Snabbtest: Fem processorer i kompakta Louqe Ghost S1 MKII

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Fem processorer i kompakta Louqe Ghost S1 MKII

Chassit Ghost S1 MKII har börjat leta sig ut till kunder efter lång tids väntan. Redaktionen passar på att göra ett snabbtest med fem olika processorer från både AMD och Intel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I vilket varvtal gick fläkten på processorkylaren? Automatiskt? Isåfall kan det vara intressant att veta om den gick i taket på alla processorer.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Bakgrund:

I vilket varvtal gick fläkten på processorkylaren? Automatiskt? Isåfall kan det vara intressant att veta om den gick i taket på alla processorer.

Glömde slänga in det i artikeln, men det är fixat nu. Fläkten håller sig på ungefär samma nivå genom alla modeller.

Permalänk
Medlem

9900K verkar inte vara bästa valet för SFF, men knappast överraskande om man ser till vad 9900K-ägare har skrivit i olika trådar här. AIO modell bättre alternativt tower av NH-D15 klass verkar vara mer eller mindre standard hos dom som äger 9900K. Imponerande att 2700X klarar sig utan att throttla, även om den blir rätt så varm. Men 2600X är förmodligen sweet spot i detta sammanhang.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande en buffert på 2700x/2600 så det visar 10 grader extra eller är det här dom faktiska temperaturerna?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det fortfarande en buffert på 2700x/2600 så det visar 10 grader extra eller är det här dom faktiska temperaturerna?

Normalt så visas 10 grader extra om man inte aktivt valt att lägga till en -10 offset. Håller med om att det kan vara intressant att få veta detta gällande artikeln.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@kenneth vilken/vilka sensorer i HWinfo brukar ni använda för intel-cpuer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade vart ännu mer intressant att om ni tunade ut varenda mhz ni kunde av varje processor innan throttle slog in. På det sättet får ni ju faktist ut en prestandavinnare för ett väldigt speciellt chassi.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Är det Tdie eller Tctl som använts som referens för AMD's processorer? Tdie visar ju den äkta temperaturen medans Tctl lägger oå 10c.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Snyggt med en sådan liten burk på skrivbordet, men på tog för opraktiskt på alla sätt med dåligt utrymme samt högre ljudnivå.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det fortfarande en buffert på 2700x/2600 så det visar 10 grader extra eller är det här dom faktiska temperaturerna?

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Normalt så visas 10 grader extra om man inte aktivt valt att lägga till en -10 offset. Håller med om att det kan vara intressant att få veta detta gällande artikeln.

Skrivet av Ozzed:

Är det Tdie eller Tctl som använts som referens för AMD's processorer? Tdie visar ju den äkta temperaturen medans Tctl lägger oå 10c.

Skrivet av planders:

@kenneth vilken/vilka sensorer i HWinfo brukar ni använda för intel-cpuer?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är Tdie som användes för att kolla av temperaturerna på AMD-modellerna, vilken mäter själva kärnan under IHS:en. Samma metod användes för Intel för att ha liknande mätpunkter, men som jag nämner i artikeln så presenterar både Intel och AMD resultaten annorlunda. Vilken som är mer korrekt kanske någon mer insatt kan svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det är Tdie som användes för att kolla av temperaturerna på AMD-modellerna, vilken mäter själva kärnan under IHS:en. Samma metod användes för Intel för att ha liknande mätpunkter, men som jag nämner i artikeln så presenterar både Intel och AMD resultaten annorlunda. Vilken som är mer korrekt kanske någon mer insatt kan svara på.

Okej tack för klargörandet. Det känns ändå väldigt varmt både för Intel och AMD. Men jag antar att siffrorna inte är konstiga om man tänker vilket litet chassi det är. Kul att ni gör lite annorlunda test som detta!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Okej tack för klargörandet. Det känns ändå väldigt varmt både för Intel och AMD. Men jag antar att siffrorna inte är konstiga om man tänker vilket litet chassi det är. Kul att ni gör lite annorlunda test som detta!

Är det så kompakt så får man planera mer. Värme och ljudnivå, kan vara rätt kul att inte bara gå på rå prestanda.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Är det grafikkortet på ena bilden (något EVGA 1080) som ni använde? Är inte med i listan över komponenter.

Permalänk
Medlem

Gällande annorlunda tester...

Skulle vilja se ett test på olika ultrakompakta lösningar med parsec, steam link, osv som är ordentligt tysta och svala... Allt ifrån NUC:ar, en rpi 3 b+ med steam link, någon halvbillig laptop, osv och med en ordentlig speldator kanske några några meter bort i en garderob, någon kompis hus några km bort, eller molnlagrat....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av the squonk:

9900K verkar inte vara bästa valet för SFF, men knappast överraskande om man ser till vad 9900K-ägare har skrivit i olika trådar här. AIO modell bättre alternativt tower av NH-D15 klass verkar vara mer eller mindre standard hos dom som äger 9900K. Imponerande att 2700X klarar sig utan att throttla, även om den blir rätt så varm. Men 2600X är förmodligen sweet spot i detta sammanhang.

Jag kör i9-9900K med Fractal Designs vattenkylare Celsius S24, det är inga problem alls i spel och dylikt men det är på håret att det lirar som jag vill. Processorn i stock ligger omkring 70 - 75 grader i 4,7 GHz i BF1 som förvisso är väldigt processortungt, men samtidigt så ligger den ju inte och nöter på 100 procents belastning heller. Därmed finns det utrymme för snäppet högre temperaturer om en applikation belastar hårdare. Jag testade OCCT:s Linpack men dessvärre verkar det göra att processorn ligger på både lägre klockfrekvenser och lägre temperatur än i BF1.

Temperaturer och ljudnivå överlag är mycket bra måste jag dock säga, grafikkortet går inte över 70 grader och det enda som låter är mitt stackars nätaggregat. 400 watts belastning gör tyvärr att den lilla 92 mm-fläkten får blåsa på bra då agget ligger nära maxlasten på 450 watt. Dags för SF600 eller SF750 vid framtida rea!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tänker mig att det inte spelar så stor roll om processorn är 15 °C eller 25 °C från TJunktion. Båda är ju inom tillverkarens spec för långvarig drift då.

Det är ändå galet vad bra energieffektiva dagens processnoder är tillsammans med alla energisparande tekniker och implementationer (DVS, Clock-/powergating, dynamisk bias har väl även det kommit in på kartan).

Skrivet av filbunke:

Gällande annorlunda tester...

Skulle vilja se ett test på olika ultrakompakta lösningar med parsec, steam link, osv som är ordentligt tysta och svala... Allt ifrån NUC:ar, en rpi 3 b+ med steam link, någon halvbillig laptop, osv och med en ordentlig speldator kanske några några meter bort i en garderob, någon kompis hus några km bort, eller molnlagrat....

Skicka gärna in artikelförslag via kontaktformuläret så kommer de inte bort. Mitt i julledigheten är det rätt lätt att grejer missas!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag kör i9-9900K med Fractal Designs vattenkylare Celsius S24, det är inga problem alls i spel och dylikt men det är på håret att det lirar som jag vill. Processorn i stock ligger omkring 70 - 75 grader i 4,7 GHz i BF1 som förvisso är väldigt processortungt, men samtidigt så ligger den ju inte och nöter på 100 procents belastning heller. Därmed finns det utrymme för snäppet högre temperaturer om en applikation belastar hårdare. Jag testade OCCT:s Linpack men dessvärre verkar det göra att processorn ligger på både lägre klockfrekvenser och lägre temperatur än i BF1.

Temperaturer och ljudnivå överlag är mycket bra måste jag dock säga, grafikkortet går inte över 70 grader och det enda som låter är mitt stackars nätaggregat. 400 watts belastning gör tyvärr att den lilla 92 mm-fläkten får blåsa på bra då agget ligger nära maxlasten på 450 watt. Dags för SF600 eller SF750 vid framtida rea!

Att du ens kan köra det på ett så svagt agg är ju imponerande oavsett. Är du säker på att det är temperaturen som throttlar eller kan det vara ditt nätagg som inte klarar att leverera tillräckligt med ström under riktigt hård load? Antar att du kollat det redan men vill bara dubbelkolla.

Edit: menar alltså i OCCT eftersom både tempen och frekvensen är lägre där.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Snyggt med en sådan liten burk på skrivbordet, men på tog för opraktiskt på alla sätt med dåligt utrymme samt högre ljudnivå.

