Permalänk
Medlem

[Omröstning] Om avstånd till TV.

Hej
Blev lite nyfiken angående avstånd till TV efter jag varit i kontakt med supporten på Philips TV.
Har tyvärr den senaste veckan fått tre döda pixlar i rad i mitten av skärmen på min Philips 65" TV.
Tog kontakt med supporten då jag vet att dom haft 100% pixelgaranti på deras "dyrare" led modeller tidigare.

Fick då följande svar:

Skrivet av Lisa - Philips supporten:

Jag skulle även vilja informera dig om det här:
Denna LCD-produkt har ett stort antal färgade pixlar. Även om den har 99,9999% effektiva pixlar, kan svarta, ljusa eller färgade (röda, gröna eller blå) punkter konstant synas på skärmen. Detta är en strukturell egenskap (inom industristandard) och inte ett fel.

Angående avståndet så är det något som går under industristandard att dina ögon ska vara 4xtum ifrån skärmen. Du får såklart sitta hur nära du vill men om du sitter för nära kanske bilden upplevs som suddig eller pixlar syns extra tydligt.

Om du har en 65tummare ska du egentligen sitta 660.4cm i från TVn.

Så för att det ska räknas som pixelfel behöver man kunna se det på avståndet 6,6m som ska vara "industristandard ". Om det inte syns ifrån det så är det enligt dom inget fel. Sen att de menar på att 3 pixlar mitt i bilden kan vara "en strukturell egenskap".

Efter att ha googlat så kan jag bara hitta att rekommenderat avstånd ska vara 1,5-2,5x[tummen på skärmen]

Bild på döda pixlarna.

Dold text
Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ca 3.5m avstånd från en 90" duk.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Riktigt fult av Philips!
Vet ingen annan som rekommenderar 6+ meter för 65", vad är då ens poängen att köpa stor TV känner jag, om man ändå ska sitta oskäligt långt ifrån? Inte alla har ens ett vardagsrum som är 6m långt sett ifrån väggen där TV'n står.

Nej, jag behöver nog inte argumentera så mycket mer... Jag röstade för 2-3m, å andra sidan hade jag inte röstat för kortare avstånd om det hade varit en 55". 2-3m passar väldigt bra oavsett. Däremot 75", då kanske man faktiskt behöver prata om både 3 och 4 meter.

Och eftersom pixlarna verkar ha gett sig inom exakt samma område, så anser jag att det är solklart fabriksfel.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@Ahlen: hur gammal är den? eller varför gör du inte reklamationen till återförsäljaren?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Den är inköpt 27 Januari 2018

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

@Ahlen: så varför gör du inte reklamationen mot åf? som konsument har du ingen skyldighet att vända dig till tillverkaren.
(brukar vara negativt enligt min erfarenhet att göra det)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

1 meter per 10 tum är något som har varit rekommenderat rätt länge, i alla fall sedan jag var liten. Så det som supporten skrev verkar ju rimligt.

Permalänk
Medlem

4 meter ifrån en 135" duk (14 meter vore ju galet, sitta i grannens grannes soffa), inga pixlar ska vara felaktiga i min mening, allt utöver detta så åker skärmen/tvn tillbaka.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag ungefär hälften av vad de tycks rekommendera är lagom, dvs ett avstånd som motsvarar dubbla panelens diagonalmått. För en 65"-apparat skulle med andra ord 130", eller dryga 3 meter, passa mig bra.

Undrar i övrigt hur många som alls har vardagsrum som tillåter/tvingar fram att man sitter 6 meter från TVn? Kanske familjen Bernadotte på Drottningholm? Det är kort sagt ett jätteavstånd med normala rumsmått mätt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Personligen tycker jag ungefär hälften av vad de tycks rekommendera är lagom, dvs ett avstånd som motsvarar dubbla panelens diagonalmått. För en 65"-apparat skulle med andra ord 130", eller dryga 3 meter, passa mig bra.

Undrar i övrigt hur många som alls har vardagsrum som tillåter/tvingar fram att man sitter 6 meter från TVn? Kanske familjen Bernadotte på Drottningholm? Det är kort sagt ett jätteavstånd med normala rumsmått mätt.

Håller med, har min på ca 3m avstånd. Ska man hålla sig till deras mått så blir 65" som att sitta ungefär 2,5m från sin 24" skärm. Är inte mycket av synfältet som TVn upptar då.. Så enligt Philips kan man inte köpa en stor TV.. Kan man ju lika gärna köpa en 24" och ställa på soffbordet.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk

ITU-R BT.2022 nämner två avstånd; preferred viewing distance och design/optimal viewing distance. Det första är alltså vad testpersoner har angett som det tittavstånd som de föredrar för olika skärmstorlekar och det andra vad som rekommenderas att en använder för att få ut så mycket som möjligt av just den upplösning/skärm som du har (jämfört med andra upplösningar osv då).

För en 65" är avståndet som föredras mellan 3-5 H (3-5 gånger TVns höjd), dvs ~ 2.5-4 m,
och optimala avståndet är 3.2 H för 1080p och 1.6 H för 2160p (~ 2.9 och 1.4 m).

6 meter är alltså helt åt skogen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azhtyhx:

1 meter per 10 tum är något som har varit rekommenderat rätt länge, i alla fall sedan jag var liten. Så det som supporten skrev verkar ju rimligt.

Håller inte alls med, om vi ska applicera måtten på verkligheten så skulle vi sitta och titta på TV härifrån då? Här har du 6m ganska exakt från TV'n. 1m per 10" skulle alltså innebära ca 5 meter från 55" som vi har hemma, jag tvivlar på att du själv håller dig till det räknesättet, för det finns ingen annan som gör det vad jag vet.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Det var det dummaste jag läst, så Philips ska bestämma hur långt ifrån min TV jag ska sitta?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azhtyhx:

1 meter per 10 tum är något som har varit rekommenderat rätt länge, i alla fall sedan jag var liten. Så det som supporten skrev verkar ju rimligt.

Innan HD upplösningar kom möjligtvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Ahlen: så varför gör du inte reklamationen mot åf? som konsument har du ingen skyldighet att vända dig till tillverkaren.
(brukar vara negativt enligt min erfarenhet att göra det)

Tror inte man kan reklamera på grund av 3 döda pixlar.

Skrivet av Azhtyhx:

1 meter per 10 tum är något som har varit rekommenderat rätt länge, i alla fall sedan jag var liten. Så det som supporten skrev verkar ju rimligt.

Om du har en normalstor smartphone och håller den rakt ut med armen så blir det ungefär 1m / 10tum. Tycker du själv att den tar upp tillräckligt av ditt synfält för att använda som TV? Blir ju inte så mycket till inlevelse i film om man har den storleken.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Tror inte man kan reklamera på grund av 3 döda pixlar.

öhm... Enligt mig borde man kunna reklamera på grund av EN pixel?
Pixelfel är fabriksfel enligt mig och borde vara reklamation så det skriker om det.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Röstade på 2-3 meter.
Har en "gammal" 47 tums LG på 2,8m från soffan och en 95" duk som jag drar UPP! framför när det vankas film.
Längre bort hade nog varit lite off.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

@Ahlen: beror kanske på var man köpt den, jag har reklamerat tv för pixelfel hos Media Markt för några år sedan, (hade en som lös grönt) var inga problem att reklamera.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

Haha 6m och "strukturell egenskap".
Philips fular sig så jävla hårt haha.

Vem fan tittar på tv på 6m avstånd på en 65 tum.

Permalänk
Medlem

Skulle jag sitta 5,5 meter ifrån min 55-tummare skulle jag få sitta i köket och titta på TV...

Är det applicerbart på datorskärmar också?
Lite svårt att nå fram till mus och tangentbord om man ska sitta 2,7 meter ifrån sina skärmar bara...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Håller inte alls med, om vi ska applicera måtten på verkligheten så skulle vi sitta och titta på TV härifrån då? Här har du 6m ganska exakt från TV'n. 1m per 10" skulle alltså innebära ca 5 meter från 55" som vi har hemma, jag tvivlar på att du själv håller dig till det räknesättet, för det finns ingen annan som gör det vad jag vet.

https://i.postimg.cc/YkBB975w/49465103-2238526579512702-5448152773591826432-o.jpg

vem vet, vissa kanske använder kikare när dom tittar på tv. då känns 5-6meter jäkligt nära

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Röstade fel... läste bara avstånd till TV, missade att det stod 65"...

