Antalet VR-användare på Steam fördubblades under 2018

Permalänk
Melding Plague

Antalet VR-användare på Steam fördubblades under 2018

Statistik från Steam visar att antalet användare med VR-headset på plattformen fördubblades under 2018. Det framgår även att Oculus Rift är den populäraste modellen för att spela på PC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Slow and steady wins the race, som man brukar säga. Hoppas att nästa generations headset bjuder på rejäla förbättringar. Känns som att foveated rendering och ögonspårning är vad som behövs för att verkligen leverera en riktigt bra konsumentprodukt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter, men beror kanske på lite hur de mäter också. Om det tex är "någon som under juni 2018 kört VR på sitt konto" så kan det nog också vara många som köpte av andra som sålde så antalet aktiva egentligen inte gått upp lika mycket. Har sett väldigt många VR headset till salu under 2018.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Då ska det bara komma ett Virtualink-anslutet headset i någon vettig upplösning.

Permalänk
Medlem

Provade en sån där man satte telefonen i, var ingen höjdare. Tyckte delar av bilden försvann, men det går väl inte att jämföra med ett äkta VR-headset gissar jag på.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Provade en sån där man satte telefonen i, var ingen höjdare. Tyckte delar av bilden försvann, men det går väl inte att jämföra med ett äkta VR-headset gissar jag på.

Nej, skulle nästan säga att det är en neckdel för VR att dessa saker existerar. De ger folk en felaktig bild av vad VR kan göra och gör ng bara folk mer osäkra på att spendera ett par tusenlappar på ett headset till PC.

VR är grymt... Priset är lite högt, upplösningen lite sämre än man hade önskat och sladdarna är lite tråkiga att ha hängandes från skallen. Men om man inte ger upp utan vidareutvecklar detta så kan vi ha något riktigt bra om en generation eller två till.
Med det sagt, om man är intresserad på ritkigt och hittar ett Vive för 3-4000 så tycker jag nog det kan vara värt det.

Vive Pro och de priserna har jag svårt att motivera som konsument dock.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av inquam:

Trevliga nyheter, men beror kanske på lite hur de mäter också. Om det tex är "någon som under juni 2018 kört VR på sitt konto" så kan det nog också vara många som köpte av andra som sålde så antalet aktiva egentligen inte gått upp lika mycket. Har sett väldigt många VR headset till salu under 2018.

De mäter via sin Steam Survey (https://store.steampowered.com/hwsurvey/). Programmet kollar om man har ett VR headset inkopplat i det ögonblick som undersökningen körs på din dator. Så om man, som i mitt fall, har ett VR-headset, men bara har det inkopplat när man spelar VR-spel så kommer det INTE synas i deras survey. Så jag tror att deras undersökning tenderar till att underrapportera antalet VR-system något.

Permalänk
Lego Master

Jag svarade "nej" i undersökningen, eftersom det här möget inte rimligtvis kan räknas:

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kul. Jag är jäkligt sugen på att köpa ett VR-headset men det känns lite väl tidigt med tekniken, sen nyheterna att Valve höll på utveckla ett eget som i stort sett såg ut som en färdig produkt väntar jag nog tills dom säger något mer, alt att de nuvarande aktörerna släpper en ny version.. När nu det kommer

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Jag har något liknande och röstade också nej.
Jag tyckte dock VR var riktigt coolt i mobilen i hela 1min och 27 sek. Jag ångrar köpet inte det minsta.

Att jag idag ej använder VR beror både på personliga omständigheter och brist på mjukvara.
Att flyga drönare med VR vore hur coolt som helst, även praktisk nytta ser jag, men jag orkar helt enkelt inte. https://www.youtube.com/watch?v=u6s5144AYO8

Mjukvara det kommer, det läggs mycket pengar på detta. Ett problem är att det ofta kräver brutalt kraftiga datorer, då underlaget från början kanske är gjort för konstruktörer av något och när man ska visa det i 3d så får datorn bearbeta hur mycket data som helst. En lösning är att rensa bort saker, men då får man samtidigt fler versioner som ska uppdateras.

