Amiga [Är några som har kvar sina gamla Amiga prylar här?]

Permalänk
Medlem

Amiga [Är några som har kvar sina gamla Amiga prylar här?]

Undra om det är några som har kvar sina gamla Amigaprylar här ? Man minns den tiden med ett glatt leende.

Permalänk
Medlem

Japp, A500+ och en A600 liggandes.
4 extra diskettstationer m.m

Permalänk

Har C64 och Amiga 1200 kvar (sålde tyvärr Amiga 500). Det var härliga tider.
Undrar om disketter och hårddisken fortfarande fungerar?

Elite var så mycket snyggare på Amigan än Elite Dangerous på PC....

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Amiga 1200 med alla tillbehör. Tyvärr har disketterna och även hårddisken mått bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av freron:

Amiga 1200 med alla tillbehör. Tyvärr har disketterna och även hårddisken mått bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du testat? Har ingen aning om hur mina diskar mår.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Avstängd

AM 2000, en massa gamla disketter hittade några tidningar också häromdagen...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Elite var så mycket snyggare på Amigan än Elite Dangerous på PC....

Har du luktat på glöggen pöjk!?

Permalänk
Medlem

Amiga 500 men de flesta disketter är slängda pga fuktskadade
Inte startat den på några år så misstänker att kondensatorerna behöver bytas om den ska funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Har du testat? Har ingen aning om hur mina diskar mår.

Testade för något år sedan, fick gurumeditation på allt typ. Spelen på hårddisken och även disketterna. Förmodligen taskig förvaring. (Förråd och vindar).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Testade för något år sedan, fick gurumeditation på allt typ. Spelen på hårddisken och även disketterna. Förmodligen taskig förvaring. (Förråd och vindar).

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte att bra förvaring hade spelat någon roll... De bör ju vara någonstans runt 30-20 år gamla, den typen av lagringsmedia håller ju inte hur länge som helst. Det enda som hade hjälpt hade varit att göra backuper/kopior av dem över tid.

Permalänk

Har min kära Amiga 500 liggandes hemma hos föräldrarna, tillsammans med ca +100 disketter med olika spel.

Har länge tänkt att en vacker dag ska jag rigga upp den igen i en fin "retro-setup", men har varken tid eller plats för tillfället. Men då glädjer det mig att läsa om och se andra här på forumet som har liknande tankegångar och faktiskt gör slag i saken.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Sålde av alla Amigor i omgångar för att finansiera nästa burk tyvärr.

Hade A1000, A500, A1200 och sist A4000 (jättebra investering). Fantastiska minnen hur som!

Permalänk
Medlem

A3000 böts..eller säger man byttes kanske..butt..bytta..hursomhelst, mot en PC när the end för Commodore drew nigh. Minns att jag lånade en del spel från en dåvarande kompis; disketterna hade virus och när antivirprogram jag hade rensade dom så blev de i de flesta fallen obrukbara. Kommer inte ihåg hur man såg att de var smittade ens men det var nåt funktionellt, annars hade jag nog inte brytt mig. AGA-grafik saknade man också litegrann : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Sålde min A1200 som jag byggt in i en tower låda med Blizzard 040/ppc603e+ med grafikkort i den. vill köpa 060 varianten först men den var så mycket dyrare.
Körde även med ett Amiga 4000 tangentbord på den.

Är nog den roligaste datorn jag haft vet att han som köpte datorn av mig har den och använder den än.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hade inte amiga när det var "current" (är född -91 och höll mest på med pc och tvspel som liten) men jag köpte min första amiga 500 för 1.5 år sen. Hade en commodore 64 sen jag var liten så jag blev intresserad av amiga efter jag hade pratat om den med en bekant. Efter det började jag leta efter en billig amiga och hittade till slut en. Sen köpte jag en gotek och då kunde man spela det mesta. Senare fick jag tag på en amiga 500+ som jag lät renoveras som är min main amiga just nu.

För tillfället ligger mina amigor på hyllan eftersom jag har börjat grejja med commodore 64 i stället. Har fått tag på ett gäng i varierande skick som jag funderar på om det är värt att byta ut de chip som är trasiga/saknas eller om det är bättre att sälja dem som de är och låta köparen laga dem. Min första commodore 64 fungerar dock bra men skulle nog behöva en recap.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inga Amiga kvar, pga ekonomi på slutet av 80 talet blev min första Amiga en A600 som vi spelade mycket på, sedan A4000 030/25MHZ med FPU och 1942 skärm som jag sålde i 94-95 till förmån för en PC. Köpte av nostalgi en A2000 med div tillbehör för troligen 3 år sedan, blev aldrig riktigt använd, fick bygd ett billigt nätverkskort, installerad och på nät, men sedan hann jag aldrig med av olika anledninger(läs: ex fru), sålde den då jag inte hadde utrymme för så många prylar i min lgh(villa till lgh), skulle vilja köpa en A1200 eller liknande pga AGA, men LCD skärm med stöd för 50HZ som jag införskaffade till A2000 blev precis slängd på soptippen av exet.. Så vi får väl se.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

A500 och A1200 står i skrubben. Har inte använt dem på 15 år.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Har du luktat på glöggen pöjk!?

Tror aldrig mina föräldrar begrep vad Elite var på min C64 (bara ett par sträck eller punkter på skärmen). Jag tyckte det var helt underbart

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Skrivet av freron:

Testade för något år sedan, fick gurumeditation på allt typ. Spelen på hårddisken och även disketterna. Förmodligen taskig förvaring. (Förråd och vindar).

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Får testa min någon gång. Förhoppningsvis går det att få tag i några image på disketterna men det är lite synd om hårddisken inte fungerar. Om jag har förstått folket i tråden rätt så bör jag även byta alla kondensatorer.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Jodå, jag har en del grejer kvar.

2st Amiga 500 (varav en med Commodore-tangent istället för Amiga-tangent)
A500+
A600
3st A1200 och ett Blizzard 1260
CD32

Har även 5st C64or (2st av den gamla modellen) och även en C64GS.

Permalänk
Medlem

Har en 1200T med Blizzard 030/50MHz med fpu å 128MB ram 😀
Har oxo en massa originalspel, men kör allt ifrån ett 32GB minneskort via en sd/ide adapter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För de som vill byta ut sin gamla diskettstation såg jag att det fanns en floppy drive emulator med buzzer nu från Gotek... 😂

Permalänk
Skrivet av Lento:

För de som vill byta ut sin gamla diskettstation såg jag att det fanns en floppy drive emulator med buzzer nu från Gotek... 😂

https://www.youtube.com/watch?v=2Dq8s89eFww

Har en Gotek i min A500. Mycket smidigt. Typ inga disketter funkar längre så det var ett enkelt val. Rekommenderas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har kvar en Amiga 500, Amiga 1200 och en Atari STe i källaren. Amigorna har hårddiskar medans Atarin är omodddad för den övergavdes direkt när skaffade 500:an. Jag har också haft en Commodore 64 med diskdrive men den försvann i slutet av 90-talet när en kompis lånat den. Jag hade använt TV till dem, förutom VGA-skärm till 1200:an innan jag gick över till PC 1997.

Jag startade upp Amiga 1200:an senast sommaren förra året för att jämföra gamla CygnusEd med "moderna" texteditorer på Linux/PC och datorn verkade funka bra.

Nu i julhelgen har jag programmerat en joystickport-adapter till USB på mikrokontroller-kort, mest för att kunna spela C64-spel i emulator med min gamla TAC-2 joystick.
Båda Amigornas möss ligger på skrivbordet, för jag tänkte lägga till stöd för dem i adaptern - för varför inte?
Jag har ännu inte hittat något sätt att auto-detect'a dem som möss. Tips mottages tacksamt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Har 2st Amiga 500. En utrustad med 512Kb extraminne och en Micro Gotek istället för diskettstation. Ytterligare en Amiga 500 med ett Vampire 500 V2.

Satt senast igår spelades lite Pinball Dreams.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Har kvar både min A500 och A1200 med hårddisk och accelerator.
Använder A1200:an med WHDLoad för alla gamla sköna spel. Nästan alla spel går ju att köra från hårddisken numera.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

Om man efter att ha sett den här tråden blir sugen på att plocka fram sin gamla Amiga från sitt förråd, så kan det vara bra att kontrollera sin nätdel innan så att man inte bränner upp sin gamla Amiga.
De tyngre nätdelarna med transformator ger lite mindre kräm men om de går sönder så är det mer troligt att de inte ger någon ström alls. Det lättare switchade nätdelarna är lömskare. Om de går sönder så lämnar de ifrån sig en för hög spänning.

Man kan köpa nytillverkade nätdelar ute på nätet för en ganska billig peng.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

Jag har en Amiga 500 från 80-talet på föräldrarnas vind med en massa spel på disketter. Det var ett par år sedan jag plockade fram den och prövade senast men då fungerade det bra, spelen jag testade gick igång konstigt nog. Den verkar trivas i kylan på deras vind :]

Permalänk
Medlem

Har i förrådet
A500 + A590 hårddisk på 40 MB (om jag minns rätt) + nån MB extra RAM
A1200 med 68030 @ 40 MHz, 18 MB RAM
Två C64
En VIC20
1571 disk drive, kassettdäck
X antal boxar med disketter och kassetter

500:an (inklusive HDD) och 64:orna fungerade sist jag provade, men A1200:an startade inte alls. Kanske något så simpelt som trasigt nätagg.

Har tänkt mig att gå igenom och fixa till dem någon gång när jag finner tid och inspiration, så jag har redan planerat vad jag ska göra när jag hamnar på ålderdomshemmet...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Några gamla burkar...

Skrivet av Puppan:

Undra om det är några som har kvar sina gamla Amiga prylar här ? Man minns den tiden med ett glatt leende.

Jajamänsan....men som någon skrev här, har inte bootat upp maskinerna på ett antal år. Rädd för att kondensatorerna är kassa.
Kvällsprojekt när allting lugnar ner sig

A500, A2000...