Acer XB271HU, söker förklaring på mycket märkligt fel

Permalänk
Medlem

Acer XB271HU, söker förklaring på mycket märkligt fel

Satt och lirade Divinity 2, och skulle tabba ut till desktopet. Spelet hängde sig, och skärmen blev vit, med en något gråare bård i ovankant.

Lyckades inte få upp task managern, skärmen fortsatte se ut som beskrivet. Orkade först inte starta om datorn, så försökte googla rätt på hur jag skulle göra för att få upp task managern på den sekundära skärmen, vilket innebär att skärmen visade den vita bilden några minuter. Pallade till sist inte hålla på, så jag resetade datorn.

När datorn bootade upp flimrade skärmen kraftigt med hög frekvens, och hörnorna var mycket ljusa, tänk extrem IPS glow, tillräckligt för att man knappt skulle kunna se startmenyikonen mot taskbaren, som ju inte längre var svart som den skulle där nere i hörnan. Man kunde också se en skiftning i färg/ljusintensitet där den något gråa bården varit. Med hjärtat i halsgropen började man fundera på dryga jäkla garantiärenden hit och dit...

Till saken hör också att man såg flimmer och färgdistorsion på Predator-loggan som visas när man startar skärmen, likaså "No signal"-rutan som ploppar upp när skärmen inte har någon insignal, vilket givetvis fick mig att helt sluta mig till att det är något med skärmen, och inte bildkällan.

Testade också med en annan dator för säkerhets skull, såg som förväntat precis likadant ut.

Under det att jag testat diverse åtgärder har problemen märkligt nog blivit bättre i etapper. Först försvann bård och "IPS glow", och därefter har flimret också minskat gradvis under den senaste timmen. Nu flimrar det bara lite lätt när skärmen körs i 60 Hz. Alla högre uppdateringsfrekvenser funkar tillsynes felfritt.

Har några månader garanti kvar på skärmen, så finns väl inga större skäl till panik, kan ge det några dagar och se om det återstående flimret försvinner också. Det hela väcker dock min nyfikenhet, det är så otroligt okarakteristiskt för elektronikprylar att balla ur på det här sättet, för att sedan gradvis fixa till sig själva. Antingen funkar det, eller så funkar det inte, brukar det ju vara.

Är det någon som råkar sitta inne på en bra förklaring på vad som hänt, och varför det gradvis förbättrats under någon timmes tid?!

Visst, det varnas ju här och där om att inte köra skärmar i lägen de inte stödjer, det kanske är nåt sånt som hänt när spelet ballade ur, men samtidigt har jag ju alltid trott att det var den sortens varningar tillverkare utfärdar för att ha något att falla tillbaka på och slippa garantiärenden, typ. Man tycker ju att skärmar bör kunna hantera och helt enkelt klippa när insignalen hamnar utanför området.

Kan ju också passa på att fråga huruvida man ändå bör fundera på att få skärmen utbytt, med tanke på eventuella senare följdproblem?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Bildexpert 📺

@kaput: Gick det över till slut? Detta beteende är väldigt ovanligt men inte helt okänt. Observerat det ett par gånger och lär enligt uppgift bero på hur själva scalern eller styrkretsen som reglerar spänning till kristallerna. Själva LCD panelen är analog och "krashar" styrkretsen kan detta uppstå.

Dells gamla 5K-skärm som körde dubbla DP hade liknande problem där den kunde flimra i uppemot en timme efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@kaput: Gick det över till slut? Detta beteende är väldigt ovanligt men inte helt okänt. Observerat det ett par gånger och lär enligt uppgift bero på hur själva scalern eller styrkretsen som reglerar spänning till kristallerna. Själva LCD panelen är analog och "krashar" styrkretsen kan detta uppstå.

Dells gamla 5K-skärm som körde dubbla DP hade liknande problem där den kunde flimra i uppemot en timme efteråt.

Japp, symptomen är helt borta nu, allt är som vanligt.

Innan jag gick och la mig kvällen då det brakade och jag skrev inlägget, var det minimalt flimmer på vissa områden av skärmen när jag körde den i 60 Hz, gissningsvis påverkade den lokala ljusstyrkan vad man upplevde. Boot-predator-loggan såg också annorlunda ut, kan dock inte riktigt sätta fingret på vad som var fel. För kontrastrik kanske? Det är ju en såndär grej man sett tusen gånger, men inte brytt sig om att skärskåda direkt

Morgonen efter var skärmen helt återställd, och den har funkat fint sen dess.

För mig är det helt nytt, aldrig sett något liknande. Intressant med parallellen till Dell-skärmen där, ska googla loss lite, vore kul om man kunde hitta en teknisk förklaring. Rätt nyfiken på vad det kan ha varit

Helt uppenbart måste det ju på något vis triggats av videosignalen från datorn när spelet ballade ur, men samtidigt tycker man ju att skärmen borde klippa och inte visa någonting alls när signalen hamnar "out of range". Jag hade haft lättare att se sambandet om det vore en gammal analog CRT, där insignalens karakteristika styr bildgenereringen på ett mycket mer direkt vis, men nu är det ju inte riktigt det. Utan att vara jätteinsatt i de tekniska detaljerna tror jag ändå det måste gå galet i ganska många steg för att en felaktig signal ska kunna borka panelen.

Edit: det ska väl dock också sägas att jag tidigare upplevt den här skärmen som en lite lätt känslig personlighet. T ex har den burit sig lite inkonsekvent åt när den ska visa POST-skärmen på en burk som tidigare hade ett HD7870-kort, då och då har det helt enkelt varit svart. Sen jag bytte till ett Nvidiakort även i den burken har den dock inte konstrat alls.

Min hypotes var att någonting kanske överhettats - skärmen stod ändå en stund med vit bild - och att det gradvis blivit bättre allteftersom det svalnat av, men det är ju lika rimligt att det skulle kunna vara något fenomen med restspänningar som spökar. Var dock mer inne på backlightingen tills du tog upp Dell-skärmen. Det finns ju en del komponenter som har ganska variabel och temperaturberoende karakteristika, och skärmar har inte precis nån superventilation.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!