M.2 SSD på Asus Prime Z370-P

Permalänk
Medlem

M.2 SSD på Asus Prime Z370-P

Hejsan

Funderar på att köpa en ssd till datorn i sign.

Vet inte om jag ska gå på M.2 eller en vanlig långsammare sata. Kan jag förvänta mig några problem med installation av en M.2 på detta moderkort (bios version 0405)?

Tappar jag bandbredd för grafikkortet om jag använder M.2 istället för sata?

Tacksam för svar

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Hade vatl en m2 NVME drive då det är klart snabbar om man märker något mot en vanlig i windows nej , men om man jobbar med lite saker märker man det rätt snabbt att den är snabbare,

den tar pci lanes från ditt chip , och om du sötter den i porten för cpu lanes och GPU:n går ner till 8 så gör det max en FPS i spelen knappt

kommer funka utan problem

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

M.2 är bara formfaktorn, finns m.2 sata stickor och m.2 pci-e stickor.
Nej borde inte vara några problem med installationen, sitter själv på samma moderkort och kör m.2 pci-e ssd.
Nej du tappar inte bandbredd av en enkel 4x pci-e ssd om du inte sitter med något annat utöver grafikkortet, det kommer fortfarande köras i 16x

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Jag funderar antingen på:

https://www.webhallen.com/se/product/286175-Samsung-970-EVO-s...

eller:

https://www.dustinhome.se/product/5011076219/black-3d-nand

Så med andra ord, om jag installerar någon av dessa diskar i den nedersta M.2 porten så körs fortfarande grafikkortet i 16x?

Har inget annat installerat än en mekanisk HD.

Tack igen

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Själv har jag Samsung ssdn, köpte även med några små kylflänsar då m.2 ssd kan bli rätt varma. Osäker om det behövs men bara för att vara på säkra sidan och att det blir lite snyggare.
grafikkortet kommer fortfarande köras i x16 och ssdn i x4 (vilket den är gjord för) om du inte sätter in fler pci-e enheter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ywap: sätt den i den översta M.2-porten, moderkortet är byggt för att kunna köra med x16 till GPUn och x4 till en M.2-ssd samtidigt.
Om ditt kort är som mitt så är den understa porten endast PCIe 2.0 (alltså halva bandbredden av den övre porten)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Ywap: sätt den i den översta M.2-porten, moderkortet är byggt för att kunna köra med x16 till GPUn och x4 till en M.2-ssd samtidigt.
Om ditt kort är som mitt så är den understa porten endast PCIe 2.0 (alltså halva bandbredden av den övre porten)

Prime z370-p så är båda m.2 slotsen x4 pci-e 3.0, om man ska vara petig så är övre slotten port1 och undre port2. Gör egentligen ingen skillnad om man sätter in en pci-e ssd, dock om man sätter in en sata m.2 i övre porten så kan man inte använda sig utav första normala sata-porten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kanske inget problem men biosversionen 0405 är den äldsta tillgängliga för moderkortet, släppt 2017-09-08.
Senaste versionen heter 1410 och är släppt 2018-09-29.
If it ain't broken don't fix it brukar det heta men jag vill ändå nämna det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbopump:

Kanske inget problem men biosversionen 0405 är den äldsta tillgängliga för moderkortet, släppt 2017-09-08.
Senaste versionen heter 1410 och är släppt 2018-09-29.
If it ain't broken don't fix it brukar det heta men jag vill ändå nämna det.

Först och främst: Tackar ödmjukast alla som besvärat sig att svara!

Precis detta jag tänkt på Turbopump. Kom ihåg en recension på Komplett då detta kort fortfarande fanns till försäljning där jag tycker mig komma ihåg att recensenten behövde uppdatera biosen för att installera en ssd. Kom dock inte ihåg om det var en M.2 eller en vanlig sata.

Då jag själv haft moderkort haveri vid bios uppdatering är jag lite rädd att eventuella problem ska uppstå. Som du säger "Don´t fix what ain't broke"

Hmm…. kanske bara ska köpa en vanlig sata och inte behöva oroa mig för värmen osv. Borde ändå bli ett stort lyft jämfört med en mekanisk disk

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag kör för övrigt på senaste bios, inga problem där. Enkelt att uppgradera med ez Flash

Skickades från m.sweclockers.com