Permalänk
Medlem

Bilförsäkring sambo

Hej,

Idag står jag på tre bilar privat och är på gång att we över försäkringen. Läser lite varstans att ägare och den som framför fordonet måste vara samma person men i mitt fall är det inte så utan det är min sambo som använder en bil.

Därför undrar jag om någon vet hur det är med sambos, om de verkligen inte går under samma försäkring? Mina föräldrar är gifta och de kan dela försäkring men som det låter på Volvia så är det inte samma sak om man bara är sambos. IF säger dock tvärtom, att samboförhållande räcker.

Är det någon som vet hur det är och som också behövt testa det i praktiken?

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag har inte hundra koll men bo i "samma hushåll" bör räcka. T.ex. sambo eller barn.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Barn duger inte, säger båda. Exempel 18åring som köper en bil och ställer den på föräldrarna är inte tillåtet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bilen står på min sambo hos Volvia. Jag blev påkörd bakifrån av en annan bil när jag stod still i kö. Inga problem att få bilen lagad via försäkringsbolaget, detta var förra sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Bilen står på min sambo hos Volvia. Jag blev påkörd bakifrån av en annan bil när jag stod still i kö. Inga problem att få bilen lagad via försäkringsbolaget, detta var förra sommaren.

Om du blir påkörd så är det inte ditt försäkringsbolag som betalar utan den som körde på digs. Så klart att det inte var några problem.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte förbjudet att låna ut sin bil till andra, försäkringen gäller ändå, vissa bolag kräver dock högre avgift om någon "yngre" (brukar ligga runt 24 år) framför fordonet för att försäkringen skall gälla fullt ut.

Sen brukar dom vilja att det är den person som huvudsakligen framför fordonet som står som ägare och försäkringstecknare, men har man gemensamma bilar finns där inget hinder att en person äger båda.
Sen är det ju upp till var och en hur man presenterar ägar/brukar förhållandet för försäkringsbolaget.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att svart på vitt hitta svar utan det kommer nog vara en bedömning om det specifika fallet.

En viktig punkt är nog huruvida du betalar för bilen eller om din sambo står för alla kostnader? Dvs har du ekonomiskt intresse i bilen?

Sen skall ju bilen ägas och försäkras av den huvudsakliga brukaren men om det inte är så att försäkringsrisken (och då premien) skulle vara markant högre för din sambo så tror jag inte försäkringsbolaget kommer knorra på den punkten. Den punkten är ju viktigare när det gäller skenförsäkring av barnens bil på en förälder osv.

Nu tror jag dock inget försäkringsbolag kommer hoppa på sambos oavsett då det gissningsvis är naturligt att man använder varandras saker inklusive bilar. Har inte jobbat med just fordonsförsäkring men har suttit med i diskussioner om specifika villkorsfall för andra försäkringsprodukter och det viktigaste brukar vara vad tanken med försäkringen är.

Permalänk
Medlem

Jag förstår, vad bra. Är egentligen inte säker på varför jag står på alla bilar, det har nog bara blivit så. Det är ungefär samma pris för oss också men tänkte att jag skulle kolla detta nu så det inte blir några ajabaja längre fram ifall något skulle ske

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag förstår, vad bra. Är egentligen inte säker på varför jag står på alla bilar, det har nog bara blivit så. Det är ungefär samma pris för oss också men tänkte att jag skulle kolla detta nu så det inte blir några ajabaja längre fram ifall något skulle ske

Skickades från m.sweclockers.com

Jag jobbade inom försäkringsbranschen i flera år och har aldrig hört att det skulle vara några problem alls vad gäller sambos etc. Regeln finns till för att unga personer köper bilar och ställer dessa på sina föräldrar för att få ner premien. I dessa fall kan ersättningen minskas eller helt utebli. Vi hade ett fall där en kille som bodde i malmö hade ställt bilen på pappa som bodde i stockholm, där blev det ingen ersättning alls.

Men som sagt så är det fritt fram mellan sambos då premien ofta inte skiljer sig nämnvärt.

Permalänk
Medlem

Det lär räcka med att ni har hushållsgemenskap.

Dock misstänker jag att olika bolag är olika noga på att kontrollera försäkrat intresse. Jag jobbar på Länsförsäkringar, dock med lite andra skadetyper än just motor.

Som tidigare nämnts finns ju denna regel till för att hindra att person A skriver bilen på person B för att få längre premie osv.

Googla runt på "försäkrat intresse" som det kallas i branschen.

Permalänk
Medlem

Vad gäller om någon annan än ägaren har trafikförsäkring för fordonet?

Fordonet ska vara trafikförsäkrat av ägaren. Vid kreditköp eller leasing ska fordonet i stället försäkras av innehavaren. Är ägaren omyndig ska fordonet försäkras av vårdnadshavaren.'

Edit länk: https://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsavgift/Fragor-och-svar---behallare/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

Men som sagt så är det fritt fram mellan sambos då premien ofta inte skiljer sig nämnvärt.

Det är farligt att säga att det är fritt fram när det i många fall kan vara så att omständigheterna som råder i det specifika fallet faktiskt inte är okej enligt villkoren. Sen tror jag som sagt inget bolag skulle agera på det ändå när det gäller sambos men att säga ”fritt fram” är lite väl när det rent tekniskt kan vara mot villkoren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

Jag jobbade inom försäkringsbranschen i flera år och har aldrig hört att det skulle vara några problem alls vad gäller sambos etc. Regeln finns till för att unga personer köper bilar och ställer dessa på sina föräldrar för att få ner premien. I dessa fall kan ersättningen minskas eller helt utebli. Vi hade ett fall där en kille som bodde i malmö hade ställt bilen på pappa som bodde i stockholm, där blev det ingen ersättning alls.

Men som sagt så är det fritt fram mellan sambos då premien ofta inte skiljer sig nämnvärt.

Toppen, tack för bra info.

Skrivet av svintooo:

Det lär räcka med att ni har hushållsgemenskap.

Dock misstänker jag att olika bolag är olika noga på att kontrollera försäkrat intresse. Jag jobbar på Länsförsäkringar, dock med lite andra skadetyper än just motor.

Som tidigare nämnts finns ju denna regel till för att hindra att person A skriver bilen på person B för att få längre premie osv.

Googla runt på "försäkrat intresse" som det kallas i branschen.

Ja Volvo och IF hade olika formuleringar i det men som det verkar så i praktiken är det ingen större skillnad. Ska googla på termen!

Skrivet av Piteraq:

Vad gäller om någon annan än ägaren har trafikförsäkring för fordonet?

Fordonet ska vara trafikförsäkrat av ägaren. Vid kreditköp eller leasing ska fordonet i stället försäkras av innehavaren. Är ägaren omyndig ska fordonet försäkras av vårdnadshavaren.'

Edit länk: https://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsavgift/Fragor-och-svar---behallare/

Hej, intressant tanke. Bilarna är på avbetalning då vi inte ville binda nästan en miljon (Volvo S90 och en Mercedes E-klass) i kapital på ett bräde och som företagsägare blir det billigare att äga bilen privat än att leasa genom företaget och då verkar det rimligt att enligt det du skriver låta sambon stå på ena bilen.

Skrivet av Aktsu:

Det är farligt att säga att det är fritt fram när det i många fall kan vara så att omständigheterna som råder i det specifika fallet faktiskt inte är okej enligt villkoren. Sen tror jag som sagt inget bolag skulle agera på det ändå när det gäller sambos men att säga ”fritt fram” är lite väl när det rent tekniskt kan vara mot villkoren.

Toppen, tar med det

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Så länge dom bor inom samma hushåll och är folkbokförda på samma adress så är det ingen fara. Samma svar gäller för OT/OP

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här finns en artikel som jag tror ganska direkt svarar på det du undrar. "Kan jag teckna min bilförsäkring på någon annan?"

"Även här är svaret nej! Personen som är skriven på bilen ska vara den huvudsakliga brukaren till fordonet. Det innebär att om du och en kompis köper en bil ihop och du kör den mer än din vän så är det du som ska vara skriven på bilen samt försäkringen trots att du kanske är yngre."

Men det är även så att ens barn får köra sina föräldrar bil om det inte skulle visa sig att det är huvudsakligen barnet som kör. Men jag tror när man är en familj och sambos så är det lite mer underförstått att man kör varandras bilar. Men om man byter person för att få en längre premie så är det inte OK.

Det värsta som hända är man inte får fullständig ersättning vid skada.