Misstänker att du baserar det på visuellt intryck? Min Ghost står är knäpptyst i idle och låter inte alls förutom vid ganska hög belastning. Även då låter den mindre än de senaste miditowers jag kört med. Tempsen är problemet snarare än ljudnivån.

Permalänk
Inaktiv

nice chassi.. istället för att oroa sig över att man inte kan maxa processorn vore det väl vettigare att föreslå att vänta på 7nm processorer från AMD och sedan reka en midrange next gen AMD cpu. Många kärnor lägre klocka kommer gå hur fint som helst för den som behöver mkt kraft.

Måste lägga till att kör man inga extra fläktar så vore det väl vettigare att satsa på en blower fläkt på grafikkortet som suger ut varmluften? Lär bli en enorm skillnad..säger jag då utan att ha haft chassit i mina händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Att du ens kan köra det på ett så svagt agg är ju imponerande oavsett. Är du säker på att det är temperaturen som throttlar eller kan det vara ditt nätagg som inte klarar att leverera tillräckligt med ström under riktigt hård load? Antar att du kollat det redan men vill bara dubbelkolla.

Edit: menar alltså i OCCT eftersom både tempen och frekvensen är lägre där.

OCCT belastar väl knappt GPU alls så bara det borde göra att det finns mkt mer utrymme i strömförsörjningen till CPU när man kör OCCT jämfört med BF.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClintBeastwood:

Att du ens kan köra det på ett så svagt agg är ju imponerande oavsett. Är du säker på att det är temperaturen som throttlar eller kan det vara ditt nätagg som inte klarar att leverera tillräckligt med ström under riktigt hård load? Antar att du kollat det redan men vill bara dubbelkolla.

Edit: menar alltså i OCCT eftersom både tempen och frekvensen är lägre där.

När jag kör OCCT belastas ju bara processorn så då ligger jag nog kring en 200 watt. Dessutom vill jag tro att mitt SF450 som ändå håller hög kvalitet klarar 450 watt med råge. Skulle gissa att modellen klarar åtminstone 500 watt under kortare perioder, även om fläkten kommer skrika. När det stängs av för att skydda sig vet jag inte, men som sagt, moderna agg av högre kvalitet klarar ofta att leverera en god bit över specifikation!

Obs, rekommenderar dock ej min lösning, ska någon köra likadana komponenter är det fördelaktigt att köra på SF600 eller dylikt Men nuvarande setup funkar åtminstone.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Spel tester hade varit mer intressant då grafik kortet kan värma upp lådans luft rejält, vilket lär påverka processorn.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Hur stor påverkan har dammfilter?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Hur stor påverkan har dammfilter?

vilket damfilter?

när man sätter dit det eller när man fyllt det med damm?

jämfört med? att köra utan filter och en ha ren cpu kylare eller en dammfylld?

svår fråga.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

vilket damfilter?

när man sätter dit det eller när man fyllt det med damm?

jämfört med? att köra utan filter och en ha ren cpu kylare eller en dammfylld?

svår fråga.

Ja, ett chassi sent 2018 utan dammfilter är det väl ingen som köper, eller är det tänkt att man ska komplettera med filter efter inköp?
Själv märker jag en viss skillnad utan filter till temperaturernas fördel, dock har jag inte datorn i ett renrum så jag föredrar att köra med filter.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ja, ett chassi sent 2018 utan dammfilter är det väl ingen som köper, eller är det tänkt att man ska komplettera med filter efter inköp?
Själv märker jag en viss skillnad utan filter till temperaturernas fördel, dock har jag inte datorn i ett renrum så jag föredrar att köra med filter.

Själv föredrar jag renrum så jag slipper andas dammet :/

Men förstår poängen.. filter har sin fördel om de är lätta att byta/rena.

Själv byter jag delar och håller på relativt mycket så blir inte å dammigt mellan varven..
Inte som att man går från 400-15 fps i cs iaf..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Föredrar dammfilter alla dagar i veckan, ändå om tempsen blir lite lidande. Har förvisso inte chassit på golvet, men det känns ändå som att jag skulle öppna chassit flertalet gånger i månaden för att eventuellt städa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jävlar vad varm ryzen 2700 blev!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lindahlj:

Jävlar vad varm ryzen 2700 blev!

Lika varm som Intels i5.a eller 1c högre än i7.an?

Om något tycker jag att Ryzen höll sig sval med tanke på mängden cores/threads gentemot Intel's ditton.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >