Permalänk

Louqe Ghost S1

Komponenter

  • Chassi: Louqe Ghost S1 Limestone (+ koppargrill)

  • Moderkort: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac

  • Processor: Intel Core i7 9700K

  • Minne: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB

  • Grafikkort: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC

  • SSD 1: Samsung 970 EVO 500GB

  • SSD 2: Crucial MX500 2TB (Intel-SSD:n på bilderna utbytt)

  • Nätaggregat: Corsair SF600 v2

  • Processorkylare: Noctua NH-L12

Mycket nöjd med detta chassi, även om det märks att det är ett Kickstarter-projekt med lite missar här och där. Dock inga allvarliga missar på mitt chassi. Är man som potentiell köpare ute efter plug-and-play så ska man nog välja något annat chassi. Samtidigt är det möjligt att missarna åtgärdas till nästa produktions-batch, den som lever den får se!

Nämnas skall dock att CPU:n går ganska varm på luftkylning (dock inte farligt varm) med en del fläktljud som följd vid load. Vill man ha lägre temps och ljudnivå bör man överväga en stor TopHat med AIO istället (eventuellt framtida projekt för min del).

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med detta bygge.

Besök galleriet här

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk

Sjukt snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hardestadt:

Sjukt snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk

Måste fråga, hur är temperaturen i chassit, cpu och gpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jäklar vad fint du fick till kablarna! Själv får jag skämmas...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 7700k - ASUS Z270H - ASUS Strix GTX1060 - 2X8 Corsair Vengeance 3000MHz - Fractal Design Define C - EVGA Supernova G3 - Samsung 850 EVO 500Gb

Permalänk
Skrivet av Hardestadt:

Måste fråga, hur är temperaturen i chassit, cpu och gpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Med 9700K 1.1V @ 4500GHz ligger idle temps ligger kring 40 grader. Load temps är jättesvårt att svara på då det helt beror på vilken applikation som körs, exempelvis Prime95 (med eller utan AVX), spelande, OCCT osv. Har du önskemål om något specifikt test så bara säg till så kan jag köra det och återkomma med temps.

Med GPU:n i signaturen @ stock så når den som max 79 grader med Time Spy Stress Test.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Skrivet av Hardestadt:

Måste fråga, hur är temperaturen i chassit, cpu och gpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Testade igår att köra Prime95 v26.6 (utan AVX) small FFTs och efter 30 minuter når jag en max temp på 100 grader på CPU:n. Så minst sagt varmt! Kommer ju dock inte i närheten av dessa temps när man spelar, snarare kring 70 grader.

Skrivet av Köörmit:

Jäklar vad fint du fick till kablarna! Själv får jag skämmas...

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar, var dock ett jävla bökande att få till det

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Skrivet av Bearolverine:

Testade igår att köra Prime95 v26.6 (utan AVX) small FFTs och efter 30 minuter når jag en max temp på 100 grader på CPU:n. Så minst sagt varmt! Kommer ju dock inte i närheten av dessa temps när man spelar, snarare kring 70 grader.

Tackar, var dock ett jävla bökande att få till det

Najs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearolverine:

Komponenter

  • Chassi: Louqe Ghost S1 Limestone (+ koppargrill)

  • Moderkort: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac

  • Processor: Intel Core i7 9700K

  • Minne: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB

  • Grafikkort: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC

  • SSD 1: Samsung 970 EVO 500GB

  • SSD 2: Crucial MX500 2TB (Intel-SSD:n på bilderna utbytt)

  • Nätaggregat: Corsair SF600 v2

  • Processorkylare: Noctua NH-L12

Mycket nöjd med detta chassi, även om det märks att det är ett Kickstarter-projekt med lite missar här och där. Dock inga allvarliga missar på mitt chassi. Är man som potentiell köpare ute efter plug-and-play så ska man nog välja något annat chassi. Samtidigt är det möjligt att missarna åtgärdas till nästa produktions-batch, den som lever den får se!

Nämnas skall dock att CPU:n går ganska varm på luftkylning (dock inte farligt varm) med en del fläktljud som följd vid load. Vill man ha lägre temps och ljudnivå bör man överväga en stor TopHat med AIO istället (eventuellt framtida projekt för min del).

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med detta bygge.

Besök galleriet här

Snyggt kompakt-bygge!
Var försiktig så inte fläkten slår i bara när kattstryparen fäster på fläktskyddet.
Är det något fel att skriva det svenska ordet "trångt" istället för "crowded"?
Lättare och skriva om man bråttom, då det är en bokstav mindre

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Snyggt kompakt-bygge!
Var försiktig så inte fläkten slår i bara när kattstryparen fäster på fläktskyddet.
Är det något fel att skriva det svenska ordet "trångt" istället för "crowded"?
Lättare och skriva om man bråttom, då det är en bokstav mindre

Tackar Kollade så klart noga att fläkten gick fri från buntbandet, även testat belasta dator så fläkten börjat snurra utan att den tar i buntbandet. Du har rätt, "trångt" är ett bättre ord, har en ful ovana att skjuta in engelska ord lite här och var (trots att jag är helsvensk).

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk

Använder du 120mm till insug eller utblås?

Snyggt bygge, är skitsugen på detta chassi, men måste välja om rätt mycket komponenter, plus att det är för dyrt enligt mig. Sitter på ett Define Nano S just nu och det känns fan stort jämfört med detta chassi, haha!