Så jag upplever att det idag endast är mest spel och det är positivt att de driver på utvecklingen av VR.

Permalänk
Testpilot

Köpte faktiskt på mig både Oculus Rift V2 och PSVR V2 under mellandagarna (fick båda inkl. kamera och allt sådant + 12st spel för mindre än vad VIVE kostade...).

Använder mestadels Oculus för Elite Dangerous och Beat Saber, där skiner VR något helt makalöst! Upplösningen var till en början "ett problem" för mig, men kör med ett litet program som gör att jag kan kasta på SuperSampling generellt så alla titlar får en bump i "upplösning" - Mitt 1080Ti klarar runt x2.2 innan det börjar gå under 95FPS(Hz) som är optimalt, men det är enorm skillnad.

När det gäller PSVR så är det en rätt ball sak också, man får med en extra liten CPU-enhet som kopplas ihop med PS4.an. Bilden är lika skarp om inte skarpare här än med Oculus på PC, rätt otroligt med tanke på PS4 Pro + denna lilla 4K HDR låda's hårdvara. Även här flyter spelen perfekt och ser fram emot att köra några flera exklusiva titlar (varför jag äger PS4 från början är just dom exklusiva titlarna så som GoW, Horizon o.s.v.).

För den som står på gränsen så att säga till VR, kan jag rekommendera det?
Ja och nej!
Om du har pengarna över för något som är en lyx, helt klart till 100%. Det är såklart en fantastisk upplevelse, men tror många skulle göra sig bättre att lägga dessa pengar på en gedigen skärm om det stod mellan en budget skärm+VR eller t.ex. en 34" Ultrawide.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Satte min röst på vive, men har också samsung gear vr som jag använder till x-rated stuffs.
Men kunde bara rösta på en.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Äger oculus. För simracing är det magiskt 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade velat testa t.ex. Lenovo explorer vr med 1440p 90hz och ser hur de Microsoft baserade står upp mot min Rift Cv1. Upplösningen lockar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@anon159643 Att flygga drönare med VR ser häftigt ut, dock så blev jag åksjuk av att bara kolla på det xD

Att spela Project CARS med ratt, stol och rift är riktigt roligt. Sitter bara och väntar på att F1 spelen ska komma till VR, snälla söta Codemasters. Själv bildkvalitén blir inte super bra med min gamla dator . Men som plåster på såren låter det inbyggda hörlurarna riktigt bra, (kanske i nivå med hyperx cloud lurarna?)

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

När det gäller PSVR så är det en rätt ball sak också, man får med en extra liten CPU-enhet som kopplas ihop med PS4.an. Bilden är lika skarp om inte skarpare här än med Oculus på PC, rätt otroligt med tanke på PS4 Pro + denna lilla 4K HDR låda's hårdvara. Även här flyter spelen perfekt och ser fram emot att köra några flera exklusiva titlar (varför jag äger PS4 från början är just dom exklusiva titlarna så som GoW, Horizon o.s.v.).

PU-boxen rör normalt inte bilden som visas i headsetet alls så det du ser kan bara tillskrivas PS4 Pro så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noob I am:

@Johan86c Att flygga drönare med VR ser häftigt ut, dock så blev jag åksjuk av att bara kolla på det xD

Att spela Project CARS med ratt, stol och rift är riktigt roligt. Sitter bara och väntar på att F1 spelen ska komma till VR, snälla söta Codemasters. Själv bildkvalitén blir inte super bra med min gamla dator . Men som plåster på såren låter det inbyggda hörlurarna riktigt bra, (kanske i nivå med hyperx cloud lurarna?)

Jag tvivlar inte det minsta "Att spela Project CARS med ratt, stol och rift är riktigt roligt."
Det är dock dyrt, tar stor fysisk plats och mycket tid. Och det är dessa faktorer som gör att det har svårt att riktigt slå igenom.

Samtidigt börjar väl folk prioritera annorlunda. När jag var liten körde folk som idioter med deras bilar, det var farligt och riktigt kostsamt och bilar gick också dåligt.
Nu idag kan man med bilspel för säg 25 000kr exkl dator få en "bra körkänsla" och leka runt med svindyra bilar utan att riskera andra liv.
Så folk kan prioritera annorlunda och satsa mer pengar på simulering istället för att burna runt i deras volvo 240..
*edit*
25 000kr kanske är överdrivet. Man kan säkert få en bra stol, ratt pedaler, vrsett billigare. Så jag vet inte vad det går på, men jag personligen behöver en större lägenhet och de kostar...

Permalänk
Medlem

Oculus Go är bra. Men vet inte hur bra den är när det kommer till spel dock

Permalänk
Avstängd

Tacka VRChat och litegrann Skyrim VR/Fallout 4 VR. Trots att de är totala skräpet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anton341:

Oculus Go är bra. Men vet inte hur bra den är när det kommer till spel dock

Go kan väl inte ens kopplas ihop med en dator?

Permalänk
Medlem

@AdoringFan: Nope, det är en egen dator. Hence the name Oculus "Go". Finns ingen riktig motion control heller. Man kan mest spela simplifierade VR spel som finns till mobilen exempelvis.

Permalänk
Medlem

Bara genom att titta på setet på bilden så förstår man varför det inte säljer mer. Stort, klumpigt, massa kablar. Det känns fortfarande lite "prototyp". Men varenda jävla nytt set kommer att leda till att VR-utvecklingen går framåt. Fler användare innebär att fler företag kommer utveckla spel och programvara som är VR-anpassad. Den fria marknaden kommer att utveckla VR desto fler konsumenter de kan räcka ut till.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

För dem som har Gear VR, Oculus Go eller Daydream kan jag rekommendera RiftCat! Det låter din enhet fungera som ett SteamVR-headset så att du kan spela "riktiga" VR-spel. Kräver dock en hyfsad trådlös router, och fungerar bäst med stillasittande/stående spel då room scale och rörelsekontrollerna inte fungerar "på riktigt".

Kostar $20 tror jag, men det finns även en demoversion där du kan spela tio minuter i taget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Har testat Oculus rift, men lämnade tillbaka det efter 1 dag.
Tyckte det var precis värdelöst med screen door effect och den dåliga upplösningen, man ser ju för fasen inte några detaljer över huvud taget i spel, det är bara en stor pixelfest.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Att flyga drönare med VR vore hur coolt som helst, även praktisk nytta ser jag, men jag orkar helt enkelt inte.

Finns det drönare med stereoskopiska kameror, eller vad är poängen med att använda VR för styrning i annat fall? Kan man kanske rikta kameran genom att vrida huvudet, tex?

Permalänk
Medlem

Ganska imponerande om 40% av Sweclockers har Rift/Vive/MR headset till sin PC.

Permalänk
Avstängd

Har provat Oculus Go typ två dagar. Körde Jurassic World: Blue igår. Häftigt men samtidigt var det oxå hela tiden "suddigt". Pixeldensiteten är inte riktigt där, imho. 3D-effekten var dock cool och även rörelsen där jag nästan blev åksjuk. Äldre (50+) tror jag uppskattar tekniken mkt mer.

Den knäppaste videon jag såg måste ha varit 3D VR inuti The International Space Station där de fick för sig att gå framåt med kameran samtidigt som de (inte jag med mitt huvud) ville rotera kameran 360 grader åt sidan bara för att de kunde. Snacka om att hjärnan fick knas.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Mår kräk-illa efter tio minuter vr.
Jag börjar tro mer på ar-brillor. Eller arkad-railshooters för vr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är fortfarande en gimmick men fixar dom bättre FOV och reälj upplösning så är jag på

Permalänk
Avstängd

2019 kan vara året jag införskaffar ett VR-headset faktiskt.