ESD? Sätta ihop komponenter utan chassi för att testa.

Permalänk
Medlem

ESD? Sätta ihop komponenter utan chassi för att testa.

Har lite grejer liggandes som jag vill testa och känner att det vore skönt att slippa böka runt med ett chassi bara för att se om grejerna funkar som de ska. Jag tänkte alltså koppla ihop en komplett dator på bordet utan chassi. Så hur går jag då tillväga utan ett chassi att fästa ESD-armbandet i?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ragnvlad:

Har lite grejer liggandes som jag vill testa och känner att det vore skönt att slippa böka runt med ett chassi bara för att se om grejerna funkar som de ska. Jag tänkte alltså koppla ihop en komplett dator på bordet utan chassi. Så hur går jag då tillväga utan ett chassi att fästa ESD-armbandet i?

Va är det för bord?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va är det för bord?

Vanlig ekskiva i bordet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du göra allt enligt boken så borde du haft en esd-matta att hålla till på under bygget, he dy ´u inte det och inte vill skaffa en så koppla dig till moderkortet.
https://www.inet.se/produkt/6902003/inet-esd-matta

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De enda tillfällena jag noterat de senaste 20åren jag reparerat elektronik så har ett fall vart esd-problem. Armbandet är egentligen bara en ledare som håller dig jordad, så ta tag med händerna i skarvdosans jord och sedan direkt i något du ska pyssla med så är du rätt säker. 100%-ig blir du inte utan mattor, skor, kläder och steril miljö.

Kort: skippa armbandet, kör allt löst. är du orolig bjuder jag på:

Permalänk
Inaktiv

Enligt skolboken skall du ha en ESD-matta på bordet och den ESD-mattan skall vara kopplad till jord. Vidare skall du ett armband som också är kopplat till jord, i praktiken ofta kopplat till den jordade ESD-mattan.

Att koppla till chassi eller moderkort, utan att ha något kopplat till jord, är inte säkert att det är riktigt. Beror på om dessa är jordade. Om det inte finns någon jord i sammanhanget kan man mycket väl tänka sig scenario när det ändå blir ESD. Inte fel som en första lösning dock.

Sedan är ESD svårbedömt i största allmänhet. Både hur stora riskerna är i ett visst fall och om det har hänt något. ESD-skador kan vara svåra att se utan att öppna kapslarna och titta i mikroskop. Det behöver heller inte vara så att antingen fungerar eller inte fungerar, inte heller så att eventuella felsymptom syns direkt.

Som gammal ärrad elektronikkonstruktör har jag lärt mig den hårda vägen att man skall ha respekt för ESD. Jag själv följer (numera) alla instruktioner till punkt och pricka. Kostar inte så mycket. Lugnast så.

Videon ovan är trams. Man testar en USB-ingång. Dessa är mycket väl skyddade mot ESD på ett sätt som resten av elektroniken inte alls är. Dessutom ser det ut som dom testar mot jord på USB-kontakten och då har man inte testat något annat än att man har en jord. Okunnigt så det skriker om det.

Samtidigt kan man mycket väl klara sig bra om man till exempel har en innemiljö med hög luftfuktighet, inga syntetiska kläder på sig och bara tar korten i kanterna utan att peta direkt på någon exponerad ledare.

Inget enkelt svar alltså, utom då att köra helt enligt skolboken.

PS. Med sladd till jord menas typiskt en vanlig jordad nätkontakt med stiften urplockade och där bara jordblecken och en jordledare används, då insatt i ett vanligt jordat uttag. Om någon undrar.