Polismans tecken vem får göra dem?

Permalänk
Medlem

Polismans tecken vem får göra dem?

Nu har jag inte tänkt fara ut på stan och vinka in bilar till vägkanten men frågeställningen är ändå intressant.
Vem får använda polismans tecken?
Får t ex ett vaktbolag använda tecknena?
Får t ex ett vaktbolag använda tecknena inne på ett industriområde hur som helst?

Transportstyrelsen säger:
"Polis, bilinspektör, vägtransportledare eller någon annan person som har utsetts av en myndighet får ge tecken för att övervaka trafiken, ge anvisningar eller utföra punktskattekontroll. Du är skyldig att följa deras tecken."
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Teck...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Får får de nog men har svårt att se att du är tvungen att följa dem även om det råkar vara sunt förnuft att kanske köra det

Permalänk

https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_656.php

Polister
Bilinspektörer
Vägtransportledare
Tulltjänstemän
Parkeringsvakter
Trafiknykterhetskontrollanter
Vägarbetare med röd flagga.

Skulle ha svårt att se att vaktbolag med sin gedigna typ 2-veckorsutbildning får gå ut och stanna bilar.
Sedan är det ju skillnad på att stanna en bil som man möter som parkeringsvakt mot att vinka in en körande bil på motorvägen.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

I min värld får vem som helst använda tecknena. Du är däremot inte skyldig att följa dom om det inte är "Polis, bilinspektör, vägtransportledare eller någon annan person som har utsetts av en myndighet".

När det gäller vaktbolag blir det knepigare.
Är det ett paragraf 3 område och en ordningsvakt, då är du skyldig att följa tecknet. Annars är vakten som vilken privatperson som helst.

Industriområde och vakt.
Se mitt första svar, men räkna med att du inte är välkommen tillbaka om du inte följer vakten uppmaningar.

Men om någon står och håller ut handen för att få dig att stanna har dom säkert en bra anledning till det. Så stanna till och veva ner rutan iaf en cm och hör vad som har hänt.

Permalänk
Avstängd

Som @orig_rejser säger, men inne på ett avskilt område, som inne på en industri, gäller förstås den industrins regler. De har dock inget med lagen att göra men de kan bestraffa dig på andra sätt som att du inte får köra där inne längre eller så.

Som exempel jobbade jag som skitkonsult på Volvo när jag var yngre och de hade securitas-gubbar som genomförde hastighetskontroller inne på fabriksområdet hela tiden. Åkte man dit i en produktionsvagn så blev man av med sitt körtillstånd för produktionsvagnar, åkte man dit i en annan bil, som firmabilen, så blev man av med sitt inpasseringstillstånd. Det var ju inte olagligt att exempelvis köra utan körkort där inne, men försäkringar och liknande gällde förstås inte utan körkort så det var ju ett hårt krav ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_656.php

Polister
Bilinspektörer
Vägtransportledare
Tulltjänstemän
Parkeringsvakter
Trafiknykterhetskontrollanter
Vägarbetare med röd flagga.

Skulle ha svårt att se att vaktbolag med sin gedigna typ 2-veckorsutbildning får gå ut och stanna bilar.
Sedan är det ju skillnad på att stanna en bil som man möter som parkeringsvakt mot att vinka in en körande bil på motorvägen.

Ordningsvakter får göra det med tillstånd från polisen. Något jag lärde mig i senaste säsongen av "Tunnelbanan".

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är fel infallsvinkel på frågan. Om det t ex har hänt en olycka längre fram är det ju lämpligt att försöka stoppa trafiken oavsett behörighet.

Det hände i Stockholm att ett brunnslock ställt sig på kant och slog sönder oljetråget på en lastbil så den spred olja över vägen. De som skulle spärra för sanering försökte stoppa cycklister från att köra ut i oljan. Flera körde bara förbi och ut i olja och körde omkull.

Dvs man får väl förutsätta att den som vill stoppa trafiken har någon rimlig anledning.

Permalänk
Medlem

Jag har blivit varnad av en motorcyklist, han använde polistecknet att sänka farten. Jag följde det och tackvare det så klarade jag mig från en älgolycka.

Du kan ju fråga poliserna som har konton på Instagram. De brukar svara på frågor.
Men för att förhindra olyckor så tycker jag det är självklart att man visar tecken för stopp eller sänka farten. Du försöker ju inte utge dig för att vara polis men använder ett vedertaget tecken som andra förstår. Kan inte tänka mig att de kan döma en för något sådant.
Men Insta-polisen kan säkert hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_656.php

Polister
Bilinspektörer
Vägtransportledare
Tulltjänstemän
Parkeringsvakter
Trafiknykterhetskontrollanter
Vägarbetare med röd flagga.

