Input retrobygge x4

Permalänk
Medlem

Input retrobygge x4

Hej alla retromänniskor,

Har samlat på mig en del datorer och datordelar genom årens lopp och byggt ihop lite enskilda maskiner hit och dit, men nu börjar platsen ta slut hemma (och på jobb), så idéen till ett lite kompaktare bygge kom till i samband med att jag erhöll 3 stycken rackchassin och ett litet 19" rack:

Så min tanke är nu att bygga en schysst kombo av maskiner som kan köra de flesta spel man kan tänka sig från ca 92-2010, tanken är ha att något i denna stil:

- DOS: Denna era tänkte jag täcka med en Compaq Deskpro och får stå ovanpå racket:

Sitter en Pentium 2 266MHz (Slot 1) på ett Intel 440LX om jag inte minns fel, har stöd för ISA-kort vilket är en av dom viktigare egenskaperna. Har lite ersättare i form utav ett Socket 370 moderkort och några andra Slot 1 CPUer om den behöver lite mer kräm. Blir så klart ett Sound Blaster som kommer sitta i (har ett tiotal hemma, får gå igenom exakt vad som finns) och ett Voodoo 1-kort kombinerat med ett 3D Rage Pro (då jag har massa utav dessa).

- Windows 95/98/Me: Svårt att bestämma sig för, ska man bygga någon tidsenligt eller försöka kräma ut så mycket som möjligt? Har ett Asrock 939DUAL-SATA2 och ett ASUS P4V800D-X som båda stödjer Windows 98 men är alldeles för nya, samma sak gäller Socket A-varianter (har en del NOS moderkort och Barton 2500+ var en favorit back in the day). Har någon dual Slot 1-moderkort liggandes med P3or som känns lite värsting med :). Grafikkort så blir det nog ett FX 5900 (XT) eller 6800 GT i AGP-variant, dessa har bra drivrutiner överlag för denna eran (främst FX-serien då jag vet att 6-serien har lite problem med äldre spel på skalan) och har extrem prestande, men har även ett TNT 2, Geforce 2 Pro, GeForce 3 Ti200 och ett GF Ti4400 som är mer tidsenliga (med fallande skala). Ett Sound Blaster Live 5.1 tror jag passar bäst i denna. Har tyvärr inget Voodoo 2/3, men hittar jag ett så kommer det att kastas in här med.

- Windows XP/2000: Lika svårt detta, men jag lutar åt ett system baserat på Nvidia 680i SLI med två stycken 8800 GTS (helst Ultra men jag har bara ett på lager tror jag) och en Core 2 Extreme X6800. Alla dessa komponenter känns ganska ikoniska även om det finns bättre saker med XP-stö. Har nyare grafikkort som GTX 780 och HD 6990, 7970 och lite andra som skulle ge mer prestande men detta bygge handlar mer om nostalgi Kommer köra ett Sound Blaster Audigy 2 med tillhörande panel i denna.

Windows Vista/7: Då inte alla spel lirar på fint i Windows 10 så tänkte jag ha en rigg redo för dessa spel. Här har jag bara tillgång till en del äldre 1366, 1156 och 1155-moderkort och tillhörande CPUer (får kolla när jag kommer hem vad som finns), men jag tror det räcker för dom spelen som finns i åtanke. Tror att det GTX 780 eller HD 7970 som nämnts tidigare passar rätt bra i denna delen. Har ett Sound Blaster X-Fi (kommer inte ihåg exakt variant).

Så min fråga är nu vad ni hade valt för delar om ni stod inför samma bygge? Satsat på ikoniska komponenter eller försökt maxa komponenter utifrån kompabilitet (tillgängliga drivrutiner)? Vad tycker ni förslagen ovan?

Ska försöka göra lite listor på komponenter jag har tillgång till (tanken är att inte köpa något nytt, har redan för mycket grejor), men här är en bonusbild på lite av sakerna som finns på jobb (har majoriteten hemma):

Permalänk
Medlem

Jag byggde nyligen en K6-2+ maskin, du kan kolla min profil och hitta galleriet.
Har samlat på mig 4-5 burkar nu och håller på för fullt inför braindrain lanet i halmstad att hinna med att testa allt på retro burkarna.

Men tanken med min K6-2+ är att täcka typ 386 upp till typ Pentium 2 400Mhz.
K6-2+ och K6-3+ är mobila processorer så man kan köra multipel 2-6x och ändra den via mjukvara så i mitt fall är det 200-600Mhz.
Man kan använda program som setmul, det kan även stänga av cache nivåer, har inte hunnit testa men jag använder det på min Via C3 för att ändra frekvensen då den likt K6-2+ har dessa funktioner och stöds av setmul.
Faktum är att ett C3 moderkort i ITX format är en bra lösning, inte super snabba men min 800 klockar till 1.13Ghz och presterar förvånansvärt bra med dubbla Voodoo 2 och benchar högre i Quake 2 än min Athlon 850@991 med Voodoo2 SLI också, tippar på att den är som en Pentium 3 6-700Mhz eller nåt i genomsnitt.

Så fördelen är ju att man kan slå av och på cache nivåer, finns fler program för detta tror jag sedan fins det nog grafiska program med jag sett men oavset setmul fungerar i dos och i windows 9x så man kan lätt köra det från terminalen eller göra en bat fil eller nåt.

Har ett Voodoo 2 kort i min sedan intergrerad SIS grafik som suger i windows men har VESA 2.0 stöd så fungear perfekt i DOS, duke nukem 3d i 800x600.

Jag kör ett Soundblaster 16 i min för ljudet och hitils har alla dos spel jag testat fungerat i DOS och även mitt Voodoo 2 så ja verkar täcka ett brett span med DOS spel sedan klarar den ju tidiga 9x upp till Quake 2 och sådant.
Unreal och UT99 är trögt, man kanske hade accepterat den FPS'en då men i dag, nja så skulle nog säga 1998 är gränsen för min maskin.

Men en K6-2+ eller K6-3+ alternativt en Via C3, tror C7 fungerar med så kan du ändra multippel i dos och windows i realtid, stänga av cache och annat, en dator täcker många år då och dessa drar desutom igen ström då det är embeded/mobile platformar.