Har 40" och sitter på 3-4 meter och skall jag bibehålla det avståndet proportionellt mot storleken på TV får jag sitta i luften utanför husväggen med allt över 50". Närmare än så blir det tennis-känsla. (alltså att man får vrida huve't fram och tillbaka för att se vad som händer, ungefär som att sitta långt fram på bio)...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Azhtyhx:

1 meter per 10 tum är något som har varit rekommenderat rätt länge, i alla fall sedan jag var liten. Så det som supporten skrev verkar ju rimligt.

Det gäller ju standardupplösning, inte dagens TV i högre upplösningar.
Här är en bra tabell för avstånd i förhållnde till upplösning:
https://blogs-images.forbes.com/kevinmurnane/files/2017/10/ch...

Permalänk
Medlem

Jag har 55tum (4K) framför sängen så det är ca 2m från huvud till tv:n

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv

Detta får mig att tänka på år 2003 när xbox, ps2 och gamecube vat nya. Folk speciellt de som var tekniska och tvintresserade pratade mycket om att en 32" tv måste man sitta minst 3m ifrån, annars får man vrida huvudet. Och de rekommenderade kapitalstarka individer ändå köpa 28". Nu 15år efter, tror ni någon av dessa tekniknördar följer sitt eget råd? Nej de sitter med 32" till 40" skärmar vid datorn..

Med det menar är att jag har hört argumenten så länge, det finns poäng i dem. Men jag tycker de ofta är skapta på felaktiga grunder. Jag skulle säga att 3 m är vad jag kallar minimum för 65", kommer man upp i 4m så är det 65" som jag hade viljat haft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Homdax:

Röstade fel... läste bara avstånd till TV, missade att det stod 65"...

Har 40" och sitter på 3-4 meter och skall jag bibehålla det avståndet proportionellt mot storleken på TV får jag sitta i luften utanför husväggen med allt över 50". Närmare än så blir det tennis-känsla. (alltså att man får vrida huve't fram och tillbaka för att se vad som händer, ungefär som att sitta långt fram på bio)...

Satt 1½m från 55".

Behövde inte vrida huvudet öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Hej
Blev lite nyfiken angående avstånd till TV efter jag varit i kontakt med supporten på Philips TV.
Har tyvärr den senaste veckan fått tre döda pixlar i rad i mitten av skärmen på min Philips 65" TV.
Tog kontakt med supporten då jag vet att dom haft 100% pixelgaranti på deras "dyrare" led modeller tidigare.

Fick då följande svar:
Så för att det ska räknas som pixelfel behöver man kunna se det på avståndet 6,6m som ska vara "industristandard ". Om det inte syns ifrån det så är det enligt dom inget fel. Sen att de menar på att 3 pixlar mitt i bilden kan vara "en strukturell egenskap".

Efter att ha googlat så kan jag bara hitta att rekommenderat avstånd ska vara 1,5-2,5x[tummen på skärmen]

Bild på döda pixlarna.

Fattar du väl att du ska sitta så långt ifrån att du inte kan se döda pixlar
Jag sitter 90 cm från 55" och det är fortfarande lite för litet egentligen. Behöver inte vrida nacken mycket och bilden upplevs liten. Detta är väl typ minimum för att få någon slags biokänsla.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det värsta är ju att man vänjer sig väldigt snabbt och efter mindre än en månad tycker man att sin nya tv känns väldigt liten.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fattar du väl att du ska sitta så långt ifrån att du inte kan se döda pixlar
Jag sitter 90 cm från 55" och det är fortfarande lite för litet egentligen. Behöver inte vrida nacken mycket och bilden upplevs liten. Detta är väl typ minimum för att få någon slags biokänsla.

Japp skrev det som svar till dom. "Så eran pixelgaranti är att sitta så långt bort från TVn att man inter ser pixlarna... det är ju också en lösning."

Skrivet av crew seven:

Det värsta är ju att man vänjer sig väldigt snabbt och efter mindre än en månad tycker man att sin nya tv känns väldigt liten.

Stämmer bra! Har 65" på 3m, var lite rädd först då det kändes på gränsen till för stort... Men nu skulle jag nog kunna gå upp till 75" och det skulle vara lagom.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd

55" 4k ca 3m avstånd. (150% skalning på text och ikoner i Windows) HTPC.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.