Asus 5z kan inte uppdatera

Permalänk
Medlem

Asus 5z kan inte uppdatera

Hej

Köpt en Asus Zenfone 5z på Netonnet men när man går till uppdateringar hittar den inga. Den kör firmware från juni och det ska ju finnas nyare. Lyckas inte förstå hur man installerar manuellt. Laddat ner zip filen från Asus hemsida men finns ingen root mapp att lägga den på som det står man ska göra, kanske måste roota telefonen för det vilket jag inte vill.

Alla andra telefoner kan uppdateras automatiskt och hade en Zenfone 3 innan som gjorde det utan problem. Provat med Comviq, Vimla och 3 simkort och gör ingen skillnad. Loggat in på google men hjälper inte. Den bara öppnar ZenUI och söker och så står det bara senaste sökningen gjordes och så den nuvarande tiden. Provat ansluta till laddare och haft på automatiskt nerladdning över natten men inget kom då heller. Den lyckas inte hitta någon update. Verkar som Android P ska ha kommit till den men bryr mig frömst om säkerhetsuppdateringar känns osäkert att köra med från juni. Hade räknat med att kunna uppdatera denna ett par år framöver som med ZenFone 3.

Någon med 5z som kan hjälpa?

Telefonen kör WW firmware vilket jag antar står för worldwide.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

@dagas: Jag skulle tagit kontakt med Asus support: Official Support | ASUS Global eller ring 08-58769407, veckodagar mellan 9 -18.

Permalänk
Medlem

Den fick en uppdatering idag som ändrade kernel till augusti men säkerhetsnivån fortfarande på juni. Väl helt enkelt att asus är långsamma med uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Också nyfiken. Fick en 5z idag den är installerad med android 8.0 verkar det som. De ska släppa 10 i dagarna om de inte gjort redan så borde jag inte kunna hämta android 9.0. Eller måste jag först få bort ZenUI för att kunna köra ren android?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x