Är Apple Music bättre än Spotify?

Permalänk
Medlem

Är Apple Music bättre än Spotify?

Jag är ibland lite seg och har inte fattat det här förrän nyligen men är det så nu att Apple Music håller på att sakta men säkert springa om Spotify?

Tragiskt kan jag tycka med tanke på att Spotify är svenskt men slaget är samtidigt låångt ifrån över ännu.

Apple Music har förutom en relativt lik prisbild (om man jämför med Spotify premium) ett betydligt större utbud vilket ändå borde vara ett ytterst tungt säljande argument för musikälskare världen över?

Finns lättare saker än att kriga mot mäktiga Apple och det här blir intressant att följa, frågan är vad som kommer hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag är ibland lite seg och har inte fattat det här förrän nyligen men är det så nu att Apple Music håller på att sakta men säkert springa om Spotify?

Tragiskt kan jag tycka med tanke på att Spotify är svenskt men slaget är samtidigt låångt ifrån över ännu.

Apple Music har förutom en relativt lik prisbild (om man jämför med Spotify premium) ett betydligt större utbud vilket ändå borde vara ett ytterst tungt säljande argument för musikälskare världen över?

Finns lättare saker än att kriga mot mäktiga Apple och det här blir intressant att följa, frågan är vad som kommer hända.

Vad gör en tjänst bättre än en annan? Det måste väl vara upp till kunden... Använder själv Spotify då jag har inte har iPhone eller någon annan Apple pryl. Men att fråga vad som är bäst är väl en objektiv fråga, typ vilken bil är bäst BMW eller Volvo... Några gillar BMW andra Volvo eller Skoda, dock så kan man köra bilen från punkt A till punkt B utan problem... Frågan är vad som är bekvämligt...

Visa signatur

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Answer: General Failure is the cousin of General Protection Fault. They both from a Bad Sector of town, and engage in Illegal Function Calls.

When General Failure shows an interest in your disk drive, you probably should just replace the drive to get rid of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TutNisse:

Vad gör en tjänst bättre än en annan? Det måste väl vara upp till kunden... Använder själv Spotify då jag har inte har iPhone eller någon annan Apple pryl.

Apple Music har ett betydligt större låtutbud än Spotify och fungerar både på PC samt Android.

Vi får se vad som händer på sikt men jag hoppas Spotify grejar den allt vassare konkurrensen.

Permalänk
Medlem

@makatech: Har du några källor att backa upp med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Apple Music har ett betydligt större låtutbud än Spotify och fungerar både på PC samt Android.

Vi får se vad som händer på sikt men jag hoppas Spotify grejar den allt vassare konkurrensen.

Jag tycker det är bra konkurrens!
Jag byter utan problem till den leverantör som ger mig mest för pengarna, utifrån från mina preferenser.
Men att ställa frågan, vad är bäst utan att preferenser är inte vettigt...
Men det är vad jag tycker och jag vet inte allt här i världen!

Visa signatur

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Answer: General Failure is the cousin of General Protection Fault. They both from a Bad Sector of town, and engage in Illegal Function Calls.

When General Failure shows an interest in your disk drive, you probably should just replace the drive to get rid of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makatech:

Apple Music har ett betydligt större låtutbud än Spotify och fungerar både på PC samt Android.

Vi får se vad som händer på sikt men jag hoppas Spotify grejar den allt vassare konkurrensen.

Fast du hoppar ju över den stora frågan vilket är vad som gör en tjänst bättre än en annan och att det är högst personligt. Om du ska snöa in på antal låtar så visst, Apple hävdar 40 miljoner låtar finns på Music, Spotify säger "över 30 miljoner". Man vet inte hur stor skillnaden är eller om den ökar eller minskar och frågan är hur stor skillnaden är i praktiken för de flesta. Finns många artiklar som jämför de båda med varandra från massor av perspektiv, här är en som är ganska ny och verkar bra: https://www.digitaltrends.com/music/apple-music-vs-spotify/

Jag personligen använder Spotify Free och har aldrig övervägt att byta men även om jag hade det så är det ridå för Apple Music direkt då de inte har en gratisversion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

@makatech: Har du några källor att backa upp med?

Musikälskare modell större i min närhet har bytt till Apple Music och jag blev jäkligt förvånad, nästan snopen, wtf liksom, vad har jag missat?

Jag hoppas Spotify behåller sitt försprång och klarar konkurrensen, jag hejar på dem av diverse olika orsaker men min känsla är att konkurrensen börjar bli tuffare och att Apple nu verkligen börjar ta i med full kraft.