Snyggt bygge!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

@Megagurra: Det kostar definitivt en hel del pengar men samtidigt ganska unikt. Jag använder 120 mm som insug i botten men andra användare har rapporterat att det inte gör någon skillnad i temps om man använder någon fläkt eller ej. Om jag orkar ska jag någon dag testa att ta tempen både utan och med fläkt som insug och utsug.

Ja chassit är verkligen sjukt litet! Hade dock önskat att dom gjort plats för 2,5 slots grafikkort då hade det varit perfekt

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt! Ska själv bygga i princip ett identiskt bygge när batch 2 kommer. Hoppas jag får till kabeldragningen lika bra som du!

Visa signatur

Intel Core i5 7600k | ASUS ROG STRIX Z270I | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 1080 | Acer Predator XB271HU

Permalänk

@Azbaz: Tackar Så länge du har tålamod kan du absolut få till kablarna minst lika bra! Rekommenderar dock att du provkör systemet innan slutgiltig kabeldragning då det kan vara riktigt surt att behöva gör om allt igen.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk

Måste bara säga att du har dragit kablarna så himla snyggt! Jag trodde att det var nästan omöjligt att få plats med en fläkt under PSU:n, men tydligen går det...

Permalänk

@Storebror89: Tackar Är väldigt nöjd med kabeldragningen, speciellt med tanke på att det inte är custom-kablar

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Livsnjutare 😎

Riktigt snyggt!
Nu blev man ju sugen på ett sådant här bygge

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

kul att det är flera som har kvar stället till philips hp890 5/5

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Riktigt snyggt!
Nu blev man ju sugen på ett sådant här bygge

Tack

Skrivet av Emrik:

kul att det är flera som har kvar stället till philips hp890 5/5

Legendarisk hörlur, framför allt basen var grym! Fällde nästan en tår då den gick sönder för många år sedan.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk

Mycket fint. Har samma setup som du men med AIO och tophat, men ser absolut inte snyggt ut. Den passar inte perfekt och är extremt trångt att dra vattenkablarna, dom får pressar rejält vilket inte känns bra... Funderar att byta till luft istället.

På kylaren, är det utsug eller insug? Har du märkt någon skillnad om du byter?

Tror du den här skulle få plats? https://www.alpenfoehn.de/en/products/cpu-cooler/black-ridge-... Bör gå att montera en 15mm ovanpå för mer effekt. Ja, om den nu får plats dvs.

Permalänk
Skrivet av joshuacalventine:

Mycket fint. Har samma setup som du men med AIO och tophat, men ser absolut inte snyggt ut. Den passar inte perfekt och är extremt trångt att dra vattenkablarna, dom får pressar rejält vilket inte känns bra... Funderar att byta till luft istället.

På kylaren, är det utsug eller insug? Har du märkt någon skillnad om du byter?

Tror du den här skulle få plats? https://www.alpenfoehn.de/en/products/cpu-cooler/black-ridge-... Bör gå att montera en 15mm ovanpå för mer effekt. Ja, om den nu får plats dvs.

Tack Jag kör CPU-kylaren med fläkten som insug, ej provat som utsug men känns tveksamt att det skulle förbättra temperaturerna.

Med tanke på att max höjd för CPU-kylare i chassit är 66 mm så borde absolut Black Ridge-kylaren få plats med en slim-fläkt ovanpå. Om jag inte minns fel tror jag mig ha läst på Louqes Slack att någon testat denna kylare i Ghost. Huruvida temperaturen är bättre med denna kylare vet jag inte men troligen blir den nog lite mer högljudd då fläkten ligger i så nära anslutning till sidan på chassit.

Ett annat alternativ som vissa gjort är ta bort heatspreaders från RAM och beroende på vilket moderkort man har, kapa bort några kylflänsar från moderkortets VRM-kylning för att sedan montera en 120 mm slim fläkt under Nocuta NH-L12. Här är ett exempel på det https://imgur.com/a/FdXkE

Ytterligare ett alternativ är att köpa Noctua NH-L12S som egentligen är för hög men om man böjer heatpipsen lite så får den plats. Här förklarar en kille hur man gör för att böja pipesen https://www.youtube.com/watch?v=6HlKnN3koVg

Sist men inte minst skall jag nämna att beroende på vad man har för CPU så kommer den att gå ganska varm. Min 9700K går väldigt varm men jag är bekväm med det så inga problem. Sen blir det ju en del fläktbrus under load men mitt grafikkort överröstar CPU-kylaren oavsett så är ett mindre problem.

Själv så funderar jag på att sätta på en TopHat och bygga vattenkylning, främst för att vattenkyla grafikkortet då jag tycker det låter för mycket. Här är ett underbart (men dyrt) exempel på det #17799877

Sammanfattningsvis kan jag definitivt rekommendera att köra Ghost luftkylt under förutsättning att man är bekväm med lite högre temperaturer och lite högre ljudnivå.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem

@Bearolverine: Snyggt! Hur graderar du den som "Tyst PC"? Konstant fläktsus?

Permalänk

@guermantes: Min dator är helt ljudlös i idle samt vid surfning, kolla youtube osv. När man spelar låter den dock en hel del, men det mesta av ljudet upplever jag kommer från grafikkortets fläktar. Inget tjutande eller så utan mer fläktbrus. Väldigt individuellt vad man upplever som "mycket" ljud beroende på hur känslig man är.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem

Clean build 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Martin9o: Tackar och bockar

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE