Är detta acceptabel IPS glow och back light bleed?

Permalänk

Är detta acceptabel IPS glow och back light bleed?

Vad är en normal/Acceptabel nivå av IPS glow/Bleed?

Köpte nyss en Asus ROG Swift PG279Q som jag fick hem för någon dag sedan.

Såhär ser det ut

Det är inget jag märkt av på Battlefield 5, Call of duty, Counter Stroke eller Overwatch. Men sätter jag igång resident evil 7 eller Amnesia synd det i högra hörnan.

Detta är min första IPS skärm så har inte så bra koll på detta.

Förtydligade rubriken från "Acceptabel nivå på IPS Bleed?"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Hur ser det ut om du anpassar ljusstyrkan till ljusnivån i rummet? Hur kameran exponerar bilden säger inte mycket, man måste se den på riktigt. Stör du dig på det fast att du har anpassat ljusstyrkan till ljusnivån i rummet så kan du nyttja ångerrätten, så det är egentligen du själv som avgör vad som är en acceptabel nivå. Men tänk på att alla ips-paneler har dessa defekter i varierande mängd.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Hur ser det ut om du anpassar ljusstyrkan till ljusnivån i rummet? Hur kameran exponerar bilden säger inte mycket, man måste se den på riktigt. Stör du dig på det fast att du har anpassat ljusstyrkan till ljusnivån i rummet så borde du kanske nyttja ångerrätten, så det är egentligen du själv som avgör vad som är en acceptabel nivå. Men tänk på att alla ips-paneler har dessa defekter i varierande mängd.

Ser den inte oavsätt ljusstyrka på Call of duty, men ser den även om ljusstyrkan är på 0 på resident evil. Ljusa spel är det inga problem, men spelar Nästan bara Call of duty och CS. Där var iallafall inga döda pixlar på skärmen, för det skulle vara värre än detta.

Har sett klipp där man inte ser något mer än en liten fläck i ena hörnan och vissa täcker glowen nästan halva skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Siegfried881: Ser normalt ut. Eftersom du kör skärmen för ljusstarkt, samt att kameran kommer förstärka skillnaderna ser det alltid värre ut än vad det är. Har gått igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/24406

I det rummet när du kör helt släckt bör Brightness ligga på 0 och ge runt 60 nits. Men även då brukar kameran förstärka skillnaderna.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du har både glow och bleeding. Uppe i högra hörnet har du bleeding (en liten remsa på 4cm som lyser starkt?) och i nedre kanterna ganska mycket glow. Skicka tillbaka skulle jag säga. Sen beror det också på dig själv och vad dina toleransnivåer är, men det verkar ju störa dig vid vissa spel.

Permalänk
Bildexpert 📺

Bra video för övrigt - du fångar vad många upplever och ofta blandar ihop. Hörnen är exempel på BLB, back light bleed, där panel och filter inte är plant och därför sprider ljus annorlunda.

IPS glow är den ljusa, gula effekt som tar över hela bilden när du ändrar vinkeln och som skiftar med hur du rör kameran. Det beteende har alla IPS-paneler. Ja, alla LCD:er i själva verket men det yttrar sig på olika sätt baserat på panelteknik och konstruktion.

IPS glow kan byggas bort i hög grad med mer påkostade filter till panelen, till exempel hos Eizo:s ColorEdge-skärmar. Där har man också lagt mer möda på att undvika kantblödningar och kan kompensera för uniformitetsproblem.

Permalänk
Medlem

Från Reddit:

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Bildexpert 📺

Rolig graf, men saknar det viktiga steget:

Fråga: Har du sänkt Brightness på skärmen, så att det inte lyser med 300-400 nits i en situation där:

1) Ett typiskt kontorslandskap klarar sig på runt 200 nits, ofta med Brightness sänkt till halva skalan
2) Ett mysbelyst rum där 80-100 nits är mer än nog, ofta med Brightness på de nedersta 10% av skalan

Permalänk

Såhär såg det ut när det var nerrullat och brightness och kontrast på 0 https://youtu.be/_UkQjiKjXhw

Och detta var på 20

https://youtu.be/0PiGbtADRBw

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Siegfried881: Då är det nedre högra hörnet som är nemesis-hörnet för så gott som alla IPS:er i konsumentklass. Detta ser normalt/typiskt ut. Ifall du ändå stör dig på detta och ska reklamera, tänk på att det varierar med exemplaren. Nästa exemplar i lotteriet kan vara värre och de allra flesta kommer ha just nedre högra hörnet som mest problematisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Siegfried881: Då är det nedre högra hörnet som är nemesis-hörnet för så gott som alla IPS:er i konsumentklass. Detta ser normalt/typiskt ut. Ifall du ändå stör dig på detta och ska reklamera, tänk på att det varierar med exemplaren. Nästa exemplar i lotteriet kan vara värre och de allra flesta kommer ha just nedre högra hörnet som mest problematisk.

Den där skärmen kostar 6500kr. Lite krav kan man väl ha på tillverkaren?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AGI:

Den där skärmen kostar 6500kr. Lite krav kan man väl ha på tillverkaren?

Den här frågan har stötts och blötts i tre-fyra års tid nu. IPS-teknik på denna konsumentnivå har detta problem. TN har sina problem och VA sina problem och i slutändan måste man acceptera vilka fördelar man vill behålla och vilka nackdelar man kan acceptera på den här nivån av produkter.

Det finns gott om IPS-paneler som har byggt bort problemet genom hårdare selektion och högre krav på produktskvaliteten hos panelerna. Dessa skärmar kostar också därefter, exempelvis Eizos Color Edge-skärmar och liknande yrkesprodukter i prisklassen mellan 10-20.000 kronor. Dock inga gamingskärmar, utan 60 Hz-modeller avsedda för precision i färgåtergivningen.

I fråga om spelskärmar har det börjat komma modeller med mycket hög panelkvalitet, till exempel Asus PG27UQ och Acer Predator X27 (båda 25.000 kr), samt till betydligt lägre pris XB273 (ca 15.000 kr) där panelen ska vara likadan, men mer avskalad i fråga om andra funktioner.

Permalänk
Medlem

Ett starkt tips är att spela och använda skärmen normalt i 1 vecka och INTE leta problem.
Om du fortfarande stör dig på BLB/Glow efter den tiden så byter du

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Om man får bleed vid 0% brightness så är det inte OK eller något man ska acceptera oavsett panelteknik, IPS glow kan man få leva med på just IPS om panelen i fråga inte har filter för det men den mängd BLB du har skulle då jag inte acceptera men jag tycker inte att man heller ska behöva acceptera vilken mängd IPS glow som helst heller, kan man se både glow & bleed i dagsljus med skärmen helt nerställd på ljus så är det inte OK. Detta är också problemet i sig, du måste känna efter om det är något som du kan acceptera men på din fråga om du måste göra det så tycker jag personligen att nej, det måste du inte. Tyvärr är kvalitén på många gamingskärmar inte helt OK och det är lite av ett lotteri, bäst är om du kan få packa upp & prova i butik direkt.

Bara mina tankar om det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag startade upp min bärbara med IPS och tyckte det var ganska illa (typ som ditt klipp) men det är bara när man startar datorn. När den används som vanligt tänker man inte ens på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Siegfried881: Då är det nedre högra hörnet som är nemesis-hörnet för så gott som alla IPS:er i konsumentklass. Detta ser normalt/typiskt ut. Ifall du ändå stör dig på detta och ska reklamera, tänk på att det varierar med exemplaren. Nästa exemplar i lotteriet kan vara värre och de allra flesta kommer ha just nedre högra hörnet som mest problematisk.

Varför är det så? Är det för att man har massa menyer/knappar nere i högra hörnet, eller är det något annat som påverkar?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Bildexpert 📺

@MuLLvaD3n: Skulle gissa att det är ett resultat av tillverkningsprocessen som gör att något hörn drabbas oftare än de övriga.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Det hade varit sjukt intressant att se tillverkningsprocessen för en standard, (men ändå ganska dyr), gamingskärm med IPS panel och sedan se tillverkningsprocessen för en 300 000 kronors med "industriklassad" IPS-panel. Eller te.x varför i alla fall jag har haft mycket bättre erfarenhet med backlight bleed på mina Mac-datorer än valfri "ganska dyr" IPS-skärm.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Bildexpert 📺

@MuLLvaD3n: Japp – skulle gärna ta en titt i en panelfabrik jag med. Är på min bucketlist.

Jag misstänker, gissar, att mycket handlar om kvaliteten på chassit och hur det monteras. Mer än själva panelen i sig då. Kan vara så enkelt att det är någon fabrikslinjeprocess där för mycket eller för lite kraft appliceras på den första eller sista skruven som sätter ihop panel och chassi, vilket då skapar små förändringar över de filmskikt som utgör en LCD-panel. Hade bandet gått i andra riktningen kanske det vore övre vänstra hörnet som var först.

Men som sagt – gissningar.

Permalänk
Medlem

Sorry ifall jag väcker 6 månaders gammal tråd men BLB, är det folk stör sig på när de spelar i mörker eller påverkar det färgerna i spelet någonting? Kanske har missuppfattat det här med BLB.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dashio:

BLB, är det folk stör sig på när de spelar i mörker eller påverkar det färgerna i spelet någonting? Kanske har missuppfattat det här med BLB.

Det påverkar intrycket av svart eftersom blödningen är ljusare och eventuell också missfärgad jämfört med svart i övriga delar av panelen. Detta är lättare att se i mörkt rum med mörkt innehåll. Sedan förstärks det ytterligare ifall man kör skärmens ljusstyrka så pass högt att skärmens grundnivå för svart redan är på en nivå av grått.

Det påverkar sällan ljusa nyanser eller mellantoner i bilden men påverkar ofta färgen i skuggtoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det påverkar intrycket av svart eftersom blödningen är ljusare och eventuell också missfärgad jämfört med svart i övriga delar av panelen. Detta är lättare att se i mörkt rum med mörkt innehåll. Sedan förstärks det ytterligare ifall man kör skärmens ljusstyrka så pass högt att skärmens grundnivå för svart redan är på en nivå av grått.

Det påverkar sällan ljusa nyanser eller mellantoner i bilden men påverkar ofta färgen i skuggtoner.

Du är dagens guldkorn! Tänkte inte ens på detta utan trodde att folk var känsliga när de spelade i mörker

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dashio: Man är känsligare eftersom mörkt rum = större pupill som släpper in mer ljus i ögat. Då ser man ojämnheter i skärmens nivå av svart tydligare. Kör man då skärmen med hög ljusstyrka – vilket många gör – bli ”svart” då en markant nivå av grått och då blir ojämnheten tydligare. Plus att ljuset i skärmen är starkt så när man får en ljus bild i spelet måste pupillen dra ihop sig mer. Detta leder till ansträngda ögon.

Så rätt nivå av ljus på skärmen efter rummet – eller spela med mer ljus i rummet – minskar både risken för ansträngda ögon och att man störs av att skärmen har ojämn svärta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Dashio: Man är känsligare eftersom mörkt rum = större pupill som släpper in mer ljus i ögat. Då ser man ojämnheter i skärmens nivå av svart tydligare. Kör man då skärmen med hög ljusstyrka – vilket många gör – bli ”svart” då en markant nivå av grått och då blir ojämnheten tydligare. Plus att ljuset i skärmen är starkt så när man får en ljus bild i spelet måste pupillen dra ihop sig mer. Detta leder till ansträngda ögon.

Så rätt nivå av ljus på skärmen efter rummet – eller spela med mer ljus i rummet – minskar både risken för ansträngda ögon och att man störs av att skärmen har ojämn svärta.

Tack för förtydligande!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Apropå BLB så är det just det min nyköpta msi optix mag251rx verkar lida av. inte så hemskt så det är outhärdligt men vid väldigt mörka scener i spel så syns det rätt tydligt i nederkant vänster sida på en punkt på drygt 1 cm, inte i hörnet utan mer mot mitten, borde vara BLB eftersom det ligger i nederkant av skärmen eller?
Spelar egentligen ingen större roll vilken brightness nivå jag lägger mig på utan detta är ändå synligt oavsett kanske upplevt bättre med brightness på 0 men då är det lite väl mörk bild enligt mig.
Får en känsla av att den allmäna byggkvaliten är bättre på vanliga kontorskärmar än dessa "gaming" skärmar med något mindre artifakter som resultat.
Verkar vara ett lotteri det här med skärmar nu för tiden där kvalitetsskillnaden mellan samma modell verkar kunna variera rätt mycket, Verkar ju inte finns mycket synbart på exemplaret Ytterberg testade.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nightcrawler: 1 cm stor fläck kan vara någon form av tryckskada på panelen och inte nödvändigtvis orsakad av dig. Är det precis på kanten kan det vara tryck från ramens fästning runt panelen som ger effekten.

Permalänk
Medlem

För er som tycker detta med Backlight Bleed är intressant:

https://www.youtube.com/watch?v=pmvcA-XIIkQ

Samma modell, , samma ljusstyrka och samma svarta video i bakgrunden. Otroliga skillnader. Skärmen till höger är BETYDLIGT sämre än skärmen till vänster.

Att det kan vara såhär stor skillnad är extremt synd. För någon som är ovetande och eller bara inte orkar bråka med att skicka tillbaka skärmar. Snacka om olika upplevelser med samma produkt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync