Köpråd framemeister eller ossc

Permalänk

Köpråd framemeister eller ossc

Hej!
Har fått ett ordentligt sug på att ansluta mina retro konsoler till tvn här hemma men har inte plats för en tjocktv..
Någon som har något bra tips på vart man köper detta billigast eller på andra liknande produkter?
Jag har nes, snes, n64, gamecube ( xbox 360 utan hdmi)
Tacksam för svar
Mvh

Permalänk
Medlem

Framemeister är mycket dyrare, det har olika för och nackdelar dock.
Framemeister kan hantera typ vad som helst utan problem och ge dig en "riktig" upplösning som alla normala TV apparater klarar, den har även massa fina funktioner för att ställa in bilden exakt som du vill m.m. och har inte mycket inputlag (har för mig 3-7 frames eller så, but don't quote me on that).

OSSC är billigare, lite mer barebone, har runt 1 frame inputlag för att den egentligen bara dubblar, tripplar, quadar etc bilden. Det gör att upplösningarna du skickar till TV inte är exakt spec, många ggr är det inget problem men ibland är det lite jobbigt då TV inte alls tar signalen.
Du har vissa basic funktioner som scanlines och så samt lite bild förbättringar men inte alls samma mängd tweaks som du har med Framemeister. That said så är OSSC en mer "clean" bild av vad signalen faktiskt ger och därav behövs inte så mycket av inställningarna, när OSSC funkar så bara funkar den.
OSSC har mer community bakom sig men kräver oxå mer kunskap för att lösa problem än Framemeister då allt du behöver där är typ profiler som andra skapat.

Både Framemeister och OSSC är troligen billigast att få från källan, vet inte hur det ser ut med tillverkning, vet att OSSC brukar göra körningar/gjorde och hade sedan en del i shoppen. Framemeister skulle ta fram en ny version och sluta sälja eller så, vet inte hur det ser ut nu men det är en bra peng plus frakt och import.

I ärlighetens namn så om du inte råkar ha alla konsoler framme och helt dökär i att köra just på dem så skulle jag rekommendera typ retropi på en pi 3 B+ för det mesta och kanske alternativa lösningar för annat.
En OSSC är billigaste du kommer undan med kvalité och den kostar ~2000 även om du bygger den själv (I know, I did ), du kanske kan hitta en begagnad lite billigare men tvivlar.

EDIT:
Kan tillägga att just NES och SNES med OSSC tydligen har lite strul, speciellt om de är RGB moddade och behöver en extra mod till ^^
It's a rabbit hole med jakten på bra bild digitalt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

@Ferrat:
Jag visste att jag skulle få ett kanonsvar direkt här, swecloclers har ett jäkla trevligt forum. Stort tack för ditt utförliga svar!:)
Jättekär vet jag inte men får nostalgifeeling ibland och extra mycket för mitt gamecube. Har redan en raspberry pi med nes snes men den klarar ju tyvärr inte n64 eller gc. Har testat dolphin på min dator för gc men det är inte samma sak som att sitta i soffan med originalkontroller
Höll på att buda hem en komponentkabel till mitt gc men förstod som tur var att den inte gör någon större nytta för oss européer med Pal...
Men det är dom två alternativen som finns (framemeister o ossc)?

Permalänk
Medlem

@Damponmyboard: Nja det finns billiga scalers med, annars är det ofta en konsol till konsollösning, till N64 för HDMI out, den funkar bra enligt vad jag förstått men det krävs ganska mycket lödvana att sätta in och den i sig kostar typ 1500-2000 med
Du har även mod till GC som kan ge dig HDMI, ska även finnas kablar på G vet dock inte hur långt de kommit i utvecklingen men även där är det ~1000 kr plus installation och frakt.

Grejen är ju att utvecklingen av olika alternativ tar tid och är ganska komplex pga att du måste ta analoga signaler och tolka dem, bygga upp en digital bild och sedan skicka den, detta måste ske snabbt och utan märkbara förvrängningar vilket är svårt. Därav är det inte så många alternativ på marknaden, om din TV har SCART så bör den klara RGB via SCART och nästan alla konsoler kan göra det (utom då vissa Nintendo så klart >_<).
Beroende på hur bra din TV är på att omvandla signalen så kan en simpel RGB kabel kanske vara intressant, vissa har "ok" inputlag och många spel är spelbara, speciellt RPGn och liknande vilket är Nintendos stora styrka

RGB kablarna brukar gå på någon hundring eller två, fördelen med Nintendo är ju att alla konsoler upp till GC har samma output typ, de är lite skillnader med själva signalerna så du kanske måste ha olika beroende på vilka kondensatorer de behöver m.m.
Däremot måste du då modda NES och N64 men SNES, GC PAL ska ha RGB utan mods så bara du har kabel

Edit:
Kablar var mer noga på Nintendo än andra (mest kört Sega och Playstation), tydligen 12V på sync på vissa modeller m.m. så läs noga

Här har du massa bra info
http://retrorgb.com

EDIT2:
Om det är lite osammanhängande är det för att jag skriver som jag minns och källcheckar lite samtidigt så vissa saker ändras efter saker som jag glömt eller som folk upptäckt sedan efter jag höll på som mest med detta. Orkar bara inte bygga om hela inläggen haha

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Damponmyboard:

Hej!
Har fått ett ordentligt sug på att ansluta mina retro konsoler till tvn här hemma men har inte plats för en tjocktv..
Någon som har något bra tips på vart man köper detta billigast eller på andra liknande produkter?
Jag har nes, snes, n64, gamecube ( xbox 360 utan hdmi)
Tacksam för svar
Mvh

Kul att du är intresserad av uppskalning!

Fördelen med frammeistern är att den accepterar allt från komposit till RGB/YPbPr (komponent i folkmun), något som inte OSSCn gör. Endast RGB och komponent på den. Fördelen med OSSCn är att den är fri från fördröjning vilket inte Framemeistern är. Det beror lite på vad du spelar. För snabba spel där responsiva kontroller är viktiga rekommderar jag OSSCn, men om du spelar mest RPGn så skulle en Framemeister med sin bättre deinterlacing för Gamecube-spel m m passa väldigt bra också. Men det finns ytterligare ett alternativ sen några månader sen.

Jag skulle som instegsmodell vilja rekommendera RetroTINK 2X, en liten låda som tar in SD-signsler genom komposit, s-video och komponent och linjedubblar det till 480p. Komposit ser inte jättebra ut, men det är ju komposit. S-video ser däremot mycket bättre ut. Den går på ca 1000kr med frrslt från vgperfection.co

Den kommer låta dig koppla in alla dina upplistade konsoler i TVn utan att behöva modifiera några konsoler. Den ger inte lika bra bild som OSSCn eller Framemeistern då maxupplösningen inte blir lika hög. Däremot är den helt kompatibel med mer eller mindre alla skärmar (men det är OSSCn också i 2X-läge vilket ger 480p).

Det går även framöver att koppla ihop RetroTINKen med OSSCn för att lägga till komposit och S-video inputs. Detta om du skulle få mersmak och vill klättra ner i kaninhålet med konsol moddning och RGB på alla konsoler.

Den är mer eller mindre plug n play då den bara har tre output-lägen, 2x, 2x med smooth-filter och ett passthrough-läge som styrs av en knapp på PCBn. Utöver det finns det en knapp där det går att välja mellan de tre olika input signalerna. That's it, väldigt enkelt.

OSSC: https://www.videogameperfection.com/products/open-source-conv...
RetroTINK 2X: https://www.videogameperfection.com/products/retrotink-2x/

Skrivet av Ferrat:

Framemeister är mycket dyrare, det har olika för och nackdelar dock.
Framemeister kan hantera typ vad som helst utan problem och ge dig en "riktig" upplösning som alla normala TV apparater klarar, den har även massa fina funktioner för att ställa in bilden exakt som du vill m.m. och har inte mycket inputlag (har för mig 3-7 frames eller så, but don't quote me on that).