Skulle ha svårt att se att vaktbolag med sin gedigna typ 2-veckorsutbildning får gå ut och stanna bilar.
Sedan är det ju skillnad på att stanna en bil som man möter som parkeringsvakt mot att vinka in en körande bil på motorvägen.

Lite off topic. Tyvärr har inte längden på utbildningen någon inverkan. Finns olika typer av vakter. Högsta nivån heter skyddsvakt och dom har (ev hade) högre befogenhet än Polis. Sedan har vi ordningsvakt, dom får bära handfängsel och därmed gripa en person. En vanlig väktare har inte mer befogenheter än en vanlig civilperson.
Så en skyddsvakt bör alltså få göra Polismans tecken och därmed stoppa polis.
Lite osäker på ordningsvakt men om man får gripa personer kan dom nog ha rätt att "stoppa bilar"

OBS, kan ha ändrats idag, men det va så för "många" år sedan då jag själv jobbade som väktare

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Lite off topic. Tyvärr har inte längden på utbildningen någon inverkan. Finns olika typer av vakter. Högsta nivån heter skyddsvakt och dom har (ev hade) högre befogenhet än Polis. Sedan har vi ordningsvakt, dom får bära handfängsel och därmed gripa en person. En vanlig väktare har inte mer befogenheter än en vanlig civilperson.
Så en skyddsvakt bör alltså få göra Polismans tecken och därmed stoppa polis.
Lite osäker på ordningsvakt men om man får gripa personer kan dom nog ha rätt att "stoppa bilar"

OBS, kan ha ändrats idag, men det va så för "många" år sedan då jag själv jobbade som väktare

Du får som civilperson gripa en person som begått brott (som påträffas på bar gärning) eller är efterlyst för brott, i väntan på polis, så det betyder inte att man har rätt att stoppa bilar.

förtydligande
Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Infallsvinkeln på frågan är inte fel, jag kan bara inte riktigt ge hela bilden utan att röja mig själv.
Givetvis stannar jag när vakterna gör tecknen men frågar hurvida de får använda dem rent juridiskt.
Alla som stöter på dessa vakter kallar dem för låtsaspoliser av den enkla anledningen att de överdriver sin roll nå gröndjävulskt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Du missar att du är skyldig att följa tecken från polisman men inte tecken från t ex privatperson. Gäller det tecken från privatpersoner får man använda sunt förnuft. Det kan vara svårt nog.

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Lite off topic. Tyvärr har inte längden på utbildningen någon inverkan. Finns olika typer av vakter. Högsta nivån heter skyddsvakt och dom har (ev hade) högre befogenhet än Polis. Sedan har vi ordningsvakt, dom får bära handfängsel och därmed gripa en person. En vanlig väktare har inte mer befogenheter än en vanlig civilperson.
Så en skyddsvakt bör alltså få göra Polismans tecken och därmed stoppa polis.
Lite osäker på ordningsvakt men om man får gripa personer kan dom nog ha rätt att "stoppa bilar"

OBS, kan ha ändrats idag, men det va så för "många" år sedan då jag själv jobbade som väktare

Skyddsvakt har som arbetsuppgift att bevaka skyddsobjekt och går följer Skyddslag (2010:305). Ordningsvakter får bära den utrustningen de behöver alltså expanderbarbatong och handfängsel. Ordningsvakter lyder direkt under Polisen, alla gripande de gör måste förmanspröva utav polisen.

Skyddsvakter har ingen som helst befogenheter att stoppa polisen ute i samhället. De kan stoppa en polisbil inne eller nära anslutning till deras objekt. Det är inte exklusivt för poliser, skyddsvakter, ordningsvakter och väktare att gripa en person. Vem som helst får envarsgripa en person om har begått brott.

Trådskaparen. De som kan stoppa fordon ute samhället är dem du skrev om, sedan kan man tillägga Tulltjänstemän och Säpo. Om man vill räkna till en flaggvakt på ett vägbygge kan man även göra det.

Permalänk
Medlem

Det brott som skulle kunna vara aktuellt är väl föregivande av allmän ställning. Jag kan tänka mig att en domstol skulle titta på uppsåt och huruvida det fanns skäl för den som såg tecknen att tro att personen var polis eller motsvarande. Men för att polismans tecken ska gälla så måste det tydligt framgå av klädsel eller motsvarande att personen är behörig att ge anvisningar, så sannolikheten att någon ska tro att en vanlig civilperson som gör stopptecken är polis är ju ganska låg.