Bluescreen + Bråkig växlingsfil = Trasig HDD?

Permalänk
Medlem

Bluescreen + Bråkig växlingsfil = Trasig HDD?

Tjo.

Satt och slösurfade igår när jag plötsligt fick en blåskärm.

Första tanken var att processorns OC blivit ostabil efter ett år (osannolikt, men inte omöjligt.)

Startar om datorn och märker att det tar väldigt lång tid för den att boota, över 5 minuter.
När den väl startat upp får jag ett felmeddelande gällande växlingsfilsfel.

Hinner inte felsöka mer då jag ska gå och lägga mig, men märker att även nedstängningen tar lång tid.

Nu på morgonen när jag startar datorn så hör jag ett konstigt surrande/klickande.
Lyckas nått så när lokalisera det och det verkar komma från hårddisken.
Spelade in spektaklet, låter som "click of death".

Mycket riktigt så hittar windows inte längre hårddisken, så det verkar som att den har spontandött utan förvarning.
Och ja, det är en Seagate (2TB) om någon undrar.
Detta är min fjärde (och sista!) Seagate, och samtliga har nu gått sönder. Denna höll längst, nästan 5 år!
Dom andra gav mig dock en förvarning innan de kastade in handduken, så jag hann rädda datan.

Kan en spontandöd hårddisk ligga bakom bluescreen och felmeddelande?
Går det att rädda datan på hårddisken, och isåfall vem går man till?
(Är förvisso ingen superviktig data på den, mest några bilder som jag skulle vilja behålla.)

Tacksam för svar.
//En som från och med nu enbart kommer använda sig av SSD:s och M.2:s.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Visst kan en trasig HDD ligga bakom både bluescreen och felmeddelande gällande växlingsfil, sakerna tyder på att delar av disken inte kan accessas, att den sen lägger av helt stärker ju bara det hela.

Finns ju företag som man kan lämna in disken till, men det lär vara snordyrt så det skall vara verkligt nödvändiga saker för att det skall vara lönt.

SSD är ingen garanti för att inte förlora data, backup är det enda som hjälper.

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Att den blev seg mm bruka ses som en förvarning. Då har man bara ett begränsat antal chanser att rädda gratis så det ska alltid göras först direkt. Sen felsöka mm.

Med SSD har jag hört att man inte bruka får nån förvarning så där är det ännu viktigare att ha backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

SSD är ingen garanti för att inte förlora data, backup är det enda som hjälper.

Nej visst är det så, men med mitt trackrecord för HDD:er så...

Skrivet av panpo98:

@MinscS2: Att den blev seg mm bruka ses som en förvarning. Då har man bara ett begränsat antal chanser att rädda gratis så det ska alltid göras först direkt. Sen felsöka mm.

Den blev inte seg, blåskärmen kom från ingenstans och HDD:n har funkat precis som den ska fram tills den tvärdog - till skillnad från mina tidigare HDD:er som uppvisat symptom som t.ex. seghet, konstiga ljud m.m.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Startar om datorn och märker att det tar väldigt lång tid för den att boota, över 5 minuter.
När den väl startat upp får jag ett felmeddelande gällande växlingsfilsfel.

Hinner inte felsöka mer då jag ska gå och lägga mig, men märker att även nedstängningen tar lång tid.

Där var ditt "räddningsfönster" och din varning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Den blev inte seg, blåskärmen kom från ingenstans och HDD:n har funkat precis som den ska fram tills den tvärdog - till skillnad från mina tidigare HDD:er som uppvisat symptom som t.ex. seghet, konstiga ljud m.m.

Mycket längre tid att starta och stänga räknas också som att den blev seg. Det varierar vilka och hur många fel man får innan det blir värre fel.