Permalänk

Handla ifrån G2a.com

Hej.

Jag vet att frågan dykt upp innan och läst mycket positivt därifrån, själv handlat ett par spel också utan problem.
Men det jag undrar om man köper sin produkt kod av en seriös säljare med 99% positivt omdöme eller liknande ifrån G2a.com

Är detta verkligen en äkta produkt kod man får av den sidan ? det är inte så att origin eller steam kan ta koden ifrån mig
efter typ 1 eller 2 år pga den är hackad eller så ? eller är denna sidan verkligen säker att handla ifrån även efteråt att koden
blivit registrerad, det är inte så att någon upplevt problem några år efter, att spelet ominstalleras eller haft problem med sin kod, den funkar alltid för er ?

Permalänk
Medlem

Jag handlar inte längre från dem. Man råkade köpa g2a shield och den gick inte att avbeställa. Det drogs 25kr några månader och till slut bytte jag min visa kort så att de inte kunde dra mer.
Sånt beteende tänkte jag inte supporta mer så jag handlar från andra sidor.

Koderna är från en grå zon. Vissa har säker avskaffats illegalt och andra legalt. De funkar annars dör det mesta.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.

Jag vet att frågan dykt upp innan och läst mycket positivt därifrån, själv handlat ett par spel också utan problem.
Men det jag undrar om man köper sin produkt kod av en seriös säljare med 99% positivt omdöme eller liknande ifrån G2a.com

Är detta verkligen en äkta produkt kod man får av den sidan ? det är inte så att origin eller steam kan ta koden ifrån mig
efter typ 1 eller 2 år pga den är hackad eller så ? eller är denna sidan verkligen säker att handla ifrån även efteråt att koden
blivit registrerad, det är inte så att någon upplevt problem några år efter, att spelet ominstalleras eller haft problem med sin kod, den funkar alltid för er ?

Jag testade att köpa spel+ expansion från G2A av en säljare med 11000 omdömen och 99% bra feedback.
Båda spelen fimpades av Steam, jag fick en varning på mitt Steam-konto för att spelen var köpta med ett stulet bankkort som hade gjort Charge-back på transaktionerna.

Ja, risken finns och det finns risk att du får ditt konto på Steam/Origin permanent avstängt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Okej, inte roligt och höra. Ok så dom kan vara falska, kanske bättre och köpa ifrån typ Elgiganten eller spelbutiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

det är inte så att origin eller steam kan ta koden ifrån mig efter typ 1 eller 2 år pga den är hackad eller så ?

Det är exakt vad du kan råka ut för. Detta är nycklar som säljs i andra hand. De flesta är fungerande nycklar, men G2A och likn är ej officiella återförsäljare.

Jag tror alla återförsäljare som återfinns på IsThereAnyDeal anses vara riktiga återförsäljare.
https://isthereanydeal.com/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

G2A är en riktig piss sida. Bara att googla för att se. Snälla, köp inte spel av dem.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Köp ENDAST från ordentliga återförsäljare! Typ Steam, origin, Greenmangaming, goodoldgames osv. Eller i fysiska butiker.

Du vet ALDRIG om koden du köpt är köpt med stulna uppgifter tidigare, och som nämnts innan, du kan hamna i skiten ordentligt om du har otur.

Jag handlar främst från Greenmangaming.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

hur är det med Kinguin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

hur är det med Kinguin?

Jag har aldrig haft problem med Kinguin.

Permalänk
Medlem

Handlar i princip uteslutande på G2A och fått många vänner att göra detsamma. Aldrig varit några problem, alls!
Se till att byta referenslänk med någon också så får du lite cash back.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

hur är det med Kinguin?

Samma som G2A.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Har handlat ifrån både Kinguin och G2A flertal gånger utan några problem. Men ja som alla ovan säger/har råkat ut för, så vet man aldrig vad som kan hända och vart koderna kommer ifrån osv

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk

Jag såg det här på Twitter för någon dag sedan...
https://twitter.com/2AngryGamers/status/1078250865805484032

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BodyElectric:

Jag såg det här på Twitter för någon dag sedan...
https://twitter.com/2AngryGamers/status/1078250865805484032

Tack för länken. Fimpade mitt konto som jag bara använde för de där två spelen som togs bort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av BodyElectric:

Jag såg det här på Twitter för någon dag sedan...
https://twitter.com/2AngryGamers/status/1078250865805484032

Jisses, man är verkligen inte smidiga. Nåja, detta kanske är slutet för G2A?
Bra video, äldre men lika aktuell fortfarande känns det som. Missa inte länkarna i beskrivningen

Edit: Finns även en bra diskussion här på forumet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Jag handlar inte längre från dem. Man råkade köpa g2a shield och den gick inte att avbeställa. Det drogs 25kr några månader och till slut bytte jag min visa kort så att de inte kunde dra mer.
Sånt beteende tänkte jag inte supporta mer så jag handlar från andra sidor.

Koderna är från en grå zon. Vissa har säker avskaffats illegalt och andra legalt. De funkar annars dör det mesta.
Skickades från m.sweclockers.com

Skyddet är alltid frivilligt. Dras inte någonting extra om man klickar bort det.
Jag har aldrig haft problem från G2A, Kinguin, CDKeys m.m. Fungerar felfritt
Enda trista är la att man inte får en fysisk kopia man kan skylta med i bokhyllan

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft några problem med G2play eller Kinguin.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Skyddet är alltid frivilligt. Dras inte någonting extra om man klickar bort det.
Jag har aldrig haft problem från G2A, Kinguin, CDKeys m.m. Fungerar felfritt
Enda trista är la att man inte får en fysisk kopia man kan skylta med i bokhyllan

Men då så. Då DU inte hade några problem så ingen annan kan ha haft det heller. Ja, det är frivilligt men råka glömma bocka av den och kom tillbaka och berätta hur det gick att avbeställa dragning från kontot varje månad.
Du måste göra det under de sista två dagar som skyddet är aktivt. Klicka dig över 15 gånger över 10 skärmar. Få email där du har bokstavligen 1 minut på dig att slutföra deaktivering.
Inte konstigt att det finns skit företag när det ändå finns människor som dig som stödjer dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle inte handla från G2a efter denna nyhet. Tycker det är mycket skumt sätt att driva affärer på.
Har du varit inaktiv på G2a kontot under 180dagar och har pengar på G2a kontot så drar dom 1euro varje månad tills kontot är på 0kr.

https://www.fz.se/nyhet/278717-inaktiv-pa-g2a-det-kan-kosta-d...

Permalänk
Medlem

G2A är så fel moraliskt, men så rätt ekonomiskt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airwolf:

Skulle inte handla från G2a efter denna nyhet. Tycker det är mycket skumt sätt att driva affärer på.
Har du varit inaktiv på G2a kontot under 180dagar och har pengar på G2a kontot så drar dom 1euro varje månad tills kontot är på 0kr.

https://www.fz.se/nyhet/278717-inaktiv-pa-g2a-det-kan-kosta-d...

G2A motiverar det med att det kostar pengar att ha inaktiva konton (servrar osv). Tycker väl egentligen inte att det är helt orimligt men har å andra sidan aldrig haft problem med g2a eller kinguin. När jag tänker efter har jag nog köpt det mesta i spelväg från någon av dem de senaste 5 åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

G2A motiverar det med att det kostar pengar att ha inaktiva konton (servrar osv). Tycker väl egentligen inte att det är helt orimligt men har å andra sidan aldrig haft problem med g2a eller kinguin. När jag tänker efter har jag nog köpt det mesta i spelväg från någon av dem de senaste 5 åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Lol.
Du tror alltså en användare kostar 1€ i månaden att ha sett till serverkostnader etc? Gör NÅGON annan sida såhär? Hur fan kan det inte vara orimligt?

................................ sigh

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Lol.
Du tror alltså en användare kostar 1€ i månaden att ha sett till serverkostnader etc? Gör NÅGON annan sida såhär? Hur fan kan det inte vara orimligt?

................................ sigh

Med tanke på sidans natur och att man inte gör något åt det faktum att det säljs stulna nycklar där är det väl knappast konstigt att man tar 1€ från inaktiva användares g2a wallet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Har också handlat från G2A många gånger och aldrig haft några problem, aldrig fått något spel borttaget från Steam. Ett par gånger har jag fått nycklar som inte fungerat, och G2A's support har löst det åt mig. Man får vara tålmodig dock då de är sega på att svara.

Har dock läst allt negativt om dessa sidor så är medveten om riskerna. Handlar mer och mer på vanliga steam-rean så långt det går, inte minst för att man kan lämna tillbaka spel om man spelat mindre än 2 timmar på steam, vilket jag har gjort många gånger. Vissa spel är helt överhypade och sen när man väl börjar spela så är det inte alls så bra som man trodde.

EDIT: Rekomenderar varmt att använda sig av isthereanydeal och lägga spel på önskelistan där, då får man en notis per e-post när något ev spelen är på rea. Butikerna som listas där är enbart de legitima butikerna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Slutade handla på G2A efter det uppdagats att nycklar såldes för att tvätta pengar från carding-brott. Sen fick inte spelutvecklare en krona tillbaka utan G2A hänvisade till att alla problem och fel låg på återförsäljare, inte deras service. Lägg därtill att man aktivt gör det svårt att se, eller gömmer små transaktioner.

Jag blev även kontaktad av en spelutvecklare angående en köpt mikrotransaktionsprodukt, och informerad att den tillkommit p.g.a. bedrägeri. Misstanke låg alltså då på mig, inte G2A som varit facilitator. Produkten tillintetgjordes och jag stod med en utgift som inte gav någonting.

Aldrig mer G2A. Det är aktivt skadligt för branschen.

Källor:

https://www.pcgamer.com/tinybuild-claims-g2a-sold-450000-wort...
https://www.eurogamer.net/articles/2016-06-21-murky-world-of-...
https://www.youtube.com/watch?v=cac0ACHux-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Med tanke på sidans natur och att man inte gör något åt det faktum att det säljs stulna nycklar där är det väl knappast konstigt att man tar 1€ från inaktiva användares g2a wallet?

Skickades från m.sweclockers.com

"G2A motiverar det med att det kostar pengar att ha inaktiva konton (servrar osv). Tycker väl egentligen inte att det är helt orimlig"

...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA