Permalänk
Medlem

AMD Athlon 20th Anniversary edition

Nytt Retro lan Januari 24-26 2020 tema år 1999 för dom som är intresserade.
https://www.facebook.com/events/297982584421982/
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1569431-nytt-retrolan-...

EDIT: Har gjort en video med lite ny CPU och Vcore mod och annat för dom som vill ha mer än bara bilder.

År 2001 byggde jag min första nya dator från grunden, det var en Athlon Thunderbird 1.4Ghz, GeForce 3 och 768Mb DDR.
Innan detta hade jag uppgraderat min dator från Pentium 166Mhz till K6-2 500@570Mhz så den AT burken hade värkligen hängt med ett tag.

AMD släppte Athlon processorerna den 23 Juni 1999 så i år fyller Athlon 20 år och det tänkte vi bakom Braindrain Retro Lanet fira med ett lite modernare retro bygge.
Kolla gärna in Necrodudes galleri med en klassiskt Athlon Slot A CPU också som startade det hela så får ni den fulla upplevelsen

Jag som många uppgraderade ofta på den tiden då utvecklingen gick fort och hade inte min Athlon så länge men när man tittar tillbaks så var Athlon något väldigt stort för både AMD och oss konsumenter då det var en CPU mer än kapabel att matcha och även utprestera intels bästa modeller och gjorde AMD till en värdig konkurrent till intel.

Athlon och dess lillebror Duron var dessutom aggressivt prissatta så man kunde ofta få prestanda i nivå med högt klockade Pentium 4 processorer för en bråkdel av priset eller mycket prestanda för lite pengar om man var på en budget.
Så för mig och mina kompisar så var en Athlon eller Duron något man kunde ha råd med och dessutom få top prestanda.

Jag har länge velat ha ett fungerade Athlon Thunderbird 1Ghz+ system igen då det värkligen var nåt speciellt att kunna äga något som både var bland det bästa men ändå något man kunde ha råd med även som en sommarjobbare som jag år 2000.

Jag själv kommer ta med en PC med en Athlon Thunderbird 850Mhz CPU, aka "Lilla Åskfågeln" på nästa Braindrain lan som går av stapeln den 18 januari i Halmstad och är ni intresserade så kom dit med eran retro dator eller hyr en på plats av @necrodude

Besök galleriet här

Permalänk
Entusiast

Klockrent galleri som vanligt. 5 av 5!!

Permalänk
Medlem

Gillar "Focus G" skarpt för ATX retro builds
Har en av varje färg lol.
Dock så har mitt blåa chassi Intelprylar i sig, med samma Corsair blå fläktar som i ditt bygge

En grej med Focus G är att man kan flytta fram HDD buren ett snäpp.
Vill man köra diskar med flatkabel så är det nästan ett måste för att få plats.
Och med större moderkort får man även bort buren så att det inte blir lika trångt medtill.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger nice då var jag inte den enda som tyckte det var en bra kandidat då.
Var helt inne på att skaffa mig en Dragon låda men de blir lätt gärna dyrt och så kanske man måste renovera den så kostar den samma eller mer som att bra köpa nåt nytt.

Det ända jag skulle vilja byta på lådan är glaset som är i plast.
Med tanke på hur prisvärd lådan är kan man ju inte klaga men jag hade lätt betalat extra för härdat glas eller ja bara glas av nåt slag för plasten verkar extremt känslig för repor, har bara torkat av den en gång efter bygget och LED's gör ju inte problemet mindre synligt.

Funderar på något form av modd för att få äkta glas i sidan, typ om man kan få biten skuren och slipad att passa på en glasfirma tex. Problemet är ju hur den ska monteras sedan dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

@Svensktiger nice då var jag inte den enda som tyckte det var en bra kandidat då.
Var helt inne på att skaffa mig en Dragon låda men de blir lätt gärna dyrt och så kanske man måste renovera den så kostar den samma eller mer som att bra köpa nåt nytt.

Det ända jag skulle vilja byta på lådan är glaset som är i plast.
Med tanke på hur prisvärd lådan är kan man ju inte klaga men jag hade lätt betalat extra för härdat glas eller ja bara glas av nåt slag för plasten verkar extremt känslig för repor, har bara torkat av den en gång efter bygget och LED's gör ju inte problemet mindre synligt.

Funderar på något form av modd för att få äkta glas i sidan, typ om man kan få bute skuren och slipad atrt passa på en glasfirma tex. Problemet är ju hur den ska monteras sedan dock.

Plus att "Dragon" lådorna med moderna mått mätt är rent av bedrövliga
Fast retro-värdet är ju såklart högt !

Håller med om plastfönstret.
FD gillar ju att sälja grejer, så kanske en härdat glas variant skulle gå att ordna.
Om inte så är nog en mod rätt enkelt att göra.
Glas limmar man ju enkelt med t.ex. silikon.

Om vi bara kunde få FD att göra ett chassi som även fixar AT moderkort så vore "nerdvana" nära

Permalänk
Medlem

Jag var nog otydlig lite där med monteringen.
Limma i sig är inget problem men lite beroende på hur glaset måste skäras och slipas så kan monteringen i sig vara ett problem.
När jag tittade på designen av panelen så kan glaset behöva försänkas för att passa snyggt.

Jag vill helst ha glaset slätt med plåten tex så får se vad som kan göras.
Byggt några lådor med fönster själv på den tiden innan men ja skära ut ett hål och måla lådan och limma i ett glas på en slät yta var ju ganska enkelt då men i dag är lådor inte fullt så släta längre.

Jag hade planer på att köpa en MATX låda för mitt Socket 7 bygge faktiskt.
Satt och mätte och kom fram till att det borde gå att modifiera en sådan till AT standard med rätt lite jobb men sedan fick jag en AT låda så blev aldrig av.
Borra och gänga hål för distanser är ju inget problem och antalet platser för instickskort är rätt lagom och man kan ju göra en egen I/O plåt där den vanliga sitter på ett ATX moderkort och montera sina kontakter i för moderkortet.

Sedan kör jag tex ATX nätdel i min burk så det är ju inget större problem heller om man håller sig till nyare AT moderkort eller köper en adapter.

Det roliga är ju lite att med retro som detta så blir man aldrig riktigt färdig utan det är alltid nåt som kan förbättras.
Ska montera en SCSI 32X CD-ROM i min Pentium 3 maskin i veckan tänkte jag, 50 pin flat kabel, får 40 pin IDE kablar att ske smala ut

Permalänk
Medlem

Läckert bygge, och trevligt skrivet! För en som har noll koll på gamla AMD fick man ju lära sig ett och annat, hehe.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Vackert så man kan gråta en skvätt

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sånt här tar en tillbaka i tiden.

Kommer igåg när man själv satt med ett gammalt AMD system, rättare sagt en Sempron 3200+ parat med 256MB ram och ett FX5200 grafikkort. Oj oj oj det var tider det

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BM-Mods:

Sånt här tar en tillbaka i tiden.

Kommer igåg när man själv satt med ett gammalt AMD system, rättare sagt en Sempron 3200+ parat med 256MB ram och ett FX5200 grafikkort. Oj oj oj det var tider det

Det var det verkligen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som vanligt PA1983 du har hög klass på inläggen! Tack för ett bra inlägg!

Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem

Oj jisses, vilken nostalgitripp. Byggde själv min första PC på den tiden. Jag hade en Athlon XP 1800+ Palomino, Abit KX7-333, 256 MB RAM och Radeon 9000 Pro. Första modden var att montera bort skrammel-fläkten på nordbryggan och ersätta den med en passiv kylfläns.

Permalänk

Alltid kanonbra byggen!