Guide: Komplett genomgång av menyerna i AOC:s bildskärmar

Permalänk
Melding Plague

Guide: Komplett genomgång av menyerna i AOC:s bildskärmar

Funderat över menyer och inställningar i AOC-skärmen och vad de gör med bilden? SweClockers tillsammans med AOC går igenom menyerna och förklarar när, var, hur och varför.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror ni att det kommer bli vanligare att fler tillverkare släpper programvara för meny till skärmar? Är AOC först ut?
I och med att tekniken går så pass fort fram och mycket kan tweakas genom mjukvara så tycker jag att företag borde satsa mer på dessa typer av lösningar. Finns redan till möss, tangentbord, högtalare, etc. så det borde bli standard för skärmar också.

Trevlig guide för övrigt. Ser gärna mer av den här typen

Permalänk

För min del så ska Overdrive vara på Strong för att minska eftersläp. Samt "undvika skuggor" vet jag inte riktigt vad det syftas med det. Men annars så har jag samma inställningar. Bra guide!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

Rätt värdelöst. Till min skärm följde det med en skiva. Har ingen CD läsare. Skulle ladda ner programmet på AOCs sida men det fanns inte där till min skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Rätt värdelöst. Till min skärm följde det med en skiva. Har ingen CD läsare. Skulle ladda ner programmet på AOCs sida men det fanns inte där till min skärm

Samma här. Jag fick lösa det genom att lägga in skivan i en äldre bärbar dator och sen överföra filerna genom internet.

Finns I-Menu till Q3279VWF?

Permalänk
Medlem

En fjärrkontroll really, aldrig ändrat typ något efter kalibrering.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

En fjärrkontroll really, aldrig ändrat typ något efter kalibrering.

Den måste inte kopplas in och användas, så ser inte problemet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Rätt värdelöst. Till min skärm följde det med en skiva. Har ingen CD läsare. Skulle ladda ner programmet på AOCs sida men det fanns inte där till min skärm

Skrivet av TKD_1337:

Samma här. Jag fick lösa det genom att lägga in skivan i en äldre bärbar dator och sen överföra filerna genom internet.

Finns I-Menu till Q3279VWF?

Till QC4 finns det längst ner här:
http://us.aoc.com/en/gaming/products/ag322qc4/support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tack. Jag går igenom guiden imorgon och kollar om den ger något. Skönt att kunna ändra genom programvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Den måste inte kopplas in och användas, så ser inte problemet...

Du betalar ju ändå för den, att det bara inte är ett tillval.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Borde inte denna guide istället finnas i instrutions boken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TappadBakom:

Rätt värdelöst. Till min skärm följde det med en skiva. Har ingen CD läsare. Skulle ladda ner programmet på AOCs sida men det fanns inte där till min skärm

Det är lite 90-tal över skärmtillverkarna så där i största allmänhet. Handboken är i alla fall på pdf-format. Fast man envisas ändå med att lägga handboken på en CD-skiva. Så även mjukvaran i-menu som är notoriskt svår att finna. Jag har bett AOC återkomma med en direkt och nedladdningsbar länk till programmet.

Sitter för övrigt med kontorets enda optiska läsare. Bara jag som använder den och det är enbart för skärmtester. Blir muntra miner när folk hör ljudet av motorn som drar igång en skiva som är lite skev och därför vibrerar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alotiat:

Tror ni att det kommer bli vanligare att fler tillverkare släpper programvara för meny till skärmar? Är AOC först ut?
I och med att tekniken går så pass fort fram och mycket kan tweakas genom mjukvara så tycker jag att företag borde satsa mer på dessa typer av lösningar. Finns redan till möss, tangentbord, högtalare, etc. så det borde bli standard för skärmar också.

Trevlig guide för övrigt. Ser gärna mer av den här typen

AOC är inte först med detta. Min tre år gamla LG-skärm har också en programvara för alla inställningar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Grym guide, ska hem och dubbelkolla mina inställningar ikväll
En relaterad, men kanske off-topic fråga. Mina kollegor sa att jag "måste" skaffa en 144Hz skärm för skillnaden kommer bli enorm, jag ser ingen skillnad mot min gamla skärm. Jag har provat DVI-D, HDMI och DP men ingen skillnad, skärmen och Windows säger 144Hz och även när jag ställer ner det till 60Hz så märker jag ingen märkbar skillnad. Min fundering, kan det vara hårdvaran i datorn som är för svag / gammal? Min cpu / minnen / moderkort är ca 10 år gamla, GPU är däremot ett GTX 970 så det bör kunna hantera det.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Needle: Beror på var du tittar. Där det märks tydligast är i koordinationskrävande och rappa shooters, CS etc. Det märks även i Windows när du flyttar fönster, rullar text och rör musen.

Den här brukar kunna bli en väldig skillnad i 60 och 144 Hz: https://testufo.com/photo#photo=toronto-map.png&pps=960&pursu...

Så att du kan läsa namnen på gatorna när det rör sig i 144 Hz och endast smet i 60 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Needle: Beror på var du tittar. Där det märks tydligast är i koordinationskrävande och rappa shooters, CS etc. Det märks även i Windows när du flyttar fönster, rullar text och rör musen.

Den här brukar kunna bli en väldig skillnad i 60 och 144 Hz: https://testufo.com/photo#photo=toronto-map.png&pps=960&pursu...

Så att du kan läsa namnen på gatorna när det rör sig i 144 Hz och endast smet i 60 Hz.

Tackar, jag testar den länken ikväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Needle: Beror på var du tittar. Där det märks tydligast är i koordinationskrävande och rappa shooters, CS etc. Det märks även i Windows när du flyttar fönster, rullar text och rör musen.

Den här brukar kunna bli en väldig skillnad i 60 och 144 Hz: https://testufo.com/photo#photo=toronto-map.png&pps=960&pursu...

Så att du kan läsa namnen på gatorna när det rör sig i 144 Hz och endast smet i 60 Hz.

Testade nu och det är riktigt suddigt, däremot står det att inställningarna är rätt:
https://drive.google.com/open?id=1NgD8SGXS84diBk1IpxZdFcbbpWj...

Gissar att jag får invänta att jag kan köpa ny hårdvara i övrigt innan jag kan verifiera mer?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Needle: Ställ om till 60 Hz och jämför ett par gånger fram och tillbaka – det ska vara en tydlig skillnad.

Permalänk
Medlem

Bra guide

Bra och smidig guide!

Permalänk
Medlem

Väldigt värt att köpa en ny skärm med 144 Hz, speciellt aoc:s.