OSSC är billigare, lite mer barebone, har runt 1 frame inputlag för att den egentligen bara dubblar, tripplar, quadar etc bilden. Det gör att upplösningarna du skickar till TV inte är exakt spec, många ggr är det inget problem men ibland är det lite jobbigt då TV inte alls tar signalen.
Du har vissa basic funktioner som scanlines och så samt lite bild förbättringar men inte alls samma mängd tweaks som du har med Framemeister. That said så är OSSC en mer "clean" bild av vad signalen faktiskt ger och därav behövs inte så mycket av inställningarna, när OSSC funkar så bara funkar den.
OSSC har mer community bakom sig men kräver oxå mer kunskap för att lösa problem än Framemeister då allt du behöver där är typ profiler som andra skapat.

Kul med fler entusiaster!
OSSCn har ingen fördröjning, men skärmens fördröjning måste räknas med i slutändan. Men själva enheten har 5 scanlines i fördröjning, vilket är helt försumbart. Framemeistern har en variabel fördröjning men i regel 1,5 frames som medel, sen såklart plus skärmens fördröjning.

Båda är fantastiska enheter, men som stolt OSSC-ägare i drygt 2,5 år kan jag personligen inte se mig köpa en Framemeister då jag är van med min AOC-skärm med 5ms i fördröjning. Helt klockrent kombination.

Är även väldigt nöjd med RetroTINKen tillsammans med S-videokablar.

Edit: la till länkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grukk:

Kul med fler entusiaster!
OSSCn har ingen fördröjning, men skärmens fördröjning måste räknas med i slutändan. Men själva enheten har 5 scanlines i fördröjning, vilket är helt försumbart. Framemeistern har en variabel fördröjning men i regel 1,5 frames som medel, sen såklart plus skärmens fördröjning.

Båda är fantastiska enheter, men som stolt OSSC-ägare i drygt 2,5 år kan jag personligen inte se mig köpa en Framemeister då jag är van med min AOC-skärm med 5ms i fördröjning. Helt klockrent kombination.

Är även väldigt nöjd med RetroTINKen tillsammans med S-videokablar.

Edit: la till länkar.

Ah verkar som jag hade siffrorna i huvudet tillsammans med TV, dock lite fördröjning är det även om den inte är märkbar

Just det kör man med datorskärmar så är de ofta mer förlåtande på upplösningsvariation, smart.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

@Grukk: tack för tipset!
Låter lite som en pryl med en mindre smärtsam prislapp😊 måste jag inte modda mina pal konsoler för att få svideo? Eller hur gör jag för att få svideo?
Återigen tack för alla bra svar!
Mvh

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Damponmyboard:

@Grukk: tack för tipset!
Låter lite som en pryl med en mindre smärtsam prislapp😊 måste jag inte modda mina pal konsoler för att få svideo? Eller hur gör jag för att få svideo?
Återigen tack för alla bra svar!
Mvh

S-video användes inte så mycket i Europa så de kablarna är anpassade efter NTSC, vilket brukar ge en lite för ljus bild för PAL-konsoler. Det finns sidor som säljer s-videokablar anpassade till PAL-konsoler också. N64 och SNES har båda stöd för S-video out of the box utan modifikationer. Jag kan försöka testa mitt PAL-SNES med de S-videokablar jag har och återkommer, måste bara ta mig bort till förrådet!

Det går alldeles utmärkt med komposit, även om det blir en del färgblödning och att det ser lite luddigt ut. Skulle du snubbla över HD Retrovisions komponentkablar så fungerar de på SNES och Gamecube då de har RGB utan modifikation. https://www.hdretrovision.com/snes/. Dessvärre är de ganska dyra och de är ett litet företag så de har inte så ofta kablar i lager.