct play, så kolla där när du startar en ström

Jag kör med en i3 i min unraid som inte bara hostar plex men det går hur bra som helst att spela upp några strömmar och är de i DVD-kvalitet så är det inga problem alls. Den kan kännas trött när den får transcoda men det blir inte att den bara står och snurrar i evigheter utan den snurrar lite och buffrar, spelar upp några sekunder och sedan om igen. Så är det en i5:a, även om det är en Ivy Bridge, så tror jag inte det ska vara några problem.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

@Kung_Josef: det var inte svar på min fråga.

Vad har du för hårdvara i din FreeNAS burk?
Vad spelar du upp på för enhet? Dator? Chromecast? AppleTV?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Bäst vore ju faktiskt att få fram loggar, finns bra många guider på nätet och deras egna forum om hur du får fram dom!