Bara en sådan sak som att Apple Music har ett större musikutbud och en relativt lik prisbild om man jämför med Spotify premium gör att situationen börjar bli "intressant".

Ja, Spotify har en enorm konkurrensfördel med Spotify free men om jag förstår det hela korrekt så får Apple sakta men säkert fler exlusiva rättigheter/artister just pga att de inte är en gratistjänst. Dessutom tror jag redan att Apple Music har ett större antal betalande kunder i det lilla landet USA.

Permalänk
Medlem

Har Apple Music något som motsvarar Spotify Connect? Annars är det inte intressant.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Antalet låtar är ganska ointressant eftersom du antingen är insnöad på något udda (välj då den tjänst som har just det!) eller mer troligt är relativt mainstream som alla har. Den andra anledningen att välja tjänst är om de har någon feature som du "behöver" - i det fallet är Spotify väldigt starka på partnersidan. Jag har själv jobbat ett tag på Spotify och är väldigt imponerad med ansatsen. Trots det väljer jag Google Play Music (numera YouTube Premium) privat av den enkla anledningen att det jag lyssnar på mest ändå finns på alla tjänster, men jag vill ändå ha YouTube utan reklam och Googles gissningar om min random-smak är minst lika bra som Spotifys, plus att Google tillåter att jag tankar upp mina egna rippade låtar - och jag har ingen behov av de mer udda integrationerna eftersom jag ändå huvudsakligen använder android-baserade pryöar för lyssning (Android Auto, Android TV, Chromecast).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZapCatEllie:

Antalet låtar är ganska ointressant eftersom du antingen är insnöad på något udda (välj då den tjänst som har just det!) eller mer troligt är relativt mainstream som alla har.

För mig är varje fall inte Spotifys utbud något problem men min bekanta musikälskare är smått lyrisk över Apple Musics större utbud. Ryktet säger dock att Spotify lägger till nya låtar i en snabbare takt än Apple Music så kanske kommer det utjämnas men vet inte om det stämmer.

På sätt och vis roande vad som kan bli en riktigt kamp mellan gigantiska Apple och svenska Spotify, Google ska väl dock inte heller glömmas bort i sammanhanget som någon nämnde här i tråden. Blir intressant att se hur "smutsiga trick" Apple kommer köra med för att försöka få fler exklusiva rättigheter till artister och material.

Bara inte Spotify köps upp av Microsoft till slut...

Permalänk
Medlem

Google har ju sämst ljudkvalite av de tre, fattar inte att spotify inte får tummen ur och lanserar hifi varianten de testade för ett bra tag sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det påstås att Apple Music håller något högre ljudkvalitet än Spotify.
Detta ska ha att göra med att musiken på Apple Music är ”mastered för itunes”
Hur detta stämmer är ingenting jag kan bekräfta.
99.se har haft en hel del artiklar om Apple Music.

Det som gör att Apple Music tillsvidare går fetbort hos mig är att det inte finns något smidigt sätt att streama trådlöst till en vanlig 2-kanals stereo. Chromecast audio stöds ej, och Apple lagt ner tillverkningen av AirPort Express.

Permalänk

@makatech: Apple Music har större och bättre utbud, musikvideor och musikdokumentärer. Du kan ladda upp egna rippade låtar på ett "moln" (tror maxgränsen är 100000 st låtar) från iTunes utan att behöva ha låtarna lokalt i din enhet. Om du nu har låtar som inte finns på någon av streamingtjänsterna.
Priset är exakt detsamma som Spotify har. 99kr/mån eller 149 kr/mån för Family plan.
Apple Music betalar nästan dubbelt så mycket ($0.00783) till artisterna jämfört med Spotify ($0.00397).
Tycker det bara finns fördelar med Apple Music jämfört med Spotify. Bytte från Spotify till Apple Music för ett par månader sen och ångrar det inte en sekund.

Permalänk
Medlem

Bytte även jag till Apple Music från Spotify för någon månad sedan och ångrar inte beslutet. För min musiksmak finns det ett större utbud av artister än hos Spotify. Ingen aning om ljudkvaliteten är bättre eller sämre, det är iaf inget jag har reagerat på.

Sen om det stämmer att dom betalar så pass mycket mer än Spotify så är det ett stort plus för min del.

Permalänk
Inaktiv

Testade Google play för länge sedan gillade den, men jag gillar inte det google gör så det blir Spotify.
Apple gillar jag inte heller, kanske är de bra. Det svåra med musiktjänsterna tycker jag dock inte är bristande låtutbud, utan systemen förmåga att lista ut vad jag vill lyssna på. Jag väljer en första låt då ska systemet baserat på data från tidigare lyssningar räkna ut vad nästa låt ska vara, det ska inte hela tiden vara densamma. Låtar som jag brukar skippa ska systemet minnas och ofta skippa automatisk o.s.v. Om jag väljer att spela om en låt ska systemet veta att jag gillar den. Systemet ska även minnas platser, tider etc när jag lyssnar på olika låtar, detta för att bättre förespå nästa låt. Där systemet kan kolla på andra med liknande lyssnarmöster hör på för att komma med nya låtar
Vilken tjänst som har bäst AI för att välja låtar är det som intresserar mig.
Att manuellt skapa egna playlistor eller välja låt känns 1900tal, det är inget jag gör längre på 2000 talet.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Har Apple Music något som motsvarar Spotify Connect? Annars är det inte intressant.

Njae är svaret.
De har AirPlay / AirPlay 2 med både fördelar och nackdelar jämfört med Spotify Connect.

Nu har dock stöd för Amazons echo kommit (åtminstone i USA) så det kanske är på gång med mer utbrett stöd liknande Spotify Connect.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar rätt mycket på obskyra 80 och 90-tals indieband/syntband och har blivit väldigt positivt överraskad av att Spotify har nästan allt jag söker efter. Även superobskyra syntexperiment från åttiotalet finns i över nio fall av tio.

Känner noll incitament att byta tjänst.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv

Alla streaming tjänster har för dåligt ljud, körde med tidal förut då dom hade liknande tjänster fast HD musik men nu har dom slutat med de, var synd, nu köper jag musik från HDtracks som jag spelar via min Oppo blu ray spelare, har hela mitt cd bibliotek på nas kopplad till Oppon också, rippar allt med så hög bitrate som möjligt, lyssnar jag i mobilen så blir de från nasen, har drygt 1500 cd skivor inlagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Alla streaming tjänster har för dåligt ljud, körde med tidal förut då dom hade liknande tjänster fast HD musik men nu har dom slutat med de, var synd, nu köper jag musik från HDtracks som jag spelar via min Oppo blu ray spelare, har hela mitt cd bibliotek på nas kopplad till Oppon också, rippar allt med så hög bitrate som möjligt, lyssnar jag i mobilen så blir de från nasen, har drygt 1500 cd skivor inlagt.

Du som verkar kunna det här med ljud.

Hur ligger det till egentligen för att sätta det hela i ett sammanhang och perspektiv? Är det bättre ljud ur en 20 årig cd spelare jämfört med tex Spotify eller varför inte jämföra med en fin skivspelare från 80-90 tal (lp skivor)?

Permalänk
Medlem

Intressant att alla musikstreamingtjänster fortfarande verkar gå med kraftiga förluster. Detta kan möjligen vara till fördel för Apple som är ett exceptionellt välmående företag rent ekonomiskt och kan möjligen svälta ut konkurrenterna på sikt. Folk vill inte betala men artisterna vill ha högre ersättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Alla streaming tjänster har för dåligt ljud, körde med tidal förut då dom hade liknande tjänster fast HD musik men nu har dom slutat med de, var synd, nu köper jag musik från HDtracks som jag spelar via min Oppo blu ray spelare, har hela mitt cd bibliotek på nas kopplad till Oppon också, rippar allt med så hög bitrate som möjligt, lyssnar jag i mobilen så blir de från nasen, har drygt 1500 cd skivor inlagt.

Håller inte alls med. Spotify låter minst lika bra som det flesta nya och halväldre CD-skivor och fasen så mycket bättre än LP-skivor (hu, hu). Har en anläggning (5.1.2) som inte går av för hackor som gått lös på över 100 papp (nypris) och som levererar så in i helsike när det gäller både ljud och bild.

Har massor av musik på min NAS som är rippad från CD-skivor historiskt och alla låter sämre än Spotify i bästa inställningen. Har helt lagt av med allt annat än streaming för musik. För bäst filmupplevelse är det antingen Netflix/Dolby Vision/Atmos eller 4K Blu-ray som gäller.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Jag lyssnar rätt mycket på obskyra 80 och 90-tals indieband/syntband och har blivit väldigt positivt överraskad av att Spotify har nästan allt jag söker efter. Även superobskyra syntexperiment från åttiotalet finns i över nio fall av tio.

Känner noll incitament att byta tjänst.

Just inom den genren (synt) finns det en del luckor hos Spotify jämfört med Apple Music

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Håller inte alls med. Spotify låter minst lika bra som det flesta nya och halväldre CD-skivor och fasen så mycket bättre än LP-skivor (hu, hu). Har en anläggning (5.1.2) som inte går av för hackor som gått lös på över 100 papp (nypris) och som levererar så in i helsike när det gäller både ljud och bild.

Har massor av musik på min NAS som är rippad från CD-skivor historiskt och alla låter sämre än Spotify i bästa inställningen. Har helt lagt av med allt annat än streaming för musik. För bäst filmupplevelse är det antingen Netflix/Dolby Vision/Atmos eller 4K Blu-ray som gäller.

Jag håller inte med. Använder Sporify själv och tycker det är utmärkt för att hitta musik men ska man sitta och finlyssna är det ganska tråkigt, framförallt om man har analoga system i övrigt är det inte så kul att sitta klicka på datorn för att spela musik.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalizm:

Just inom den genren (synt) finns det en del luckor hos Spotify jämfört med Apple Music

Skickades från m.sweclockers.com

Lustigt, jag har inte hittat några större luckor då jag till och med lyssnat på helobskyra Cabaret Voltaire och halvobskyra Cortex, tidiga Human League, tidiga Front 242, The Leather Nun, S.P.O.C.K, Sista Mannen På Jorden, NASA, Blue For Two, Robot, nästan allt från Gary Numan, RedMecca, The Cassandra Complex, Yello, Boytronic, Covenant, Chris & Cosey, Mr. Jones Machine, Spark!, DAF, Nitzer Ebb, Marc Almond, Covenant, Dupont, Azure Blue, Mockba Music, Adam Ant, Tredje Mannen, Twice A Man; Page och givetvis allt från Kraftwerk men det utgår jag ifrån att alla streamar. Detta är bara ett axplock av vad jag lyssnar på, finns hur mycket som helst som jag ej nämnt, största hjälten är trots allt mr. David Bowie men han har ju alla.

Jag köper luckorna, kan aldrig någonsin lyssna igenom allt jag vill...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

När Twice A Man "Music For Girls" finns på min streamingtjänst så är jag nöjd. Min gamla LP-skiva har noll ställe att lyssnas på...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Lustigt, jag har inte hittat några större luckor då jag till och med lyssnat på helobskyra Cabaret Voltaire och halvobskyra Cortex, tidiga Human League, tidiga Front 242, The Leather Nun, S.P.O.C.K, Sista Mannen På Jorden, NASA, Blue For Two, Robot, nästan allt från Gary Numan, RedMecca, The Cassandra Complex, Yello, Boytronic, Covenant, Chris & Cosey, Mr. Jones Machine, Spark!, DAF, Nitzer Ebb, Marc Almond, Covenant, Dupont, Azure Blue, Mockba Music, Adam Ant, Tredje Mannen, Twice A Man; Page och givetvis allt från Kraftwerk men det utgår jag ifrån att alla streamar. Detta är bara ett axplock av vad jag lyssnar på, finns hur mycket som helst som jag ej nämnt, största hjälten är trots allt mr. David Bowie men han har ju alla.

Jag köper luckorna, kan aldrig någonsin lyssna igenom allt jag vill...

Jodå, allt det du nämner som är vanlig synt finns såklart också på Apple Music.
Tex Portion Control (favoriter för mig) finns det väldigt snålt av på Spotify. AM har hela deras diskografi. Neubauten Halber Mensch. Men nu går vi ner på detaljer. Menar i största allmänhet är det rätt fattigt med musik på Spotify.
Men såklart kan du köpa det du saknar, då spelar det ingen roll vilken tjänst du har, förutom krånglet hos Spotify att ladda upp just egna rippade skivor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Apple = dyrare men sämre kvalité.
Våga vägra allt med Apple!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Väldigt konstig diskussion denna tråd har, vad som är bäst går ju inte att svara på, vad som den ena tycker är bäst funkar inte för den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Väldigt konstig diskussion denna tråd har, vad som är bäst går ju inte att svara på, vad som den ena tycker är bäst funkar inte för den andra.

Ja... jo, mitt topic var kanske inte så genomtänkt.. men däremot är det intressant diskussion för mig att bättre förstå skillnaderna mellan tjänsterna nu när faktiskt konkurrensen börjat hårdna rejält. Spotify har ju länge legat rejält före men nu börjar sakta men säkert situationen att ändras/hårdna.

Bara en sådan detalj som att Apple Music faktiskt har det största utbudet?

Musikvideor, musikdokumentärer samt molnfunktionen som ingår där man smidigt kan ladda upp hela sin egen rippade skivsamling är intressant för mig att veta.

Eventuellt på sikt mera tillgång till exklusivt material samt artister men det återstår att se vilka tricks som Apple kommer ta till...